Szerző Téma: Minden ami világít  (Megtekintve 847362 alkalommal)

0 Felhasználó és 3 vendég van a témában

Trotter66

  • Knight of the Roads
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 22261
  • ((:== Szlalomépítő ==:))
Re: Minden ami világít
« Válasz #2565 Dátum: 2010.02.21 16:42:21 »
No, akkor elosztanék néhány tévhitet. Elég autentikus forrásnak bizonyulok, hiszen kb. 2 éve már DLR van a kocsimban, a szabályoknak megfelelően bekötve.

Az EU norma szerint a DRL minden más világítótesttől függetlenül IS működhet. Vagyis egyáltalán nem kell hozzá a helyzetjelző működése.  Nálam DRL-ként a H1-es távfény izzója világít 20%-os teljesítménnyel. (szintén szabvány)

Most arra nem térnék ki, hogy utólagos, gyári, a gyári világítótestbe integrált, vagy más lámpatestben lévő DRL-ről beszélünk, ide sorolnám a LED csíkokat usw.

Nekem az Eu norma szerint van homologizálva a DRL, egy kis fekete doboz van illesztve a gyári rendszerhez, ami a megfelelő villamos kapcsolásokon keresztül látja el feladatát.

Természetesen nem lenne igaz, ha nálunk - sok egyébhez hasonlóan - ugyanaz lenne a jogszabály a nappali menetjelzőkre, int az EU-ban másutt mindenhol.
Nálunk a DRL csak a helyzetjelzővel egyidőben használható, önmagában nem.
Ezidáig azonban nem találkoztam olyan hatósági emberrel, aki az önálló működést kifogásolta volna, remélem nem is fogok.

A DRL a jogszabály szerint nem működhet a tompított fényszórókkal és a ködfényszórókkal egyidőben, ugyanakkor a helyzetjelzővel egyidőben működhet.
Ugyanígy működhet a távfényszóróval együtt, fénykürt üzemmódban. Vagyis DRL használat mellett lehet fénykürtöt használni.

Nálam gyújtással egyidőben kapcsol be a DRL rendszer - mint már említettem-, EU norma szerint.

Gyakorlati tapasztalataim szerint télen, sötétben, amikor vársz valakit és járatod a motort, kicsit zavaró lehet, hogy ég 21%-al a távfényszóró.
Ezt azonban a helyzetjelzővel együtti bekötés esetén orvosolni lehet.

Nálam kifogástalanul működik a rendszer, kívülről egyáltalán nem lehet látni, hogy van benne ilyen rendszer, nem kellett fúrni-faragni a beszereléskor.

És a végére: a "fekete doboz" megalkotójának kocsijának DRL bemutatója. (nálam is így működik)



« Utoljára szerkesztve: 2010.02.21 16:48:56 írta Trotter66 »
Sors bona nihil aliud
Toyota C-HR Selection 2018.
Toyota Corolla 1.8 VE (USDM) 1998.

barna.czukor

  • Vendég
Re: Minden ami világít
« Válasz #2566 Dátum: 2010.02.21 17:00:43 »
Ezt értem. De ha megy a DRL akkor is, mikor a helyzetjelző rendszer nem ég, akkor fennállhat az, hogy elöl ég 20%-on a refi és más lámpa nem is ég. Ekkor meg ugye nem szabályos a közlekedés lakott területen kívül, mert oda nem csak első világítás kell, hanem a hátsó lámpáké is.

Természetesen, ha együtt ég a DRL a helyzetjelzőkkel, akkor a hátsó lámpák is égnek, ekkor nincs gond. Jól értelmezem?

A másik, amit nem értek, hogy ez a DRL mire jó? Arra, hogy spórolunk 100 W-ot összesen? Mert ha ennyire jó csak, akkor egy nagy faxság az egész, plusz hibalehetőségekkel.

Amúgy ez az autó a példája annak, amikor azt mondta, hogy a DRL-es izzókat is kell cserélni, mert ugye ez nem LED-es...

Trotter66

  • Knight of the Roads
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 22261
  • ((:== Szlalomépítő ==:))
Re: Minden ami világít
« Válasz #2567 Dátum: 2010.02.21 17:25:31 »
Ezt értem. De ha megy a DRL akkor is, mikor a helyzetjelző rendszer nem ég, akkor fennállhat az, hogy elöl ég 20%-on a refi és más lámpa nem is ég. Ekkor meg ugye nem szabályos a közlekedés lakott területen kívül, mert oda nem csak első világítás kell, hanem a hátsó lámpáké is.

