Szerintem nagyjából úgy lehet felállítani a képletet , hogy egy kategóriányi méretkülönbség kompenzál egy generációnyi korkülönbséget , és így tovább
Szerintem két fő balesettípus érdemes megkülönböztetni.
1, A vizsgált autó nagyságrendileg azonos tömegű testtel ütközik pl:másik SZGK-val.
2, A vizsgált autó nagyságrendileg nagyobb tömegű és sziládságú testtel ütközik pl: busz,kamion,oszlop,fa.
Profán módon 2,-es esetben jól jön a kis tömegű autó, hiszen ebben az esetben jó közelítéssel minden energiát az autó nyel el. Persze a kis tömeg kevés elnyelést tesz lehetővé. Így jön ki, hogy a tesztekben a 2 tonnás és az 1 tonnás autó is kaphat 4 csillagot (erről szól a törésteszt). Így az "50-el fának" tesztben jobban bevállalnék egy Yarist, mint egy 10 éves 2 tonnás 2 csillagos nagyautót.
Az 1,-es esetben jön jól a nagy tömegű autó, mert itt a kis tömegűre relatív nagyobb feladat (elnyelés a tömegéhez képest) hárul.
Így a nagyobb régi és a kisebb új közötti választás is kétesélyes.
Ezzel kicsit vitatkoznék , mert időnként készülnek (pontosan a kérdés sokakat érdeklő mivolta miatt) olyan töréstesztek , amelyekben jócskán eltérő méretű autókat ütköztetnek .
És ezeknek az eredménye is azt támasztja alá , hogy a modernebb fejlesztésű autók , legyenek bár jóval kisebbek , megállják a helyüket egy jóval nagyobb kocsival való ütközésben is .
Pl. egy tesztben egy A-Mercit egy W140-es ("Bálna") S-Mercivel ütköztettek frontálisan , részleges átfedéssel . Az eredmény az lett , hogy az A-ban ülőknek is egészen jó esélyeik voltak a túlélésre .
És még valami : a méret , a súly önmagában nem elég , autó-autó elleni ütközésben sem . Ami ennél sokkal többet számít , az pl. a karosszéria energia-elnyelő képessége . Tehát hogy merev-e , vagy képes rugalmasan elnyelni az ütközés energiáját (persze úgy , hogy közben az utastér lehetőleg épségben maradjon) .
Erre jó példa az a törésteszt , amelyben egy Golf II-est és egy ötajtós , hosszú Nissan Patrolt ütköztettek frontálisan , részleges átfedéssel . Az eredmény :
MINDKÉT autóban kritikus sérüléseket szenvedtek (volna) el az utasok - a Golfban a deformálódott utastér , a Patrolban a merev karosszéria (alváz) miatti hirtelen és drasztikusan az utasokra ható terhelés miatt ! :idea: