Nézd, távol álljon tőlem, hogy vitatkozni akarnék Veled, de sajnos több olyan dolgot leírtál ami nem helytálló. Értem én az elfogódottságodat, hiszen valóban jó dolog a xenon.
Nézd egyszerű fizikai tény, hogy az FF türkös fényszórót halogénra tervezték. Már annyiszor leírtam, hogy a halogén izzó és az ívkisüléses fej - még ha minden külső fizikai paraméterben megegyeznének is, ami barokkos túlzás, mint tudjuk - nem lenne azonos pontban a legfényesebb pontjuk. (leírom még egyszer: a halogén az izzószál közepén, a HID cső a két elektródánál a "legvilágosabb")
Tehát már ebből könnyen belátható, hogy nem lesz az FF tükrös lámpa fókuszában a HID cső legfényesebb része. (Lehet reszelgetni, meg állítgatni, az egyik mindig "rossz" helyen lesz.
Továbbmegyek: a bi-xenon cső tulajdonképpen ugyanolyan, mint bármelyik másik H7-es, vagy H1-es attól eltekintve, hogy a fényváltást egy mechanikai takarólemez mozgatásával érik el. Ebben az esetben természetszerűen valamely álláshoz tudod csak beállítani az FF tüköt, vagy a tompított fog jobban világítani, vagy a távfény, a kettő együtt tutira nem.
Erre szokták egyébként a laikusok azt mondani, hogy ez nem is lenne baj, majd "lejjebb tekerem" és nem vakít. A fenét nem, mert önmagában nem az a baj, hogy nincsen pontosan fókuszban a HID cső, ezt a H4-et kivéve tűrhetően be lehet azért állítani, tudom, mert nekem is volt, vacakoltam vele eleget.
Ehhez kissé vissza kell menni az autógyártókhoz. Ismerjük a filléreskedést, minden gyártó a piacról él, és ugyanakkor minél olcsóbban akarja kihozni a termékét. Magyarán a designer megtervezi a kocsit, hogy eladható legyen a szegény mérnök meg megpróbálja a lámpatestet összehozni. Nyilván alapból olyan FF tükrös lámpát hoz össze, mely a halogén izzókhoz van optimalizálva. Ne higgyük azt, hogy itt nincsen szórt fény, dehogy nincsen, ettől "jelennek" meg a táblák éjszaka, de gondolom, hogy ezt tiszta. Csakhogy a tervezéskor a mérnökök teljesen tisztában vannak azzal, hogy az így megtervezett FF tükrös lámpatest egy standard halogénnel pont a szabvány szerinti szórt fény tűréshatárán, vagy azon belül van, így aztán megkapta a típusengedélyt és mindenki boldog.
Azonban, ha beleteszünk egy utólagos xenont, mindjárt háromszorosára nő a fényerő, és így a szórt fény is, na ettől lehet vakulni gazdagon. Ennek mértéke függ az user beállításától, lehet ezen variálni, meg jobbítani - ismerek olyan usert aki nem átallott klf. terelőket beszerelni, hogy hozza a projektoros normát -, de hidd el Barna nem lesz tökéletes, csak picit jobb. És ebből adódóan balesetveszélyes, tiltott is, nemcsak idehaza, hanem a Lajtától nyugatra is.
A halogén azonos beállítás mellett mindig kisebb vakítást okoz, mint az utólagos xenon, ez ténykérdés.
Az meg egy másik, hogy sok vadbarom nem képes rendesen beállít(tat)ani a lámpáit és ezért vakít. Sajnos kevés az olyan utólagos xenonos kocsi, melynek a gazdája elviselhető módon állítja be a lámpatesteket és igyekszik minimalizálni a szórt fényét. Az egy másik kérdés, hogy szabályt szeg-, vagy sem, de ez magánügy, ezzel nem foglalkoznék, maradjunk csak az utólagos xenon műszaki részénél.
Abban egyetértünk, hogy vannak borzasztóan összetákolt szettek és vannak normálisak. Na ez utóbbiak vakítanak kevésbé, de hidd el, hogy azok is nyomatják a szórt fényt ezerrel.