Könnyen belátható, hogy a kivilágítás jogszabályi előírása a jobb láthatóság miatt van. Veszélyhelyzet az egymással szembehaladó járművek tekintetében van, az egymástól távolodóknál nincsen, ezért az első lámpák (tompított, DRL) a lényeg és nem a hátsó helyzetjelző. Ezért működik önállóan a DRL az EU-ban.
Gondolj bele, napsütésben a hátsó helyzetjelző nem is látszik, míg az első vilgítás még ellen-napfényben is jól azonosítható.

Természetesen, ha együtt ég a DRL a helyzetjelzőkkel, akkor a hátsó lámpák is égnek, ekkor nincs gond. Jól értelmezem?

A magyar jogszabály szerint igen, de az EU-s szerint nem. :hug:


A másik, amit nem értek, hogy ez a DRL mire jó? Arra, hogy spórolunk 100 W-ot összesen? Mert ha ennyire jó csak, akkor egy nagy faxság az egész, plusz hibalehetőségekkel.
Amúgy ez az autó a példája annak, amikor azt mondta, hogy a DRL-es izzókat is kell cserélni, mert ugye ez nem LED-es...

Egyrészt valóban tehermentesítjük a generátort és a villamossági rendszert. Másrészt kíméljük a tompított  izzókat, amik általában az olyan világításfanoknak, mint nekem is húzott sperciális izzók. Így aztán az élettartamuk nem 4-12 hónap, hanem lényegesen több.  Nekem jelenleg a méregdrága NightGuide van benne, nekem számít, hogy sokáig működjön. természetesen ez inkább a tavaszi-nyári időszakra igaz. Vagyis tettenérhető az anyagi takarékosság is. A távfényszóró ilyen alacsony terhelés mellett szintén sokáig szolgál.

Őszintén köszönöm, hogy ilyen szókimondó voltál, de én sem fikázom le az olajfetisizmusodat, inkább elismerem.  :flowers:

Sors bona nihil aliud
Toyota C-HR Selection 2018.
Toyota Corolla 1.8 VE (USDM) 1998.

barna.czukor

  • Vendég
Re: Minden ami világít
« Válasz #2568 Dátum: 2010.02.21 17:35:12 »
Könnyen belátható, hogy a kivilágítás jogszabályi előírása a jobb láthatóság miatt van. Veszélyhelyzet az egymással szembehaladó járművek tekintetében van, az egymástól távolodóknál nincsen, ezért az első lámpák (tompított, DRL) a lényeg és nem a hátsó helyzetjelző. Ezért működik önállóan a DRL az EU-ban.
Gondolj bele, napsütésben a hátsó helyzetjelző nem is látszik, míg az első vilgítás még ellen-napfényben is jól azonosítható.
De ha mondjuk ködös az idő vagy szürkület van, akkor a hátsó lámpáknak is van szerepe.

Én pl. voltam már olyan helyzetben, hogy a pályán elment mellettem a belősben egy DRL-es Audi, majd mögé sorolva a belsőben, én is elkezdtem előzni a külős sávot. Eléggé szürkület volt és engem pl. zavart az, hogy hátul nem világított a lámpája.

Ezért pl. nem tartom rossznak a magyar előírást, hogy hátul is kell, hogy égjen, amit a gyakorlatban ugye a helyzetjelzővel fogalmaztak meg.

A magyar jogszabály szerint igen, de az EU-s szerint nem.
Akkor jól tudtam, az ilyen DRL-es szabálytalan.

Egyrészt valóban tehermentesítjük a generátort és a villamossági rendszert. Másrészt kíméljük a tompított  izzókat, amik általában az olyan világításfanoknak, mint nekem is húzott sperciális izzók. Így aztán az élettartamuk nem 4-12 hónap, hanem lényegesen több.  Nekem jelenleg a méregdrága NightGuide van benne, nekem számít, hogy sokáig működjön. természetesen ez inkább a tavaszi-nyári időszakra igaz. Vagyis tettenérhető az anyagi takarékosság is. A távfényszóró ilyen alacsony terhelés mellett szintén sokáig szolgál.
A fogyasztásbeli különbséget nem igazán tekintem jelentősnek, fogyasztásban alig kimutatható a különbség. A generátort valóban nem terheli annyira, de szerintem nem is a konstans terhelés, ami terheli, hanem inkább a véletlenszerű vagy szinuszos. Pl.: hangcucc áramfelvétele. (tudom, kondi kell  ;))

Őszintén köszönöm, hogy ilyen szókimondó voltál, de én sem fikázom le az olajfetisizmusodat, inkább elismerem.  :flowers:
Én nem szerettem volna senkit megbántani!  :flowers:

Egyszerűen nem értettem, hogy ebben mi a pláne. De most sem értem igazán, hogy mondjuk a DRL utólagos beszerelését mi teszi vonzóvá. Hiszen a hibalehetőségek száma nő, a vezérlő doboz ára pedig nem hiszem, hogy annyira olcsó, hogy az árát hamar behozná.

