Nem egészen. Akkor sorban:
'89-95-ig volt az "első generációs mentős Hiace", ami még a keskenyebb, a keréken ülsz, és szívódízel, 78LE (2L típ. motor). A rozsdát leszámítva örök élet +1 nap, és kapcsolható 4WD felezővel, hátul merev híd, laprugó, R16-os kerekek. (1:4,300 diffi(?, vagy 1:4,556?))
'95-től volt az újabb, ami már a "csőrös" orrú, ez 2L-T motorral(tehát az előd turbós változata, előkamrás, '83-as fejlesztés kicsit kicsiszolva), 90LE (euro II), alapvetően ez még egy hagyományos tartós darab, bár a turbósokról az hírlik, hogy hosszabb autópályás terhelésnél hengerfejes lesz(láttam már szívó változatot is ezzel az esettel, de azért szerintem az áttételezés is betesz neki). FullTime 4WD, ami középen rendes differenciálművet jelent, viszkókuplungos zárással. A viszkót csak akkor használja, ha "eldifferálna" amíg mindegyik tengelyen megtapad 1-1 kerék, addig csak a differenciálmű dolgozik, így kisebb terhelést kap, mint egy szimpla csak viszkós rendszer. Nem egy csoda, de azért működik. Ennek már hátul is független futóműve van, tekercsrugóval. (1:4,100 diffi)
'02-'06-ig volt az első generációs D4D (2KD-FTV motor), az autó tök ugyanaz, csak common-rail motorral, 102LE (euro III), a diffi 1:3,909, valamint alapfelszereltség lett az ABS és a vezetőoldali légzsák. Hátul a "hátsókerekes" is kapott önzáró diffit. A motor megbízhatónak számít, annak ellenére, hogy már egy modernebb darab. Hiluxokba is ezt tették, a Land Cruiser is sokáig ment ennek a hosszabb löketű változatával. Nyilván már nem olyan egyszerű, mint egy régi adagolós, turbó nélküli motor.
'06-'12-ig volt a nagylámpás, nagyorrú ("honnan jöttél, ormányságból?"
), ami ugyanazt a D4D motort kapta, csak már intercoolerrel(egyébként ezért más az orra), így már 117LE (euro IV), és kicsit talán takarékosabb. Diffi áttétel érthetetlen okokból maradt, viszont jellemzően van benne utasoldali légzsák is, esetleg Comfort beltér, valamint a magyar piacon is megjelent a GL kárpitozott buszváltozat. Egyébként a '95-2012 közötti autó lényegében ugyanaz a konstrukció.
Azért az E2200-hoz nem hasonlítanám. Közelről csak ritkán volt hozzá szerencsém, és az áttételekről se találtam a neten, de szerintem annak még gyengébb motorhoz, még rövidebb áttétele van. Az az autó valahol a régi Hiace-hez hasonló talán, de igazából kisebb/más konstrukció.
A 2,4TD-vel is mentünk már pályán, azért ki lehet bírni, a D4D-kkel meg nyilván jobb, főleg ha van rajta egy R16-os kerék. (nekünk a 2.4TD 2700-at forog 90-nél a nagyobb kerékkel, D4D-nél ugyanez már csak 2500, pályán nyilván 3000)
Nyilván egyszer mindennek vége, de ezt a típust még 2012-ig gyártották. Szerintem tényleg jól bírja, 13 éve amióta nálunk van, egy-két futómű alkatrészen (lengéscsillapító, gömbfej), valamint egy generátor hibán kívül nem kért semmit a kötelezőn túl. De a terepezések mellett szerintem ez nem nagy dolog. Sajnos a rozsda eszegeti, már többször lakatoltattuk, de megjegyzem, kb. folyamatosan vastag sár van az alján. A lemez japánosan vékony, szóval ha valami megjelenik, akkor érdemes gyorsan lépni, mert hamar átlukad. Illetve célszerű időközönként átnézni, hogy nem indult-e meg valahol. (lehet, hogy aki közúton hajtja, annak ez nem ilyen súlyos kérdés, nálunk más a helyzet) A zárakat időnként olajozni kell, mert idővel berohadnak, ha csak központi zárat használ az ember, és nem fordul bennük a kulcs.
Amúgy gondolkozom, hogy milyen alkatrész kellhet:
-motor: Rengeteg van belőle a piacon, több típusba, szóval biztos sokáig lesz hozzá minden, igazából nálunk 2016 elejéig ezzel adták a Hiluxokat is.
-váltó: R151F típus, 80-as évek óta ezzel szerelnek rengeteg Toyotát, Hiluxok, LC70, Hiace, stb, szóval ez se egy ritka darab, és nem is szokott tönkremenni.
-osztómű: Ez már kicsit ritkább, mert a Hiluxok/LC-k kicsit komolyabbat kaptak(egyébként nagyrészt kompatibilis), de azért elég sok 4WD-s Hiace fut itthon is, és igazából ez sem egy túl problémás darab, max a viszkót kell dobozostul cserélni, de igazából ilyen problémáról se olvastam Hiace kapcsán
-futómű: Na ez már egy kicsit érdekesebb, itt azért előbb-utóbb elkopik ez-az. Hátul mondjuk tök egyszerű, inkább elöl lehetne gond.
-karosszéria: hát erre vigyázni kell, meg bontózni lehet.
Szerintem egy új D4D-s fényévekre van az E2200-tól, főleg ami a motorizáltságot illeti, de alapvetően vagy két generációval újabb konstrukció. Kategóriában valahol a T4-es Transporterhez hasonló, csak ebben van újabb motor is. Vásárláskor két dolog okozhat nehézséget:
olyat találni, ami nincs szétütve, széthajtva, belerakva félmillió km, vagy olyat, ami nem full fapad, hanem van benne néhány extra. (klíma, gyári elektromos ablak, elektromos tükör, kárpitozás, ülésfűtés, fényszóróállítás, hangszigetelés stb.) Alapból a rádiónak is örülhetsz, meg hogy van 4WD, és azokba mindig az erősebb motor ment, és ott nem hiányzik a fordulatszámmérő.
Egyébként a téma nálunk is aktuális, és egyelőre bizonytalan, hogy Hiace lesz-e a következő. Olyan nagy rakterű autó kell, ami jól mozog terepen, szükség esetén elvisz 5-6 embert is, és nem baj, ha időnként hosszabb távokat is ki lehet bírni benne. Ja, és bírja a folyamatos ridegtartást.