Szerző Téma: Corolla '90 elõtt  (Megtekintve 710873 alkalommal)

0 Felhasználó és 3 vendég van a témában

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re:Corolla '90 elõtt
« Válasz #2190 Dátum: 2011.12.07 01:17:01 »
Gyanítom, hogy murray koma így járt jól, hogy nincsen benne ABS. Ha van benne, nem áll meg...
Jaj, ne népszerűsítsd már ezt a tévhitet te is, Mester  ::) ... Van egy pár olyan körülmény-csoport, ami között tényleg hosszabb a fékút ABS-el; de az alapesetek (sima szilárd útburkolat, száraz vagy nedves) biztos nem tartoznak ide.

Én elhiszem, hogy az a nagyon kevés (!) sofőr, aki rendelkezik olyan rutinnal és lélekjelenléttel, hogy pontosan a csúszáshatáron fékezzen, képes lehet átlagos körülmények között is egy kicsivel (!) rövidebb fékutat elérni, mint az ABS. De ők (ti) tényleg roppant kevesen vannak (vagytok), és nekik (nektek) sem biztos, hogy mindig sikerül.

Az összes többi sofőr, azaz a 99.99 % pedig rövidebb fékutat fog elérni ABS-el, mint blokkoló kerekekkel.

(És akkor még egy szót sem szóltunk arról, hogy mi van ha kanyarban kell fékezni, mi van ha akadályt kell kikerülni stb.)

Szóval amit tényleg nagyon-nagyon fontosnak tartanék, hogy ne erősítsük már ezeket a veszélyes tévhiteket, hogy ABS nélkül rövidebb a fékút, mint ABS-el  :hug: :excl:
« Utoljára szerkesztve: 2011.12.07 01:46:35 írta Palaczk »
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re:Corolla '90 elõtt
« Válasz #2191 Dátum: 2011.12.07 01:19:27 »
Szerintem ABS-sel nem áll meg hamarabb, csak irányítható marad.
Az autót a gumi és az út közötti súrlódás állítja meg. A legnagyobb súrlódás meg épen csúszáskor van, nem gördüléskor.
Ahham... És az ABS pont itt tartja a fékhatást - a határon csúszás és gördülés között, ahol a legrövidebb lesz a fékút. Azok a buta mérnökök kitalálták, és ez így van attól függetlenül, hogy mit gondol erről a nyitott és haladó gondolkodású magyar  ;)

Nézzétek már meg az autók fékútjának alakulását, mondjuk az elmúlt 30 évben.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re:Corolla '90 elõtt
« Válasz #2192 Dátum: 2011.12.07 01:20:38 »
Pár éve még a kéttonnás Rekord-ommal...
Opel Rekord? Lehetett kábé olyan 1.3 tonna az a "két tonna"  :)
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re:Corolla '90 elõtt
« Válasz #2193 Dátum: 2011.12.07 01:41:54 »


('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

murray

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 12161
Re:Corolla '90 elõtt
« Válasz #2194 Dátum: 2011.12.07 06:19:10 »
Palaczkkal értek egyet. nekem semmi nincs a lábamban abs helyett. tudom úsztatni az autót meg ellenkormányozni csúszás közben meg kivenni a csúszásból meg ilyenek a ladás korszakban megtanultam

de ez első videón kiválóan látszik h milyen jó az abs. én a 2 szitu vok a füstölgös gumis.. :cry:
amugy sztem az opelek abs-e tök jó. nemtom a skodáké milyen..
most: Suzuki Baleno  2019 1.2 GL
volt: Lada 2105 1985,
Toyota Corolla 1983
Corolla 1989,
Skoda Fabia  2002

Trotter66

  • Knight of the Roads
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 22266
  • ((:== Szlalomépítő ==:))
Re:Corolla '90 elõtt
« Válasz #2195 Dátum: 2011.12.07 17:19:29 »
Ehh, persze, hogy így van.   :yes:

De üljön már be mellém valaki és úgy is ismételjük meg.  :szemez:
Ez itt fekete-fehér, pedig - mint tudjuk - van szürke szín is.  :surrender:
Sors bona nihil aliud
Toyota C-HR Selection 2018.
Toyota Corolla 1.8 VE (USDM) 1998.

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re:Corolla '90 elõtt
« Válasz #2196 Dátum: 2011.12.07 19:41:16 »
Ehh, persze, hogy így van.   :yes:

De üljön már be mellém valaki és úgy is ismételjük meg.  :szemez:
Ez itt fekete-fehér, pedig - mint tudjuk - van szürke szín is.  :surrender:
Igen. Amire nagyon kevesen képesek. És nekik sem hiszem el, hogy MINDIG képesek rá - mivel emberből vannak ők is  :yes:

