Felhasználónév: Jelszó:

Szerző Téma: Futómü keményítés,ültetés, egyebek...  (Megtekintve 55883 alkalommal)

0 Felhasználó és 1 vendég van a témában

SzzS

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1930
  • A GONOSZ!
Futómü keményítés,ültetés, egyebek...
« Dátum: 2004.11.04 08:40:25 »
Egy nagyon jó szakember nyilatkozata a futómű tuningról!!

Mi az alapvető különbség az utcai, illetve a sport gátló között?

Teljesen más, szinte minden tekintetben. Felépítése, megbízhatósága, működési elve, nem érdemes tovább sorolni…Az utcai lengéscsillapítóknál lényeges dolog a stabilitáson felül a komfort. A versenyautó, melyben sportgátlók vannak, leginkább egy szekérhez hasonlítható. Még azt is érzi az ember, ha átmegy egy kavicson. Ezek a gátlók speciálisan erre a célra épülnek gyárilag. Borzasztó terhelést kap minden útburkolaton,legyen az aszfalt,vagy murvás,kavicsos terep. Nyílván ezek élettartama lényegesen rövidebb,mivel egy átlagos verseny alkalmával a sport,vagy rallye gátló annyit kap,mint egy utcai 50 ezer kilométer alatt…

Belső felépítésben milyen különbség van az utcai és a sport gátló között?

Mindkét típus alapvetően olajos rendszerű. Versenycélra jellemzően az egycsöves, nagynyomású gázos lengéscsillapítót használjuk. Itt teljesen elkülönül az olajtér a gáztértől, membránnal, vagy dugattyúval választjuk el egymástól. A kétcsöves rendszernél közös az olaj és gáztér, ezeket inkább az N-es autókban használjuk. Az egycsöves rendszerű a megbízhatóbb és strapabíróbb.

Van igény az „utcai” keményítésre is?

Természetesen, sőt, ebből van több. Mi utcai sportnak nevezzük. Itt a rugóstag gyári marad, csak a lengéscsillapítókat keményítjük. Vannak gyári, kifejezetten utcai autóba való gyári rugók, gátlók, igény szerint ilyeneket is beépítünk, átalakítunk. Volt olyan autó, amit annyira leültettünk a vevő kérésére, hogy még kint is megcsodálták. Ott ugyanis csak addig ültetik le az autót, ameddig a gyári szett engedi. Mi még ezeken is tudunk alakítani.

Kérnek véleményt Tőled a versenyzők , vagy Ők maguk mondják meg, pontosan mit szeretnének?

A legtöbb esetben kőkemény lengéscsillapítót kérnek. Itt ragadom meg az alkalmat, hogy szétoszlassak egy rosszul beidegződött tévhitet. Az autó nem kizárólag a lengéscsillapító miatt lesz kemény, sőt! Sokkal fontosabb a kemény rugó, mivel az autó ettől lesz „lenyomhatatlan” , nem a gátlótól. A futómű talán legfontosabb eleme. A rugóval állítunk futómű magasságot, keménységet. A gátló tulajdonképpen ,mint az nevéből is adódik, csak csillapítja az út egyenetlenségeit. Tehát az utcai autókban, ha csak gátlót keményítünk, még nem kapunk megfelelő eredményt. Szintén rossz megoldás, ha vágunk a rugóból, hisz ezáltal egy idő után elgyengül. Néha tanácsolom nekik, hogy állítsák egy fokkal gyengébbre a gátlót, meggyőződésem, hogy gyorsabb így az autó, nem pattog annyira. Vizes úton is puhítani kell rajta, pláne, ha nem megfelelő a gumiválasztás. Van,aki hallgat rám és van aki csak pár kaland után állít a futóművén.


Miben rejlik a különbség az utcai és a rallye futómű között, a gátlókon és rúgókon felül?

