Szerző Téma: Carina  (Megtekintve 6527194 alkalommal)

0 Felhasználó és 8 vendég van a témában

vd1234

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 10229
  • Toyota Carina E 1994 sedan (japán verzió;) )
Re:Carina
« Válasz #35415 Dátum: 2021.08.31 16:21:31 »
Ha a féltengely szorosan áll a külső csukló csillagban, akkor a féltengelyt tengelyirányban mozgatva könnyen kideríthető, ha kopott a külső csukló. A kettőből amelyik jobban lóg, valószínűleg az a hunyó.
Egyébként lehet, hogy félreértelmeztem, de mintha régebben láttam volna olyan gumiharangot, ami a külső csuklóra rátehető a csukló levétele nélkül is, egy hozzá való tölcsérszerű cuccal. Mondjuk érdekes, lehet, hogy tévedek. Azt nem tudtam, hogy kétféle zsír kell, gondolom külső-belső viszonylatban, én egyfélét tettem volna az biztos  :hmmmm: Külsőbe kell a grafitos, a belsőbe a sima csapágyzsír?
Nálam az volt, hogy romlott az állapota, csak használható volt, nem esett szét, annyi biztos.

Kalmi

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 818
  • Corolla 1.3 XLI HB 1994
Re:Carina
« Válasz #35416 Dátum: 2021.08.31 16:33:43 »
Igen létezik ilyen kinyújtható univerzális gumiharang, méretre vágható. Praktikus, de állítólag a normál gumiharang az szálerősített és tartósabb.

Én sem tudtam, de láttam videókon, hogy a belső csukó zsírja mindenkinél ilyen kisebb viszkozitású, tejeskávés színű, a külső pedig fekete. Eleinte azt hittem, hogy beázás (vizes emulzió) miatt olyan, amilyen. Aztán láttam, ahol a gyári készletet használták, hogy ott is más volt a cikkszám és a zsírok színe. Arra jutottam, hogy a tőgörgőkhöz finomabb anyag kell.

kalapos

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 3033
Re:Carina
« Válasz #35417 Dátum: 2021.09.01 20:06:11 »
Szia!
 Sógorom Coriján is volt hasonló gátlócsere után, majd rákérdezek, mi orvosolta.
Nos, azzt mondta, hogy a rossz gátló miatt volt a koppanás, ami a csere után is megmaradt, mert mint kiderült, gyári hibás volt az egyik...Újabb csere óta csönd van.

vd1234

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 10229
  • Toyota Carina E 1994 sedan (japán verzió;) )
Re:Carina
« Válasz #35418 Dátum: 2021.09.01 20:25:32 »
Nos, azzt mondta, hogy a rossz gátló miatt volt a koppanás, ami a csere után is megmaradt, mert mint kiderült, gyári hibás volt az egyik...Újabb csere óta csönd van.
Köszönöm a tippet  :yes:
Tegnap ellenőriztem, a toronycsapágynál nem lazult le semmi. De lehet, hogy valami elgurult a csomagtartóban és az csinálja  :?:
Kerékcserénél majd megnézem a többi dolgot is. Ha lengéscsillapító a baja, akkor műszakin kiderülhet, akkor cserélem, de addig nem tervezem, szerintem csak nem esik szét  :hmmmm:

dgh

  • Alap-tag
  • ****
  • Hozzászólások: 294
  • '03 Yaris D4D, '15 Honda HR-V 1,6D
Re:Carina
« Válasz #35419 Dátum: 2021.09.03 00:26:58 »
Sziasztok!
A motor összeszerelésénél a vezérlés beállításánál elbizonytalanodtam.
Főtengelyen a vezérműszíj tárcsán a fhp. jelzés kb 1 fog távolságra van az olajszivattyún látható jelzéséhez képest.
Ha a műanyag burkolatot felcsavarozom, és a szíjtárcsát felteszem a főtengelyre, 0 fokon van a jelzés, az 1-4 dugattyúk
holtponton vannak.
A másik, hogy a vezérműtengely szíjtárcsát 2 féleképpen lehet felszerelni. A, és K jelzések vannak, mivel az A jelzésen volt szétszerelés előtt, ezért most így szereltem össze.
Ma egy orosz videót találtam amin ilyen kerék volt, azon a K jelzés volt a jelzésnél.
Egyenlőre nem tudom mit csináljak. A főtentelynél nincs mit tenni, a vezérműtengely szíjtárcsát forgassam át K-ra?
volt:'84 Corolla 1.8D,  '89 Corolla 1.3, '93 Carina E 2.0 D

dgh

  • Alap-tag
  • ****
  • Hozzászólások: 294
  • '03 Yaris D4D, '15 Honda HR-V 1,6D
Re:Carina
« Válasz #35420 Dátum: 2021.09.03 00:29:23 »
06.40-7.10 között látható
www.youtube.com/watch?v=XowGbpLfEOk
volt:'84 Corolla 1.8D,  '89 Corolla 1.3, '93 Carina E 2.0 D

