Találtam egy adag infót Hiace terepesítés, specifikációk és áttételek kapcsán. Van elég részletes specifikációs listám, alvázszám alapján, 2L, 2L-T, benzines, és első generációs D4D típusokhoz. (LXH, KLH, RCH 12 / 22 / 18 / 28) Ami érdekes infó volt számomra, hogy többféle váltóval is készült, a 4WD-s mindegyik R151F, aztán van R151(2WD), G55, G56, W59(benzineshez), A340E(automata), wikiből kikereshetőek az áttételek. A differenciálmű áttétel is többféle, a 2L szívódízel 1:4,300, a 2L-T 1:4,100, és a D4D változatok egységesen 1:3,909 Tehát, a D4D változatoknál kicsit javítottak a dolgon, csak nem eleget.
A Hiluxnak ugyanez a differenciálmű áttétele ugyanazzal az R151F váltóval, csak éppen sokkal nagyobb kerekekkel. (minimum 205/80 R16, bő 12% plusz a Hiacehez képest) Egyébként 2013-tól ott is változott a dolog, a jobb fogyasztás érdekében az 5. fokozat áttétele 0,838, helyett 0,788 lett(váltó elvileg maradt), valamint a 3,909-es differenciálmű áttételt is módosították 3,727-re, 1KD-FTV(3.0) motornál pedig 3,583-re. Nyilván itt már az erősebb motorokhoz jobban passzol ez az áttétel, de tény, hogy országúton sokkal jobb így a gép.
Szóval Hiace esetén optimálisan a D4D jobb, alá minél nagyobb kerekekkel. (215/80 R15, 205/80 R16, 225/75 R16, stb.) Az újabb R151F-es váltó még javít kicsit, de önmagában nem éri meg a csere (de felező átépítésnél érdemes ezt választani).
A felező műszakilag rendben van, csak annyi a gond, hogy ha jól értelmezem a jogszabályt, a hajtásláncban történő módosítás engedélyköteles átalakításnak minősül, nem tudom, hogy a gyakorlatban ez hogy néz ki. Kívülről szinte ugyanaz az alkatrész, plusz egy kapcsolókar, aminek a padlólemezen helyet kell csinálni, valamint a rögzítőkonzol is más.
Elöl automata vagy kézi szabadonfutó gond nélkül beépíthető, a Hilux kompatibilis darabok nagyrészt jók. Amire kíváncsi lennék, hogy a hilux ADD-s első hídja passzolna-e. Persze nem létkérdés.
A nem ADD-s, de már nem is kézi első agyas Hiluxok(első D4D-s alapfelszereltségűek) simán automata agyasok voltak? Elég fura lenne.
Futómű. Hátra van TrailMaster rugó, +50mm, +100kg, TÜV bizonylattal, kb. 70e Ft+ szállítás(finno.). Csak épp azt nem írják, hogy melyik Hiace rugóhoz képest, mert volt vagy 3-4 féle. (ehhez már lehetne igazítani az első torziós rugót, mondjuk +2,5cm-el) A másik, nemrég láttam itthon egy eladó 4WD-s Hiacet hirdetésben, kép nélkül, amit állítólag a sandlandernél építettek, és +10cm-es TerrainTamer emelése volt. Kíváncsi lennék rá nagyon, alapból ennek a márkának nincs ehhez a típushoz futóműszettje, és az első futómű max. kirugózása is csak 8cm.
Egy további felfedezés, nagyon régóta kerestem, hogy milyen elven működik a Hiace 4WD összkerékhajtása. A hivatalos leírás szerint központi differenciálmű, viszkókuplungos differenciálzárral (40:60 nyomatékelosztással). Részletesebbet nem tudok, de elvileg a Land Cruiser 80-as széria is használt ilyen megoldást. Valódi állandó összkerékhajtás, maga a differenciálmű rendes mechanikus, csak a zárás viszkós.
Ami biztos, nem igényel speciális olajat. Remélem ez alapján előkerül majd valami részletesebb infó is, eddig azt se tudtam mit keressek.
Még egy kérdés: Aki 4WD-t hajt, tapasztalt-e elöl a gumik külső szélén erőteljes kopást? Nemrég ránéztek, a szerelő szerint elvileg rendben van beállítás. Kezdetektől fogva leeszi a gumik külső szélét elöl.