Alapvető különbség, hogy nem alkalmazunk gumi szilenteket , melyek nagy tempónál engedik megnyúlni a futóművet. Tehát a GL - szemes futóművet alkalmazzuk, melynek lényege, hogy igen agresszívan az úton tartja az autót, semmilyen oldalmozgást nem enged. Hátránya viszont, hogy azonnal szakad, ha odaütjük valamihez és persze lényegesen drágább, mint a hagyományos megoldás. A gyári autóknál nincs mese, mert azokat eleve így építik, a Ladáknál bronz, illetve speciális gumiból készült szilenteket alkalmazunk, ezek évek óta jól beváltak. Lényegében a három elem mindegyike ( rugók, gátlók, GL-szemek ), szükségesek ahhoz, hogy megfelelő rallye futóművet kapjunk. Természetesen nem árt, ha van garnitúránk aszfaltra és murvára, hisz ezek mindegyike más és más. Régen, amikor még 30 Zsiguli volt a mezőnyben, még álmodni sem mertünk olyan futóművekről, amikkel ma versenyeznek. Persze akkor az sem volt kérdéses, hogy melyik futóművel menjünk, meg milyen gumival….Ma viszont nem tudsz eredményes lenni a megfelelő futómű, gumi nélkül. Hiába a nagy lóerő, spéci váltó ,ha nem tudod az útra „átadni”,mit sem ér.

Forrás: www.toljadneki.hu

Kpeki

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1241
    • http://www.peki.hu
Futómü keményítés,ültetés, egyebek...
« Válasz #1 Dátum: 2005.05.10 12:49:38 »
Nah akkor egy kis Koni ismeret megosztása a célközönségnek: (Kishaver figyelj  :lol: )

Szal vett haverom a puntoba Konit, elöre volt 50-50 hátulra a 2 db 25 pénz. Ez csak a gátló rugó nélkül!
Az astraba meg a puntoba kerul csak 50-be elölre darabja mert valamiért ebbe a 2-be drága. Többi 25pénz/db.
Tuning&Stereoban akcioban van 98e + áfa (a 4 rugostól, mindenestől) -10% ha viszed a kupont az ujságból.

Lényeg a lényeg, hogy semmelyik utólag "műtött" gátló nem ér a nyomában. Valami olyan páratlan élményt nyujt ezaltal az 1.2-s punto hogy iszonyat. Annyira jo az uttartasa, nincs oylan kanyar amit ne lehetne tövön bevenni (kis tulzassal :D:D).
b]1998. :toy: Avensis 2.0i Automata[/b] ][ 97

kishaver

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2433
    • volonte
  • Autó: Fiat Doblo 2,0 Multijet (bocs srácok)
Futómü keményítés,ültetés, egyebek...
« Válasz #2 Dátum: 2005.05.10 14:23:01 »
Idézetet írta: "Kpeki"
Lényeg a lényeg, hogy semmelyik utólag "műtött" gátló nem ér a nyomában. Valami olyan páratlan élményt nyujt ezaltal az 1.2-s punto hogy iszonyat. Annyira jo az uttartasa, nincs oylan kanyar amit ne lehetne tövön bevenni (kis tulzassal :D:D).
Nekem csak ültető rugóm van, amire azt mondták, hogy 35/35 lesz, aztán 50/45 lett. Na ez így nem is lenne rossz, ha minden út kafa lenne Mo-n, de nem az. Rendszerint (3 naponta) akadok fel és félek, hogy a nagyobb hepe hupákon be is verhet. Mondjuk Sümeg Pápa szakaszon nem merek 100 felett nyomulni, mert igen komoly púpok vannak. Nem vicc 12-15 centisek. Ahelyett, hogy lemarnák, kibigyesztenek egy 30-as táblát, de én 30-al sem tudok kikerülni mindent!!!!

Szóval jó lenne, ha lenne egy strapabíró állítható gátlóm és nem a gyárit szívatnám, meg ha már van egy, akkor ne 50 legyen az az 50 hanem mondjuk csak 40 és talán kisebb zajjal tudnék járni kelni meg a kipuf rendszerem is tovább marad a helyén.

Mi a különbség egy ültetett autó és egy kikeményített lengéscsillapítóval rendelkező autó közt??? Példákkal illusztráljatok nekem, mert nem ültem még felkeményített autóba csak ültetettbe sokat :)
Üdv: Kishaver 74