Kalmi

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 818
  • Corolla 1.3 XLI HB 1994
Re:Carina
« Válasz #35421 Dátum: 2021.09.03 09:26:16 »
A videón a főtengely nem 0 fokon állt amikor kamerázta, hanem 14 fok körül...
Sajnos se a Haynes se a gyári szerelési kézikönyvben nem látok említést erről a fajta vezérműszíj kerékről.

Az esetemben egyértelműbb volt a helyzet:


Ha szétszedés előtt az A jelzésen volt, szerintem úgy is rakd össze. Elég nagy az eltérés, ha rosszul lett volna összerakva, nyilván feltűnt volna, hogy nem jár jól a motor. Egy stroboszkópos gyújtás ellenőrzéssel meg lehet erősíteni, hogy tényleg jó e (feltéve, hogy az elosztót nem bazergálták el).

vd1234

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 10229
  • Toyota Carina E 1994 sedan (japán verzió;) )
Re:Carina
« Válasz #35422 Dátum: 2021.09.03 14:38:12 »
Sziasztok!
A motor összeszerelésénél a vezérlés beállításánál elbizonytalanodtam.
Főtengelyen a vezérműszíj tárcsán a fhp. jelzés kb 1 fog távolságra van az olajszivattyún látható jelzéséhez képest.
Ha a műanyag burkolatot felcsavarozom, és a szíjtárcsát felteszem a főtengelyre, 0 fokon van a jelzés, az 1-4 dugattyúk
holtponton vannak.
A másik, hogy a vezérműtengely szíjtárcsát 2 féleképpen lehet felszerelni. A, és K jelzések vannak, mivel az A jelzésen volt szétszerelés előtt, ezért most így szereltem össze.
Ma egy orosz videót találtam amin ilyen kerék volt, azon a K jelzés volt a jelzésnél.
Egyenlőre nem tudom mit csináljak. A főtentelynél nincs mit tenni, a vezérműtengely szíjtárcsát forgassam át K-ra?
Szia!
Az em.pdf 105. oldalától indul, hogyan kell betenni a vezérműtengelyeket. Azokat úgy tetted be?
Utána a 41. oldalon van a vezérműkerék felszerelése. Én úgy emlékszem, ez alapján csináltam. A lényeg, hogy mikor kész a vezérlés, óvatosan kulccsal körbe kell forgatni a motort, nehogy  gond legyen.

Kalmi

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 818
  • Corolla 1.3 XLI HB 1994
Re:Carina
« Válasz #35423 Dátum: 2021.09.04 20:32:34 »
Ha a féltengely szorosan áll a külső csukló csillagban, akkor a féltengelyt tengelyirányban mozgatva könnyen kideríthető, ha kopott a külső csukló. A kettőből amelyik jobban lóg, valószínűleg az a hunyó.
Egyébként lehet, hogy félreértelmeztem, de mintha régebben láttam volna olyan gumiharangot, ami a külső csuklóra rátehető a csukló levétele nélkül is, egy hozzá való tölcsérszerű cuccal. Mondjuk érdekes, lehet, hogy tévedek. Azt nem tudtam, hogy kétféle zsír kell, gondolom külső-belső viszonylatban, én egyfélét tettem volna az biztos  :hmmmm: Külsőbe kell a grafitos, a belsőbe a sima csapágyzsír?
Nálam az volt, hogy romlott az állapota, csak használható volt, nem esett szét, annyi biztos.
Próbáltam kideríteni mi koppan. Több, mint egy órát rászántam és 15 fokonként kormány állások mellett a stabpálcákat, talpas gömbfejeket, stabpálca gömbfejeket, kormány gömbfejeket, stabrúd szilenteket, lengőkar szilenteket, pajszerrel próbáltam mozdítani, mindent rendben találtam. Rugó, toronycsapágy is jónak tűnik. Hátul csak a hossz stab rudat néztem, az is rendben. Még azt találtam ki, hogy leszedem a burkolatot és egy hátsó utast megkérek, hogy tegye rá a kezét a legéscsillapító csavarjára is figyeljen, hogy érez ez ott ütést/rezgést, amikor a koppanást hallani. Én valamennyire érzem a koppanást a kézifék karon... De az kb. az egész fenéklemezen is olyan lehet.