Persze mindenki abban leli örömét, amiben akarja, én csak az értetlenségemnek adtam hangot. Mégegyszer elnézést az udvariatlan hangvételért!

Villi

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1781
  • 08' Yaris II 1.3; '19 Corolla TS Hybrid 2.0
Re: Minden ami világít
« Válasz #2569 Dátum: 2010.02.21 17:51:21 »
Egy kocsin nézve a 100W spórolás valóban nem sok, de tömegesen nézve már igenis számít. Azt nem tudom, hogy ennek a fajta lámpának a létrehozása pontosan milyen célból van, de arra tippelek, hogy a környezetvédelemnek, az alacsonyabb CO2 kibocsátásnak van benne szerepe.
Villi
Toyota Yaris 1.3 Sol Plus
Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid Executive

Nagycitrom

  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 9390
  • 2017. T27 2ZR-FAE
    • Dentmill Frézközpont
Re: Minden ami világít
« Válasz #2570 Dátum: 2010.02.21 19:41:25 »
De ha mondjuk ködös az idő vagy szürkület van, akkor a hátsó lámpáknak is van szerepe.

Én pl. voltam már olyan helyzetben, hogy a pályán elment mellettem a belősben egy DRL-es Audi, majd mögé sorolva a belsőben, én is elkezdtem előzni a külős sávot. Eléggé szürkület volt és engem pl. zavart az, hogy hátul nem világított a lámpája.

Ezért pl. nem tartom rossznak a magyar előírást, hogy hátul is kell, hogy égjen, amit a gyakorlatban ugye a helyzetjelzővel fogalmaztak meg.
Egyrészt ez van kisebb százalékban, a szürkület meg egy átmenet. Mint ahogy a városban is szürkületkor nem egyszerre jut eszébe mindenkinek, hogy világítást kellene kapcsolni. Persze előfordul, mint ahogy az is, hogy jön egy zápor és kell a rendes világítás. De ennyi azért elvárható egy vezetőtől, hogy ekkor felkapcsolja a tompítottat, mint ahogyan megtette ezt a nappali kötelező előtt is. Ha a látási körülmények megkívánják, akkor kapcsold fel, ez eddig is így volt szabályozva.
Engem egyszerűen zavar, hogy fényes nappal teljesen feleslegesen ég a rendszámtábla világítás, hátsó helyzetjelző (nem is láthatóak)  :flowers:

Trotter66

  • Knight of the Roads
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 22261
  • ((:== Szlalomépítő ==:))
Re: Minden ami világít
« Válasz #2571 Dátum: 2010.02.21 19:52:39 »
Könnyen belátható, hogy a kivilágítás jogszabályi előírása a jobb láthatóság miatt van. Veszélyhelyzet az egymással szembehaladó járművek tekintetében van, az egymástól távolodóknál nincsen, ezért az első lámpák (tompított, DRL) a lényeg és nem a hátsó helyzetjelző. Ezért működik önállóan a DRL az EU-ban.
Gondolj bele, napsütésben a hátsó helyzetjelző nem is látszik, míg az első vilgítás még ellen-napfényben is jól azonosítható.
De ha mondjuk ködös az idő vagy szürkület van, akkor a hátsó lámpáknak is van szerepe.

Én pl. voltam már olyan helyzetben, hogy a pályán elment mellettem a belősben egy DRL-es Audi, majd mögé sorolva a belsőben, én is elkezdtem előzni a külős sávot. Eléggé szürkület volt és engem pl. zavart az, hogy hátul nem világított a lámpája.

Ezért pl. nem tartom rossznak a magyar előírást, hogy hátul is kell, hogy égjen, amit a gyakorlatban ugye a helyzetjelzővel fogalmaztak meg.

Tökéletesen egyetértek, de itt nem a DRL a hibás, hanem a kuka sofőr, aki nem kapcsol alá egy helyzetjelzőt! Hasonló, mint amikor töksötétben lekapcsolt lámpákkal halad valaki a Körúton, mert ott világos van...

Én nem szerettem volna senkit megbántani!  :flowers:
Egyszerűen nem értettem, hogy ebben mi a pláne. De most sem értem igazán, hogy mondjuk a DRL utólagos beszerelését mi teszi vonzóvá. Hiszen a hibalehetőségek száma nő, a vezérlő doboz ára pedig nem hiszem, hogy annyira olcsó, hogy az árát hamar behozná.
Persze mindenki abban leli örömét, amiben akarja, én csak az értetlenségemnek adtam hangot. Mégegyszer elnézést az udvariatlan hangvételért!

