Szerző Téma: Minden ami világít  (Megtekintve 848753 alkalommal)

0 Felhasználó és 22 vendég van a témában

Tamás69

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 8391
    • http://www.capella.hu
Re: Minden ami világít
« Válasz #1830 Dátum: 2008.12.28 11:15:58 »
Trafó árnyékolása alufóliával, igy még a hővezetés is megoldott, bár szerintem a xenoné elektronikus trafó az meg nem szokot melegedni.

Minden elektronikában van veszteség, tehát melegszik. -Mellesleg az elektronika a 12V egyenfeszből egy váltakozó jelet készít, amit hagyományos tekercselt "trafó" alakít ~80-90V körüli üzemi feszültséggé, nomeg ez hozza létre a 2-400V körüli begyújtást is.

Ez nekem kicsit sántít. Egyenfeszültségből nem lesz váltó, ahhoz kell egy inverter, viszont ami úgymond "hagyományosan tekercselt trafó" az nálam a vasmagos dögnéhez csévetestű ami a régi neonlámpákban van ahhoz viszont külön gyújtó kell.
Amit manapság elektronikus trafónak nevezünk az súlyra könnyű csévetest anyagára nem emlékszem de nem vas vagy lemez, talán kerámia lehet, az viszont tartalmaz egy tápkapcsot áramkört ami miatt nevezik elektronikus trafónak, ami persze tartalmazza a gyújtót is.

Jól megkeverted magad :D

Ahoz, hogy egy egyenfeszből annál magasabb feszültséget állíts elő, két ismert megoldás van, az egyik az un. diódás feszültségsokszorozó - hátránya a kis áram, előnye a nagy feszültség - ezt pl televíziókban használták a képcső jelentős áramot nem igénylő nagyfesz ( gyorsítórács számára) előállítására. - illetve egyes vakutípusok csinálták így a villanócső nagyfeszét, ami egy kondenzátort töltöt, ami a villanócsövön keresztül sült ki.
A másik a tekercselt "transzformátoros" verzió - itt a lényeg, hogy az általad ismert szép nagy vasmagos rengeteg rezet tartalmazó trafó, a hálózati 50Hz traszformálásához kell, ha a frekvenciát megnöveled, a transzformátorméretei csökkennek, ráadásul az amúgy is jó hatásfoka tovább javul. - így lehet, hogy pl. egy 450VA ( direkt nem W mert a fáziscsúszás miatt ez kb 350-370W ) számítógép tápban egy kb. 3x3x3cm tekercselt ferritmagos trafót találsz, ahol a kisfesz tekercsek 2-3 menetből állnak!.  - és fordítva is ugyanígy működik a dolog.


-Mindkét módszerben az előfeltétel, hogy legyen stabil egyenfesz, azt megszaggassuk, és ettől a ponttól lehet alkalmazni a fenti két módszert, nomeg annak ezer alfaját :D
0.) egyenfeszt előállít ( pl számítógéptápnál is a 230V-ot egyenirányitja, és azt szaggatja)
1.) átalakítani kívánt feszültség megszaggatása (általában 400Hz-100kHz) -terheléstől függően szabályozva, hogy mindíg az előre beállított feszültség jöjjön ki a másik oldalon -
2.) Trafón átvezetjük - megfelelő feszültséget továbi felhasználásra elvezetjük; a kimenetet figyelve szabályozzuk a bemenetet ( általában további szabályzás, stabilizálás után kerül felhasználásra )

A trafó is sokféle lehet, a szabályos több tekercsestől, a leegyszerűsített csapolt tekercsesen keresztül, az egy szerű folytóig, a céltól függően.

Az köznyelvben Inverternek nevezett eszköznek az a lényege, hogy általában 230V 50Hz a kimenő eredmény! a többit nevezzük inkább feszültségátalakítónak.

A Neoncső pedig a régi reklámtáblákon látható hajlított, betűket-alakzatokat formázó kisülőcső, nagyfeszültséggel működik, és ott maga  a csőben levő gáz világít amire te gondolsz, az a fénycső ahol a higyanygőz UV fényt állít elő, és ezt az üvegen levő fénypor alakítja látható fénnyé. a kettő kinézete hasonló, működésükben sok a közös, de más gázokkal, és más feszültségeken működnek.