Kpeki

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1241
    • http://www.peki.hu
Futómü keményítés,ültetés, egyebek...
« Válasz #3 Dátum: 2005.05.10 14:25:06 »
Idézetet írta: "kishaver"
Idézetet írta: "Kpeki"
Lényeg a lényeg, hogy semmelyik utólag "műtött" gátló nem ér a nyomában. Valami olyan páratlan élményt nyujt ezaltal az 1.2-s punto hogy iszonyat. Annyira jo az uttartasa, nincs oylan kanyar amit ne lehetne tövön bevenni (kis tulzassal :D:D).
Nekem csak ültető rugóm van, amire azt mondták, hogy 35/35 lesz, aztán 50/45 lett. Na ez így nem is lenne rossz, ha minden út kafa lenne Mo-n, de nem az. Rendszerint (3 naponta) akadok fel és félek, hogy a nagyobb hepe hupákon be is verhet. Mondjuk Sümeg Pápa szakaszon nem merek 100 felett nyomulni, mert igen komoly púpok vannak. Nem vicc 12-15 centisek. Ahelyett, hogy lemarnák, kibigyesztenek egy 30-as táblát, de én 30-al sem tudok kikerülni mindent!!!!

Szóval jó lenne, ha lenne egy strapabíró állítható gátlóm és nem a gyárit szívatnám, meg ha már van egy, akkor ne 50 legyen az az 50 hanem mondjuk csak 40 és talán kisebb zajjal tudnék járni kelni meg a kipuf rendszerem is tovább marad a helyén.


Állítható Koni vagy 250. Akinél én csináltattam, asszem az csinal állitható kemenysegut/magassagut.
b]1998. :toy: Avensis 2.0i Automata[/b] ][ 97

kishaver

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2433
    • volonte
  • Autó: Fiat Doblo 2,0 Multijet (bocs srácok)
Futómü keményítés,ültetés, egyebek...
« Válasz #4 Dátum: 2005.05.10 14:39:36 »
250 az qrva sok!!!

Mit értesz azon, hogy csinál?? A gyárit tuningolja vagy fogja a kis fémforgácsoló eszközeit és bütyköl???
Üdv: Kishaver 74

Kpeki

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1241
    • http://www.peki.hu
Futómü keményítés,ültetés, egyebek...
« Válasz #5 Dátum: 2005.05.10 15:53:53 »
Idézetet írta: "kishaver"
250 az qrva sok!!!

Mit értesz azon, hogy csinál?? A gyárit tuningolja vagy fogja a kis fémforgácsoló eszközeit és bütyköl???


Tied átalakitja akkor ugy mondom.

250e az elektromosan allithato ha jol emlexem
b]1998. :toy: Avensis 2.0i Automata[/b] ][ 97

kishaver

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2433
    • volonte
  • Autó: Fiat Doblo 2,0 Multijet (bocs srácok)
Futómü keményítés,ültetés, egyebek...
« Válasz #6 Dátum: 2005.05.11 08:35:46 »
Idézetet írta: "Kpeki"
Idézetet írta: "kishaver"
250 az qrva sok!!!

Mit értesz azon, hogy csinál?? A gyárit tuningolja vagy fogja a kis fémforgácsoló eszközeit és bütyköl???
Tied átalakitja akkor ugy mondom.
250e az elektromosan allithato ha jol emlexem
Inkább megvárom, míg szétmegy, aztán akkor lesz valami, mert akkor már muszály :?  8)

Egyébként nem tudom nekem meddig tart ez az ültetés imádat, mert azért ha már lesz egy feleség meg gyerek (ami még legalább 7-10 év Hurrrráááá) biztos, hogy vissza kell tennem az eredeti rugót, ha még meg lesz a kocsi.

Tényleg neked lehet terhelni rendesen az autót??? Tehát mondjuk 4 átlag személy simán elmegy a verdával, vagy az már a múlté???
Üdv: Kishaver 74

kishaver

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2433
    • volonte
  • Autó: Fiat Doblo 2,0 Multijet (bocs srácok)
Futómü keményítés,ültetés, egyebek...
« Válasz #7 Dátum: 2005.05.11 09:03:56 »
Általános/Gumi topicból jött!!!:

