Szerző Téma: Carina  (Megtekintve 6737069 alkalommal)

0 Felhasználó és 7 vendég van a témában

vd1234

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 10275
  • Toyota Carina E 1994 sedan (japán verzió;) )
Re:Carina
« Válasz #36135 Dátum: 2024.04.21 23:01:46 »
Szia Balázs!

Rákerestem a cikkszámra, kettőt hoz alvázszám alapján:
83420-05010   JAEGER
83420-20040   YAZAKI

Mindegyikre 1 pólusút mond a katalógus, de az általam sokat emlegetett fi.pdf-ben a rajz kétpólusút mutat. Gondolom ha mégis egypólusú a csatlakozó, akkor a ház a második pólus.
A vonatkozó részt mellékeltem (231. old.)

A pdf-ben van hibakeresés is, hogy milyen okok lehetnek a nehéz indulás mögött, érdemes átnézni (13. oldaltól).
A hibakódok mögött felsoroltak okokat is. Szerintem érdemes lenne a lambdaszonda meg a vízhőmérséklet jeladó csatlakozóit kontakttisztítózni.

Főtengely vagy vezérműtengely jeladó esetleg...? De nézd végig előbb a troubleshooting-ot.

kalapos

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 3039
Re:Carina
« Válasz #36136 Dátum: 2024.04.22 08:05:32 »
Szia Balázs!

Nálunk három hőmérséklet-jeladó van: az egypólusú a ventilátor kapcsolója (ha lehúzod, azonnal el kell kezdenie forogni), a másik a motorvezérlőé (amit keresel, és mutatsz: kétpólusú, és van egy, ami a hőmérséklet-jelző műszer jeladója. Én is cseréltem már, amit keresel,(pl. Kovács alkatrésznél vízhőfok-jeladóknál ömlesztve van mindenféle, még olajhőmérséklet-jeladó is).

Ha hengefejes volt a kocsi, akkor még inkább ajánlott a jeladó cseréje:
"A tömítések például állandóan érintkeznek a hűtőfolyadékkal, ami fokozatosan gyengíti tömítési képességüket, megrepedeznek, elkopnak. Ám azzal, ha megszűnik a motor hűtőrendszerének zártsága, számos komolyabb probléma jelentkezhet, így mindig ügyeljen rá, hogy ne alakulhasson ki az alkatrész körül hűtfőfolyadék-szivárgás. Ha mégis beüt a krach, azonnal cseréltesse ki a szenzort!"
Azt azért érdemes lenne ellenőrizni, hogy mikor nem indít a kocsi, akkor megemelkedik-e a fordulatszámmérő olyan 100-200 körüli értékre. Ha nem, akkor a főtengelyjeladó a hibás. pár éve ugyanez történt velem: hidegen nehezen indult (a vízhőfok-érzékelő lehúzását nem próbáltam), és a főtengely-jeladó volt hibás, mindezt úgy, hogy nem volt hibakód. Anno elég sokat szívtam, mire meglett a hiba, és először rossz nyomon indultam el

Szurkolok, hogy meglegyen a hiba oka!  :sorcerer:

kisbal

  • Alap-tag
  • ****
  • Hozzászólások: 162
  • 1.6GLi 106LE '96, †1.6XLi 99LE '97 478e km lpg
Re:Carina
« Válasz #36137 Dátum: 2024.04.23 09:17:05 »
Sziasztok!

Köszönöm a hasznos tanácsokat mindenkinek!
Az EFI diagnózis dokumentum nagyon érdekes!
Próbáltam még januárban kódot törölni, egy hétvégére lekötöttem az akkumulátort, de a kódok maradtak.