Az pedig, hogy létezik egy ilyen (elenyésző) kisebbség, nem ok arra, hogy egy nyilvános fórumon azt olvashassa bárki is, pláne egy amúgy kompetens és szavahihető szerző  :) "tollából", hogy ABS nélkül rövidebb a fékút és slussz. Mert ez nagyon rossz irányba vihet egyeseket - ABS-biztosíték kikapása és hasonló okosságok  :nonono:
« Utoljára szerkesztve: 2011.12.07 19:43:12 írta Palaczk »
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

murray

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 12161
Re:Corolla '90 elõtt
« Válasz #2197 Dátum: 2011.12.07 19:46:48 »
nem igazán értem a dolgot. tehát x sebességről satut nyomunk. az autó csúszik magatehetetlenül . itt jön ki a fékek oldalanként közötti eltérése úgyebár mert ha eltérő a fékhatás arra dobja magát az autó ahol erősebbebn fog.   (így álltam keresztbe a bécsi úton ladával anno)
jó, tegyük fel "csak" egyenesen csúszunk előre. akkor elkezdjük felengedni a pedált és attól jobb lesz?
vagy mi? csúszáshatáron fékezni? én pontosan érzem mikor veszti el a tapadást a gumi mert minden nedves úton nyomok 40ről egy satut csak úgy h mennyire takony az út.
most a csúszáshatáron mi van? attól lassulni annyit nem fogok. nem beszélve arról h az egész kb 5 -10 mp egy ilyen blokkolás. ott nem fogok én kísérletezgetni... :cry: :surrender:
még időm sincs..
most: Suzuki Baleno  2019 1.2 GL
volt: Lada 2105 1985,
Toyota Corolla 1983
Corolla 1989,
Skoda Fabia  2002

Trotter66

  • Knight of the Roads
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 22266
  • ((:== Szlalomépítő ==:))
Re:Corolla '90 elõtt
« Válasz #2198 Dátum: 2011.12.07 20:06:02 »
Igen. Amire nagyon kevesen képesek. És nekik sem hiszem el, hogy MINDIG képesek rá - mivel emberből vannak ők is  :yes:

Az pedig, hogy létezik egy ilyen (elenyésző) kisebbség, nem ok arra, hogy egy nyilvános fórumon azt olvashassa bárki is, pláne egy amúgy kompetens és szavahihető szerző  :) "tollából", hogy ABS nélkül rövidebb a fékút és slussz. Mert ez nagyon rossz irányba vihet egyeseket - ABS-biztosíték kikapása és hasonló okosságok  :nonono:

Egyetértek. Alapjában.  De:  - és mindíg ott a DE- az ABS nem varázsvessző, nem is lesz az sohasem, csak egy okos segítőszerkezet.
Ami elvérzik azonnal, ha a mérnökök által egyébként tökéletesre kitalált vezérlés a programja szerint más helyzetbe kerül.

Mir értek ez alatt? Vegyünk konkrét példát:

A  belső feltételek mindig adottak és nem változnak. (sebesség, autó, gumi, guminyomás usw.)

DE: ha az útviszonyok változnak, így mondjuk kavicsos lessz az aszfalt  az ABS előnye, azonnal eltűnik, a teljes fékút hosszabb lessz, mint a radírozós, satufékes.   

Ez szintén tény, megtapasztaltam először nem akarván, aztán többször is lepróbálva, igazolva.



Sors bona nihil aliud
Toyota C-HR Selection 2018.
Toyota Corolla 1.8 VE (USDM) 1998.

Trotter66

  • Knight of the Roads
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 22266
  • ((:== Szlalomépítő ==:))
Re:Corolla '90 elõtt
« Válasz #2199 Dátum: 2011.12.07 20:07:05 »
nem igazán értem a dolgot. tehát x sebességről satut nyomunk. az autó csúszik magatehetetlenül . itt jön ki a fékek oldalanként közötti eltérése úgyebár mert ha eltérő a fékhatás arra dobja magát az autó ahol erősebbebn fog.   (így álltam keresztbe a bécsi úton ladával anno)
jó, tegyük fel "csak" egyenesen csúszunk előre. akkor elkezdjük felengedni a pedált és attól jobb lesz?
vagy mi? csúszáshatáron fékezni? én pontosan érzem mikor veszti el a tapadást a gumi mert minden nedves úton nyomok 40ről egy satut csak úgy h mennyire takony az út.
most a csúszáshatáron mi van? attól lassulni annyit nem fogok. nem beszélve arról h az egész kb 5 -10 mp egy ilyen blokkolás. ott nem fogok én kísérletezgetni... :cry: :surrender:
még időm sincs..

Ezért lenne jó Nálad, Komám az ABS.   
Sors bona nihil aliud
Toyota C-HR Selection 2018.
Toyota Corolla 1.8 VE (USDM) 1998.