Idézetet írta: "Palaczk"
Idézetet írta: "Kpeki"
Idézetet írta: "kishaver"
De ha KONI lesz, akkor sem lesz jó???, mert akkor inkább várj vele. Csak nem penészedik meg az a gumi....
Akkor nemtudom jo lesz-e. Remélem igen, de azt nem tudom, hogy mennyit ultet a koni alaphangon, vagy az is opcionálisan választható? :o
A Koni , az egy márkanév . Persze a jobbak közül ;) ... De abból is van sokféle . Persze , ha a tiéd állítható keménységű lesz , az már nem rossz darab  :) ! Mindenesetre 1 biztos : ültetni nem ülteti a futóművet semennyivel , mert a futóművet nem a lengéscsillapító ülteti , hanem a rugó  :idea: Mellesleg , ha beleér a kereked a sárvédőbe , azon a legkeményebb teló sem segít . Mindig lesz olyan úthiba és/vagy éles kanyar , ahol bele fog érni  :idea: ... Az egyetlen megoldás a sárvédő kiszélesítése !
Na ez eddig rendben van nálam. De mit lehet állítani akkor a lengéscsillapítóval??? Most már rákérdek kerekperec, lesz ami lesz. Szerintem csak a keménységen!!! De ha csak akkor ér bele Kpeki vázába a kerék, amikor terhelve használja (mondjuk 3-4 csávóval dönget), akkor nincs nagy baj, mert felkeményít és akkor már bírja. Persze akkor alig lesz csillapítása, ha jól gondolom és a váz meg mindent kap rendesen az úthibából.

Műveljetek ki rendesen ebből a lengéscsillapító dologból!!! Ja és van rá egy topic a tuning témában.

Amit eddig tudok: Az a feladata, hogy a kereket az úthoz nyomja a rúgóval karöltve. De tudjuk a rugó elpattogna, ezért a lengéscsillapító segít be neki olajos vagy gázos, tehát nem mechanikus úton. Most ha kicseréljük a rugót alacsonyabbra, akkor még mindig minden kafa, csak a lengéscsillapítónak már nincs annyi helye (útja) az esetlegesen nagy úthibák javítására kiküszöbölésére, mert 3-5 centivel rövidebb lett az útja. Ezért kell felkeményíteni??? Gondolom igen..... Milyen hátrányai vannak a túl kemény lengéscsillapítónak???
Üdv: Kishaver 74

Kpeki

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1241
    • http://www.peki.hu
Futómü keményítés,ültetés, egyebek...
« Válasz #8 Dátum: 2005.05.11 09:15:47 »
Megkérdeztem a srácot és csinál állitható magasságut és keménységűt is!
Nekem azert ér bele mert a széles a gumi és a sárvédő pereme beleér.
Holnap peremezik a sárvédőt hátul és keményítik a gátlót, egyik elersztette a gázt  és azért ér bele. Elöl is felpuhult picit.
Egyébként vígan mászkáltunk mi 5-en is :D

Ekkora tömegű auto azért kanyarba megbillen, mi súly nehezedik 1-1 lengéscsillapítóra.
b]1998. :toy: Avensis 2.0i Automata[/b] ][ 97

Kpeki

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1241
    • http://www.peki.hu
Futómü keményítés,ültetés, egyebek...
« Válasz #9 Dátum: 2005.05.11 09:18:24 »
Tovább gondolva, nem ártana ezáltal 1 toronymerevítő is, mert az ugyebár elvezeti a feszültséget...
b]1998. :toy: Avensis 2.0i Automata[/b] ][ 97

kishaver

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2433
    • volonte
  • Autó: Fiat Doblo 2,0 Multijet (bocs srácok)
Futómü keményítés,ültetés, egyebek...
« Válasz #10 Dátum: 2005.05.11 09:51:55 »
Idézetet írta: "Kpeki"
Megkérdeztem a srácot és csinál állitható magasságut és keménységűt is!
Nekem azert ér bele mert a széles a gumi és a sárvédő pereme beleér.
Holnap peremezik a sárvédőt hátul és keményítik a gátlót, egyik elersztette a gázt  és azért ér bele. Elöl is felpuhult picit.
Egyébként vígan mászkáltunk mi 5-en is :D

Ekkora tömegű auto azért kanyarba megbillen, mi súly nehezedik 1-1 lengéscsillapítóra.
Ez nekem egy állandó hibaforrásnak tűnik.... Olyan, mint a klíma. Abban is mindig klímagáz kell évente, miután egyszer elillant 3-5 év folyamán. Nem lehet, hogy a szerelőnek ez jó??? Vagy ez ilyen dolog?? Nehéz megfogni a gázt, főleg, ha használva van rendesen az autó, meg a lengéscsillapító (gondolok itt az 5 személyre, meg a sportosságra)???
Üdv: Kishaver 74