Zoli, a régi linkedet megtaláltam, mikor kerestem a megoldást. Neked főtengely jeladó, annak a Fiatos tulajdonosnak MAP szenzor csere volt a megoldás.
Itt van a saját felvétel. A lehúzós technika indításgátlónak is beválna, de macerás.
https://www.dropbox.com/scl/fi/wj37d3a325pqph19n5pnx/20240421_124105.mp4?rlkey=oqzkqyhnwibgf2u13um3hlp2h&e=1&st=dwl47zhs&dl=0

Bemelegedett állapotban indítás, mintha itt is egy kicsit többet fordulna, de itt megvan a fordulatszám emelkedés:
https://www.dropbox.com/scl/fi/a3hpn9xoavua1nz3oycse/20240416_225227.mp4?rlkey=spdexfj2a05xwo43xor0z1xow&st=tjuuplnm&dl=0

Ma reggel egyébként 8 fokban 5kOhm hűtővíz és 4.7kOhm levegő szenzor ellenállást mértem. Szerintem a csatlakozó széthúzással valami vészindítást csinál az ECU? Ugye így végtelen nagy az ellenállás, nem kap jelet a rendszer. Szerintem egyébként hiányzik a 100-200 indítási fordulatszám emelkedés...

Szívesen nekiállnék a főtengely jeladó cserének is, bár lehet inkább szakemberre kellene bíznom, nincs a közelben garázsom. Lehet addig is veszek még egy hőszenzort, amit Zoli linkelt.
« Utoljára szerkesztve: 2024.04.23 09:43:15 írta kisbal »
Balázs

vd1234

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 10275
  • Toyota Carina E 1994 sedan (japán verzió;) )
Re:Carina
« Válasz #36138 Dátum: 2024.04.23 10:21:10 »
Szia!

A jelleggörbék alapján a hőmérséklet érzékelők szerintem jók (mármint 8 fokon).
A lambdaszonda és a vízhőfok jeladó csatlakozóit próbáltad óvatosan kontaktspray-zni?

vd1234

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 10275
  • Toyota Carina E 1994 sedan (japán verzió;) )
Re:Carina
« Válasz #36139 Dátum: 2024.04.26 07:31:01 »
Sziasztok!

Mindig kissé irigykedve néztem előttem haladó autóknál, amikor látszott , és katalizátorcserével most láttam először a Carinánál is azt, hogy normál üzemben a kipufogóból víz folyik ki az útra, hála Istennek tehát működik a rendszer! A fogyasztást nem tudom, de kevésbé kormos a kipufogóvég. Lehet, hogy a lyuk miatt oxigént mérhetett az égéstermékben a szonda, és emiatt rádúsított a vezérlő, amitől kormolt a motor, és akkor többet is kellett fogyasztania. Meglátjuk, de ilyen benzinárnál minden deci számít.
Pár hónap múlva műszaki, addig igyekszem megcsinálni mindent, de a környezetvedelmi mérésre vagyok a legkíváncsibb most. Karbantartás alatt tervezem a vízpumpát és a vezerlést cserélni, de addig várhatóan 80 ezer lesz benne a gyűrűzés óta, és a szelephézagok valószínűleg korrigálásra szorulnak. 37 ezer km-rel ezelőtt még jók voltak.

kisbal

  • Alap-tag
  • ****
  • Hozzászólások: 162
  • 1.6GLi 106LE '96, †1.6XLi 99LE '97 478e km lpg
Re:Carina
« Válasz #36140 Dátum: 2024.04.26 11:15:32 »
Ah, szóval ha csöpög a víz a kipufogóból az a jól működő katalitikus folyamat jele? Gondolom forró állapotban láthatatlanul gőzölög.

Nem kontakt tisztítóztam még.
Alakul a dolog, újabb hiba, hiányzik egy henger, 3hengerezik, vibrál, csak 1km-et kellett így vezetnem.
Az egyes hengerben gondolom nincs szikra, letámasztottam a szerelőnél. Még indul, de nem jár szépen és nem száraz a gyertya.
Remélem egyszer majd jó hírrel szolgálhatok.
Lehet maradok a régi hobbiknál, ez így drága lesz  :)
« Utoljára szerkesztve: 2024.04.26 11:39:38 írta kisbal »
Balázs

vd1234

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 10275
  • Toyota Carina E 1994 sedan (japán verzió;) )
Re:Carina
« Válasz #36141 Dátum: 2024.04.26 14:58:10 »
Szia Balázs!

Én úgy tudom, hogy igen.