No problem, Peace!  :flowers:

A fekete doboz cakk-pakk 12E-ben volt  cartársi áron. Egy Phillips NighGuide izzó 7E. Az Osram SVS akciósan 3.5E.  Lehet számolni. Átlagosan az SVS 12 hónapot bír ki, erről van tapasztalat, az NG-ről nekem nincsen. Szóval szvsz. megérte a doboz, persze ez simán szubjektív, mindenki arra költ amire kíván...

Én úgy vélem, hogy 2-3 év alatt behozza az árát, ez alatt átlagosan 2-3 szett minőségi izzót kellene venni. De nálam éjjel-nappal égett és ég a tompított(DRL).
És nem vettem tekintetve az üzemanyagmegtakarítást, ami 2-3 évre vetítve bizonyosan számottevő, lévén 40-60E beszalad a gépbe évente.

Sors bona nihil aliud
Toyota C-HR Selection 2018.
Toyota Corolla 1.8 VE (USDM) 1998.

afekete

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 4549
Re: Minden ami világít
« Válasz #2572 Dátum: 2010.02.22 12:51:06 »
Amúgy még mindig nem értem, hogy a DRL-lel miért vannak előrébb a normál lámpa felkapcsolásához képest. Mellesleg megjegyzem, hogy az Audi DRL megoldása nem váltja ki a lámpát, mert hátul nem világít, így szabálytalan, még ha gyári is a cucc.
A Toyota DRL-je felkapcsolja a hátsó lámpát is. Az Avensis-nél csak a belső világításokat nem. Viszont ha van töltés és gyujtás, akkor felkapcsolja a lámpát. szeirintem ez nem felesleges. (Ja és nem kapcsolja éjszakaira a műszerfal világítás fényerejét, ha az változik.)
Attila 31
  - Avensis
- Prius

afekete

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 4549
Re: Minden ami világít
« Válasz #2573 Dátum: 2010.02.22 13:05:01 »
Egyszerűen nem értettem, hogy ebben mi a pláne. De most sem értem igazán, hogy mondjuk a DRL utólagos beszerelését mi teszi vonzóvá. Hiszen a hibalehetőségek száma nő, a vezérlő doboz ára pedig nem hiszem, hogy annyira olcsó, hogy az árát hamar behozná.
Hát a hibalehetőségek száma valóban nő, de azért még elviselhető. Nekem például két relé beszerelését kívánja. Azért ez nem rakéta tudomány. (Mondjuk nem is a reflektort használná 20%-on.) A vezérlésről pedig annyit, hogy egy mikrocontroller, amihez maximum a meghajtás és a csatlakozók kellenek, az kb 2USD ha 1000-es tételben veszed.
Attila 31
  - Avensis
- Prius

afekete

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 4549
Re: Minden ami világít
« Válasz #2574 Dátum: 2010.02.22 13:47:51 »
A Toyota DRL-je felkapcsolja a hátsó lámpát is. Az Avensis-nél csak a belső világításokat nem.
Ez lehet, hogy mégsem igaz - kéretik figyelmen kívül hagyni.  :innocent:
Attila 31
  - Avensis
- Prius

Trotter66

  • Knight of the Roads
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 22261
  • ((:== Szlalomépítő ==:))
Sors bona nihil aliud
Toyota C-HR Selection 2018.
Toyota Corolla 1.8 VE (USDM) 1998.

Peti

  • Vendég
Re: Minden ami világít
« Válasz #2576 Dátum: 2010.02.27 18:52:14 »
No :hmmmm:

Kíváncsi leszek, hogy szuperál majd...

Trotter66

  • Knight of the Roads
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 22261
  • ((:== Szlalomépítő ==:))
Re: Minden ami világít
« Válasz #2577 Dátum: 2010.02.27 19:15:47 »
Végül is elvérzett a projekt, mert a szállítási díj 22 USD lett volna, ami több, mint az izzó maga. Nem éri meg. Más forrás után kell nézni.
Sors bona nihil aliud
Toyota C-HR Selection 2018.
Toyota Corolla 1.8 VE (USDM) 1998.

Peti

  • Vendég
Re: Minden ami világít
« Válasz #2578 Dátum: 2010.02.27 19:27:00 »
Értem...

Kár...

Kíváncsi lennék már valami +-os, ködfénybe való pilácsra.

Xtrem

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 10681
Minden ami világít
« Válasz #2579 Dátum: 2010.02.27 23:08:34 »
Lehetséges lenne, hogy visszavettek az ellenőrzésből?
Mert megint egyre több utólagos Xenonossal találkozom az utakon.
2005 Avensis Sedan 2.4 D4 vvt-i Aut Executive Navi + TTE front
2001 Citroën Evasion 2.0 16V benzin, Aut - Exclusive
61