Féltengely csuklóknál megnéztem mindkét oldalt. Egyformán kb. 0.5mm-t mozog tengely irányban a külső csuklóban a tengely, fémesen koppan, valószínűleg a tengely mozog a csillagban, igaz a harangot nem vettem le.
A belső csukló viszont kb. 1mm-t mozog a váltóban tengely irányban, hangosabban koppan, mint a külső csuklónál és valamennyi lógása is van. Emlékeim szerint 5-6 éve is már ilyen volt, nem igazán változott, gondolom ez csak váltó (diffi/kihajtás csapágy) cserével/hézagolással lenne javítható.
A gumiharanggal az a terv, hogy valahogy kiszedem a tengelyt, és lecserélem a gumiharangokat + újra zsírzom. A külső csuklót csak akkor bántom, ha kiszedett állapotban érezhetően nagyon lóg.
A jobb belső csukló kirántása a váltóból az érdekes lesz, valahogy pajszerrel akartam megpróbálni felülről a motor és tűzfal között benyúlva, de aztán elvetettem, nem úszom meg az aláfetrengést.
« Utoljára szerkesztve: 2021.09.04 20:34:58 írta Kalmi »

vd1234

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 10229
  • Toyota Carina E 1994 sedan (japán verzió;) )
Re:Carina
« Válasz #35424 Dátum: 2021.09.04 20:51:31 »
Valóban nem könnyű megállapítani, melyik a kopott  :otlet:

Szerintem addig nem nagyon lehet kivenni a belső csuklót a váltóból, amíg a külső csukló a helyén van.
Úgy emlékszem, hogy előbb meglazítja az ember a féltengely anyát, aztán a kerékcsavarokat, utána jó felemelni. Aztán kerék le, talpast a lengőkarról elszabadítani (ha az is gáz, akkor előtte kiütővillával kiütni). Azt  hiszem, a fékkel nagyon nem is kell bajlódni, mert a gólyaláb benne marad, esetleg az ABS szenzort kivenni, erre nem emlékszem  :hmmmm: Csukló utána kijön az agyból, aztán majdnem biztos, hogy kicsit határozottabban megrántod a féltengelyt és ki is jön a váltóból (csak jól alá kell bakolni, nehogy megboruljon a kocsi). Legrosszabb esetben alulról egy nagyobb csavarhúzóval el lehet indítani. Úgyis alá kell menni, mert a váltóolajat le kell engedni.
Én nem szedtem ki a belsőket, szerintem ha a belső harangok jók, akkor nem bántanám. A külső csuklókat viszont úgy kellett lehámoznom a tengelyről, lehúzni/leütni nem tudtam, befeszült a rugós gyűrű és vége.

Kalmi

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 818
  • Corolla 1.3 XLI HB 1994
Re:Carina
« Válasz #35425 Dátum: 2021.09.04 23:17:30 »
Valóban nem könnyű megállapítani, melyik a kopott  :otlet:

Szerintem addig nem nagyon lehet kivenni a belső csuklót a váltóból, amíg a külső csukló a helyén van.
Úgy emlékszem, hogy előbb meglazítja az ember a féltengely anyát, aztán a kerékcsavarokat, utána jó felemelni. Aztán kerék le, talpast a lengőkarról elszabadítani (ha az is gáz, akkor előtte kiütővillával kiütni). Azt  hiszem, a fékkel nagyon nem is kell bajlódni, mert a gólyaláb benne marad, esetleg az ABS szenzort kivenni, erre nem emlékszem  :hmmmm: Csukló utána kijön az agyból, aztán majdnem biztos, hogy kicsit határozottabban megrántod a féltengelyt és ki is jön a váltóból (csak jól alá kell bakolni, nehogy megboruljon a kocsi). Legrosszabb esetben alulról egy nagyobb csavarhúzóval el lehet indítani. Úgyis alá kell menni, mert a váltóolajat le kell engedni.
Én nem szedtem ki a belsőket, szerintem ha a belső harangok jók, akkor nem bántanám. A külső csuklókat viszont úgy kellett lehámoznom a tengelyről, lehúzni/leütni nem tudtam, befeszült a rugós gyűrű és vége.
A bal első kerék helyén látható és elérhető a váltóolaj leeresztő csavar. Már többször cseréltem. Egyébként elvileg csak pár deci jön ki a tengely helyén, bár ebben nem vagyok biztos, mert ebben a váltóban elég sok olaj van... 2.4-2.5l körül.
A külső résznél a talpas gömbfej 3db alsó csavarját szedném ki (hogy ne kelljen a fenti koronás anyát villáskulccsal bazergálni + gömbfej kinyomót használni, a lenti csavarok állapota jónak tűnik.
A tengelynél fogva kirántás szerintem nem járható, mert a belső csuklót csak a gumiharang tartja össze.
A belső gumiharang állapota kérdéses. Éppnek tűnik, már, ami látszik, de nem valami jól látható/elérhető, mert körbe van bástyázva.
Azért akarom kiszedni az egész tengelyt, mert jobb úgy, tisztább körülmények között szerelni és akkor meg tudom csinálni rendesen a gyári felújító készlettel.