-Bocsi a hosszúságért, ez itt szakmai ártalom :D

-Ugyanitt elektrotechnika korrepetálást vállalok  :devil:
Tamás
'07 Hilux
'98 Corolla HB 1,4
'05 Corolla 1,6 SOL
'03 Lexus IS200

Capella Computer Kft        Minden, ami számítástechnika!

murray

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 12156
Re: Minden ami világít
« Válasz #1831 Dátum: 2008.12.28 11:43:17 »
azé szép vót! :-*
most: Suzuki Baleno  2019 1.2 GL
volt: Lada 2105 1985,
Toyota Corolla 1983
Corolla 1989,
Skoda Fabia  2002

Attis

  • Alap-tag
  • ****
  • Hozzászólások: 308
Re: Minden ami világít
« Válasz #1832 Dátum: 2008.12.28 12:26:19 »
Köszönöm a leckét :)
Nem kicsit hanem nagyon megkevertem magam.
Mentségemre legyen hogy elektrotechnikát csak érintőlegesen kellet tanulnom, de ahhoz sem volt könyvünk, hála a magyar oktatási rendszernek és a NAT bevezetésének anno.

Fénycső - neoncső dologról csak annyit hogy az utóbbi maradt bent a köznyelvben, manapság is számtalanszor neoncsövet kérnek a boltban.

Misi

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 12329
    • Vissza a szürke hétköznapokhoz
Re: Minden ami világít
« Válasz #1833 Dátum: 2008.12.28 12:29:01 »
Én már azt sem értem, hogy egy szilárd vezetékben, hogy megy valami. Pl.: Áram.
Muhahaha......

Tamás69

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 8391
    • http://www.capella.hu
Re: Minden ami világít
« Válasz #1834 Dátum: 2008.12.28 13:07:54 »

Fénycső - neoncső dologról csak annyit hogy az utóbbi maradt bent a köznyelvben, manapság is számtalanszor neoncsövet kérnek a boltban.

Igen, a köznyelvben ez maradt meg; egyébként az igazi neon töltésű világítótest naracspiros színben világít
Tamás
'07 Hilux
'98 Corolla HB 1,4
'05 Corolla 1,6 SOL
'03 Lexus IS200

Capella Computer Kft        Minden, ami számítástechnika!

Peti

  • Vendég
Re: Minden ami világít
« Válasz #1835 Dátum: 2008.12.28 16:09:44 »
Minden elektronikában van veszteség, tehát melegszik. -Mellesleg az elektronika a 12V egyenfeszből egy váltakozó jelet készít, amit hagyományos tekercselt "trafó" alakít ~80-90V körüli üzemi feszültséggé, nomeg ez hozza létre a 2-400V körüli begyújtást is.

Persze, de relatíve minimális a melegedés, nekem a Pugba az egyik trafó alja kapta a vizet, esős menet után 2x-3x kiszedtem (rögtön megállás után) hogy megnézzem hogy vált be a szigetelés, teljesen normál hőmérsékleten volt :flowers: tehát érzésre nem volt melegebb mint mondjuk bármi más ott a közvetlen környezetébe...

Peti

  • Vendég
Re: Minden ami világít
« Válasz #1836 Dátum: 2008.12.28 16:12:35 »
Ha jól emlékezem petivel elmélkedtünk a jelenségről.

