...
Felhívtam egy szerelőt, elmondtam a sztorit, ő meg fölhívta figyelmem az elején kiemelt (aláhúzott) körülményekre. Ha egy rendszer összes elemét vizsgálni akarjuk, akkor a gépészeti/elektromos mellett az adottnak vett vegyit is vizsgálni kellene...Holnap megyek egy másik kútra tankolni. De ha ez lesz a megoldás...
Folyt köv.
Vannak tanulságok:
1. Soha többé nem tankolok olyan kúton, ahol etanolt is mérnek…
Pedig Lina tegnap óta nagykorú – ünneplés érthetően elmaradt, és tőlem nem fog kapni egy csepp alkoholt sem,
hiába könyörög egy kis (gáz)fröccsért.
Persze lehet, rájött, hogy így már eladósorba került…
.
Az utolsó alkalomnál már gyanúsak lettek az etanolra jellemző tünetek: a kis fordulati fürgeség, a 3000 feletti lustulás, a felváltáskor, esett fordulaton a kuplung ráengedésével érezhető meglódulás – az E85 kevesebb levegőt igényel, tehát kisebb fojtószelepállás a megfelelő neki.
Tankoltam 40 litert máshol, és minden megváltozott: tohonya indulás (tankszellőztetőt is leellenőriztem, de elvileg jó), de utána lineáris gyorsulás, hibakód egyre ritkábban, és csak 21-es (60-120 már kereken 10 mp így is! – 1.8 vvti-nek már elmenne
). Kiégetés folytatódott, illetve most kezdődött. Eddig s
emmit nem ért ártott a rossz keverék miatti kormolódása miatt. 25km-es 3500-4000 fordulat után nincs hibakód.
2. Ekkor már reméltem, hogy a szonda kiégetése lesz a megoldás, és kíváncsi voltam rá, látható-e bármi sérülés. De hozzáférésem nem volt (dehogynem: azóta tudom, hogy j.e. kerék leszerélésével alá se kell fefüdni, de jó, ha van egy hajlítható nyelű 22-es kulcs, és egy kétkilós kalapács az embernél).
Ahogy így a rengetegben elveszve tipródtam, találkoztam egy mesebeli nyugdíjas autószerelővel
– olyan öreg volt, hogy a nyomásszabályozót EGR szelepnek hitte
, aki meginvitált az aknájába („szerencséd, hogy mesterek szólítottál” ). A szondát kiszerelve (gyári Bosch, Toyota felirattal - csatlakozókat is megtisztítottam) látszott, hogy a menyétek megkóstolták a kábelt, de a fognyomok nem értek el a vezetékig. Mindenesetre jó tudni a lehetőségről - kábelvédőt ennek is!
A töve kormos volt, innen sejtetem, hogy ez lehetett a baj forrása, ezért meglögyböltem fékfolyadékban. Bár örültem volna egy hosszas áztatásnak, de nem volt mód rá, ezért kompresszorral kifújtam, s búcsúzóul mesterünk a szakszerű rágcsáló védelem kedvéért betekerte szigszalaggal
-
aki már itt rájött a hibára, bontson egy sört az egészségére! -,
én pedig ezen fenn sem akadva gyorsan összeszereltem, és mentem.
3. Hibakódok ismét: 21-es és a már eltűnt 25-ös.
Mi a f?
?? Máshoz nem nyúltam, ezért legalább azt tudtam, hogy a baj forrása mi, de mit rontottam el???
Vettem egy új multimétert a fesz. mérés miatt (kimértem újra a trafót is, a primer valóban csak 0.5 ohmot mutatott+0.8-cal=1.3 -
köszönöm, Dani! ).
Jelek sűrűsége arra utalt, hogy működik a szenzor, de 0,26-0,5 között cirkulált, max. 0.6 volt, ami egyértelműen szegény keverékre vall. Megnéztem a hibakódot: valóban, most csak 25-öst dobott.
Tehát a szonda működik, és semmihez nem nyúltam, de ugyanazt a keveréket mégis szegénynek
érzékeli. Másnap hajnalban a megodásra ébredtem:
...
De csere előtt még egy dolgot megnéznék a vezetékein kívül. Tudtommal kell lennie egy pici lyuknak a szenzor nyakán, ahonnan a szonda a kinti levegő oxigénjét nyeri, ami alapján számol. Ezt is meg kellene nézni, nincs-e eltömődve. Nem kötözködöm, csak próbálnám kizárni a lehetőségeket.
Még jó, hogy máskor eszembe jutott
A szenzor tövéről lekapartam a szigszalagot, féktisztítóval megfújkáltam. Lyuk a fém házon nincs, tehát a
külső levegő referencia-oxigénjét a vezeték mentén kell kapnia.
Próbautak: hibakód nincs.
Kezdek bizakodni, de hogy a katalizátor mennyire sínylette meg a tortúrát, az rövidesen kiderül.
4. Most már azt is el tudom képzelni, hogy eredetileg is a szegény keverék érzékelése a szondának a külső levegőtől való elszigetelődéséből is adódott, ahogy fokozatosan elszennyeződött. Az O-szenzor „tönkremenete” lehet, hogy sok esetben csupán ezt jelenti, hiszen olyan eszköz, ami
viszonyít.
S haszonnak fogom fel, hogy a hiba a benzinszűrő és kábelek cseréjének időszerűségére is felhívta a figyelmem.
Köszönöm mindenki segítő hozzászólását, külön kiemelve Kalmi tanácsait!
Next: Kíváncsi leszek, mi jön elő műszakin…