Ha nem megy egy henger, akkor (valószínűségi sorrendben):
1. Nincs szikra. Ez lehet gyertyahiba (ki kell cserélni), gyújtókábelhiba vagy elosztófedél hiba (szemrevételezés...).
2. Injektorhiba, kevés üzemanyagot kap, vagy túl sokat. Ha nincs égés, akkor a benzin rajta kell legyen a gyertyán. Ha injektor, akkor szerintem keveset kap, különben úszna.
3. Motorhiba, kevés a kompresszió (meg kellene mérni).

kalapos

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 3039
Re:Carina
« Válasz #36142 Dátum: 2024.05.09 09:06:09 »
Ah, szóval ha csöpög a víz a kipufogóból az a jól működő katalitikus folyamat jele? Gondolom forró állapotban láthatatlanul gőzölög.

Nem kontakt tisztítóztam még.
Alakul a dolog, újabb hiba, hiányzik egy henger, 3hengerezik, vibrál, csak 1km-et kellett így vezetnem.
Az egyes hengerben gondolom nincs szikra, letámasztottam a szerelőnél. Még indul, de nem jár szépen és nem száraz a gyertya.
Remélem egyszer majd jó hírrel szolgálhatok.
Lehet maradok a régi hobbiknál, ez így drága lesz  :)
Ne add fel! Valami gixer volt ezzel a kocsival, de biztosan nem végzetes.

kalapos

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 3039
Re:Carina
« Válasz #36143 Dátum: 2024.06.04 17:00:07 »
Sziasztok!

Nos, miután 6000 km alatt megevett 1 liter olajat, lecseréltem a kenőanyagot. Korábban is úgy döntöttem, hogy akkor lesz csere, ha a 4 literes kanna kiürül, én nem töltögetem utána literesből. Amúgy ez a használat szinte kivétel nélkül rövid távokat jelentett, szóval nehéz üzem. Mivel a végén 2 deci hiányzott a nívópálca szerint, 3 deci ATF olajat öntöttem hozzá, és egy napot így használtam, ez 50 km-t jelentett. Nem volt előzetes tervem, hogy meddig hagyjam benne, de másnap reggel, mikor megnéztem hideg motornál, lecsöpögött a nívópálcáról az olaj. Nem gondoltam volna, hogy ennyi - az összes olaj tized mennyisége - ennyire higítaná, ezért papírkutyaként a csere mellett döntöttem.
Előtte koksztalanítás és gőztisztítás volt. Valami eredménye kell legyen az ATF használatának, mert a koksztalanító szert 10-20 perc után ki kell pörgetni a hengeregből. Ez az elmélet, csakhogy eddig nálam soha semmi nem távozott a gyertyafuratokon keresztül - nyílván lefolyt a gyűrűk mellett. Most viszont a kettes henger kivételével a többiből jött ki a dzsuva.
A következő alkalommal is ATF-et hasunálok, de tovább hagyom benne. Töményebben azért nem valószínű, mert, ha két deci hiányzik, én már utánatöltöm. Ennél nagyobb hiányt már a motor járásán is érezni. Hiába: a 3,2 liter nagyon kevés a motorhoz.

Nem tudom, hogy az olajhűtő átmosásának van-e értelme? Csinált valaki ilyesmit esetleg? Tapasztalat?

Amin még gondolkodom, az a szelep hézagoló lapkák ellenőrzése, cseréje. Tudom, hogy Dani megcsinálta már, de nem tudom, mi minden kell hozzá, egyedül nem merek belekezdeni, a szerelő meg lerázott múltkor is. Ez persze hosszadalmas meló, és gondolom nem tud annyit kérni érte, hogy megérje neki. Ennyi idős, ennyit futott "szarral" lehet, hogy nem is szívesen foglakozna. De engem érdekelne: lehet, hogy a szelephézag  ezen a kocsin még sosem volt ellenőrizve, és mostanában a motor hangja is megváltozott. Sosem volt az a finom duruzsolása, mint mondjuk Villanóénak, de most kívülről szinte dízeles lüktetése van, hangosabb is, bár ebből bent semmi nem hallatszik. Ugyanakkor a fogyasztása jó: múltkori csak röid táv 7.2 liter lett, most 726km/51 liter: kerek 7 liter lett (ebben most volt 300 km-es hosszabb táv, sztráda nélkül). Vagy amíg jó a fogyasztás, ne foglakozzam vele?

vd1234

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 10275
  • Toyota Carina E 1994 sedan (japán verzió;) )
Re:Carina
« Válasz #36144 Dátum: 2024.06.04 18:15:18 »
Szia Zoli!