Jaja...
Nekem volt az egyik trafóm elég közeli viszonyba a biztitáblával, azt kellett letompítani :innocent: (mondjuk én gumibugyit használtam :wub:)

aTTi

  • Alap-tag
  • ****
  • Hozzászólások: 384
Re: Minden ami világít
« Válasz #1837 Dátum: 2008.12.28 21:27:15 »
No, xenonozó pajtások, beszereltem a Twingibe a H4-bi-t  :D
Örömmel jelentem egy közel két órás bíbelődés a dermesztő hidegben elegendő volt és a fórumos tapasztalatok segedelmével elsőre sikerült mindent úgy kötögetni, vezetgetni, hogy mukodjon  :clap:
Rádiót nem vettük észre, hogy zavarná, de majd holnap a hazaúton döngetünk és figyeljünk ...
A vetítési képpel első körben meg vagyunk elégedve, mert a garázsajtóra rajzolt halogén képével megegyező szintre került a horizont, egyedül az fura, hogy míg halogénnel a jobb oldal ugye felfelé megy, addig itt a kép egy tök egyenes vonal  :wacko:
Más tapasztalt ilyet?

[Holnap jön az Ave II projektoros H7-ese is  :sorcerer: ]

[a csatolmányt egy admin törölte]

2000 Avensis I 1.6 Sol LSE 104, 4A-FE
2003 Avensis II 1.8

Xanyi

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 6060
Re: Minden ami világít
« Válasz #1838 Dátum: 2008.12.29 14:56:00 »
Nekem a vetítési kép jó, tehát ilyen: __/
Csupán a magasságon kellett korrigálni, de mára azt is megtettem.
A trafókat is betekertem textiles szalaggal... Jobb lett, de itt Szombathelyen a Danubius elég gyengén fogható alapból is, annál megmaradt egy kis sistergés. Az legyen a legkevesebb :)
Xanyi

Tamás69

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 8391
    • http://www.capella.hu
Re: Minden ami világít
« Válasz #1839 Dátum: 2008.12.29 20:39:13 »
Nekem a vetítési kép jó, tehát ilyen: __/
Csupán a magasságon kellett korrigálni, de mára azt is megtettem.
A trafókat is betekertem textiles szalaggal... Jobb lett, de itt Szombathelyen a Danubius elég gyengén fogható alapból is, annál megmaradt egy kis sistergés. Az legyen a legkevesebb :)

A tápra, a testre, és az összes be-kimenő vezetékre tegyél egy-egy zavarszűrő ferritgyűrűt, ha van elég vezeték, tekerd meg -egy-két menettel, ha nincs, akkor sima műanyagtokos átmenőset használj; A zavarjel jelentős része a vezetékeken, mint antennákon, illetve a tápfeszültségen keresztül kerül a rádióba!, ezzel a nagyfrekis zavart tudod csökkenteni.
Tamás
'07 Hilux
'98 Corolla HB 1,4
'05 Corolla 1,6 SOL
'03 Lexus IS200

Capella Computer Kft        Minden, ami számítástechnika!

Xanyi

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 6060
Re: Minden ami világít
« Válasz #1840 Dátum: 2008.12.29 22:43:59 »
Nekem a vetítési kép jó, tehát ilyen: __/
Csupán a magasságon kellett korrigálni, de mára azt is megtettem.
A trafókat is betekertem textiles szalaggal... Jobb lett, de itt Szombathelyen a Danubius elég gyengén fogható alapból is, annál megmaradt egy kis sistergés. Az legyen a legkevesebb :)

A tápra, a testre, és az összes be-kimenő vezetékre tegyél egy-egy zavarszűrő ferritgyűrűt, ha van elég vezeték, tekerd meg -egy-két menettel, ha nincs, akkor sima műanyagtokos átmenőset használj; A zavarjel jelentős része a vezetékeken, mint antennákon, illetve a tápfeszültségen keresztül kerül a rádióba!, ezzel a nagyfrekis zavart tudod csökkenteni.

Köszönöm a tippet! De mi is  pontosan az a ferritgyűrű? Ezt így kell kérnem? Milyen jellegü üzletben keressem???
Xanyi

Tamás69

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 8391
    • http://www.capella.hu
Re: Minden ami világít
« Válasz #1841 Dátum: 2008.12.29 22:58:03 »
Nekem a vetítési kép jó, tehát ilyen: __/
Csupán a magasságon kellett korrigálni, de mára azt is megtettem.
A trafókat is betekertem textiles szalaggal... Jobb lett, de itt Szombathelyen a Danubius elég gyengén fogható alapból is, annál megmaradt egy kis sistergés. Az legyen a legkevesebb :)

A tápra, a testre, és az összes be-kimenő vezetékre tegyél egy-egy zavarszűrő ferritgyűrűt, ha van elég vezeték, tekerd meg -egy-két menettel, ha nincs, akkor sima műanyagtokos átmenőset használj; A zavarjel jelentős része a vezetékeken, mint antennákon, illetve a tápfeszültségen keresztül kerül a rádióba!, ezzel a nagyfrekis zavart tudod csökkenteni.