Lehúzni a féltengely lehúzó szerszámmal próbáltad? Nekem van nagy és erős változat belőle és 700Nm ütvecsavarozó is, de pont amiatt mert ez még a gyári fajta arra számítok, hogy a gyűrű befeszül és olyan erővel kell húzni, hogy a csukló biztos tönkremegy + még a tengely is sérülhet. Akkor már inkább a flexezés.

vd1234

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 10229
  • Toyota Carina E 1994 sedan (japán verzió;) )
Re:Carina
« Válasz #35426 Dátum: 2021.09.05 06:00:38 »
A bal első kerék helyén látható és elérhető a váltóolaj leeresztő csavar. Már többször cseréltem. Egyébként elvileg csak pár deci jön ki a tengely helyén, bár ebben nem vagyok biztos, mert ebben a váltóban elég sok olaj van... 2.4-2.5l körül.
A külső résznél a talpas gömbfej 3db alsó csavarját szedném ki (hogy ne kelljen a fenti koronás anyát villáskulccsal bazergálni + gömbfej kinyomót használni, a lenti csavarok állapota jónak tűnik.
A tengelynél fogva kirántás szerintem nem járható, mert a belső csuklót csak a gumiharang tartja össze.
A belső gumiharang állapota kérdéses. Éppnek tűnik, már, ami látszik, de nem valami jól látható/elérhető, mert körbe van bástyázva.
Azért akarom kiszedni az egész tengelyt, mert jobb úgy, tisztább körülmények között szerelni és akkor meg tudom csinálni rendesen a gyári felújító készlettel.

Lehúzni a féltengely lehúzó szerszámmal próbáltad? Nekem van nagy és erős változat belőle és 700Nm ütvecsavarozó is, de pont amiatt mert ez még a gyári fajta arra számítok, hogy a gyűrű befeszül és olyan erővel kell húzni, hogy a csukló biztos tönkremegy + még a tengely is sérülhet. Akkor már inkább a flexezés.
Teljesen igazad van, mindig elfelejtem, hogy ennél az az érdekes hármasvégű megoldás van, ami simán kijön  :surrender: Nem tudom milyen másikkal keverem össze  :hmmmm: Az biztos, hogy Marutiból szedtem már ki, ott nagyon könnyen elindult a váltóból és könnyen is vissza lehetett tenni.
Én most a kerékcsapágy cseréjénél majdnem biztos, hogy a talpas gömbfejet is ki kell cseréljem. A csonkállványból kivenni a kúpot az a legegyszerűbb, ahogy írtam (kiütővilla), de  most az egész csonkállványt ki kell venni nálam, így szerintem kétkarú lehúzóval is ki lehetne nyomni, vagy satuval  :D Bent a helyén féltengellyel az útban villa nélkül elég macerás  :wacko:, szóval az lenne a jó, ha az ép lenne és akkor teljesen elég levenned a lengőkarról. Ilyenkor középen emelem meg az elejét, mert egy oldalról emelve a stabilizátor rúd befeszül és elég rossz feszegetni majd a lengőkaron.
A legjobb tényleg kivenni az egészet, de én nem akartam leengedni 1-2 év után a váltóolajat, mert azt már nem töltöm vissza. A szimmeringekre kell vigyázni és kicsit megkenni a tengelyt ott olajjal, mielőtt visszarakod.
Igen, külön ezért vettem féltengelycsukló lehúzót, de mindkét oldalon befeszültek a gyűrűk és a tengelyen meg is gyötörték a bordákat, úgyhogy tényleg sarokcsiszolóval kellett lehámozni őket, utána meg reszelgetni a tengelyen a bordákat  :wacko: Ha flexelni kell, arra kell vigyázni, hogy lehetőleg ne tengelyig vágd be a csillagot, hanem a végén pl. hidegvágóval le lehet repeszteni róla, de kettévágva így is nehezen jön le, pontos az illesztés eléggé, inkább 3-4 darabban jön le... Az tud vicces lenni, mikor a korong elkapja a golyót  :1eye:
Ebben van egy korrekt leírás a féltengely szereléshez. A külső csukló levételt nem láttam benne...de a belsőhöz nem rossz. Ha nem látsz/érzel rajta gondot, szerintem kár szétszedni. Az a csukló nem csuklik nagyot, inkább a tengelyirányú elmozdulásokat egyenlíti ki.
Egy gyűrűösszehúzó bilincsösszehúzó fogó viszont nagyon jó ilyenkor  :)
« Utoljára szerkesztve: 2021.09.05 06:19:08 írta vd1234 »