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re:Corolla '90 elõtt
« Válasz #2200 Dátum: 2011.12.07 20:10:44 »
nem igazán értem a dolgot. tehát x sebességről satut nyomunk. az autó csúszik magatehetetlenül . itt jön ki a fékek oldalanként közötti eltérése úgyebár mert ha eltérő a fékhatás arra dobja magát az autó ahol erősebbebn fog.   (így álltam keresztbe a bécsi úton ladával anno)
jó, tegyük fel "csak" egyenesen csúszunk előre. akkor elkezdjük felengedni a pedált és attól jobb lesz?
vagy mi? csúszáshatáron fékezni? én pontosan érzem mikor veszti el a tapadást a gumi mert minden nedves úton nyomok 40ről egy satut csak úgy h mennyire takony az út.
most a csúszáshatáron mi van? attól lassulni annyit nem fogok. nem beszélve arról h az egész kb 5 -10 mp egy ilyen blokkolás. ott nem fogok én kísérletezgetni... :cry: :surrender:
még időm sincs..
Ha képes vagy arra, hogy pontosan a csúszáshatáron fékezz (igencsak embert próbáló és rutint igénylő feladat, főleg ha a burkolat tapadása nem egyenletes), akkor elérhetsz az ABS-hez képest egy kicsivel rövidebb fékutat. A különbség jóval kisebb lesz, mint pl. a satufékes ABS nélküli csúszás, és az ABS-es fékezés között  :otlet: !

De, valóban, optimális esetben, a kellő rutinnal, lélekjelenléttel stb, még lefaragható pár méter. Erre hivatkozva fújják olyan sokan, hogy "ABS nélkül rövidebb a fékút..." - ami a legjobb esetben is részigazság, nomeg azt is megnézném, hogy akik ezt fújják, azok közül hányan képesek a dolgot tényleg meg is valósítani (itt most nem Trotterre gondolok).
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re:Corolla '90 elõtt
« Válasz #2201 Dátum: 2011.12.07 20:15:00 »
Egyetértek. Alapjában.  De:  - és mindíg ott a DE- az ABS nem varázsvessző, nem is lesz az sohasem, csak egy okos segítőszerkezet.
Ami elvérzik azonnal, ha a mérnökök által egyébként tökéletesre kitalált vezérlés a programja szerint más helyzetbe kerül.

Mir értek ez alatt? Vegyünk konkrét példát:

A  belső feltételek mindig adottak és nem változnak. (sebesség, autó, gumi, guminyomás usw.)

DE: ha az útviszonyok változnak, így mondjuk kavicsos lessz az aszfalt  az ABS előnye, azonnal eltűnik, a teljes fékút hosszabb lessz, mint a radírozós, satufékes.   

Ez szintén tény, megtapasztaltam először nem akarván, aztán többször is lepróbálva, igazolva.
SOKKAL ritkábbak az olyan esetek, amikor az ABS tényleg "zavarba jön" (és ezek száma is csökken, ahogy a technika fejlődik). Ez pontosan ugyanaz a logika, mint amikor emberek azzal érvelnek a biztonsági öv be nem kötése mellett, hogy néha pont így lehet megúszni. Igen. NÉHA. Csak ezek az esetek sokkal ritkábbak, márpedig nem hinném, hogy más lenne a véleményed a sokkal kisebb kockázat elkerüléséért sokkal nagyobb kockázatot bevállaló emberek szellemi állapotáról, mint az enyém  ;)
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

favágó

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 653
Re:Corolla '90 elõtt
« Válasz #2202 Dátum: 2011.12.07 21:50:55 »
Opel Rekord? Lehetett kábé olyan 1.3 tonna az a "két tonna"  :)
Bocs, az össz súlyra gondoltam.
“A tétlenség rozsdája többet árt, mint a munka általi kopás”

murray

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 12161
Re:Corolla '90 elõtt
« Válasz #2203 Dátum: 2011.12.07 22:44:30 »
Ezért lenne jó Nálad, Komám az ABS.

hidd el ha az én orrnehéz,  ócska futóművel megáldott,szervotlan, gyenge fékkel ellátott,  öreg gumis autómat vezetnéd te sem találnál itt csodát.  :flowers:
bármilyen jobb autóval megyek szinte ragad az útra. haver roverja is nagyon jól irányitható
« Utoljára szerkesztve: 2011.12.07 22:51:35 írta murray »
most: Suzuki Baleno  2019 1.2 GL
volt: Lada 2105 1985,
Toyota Corolla 1983
Corolla 1989,
Skoda Fabia  2002

murray

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 12161
Re:Corolla '90 elõtt
« Válasz #2204 Dátum: 2011.12.07 22:50:34 »
Ha képes vagy arra, hogy pontosan a csúszáshatáron fékezz (igencsak embert próbáló és rutint igénylő feladat, főleg ha a burkolat tapadása nem egyenletes),

valami halvány fogalmam talán van a csúszáshatárról. pár éve a rönó déjen mentem a ringen az allianz tesztpályán pár kört a clio Rs-el egy zengős srác ült mellettem.  mentünk az oválban a fellocsolt mügyanta a jobb oldali kerekek alatt. elég nagy sebességgel mentünk a kanyarba mondja a srác "ne vedd vissza" -mondom el fogjuk dobni az autót.  mondja h "nyugi"  én meg nyomtam és az ESP totál megfogta az autót a csúszás előtt, alatt. nekem nagyon tetszett.  mindegy a srác mondta h "valamit kapisgálok"   :sorcerer:

én abs és esp párti vagyok.  :)
most: Suzuki Baleno  2019 1.2 GL
volt: Lada 2105 1985,
Toyota Corolla 1983
Corolla 1989,
Skoda Fabia  2002