Most nyáron tervezem a szelephézagok ellenőrzését. 2012-ben a gyűrűzésnél úgy állítottam be, hogy a maximum hézag legyen, mert a szelepek jönnek felfelé a fészekben, és csökken a hézag. A 2018-as vezérléscserénél még jók voltak, de már arra számítok, hogy most már állítani is kell rajta. Mivel most vezérléscsere van soron (6 év eltelt), és cserélem a vízpumpát meg a hátsó vastag vízcsövet megelőzésképpen, ezért az állításhoz viszonylag könnyen ki tudom venni a vezérműtengelyeket, legalábbis így képzelem, mint akkor is ahogy csináltam. A sokat emlegetett discodan.org-os em.pdf-ben teljesen jól leírnak hozzá mindent (is). Maga az ellenőrzés hamar megvan, annyi, hogy a szelepfedelet le kell venni és egy hézagmérővel végig kell mérni a hézagokat a főtengely két meghatározott állása mellett. A cserénél jó, ha van egy mikrométer (hála Istennek azóta be is szereztem egyet pont erre), mert a régi alátét vastagságát pontosan meg kell mérni, ha nem látszik rajta az érték. A hézag értéke és az alátét vastagsága ismeretében pontosan meg lehet határozni a szükséges alátét vastagságot, és 0,05 mm-es osztásban kapható is a Szakálnál, nem túl drágán. Van olyan, hogy amit az egyiknél kiveszek, az jó a másikhoz, de majd most meglátom. A gyűrűzésnél talán 4-5 új kellett, cserebere volt rendesen a 16 között. A gond az, hogy amíg meglesz az új alátét, addig mozgásképtelen a kocsi, de majd ezzel kezdem, és amíg szórakozok a vezérléssel meg a vízpumpával, addig is telik az idő.
Szerintem esélyes, hogy hozzá kell nyúlnod, de szívesen segítek, amit tudok. Az első az, hogy mérd meg a hézagokat: ha van ami kicsi akkor nem szabad halogatni, mert beég a szelep, és akkor hengerfej levétel erősen benézhet. Túl nagy hézag szerintem meg nem valószínű...

vd1234

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 10275
  • Toyota Carina E 1994 sedan (japán verzió;) )
Re:Carina
« Válasz #36145 Dátum: 2024.06.07 11:11:03 »
Sziasztok!

Egy ideje valami kattog a hátsó felfüggesztésnél, most megnéztem.
Arra gyanakodtam, hogy cserés lesz a stabilizátor összekötő rúd. Majdnem. A lengéscsillapítóban levő felénél meglazult(!) az anya és elég jól tudott lötyögni, pedig mindig megadott nyomatékra szoktam húzni a dolgokat, ha lehetséges. Meghúztam, a kar jó állapotban volt hála Istennek, próba ezután lesz, nagyon kíváncsi leszek, mert elég idegesítő volt. Lehet, hogy ellenőrizni kell a nyomatékkulcsot.

vd1234

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 10275
  • Toyota Carina E 1994 sedan (japán verzió;) )
Re:Carina
« Válasz #36146 Dátum: 2024.06.07 16:33:24 »
Ellenőriztük a nyomatékkulcsot:
Kézi súlyzót akkurátusan lemértem grammos mérleggel, 10,2 kg. g = 9,81 m/s2-tel számolva az 100,06 N. A kulcs állítóján van két horony, az egyik 36, a másik 39 cm-re van a forgás középpontjától, vagyis az egyikre akasztva a súly 36, a másikon 39 Nm forgatónyomatékot hoz létre (észszerű kerekítéssel, mert leolvasni sem lehet pontosabban). A kulcs következetesen 33, illetve 36 Nm beállított nyomatéknál kattant, tehát 3 Nm-rel mutat kevesebbet a skála a valósnál, vagyis a beállított értéknél többet kell létrehozni a kattanáshoz. Nem állítottam rajta így semmit, ez nem nagy eltérés (< 10%), most nekem az a lényeg, hogy nem kevesebb nyomatékkal húzom meg a kötéseket.
Szerk.: Most gondolkodok, hogy tekerve az állítót, annak a helyzete is változik, még ezt bele kell számolnom.
« Utoljára szerkesztve: 2024.06.07 16:56:47 írta vd1234 »