kalapos

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 3033
Re:Carina
« Válasz #35427 Dátum: 2021.09.05 09:00:13 »
A bal első kerék helyén látható és elérhető a váltóolaj leeresztő csavar. Már többször cseréltem. Egyébként elvileg csak pár deci jön ki a tengely helyén, bár ebben nem vagyok biztos, mert ebben a váltóban elég sok olaj van... 2.4-2.5l körül.
A külső résznél a talpas gömbfej 3db alsó csavarját szedném ki (hogy ne kelljen a fenti koronás anyát villáskulccsal bazergálni + gömbfej kinyomót használni, a lenti csavarok állapota jónak tűnik.
A tengelynél fogva kirántás szerintem nem járható, mert a belső csuklót csak a gumiharang tartja össze.
A belső gumiharang állapota kérdéses. Éppnek tűnik, már, ami látszik, de nem valami jól látható/elérhető, mert körbe van bástyázva.
Azért akarom kiszedni az egész tengelyt, mert jobb úgy, tisztább körülmények között szerelni és akkor meg tudom csinálni rendesen a gyári felújító készlettel.

Lehúzni a féltengely lehúzó szerszámmal próbáltad? Nekem van nagy és erős változat belőle és 700Nm ütvecsavarozó is, de pont amiatt mert ez még a gyári fajta arra számítok, hogy a gyűrű befeszül és olyan erővel kell húzni, hogy a csukló biztos tönkremegy + még a tengely is sérülhet. Akkor már inkább a flexezés.
Szia!
Ez esetleg hasznos lehet

Meg a sorozat


Kalmi

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 818
  • Corolla 1.3 XLI HB 1994
Re:Carina
« Válasz #35428 Dátum: 2021.09.05 18:24:42 »
Rendben, mindkettőtöknek köszönöm a hasznos infókat. Szerintem menni fog a dolog. Ma már nem kezdtem bele, mert délután kellett a kocsi. Holnap meg leadom a lakatosnál, mert a szerelő, aki a kopogás diagnosztizálással volt megbízva leamortizálta a küszöb végénél a csomópontot, benyomódott, félre hajlott kettényílt a két lemez találkozásánál (beázásvesély) stb.

Ja igen, gyárilag a tengely és a külső csukló az egy alkatrész, együtt cserélendő, az utasításban is benne van, hogy ne szerelje szét.

vd1234

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 10229
  • Toyota Carina E 1994 sedan (japán verzió;) )
Re:Carina
« Válasz #35429 Dátum: 2021.09.05 18:34:05 »
Rendben, mindkettőtöknek köszönöm a hasznos infókat. Szerintem menni fog a dolog. Ma már nem kezdtem bele, mert délután kellett a kocsi. Holnap meg leadom a lakatosnál, mert a szerelő, aki a kopogás diagnosztizálással volt megbízva leamortizálta a küszöb végénél a csomópontot, benyomódott, félre hajlott kettényílt a két lemez találkozásánál (beázásvesély) stb.

Ja igen, gyárilag a tengely és a külső csukló az egy alkatrész, együtt cserélendő, az utasításban is benne van, hogy ne szerelje szét.
Hát nincs mit  ::)

Ez elkerülte a figyelmemet  :?:
Samaránál még a külső csukló is szétszerelhető úgy emlékszem. Egyébként a tapasztalat szerint egy belső csukló több külsőt is kibír, mert a külső sokkal jobban terhelt.
Szerencsére számtalan gyártó gyártja a külső csuklókat, és nem is láttam még külső csuklót tengelyen sehol, hogy csak a belsőt kell rá feltenni, de teljes féltengelyt igen  :D