Köszönöm a tippet! De mi is  pontosan az a ferritgyűrű? Ezt így kell kérnem? Milyen jellegü üzletben keressem???

Elektronikai alkatrészbolt.  itt a 7. és 8. találat két különböző típus, az egyik átmenő, vezetékre pattintható, a másik akkor jó, ha szét lehet szedni a csatlakozókat, és 1-2-3 menetet lehet tekerni rá. -ez a jobb, de utólagosan nem mindíg kivitelezhető.
ezzel gyakorlatilag beiktatsz egy induktivitást a rendszerbe, aminek a lényege jelen esetben, hogy a nagyfrekvencia számára megnöveli az ellenállást, és kevésbé fog a zavarjel szétterjedni a vezetékek útján. - de ez csak rádiófrekvenciás zavaroknál jelenthet javulást, ha a rendszer hangfrekis zavart küld szét, akkor ez nem segít rajta.

Tamás
'07 Hilux
'98 Corolla HB 1,4
'05 Corolla 1,6 SOL
'03 Lexus IS200

Capella Computer Kft        Minden, ami számítástechnika!

aTTi

  • Alap-tag
  • ****
  • Hozzászólások: 384
Re: Minden ami világít
« Válasz #1842 Dátum: 2008.12.30 00:13:37 »
Nekem a vetítési kép jó, tehát ilyen: __/
Csupán a magasságon kellett korrigálni, de mára azt is megtettem.
A trafókat is betekertem textiles szalaggal... Jobb lett, de itt Szombathelyen a Danubius elég gyengén fogható alapból is, annál megmaradt egy kis sistergés. Az legyen a legkevesebb :)
Értem, érdekes esetbe futottam ...
Nem tudom mit lehet ilyenkor tenni, mert a kis csavarok az enyémen nem hiszem, hogy a képet ilyen módon tudná módosítani ???
Javaslat esetleg ... ?

2000 Avensis I 1.6 Sol LSE 104, 4A-FE
2003 Avensis II 1.8

Trotter66

  • Knight of the Roads
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 22265
  • ((:== Szlalomépítő ==:))
Re: Minden ami világít
« Válasz #1843 Dátum: 2008.12.30 13:39:11 »
Nekem a vetítési kép jó, tehát ilyen: __/
Csupán a magasságon kellett korrigálni, de mára azt is megtettem.
A trafókat is betekertem textiles szalaggal... Jobb lett, de itt Szombathelyen a Danubius elég gyengén fogható alapból is, annál megmaradt egy kis sistergés. Az legyen a legkevesebb :)
Értem, érdekes esetbe futottam ...
Nem tudom mit lehet ilyenkor tenni, mert a kis csavarok az enyémen nem hiszem, hogy a képet ilyen módon tudná módosítani ???
Javaslat esetleg ... ?
                                                               
A projektoros xenon helyes vetítési képe 
     ___      ___
__/      __/

A halogéné: ___/ ___/


Az utólagos xenonnal a legjöbb esetben is, valahol a kettő között lehet belőni.

Én inkább örülnék a vízszintes közeli állapotnak, ha egyébként minden rendben van.
Sors bona nihil aliud
Toyota C-HR Selection 2018.
Toyota Corolla 1.8 VE (USDM) 1998.

Xanyi

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 6060
Re: Minden ami világít
« Válasz #1844 Dátum: 2008.12.30 21:31:07 »
Tamás69

Köszönöm. Lehet, hogy meg fogom próbálni majd, de igazából már most sem zavaró...
Xanyi