kishaver

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2433
    • volonte
  • Autó: Fiat Doblo 2,0 Multijet (bocs srácok)
Futómü keményítés,ültetés, egyebek...
« Válasz #11 Dátum: 2005.05.11 09:56:41 »
Idézetet írta: "Kpeki"
Tovább gondolva, nem ártana ezáltal 1 toronymerevítő is, mert az ugyebár elvezeti a feszültséget...
Nekem csak annyi infóm van a toronymerevítőről, hogy nem rossz dolog, ha használod az autót éles helyzetben is. Egyébként csak úgy van egy szép és extra fém a motortérben. Mindemelett balesetben lehet jótékony hatása és kártékony is, mert ha nem volt nagy baj, akkor segít a merevítésben, ha viszont nagy volt, de csak az egyik oldalon, akkor lehet, hogy a másik tornyot is elviszi az ütésközvetítés miatt!!!

Szerintem Orfűn jól jött volna, aztán nem tudom, hogy hogy használod a verdát, de szeintem azóta sem lett volna értelme, hogy bent van....
Üdv: Kishaver 74

Kpeki

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1241
    • http://www.peki.hu
Futómü keményítés,ültetés, egyebek...
« Válasz #12 Dátum: 2005.05.11 09:58:55 »
Idézetet írta: "kishaver"
...Nem lehet, hogy a szerelőnek ez jó??? Vagy ez ilyen dolog?? Nehéz megfogni a gázt, főleg, ha használva van rendesen az autó, meg a lengéscsillapító (gondolok itt az 5 személyre, meg a sportosságra)???


Annyit lekötök, hogy min 1 év gari van rá. Szal ha megcsinalja, utana iylen van szo nélkül ujratölti.
b]1998. :toy: Avensis 2.0i Automata[/b] ][ 97

kishaver

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2433
    • volonte
  • Autó: Fiat Doblo 2,0 Multijet (bocs srácok)
Futómü keményítés,ültetés, egyebek...
« Válasz #13 Dátum: 2005.05.11 10:14:17 »
Idézetet írta: "Kpeki"
Idézetet írta: "kishaver"
...Nem lehet, hogy a szerelőnek ez jó??? Vagy ez ilyen dolog?? Nehéz megfogni a gázt, főleg, ha használva van rendesen az autó, meg a lengéscsillapító (gondolok itt az 5 személyre, meg a sportosságra)???
Annyit lekötök, hogy min 1 év gari van rá. Szal ha megcsinalja, utana iylen van szo nélkül ujratölti.
Na ez már beszéd!!! Akkor ha az autó két éves lesz, akkor meglépem, addig azért nem akarom, hogy elmenjen a garija......
Üdv: Kishaver 74

kishaver

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2433
    • volonte
  • Autó: Fiat Doblo 2,0 Multijet (bocs srácok)
Futómü keményítés,ültetés, egyebek...
« Válasz #14 Dátum: 2005.05.11 10:19:05 »
Általános / Gumi topicból.

Nem vagyok moderátos bácsi, de muszály vagyok átmásolni ezeket, mert különben kapunk a másik topicban az igazi főnököktől.  :wink:  :wink:

Idézetet írta: "Rozsomák"
Idézetet írta: "kishaver"
Na ez eddig rendben van nálam. De mit lehet állítani akkor a lengéscsillapítóval??? Most már rákérdek kerekperec, lesz ami lesz. Szerintem csak a keménységen!!! De ha csak akkor ér bele Kpeki vázába a kerék, amikor terhelve használja (mondjuk 3-4 csávóval dönget), akkor nincs nagy baj, mert felkeményít és akkor már bírja. Persze akkor alig lesz csillapítása, ha jól gondolom és a váz meg mindent kap rendesen az úthibából.
A tesómmal régebben túra rally-ban indulgattun egy Trabival. Mi azért cseréltük ki a trabi lengéscsillapítót Volgáéra, hogy ne billenjen be a kanyarokban és inkább pattanjon át a gödrök felett. Amikor ez sem volt elég, akkor lecseréltük a lengéscsillapító olajat motorolajra, no ekkor olyan lett a gép mint egy gokart :D . Nehezen lehetett felborítani, viszont úgy rázott mint a 220 volt :D . Ez azt eredményezte, hogy minden része szétrázódott a Trabinak és a gyengébb alkatrészek eltörtek :( .
Viszont ha lett volna 3-4000 fordulat, akkor azt is bírta volna a lengéscsillapító :lol:  :lol:  :lol:
Üdv: Kishaver 74