Hajni
Jó a kérdésed! Megpróbálom összefoglalni a gyakorlatban elõforduló lehetséges variációkat.
1. Te kiválasztod az alkuszt vagy valamelyik biztosító tanácsadóját és vele megkötöd a biztosításodat. Ehhez adat kell a kereskedõtõl, ami az adásvételibõl és az autó forgalomba helyezéséhet szükséges papírokból, finanszírozási szerzõdésbõl összeszedhetõ. Ezeket (a másolatát) a kereskedõnek ki kell adnia neked. Utána a casco biztosításról egy igazolást kell visszaadnod, amit csatolnak a finanszírozóhoz leadott doksikhoz. Elég macerás, sok utánajárást igénylõ verzió, a laikusok nem nagyon szoktak ebbe belekezdeni. Sok a macera, viszont a tiéd a választás lehetõsége. A kereskedések sem szeretik.
2. A vásáláskor a sok papír között aláírsz egy olyat is, amivel megbízol egy alkusz céget is. Innentõl õ képvisel téged a biztosítók felé. Sajnos az újautó vásárás lázában a vevõk ennek nem tulajdonítanak jelentõséget és nem tudják ki az alkusz, ki a biztosító, kinek milyen megbízást adtak, csak automatikusan aláírnak mint a gép. Jellemzõen ez az alkusz valamelyik finanszírozóhoz kapcsolódik. Ilyenkor a vásálóknak sokszor lövésük sincs, hogy kinél kötötték meg a biztosítást, egyszer csak kapnak valahonnan csekket. Elõnye, hogy szinte nincs is vele külön gond, de hátránya, hogy nem te választasz biztosítót és a sok kedvezmény közül nem biztos hogy mindent megkapsz, mert meg sem kérdezik tõled.
3. A kereskedésben ül egy alkusz (jobbanmondva egy alkalmazottja), aki az átadáskor vagy ha nagyon erõsködsz és mész utána akkor már elõtte köt neked biztosításokat. Itt abból választhatsz, akikkel õ (az alkusz) kapcsolatban van. Jellemzõen a Posta, MÁV, TIR nincs a listán, mert a Posta nem dolgozik alkuszokkal a MÁV, TIR meg nem fizet (vagy igencsak akadozva) nekik jutalékot (ingyen meg senki nem szeret dolgozni). Ez kicsit jobb megoldás, mert van választék, megkérdezik a kedvezményeket tõled. Hátránya, hogy sokszor az autó átadás elõtt kell egy órácskát ezzel is szerencsétlenkedni.
Egyéb érdekességek:
A forgalomba helyezéshez igazolni kell a kötelezõ meglétét. Furcsa módon minden autót forgalomba helyeznek valahogy.
Szóval ha neten akarsz kötni kgfb-t, akkor be kell szerezned a szükséges adatokat és hogy mikor akarják forgalomba helyezni az autót. Ettõl a dátumtól kell kgfb-t kötnöd és a szerzõdésrõl vissza kell vinned vinni egy igazolást a kereskedõnek, hogy a forgalombahelyezéshez felhasználják. (Egyébként szinte biztos hogy nem ezzel az igazolással fognak elmenni az okmányirodába.) A neten ne akkor kösd meg, amikor már nálad az autó és bóklászol vele, hanem elõtte!
A casco attól az idõponttól érvényes, amit beírtok az ajánlatra kockázatviselés kezdetnek. Persze ha idõben befizeted a díjat és az ajánlaton minden szerepel, amit a biztosító megkövetel.
Elõfordul, hogy az alkusz napokig üldögél a kereskedésben a papírokon, majd az alkusz központjában is pihen kicsit, így mire elér hozzád a csekk, akár hetek is eltelhetnek az autó átvételétõl számítva. És hiába érdeklõdsz a biztosítónál, náluk nincs a szerzõdésed a rendszerben, mert még meg sem kapták. Ha ilyenkor van károd, az izgis, mire megtalálod hol tekereg az ajánlatod.