...
Kellene egy kis segítség... Tudom volt róla szó korábban, a szelephézagolásról, pontosabban a lapkák cseréjéről. Nagyon ráférne a kiskocsimra ez a karbantartás... Házilag szeretném megcsinálni, faterom segítségével ő autószerelőként munkálatoskodott X évvel ezelőtt, szakmája... Szóval, A kérdésem és kérésem az lenne, hogy hol tudok beszerezni ilyen hézagoló lapkákat és, hogy valaki esetleg tudna annyiban segíteni, hogy magának a folyamatnak a menetét leírja? Kellenének a lapkák vastagsága is.
...
Üdv!
Nem ördöngősség.
http://discodan.org/gfx/celica/servicemanual/engine/em.pdf-t letöltöd, és megnézed a 13.-16. oldalig való leírást.
Magyarul a lényeg a szelephézagok beállításánál:
0. A motor legyen hideg. 1. A főtengelyen levő szíjtárcsán a jelet a mellette levő skálán 0-ra állítod. Gyalog módszer, hogy (gyertyákat kiveszed, de nem muszáj, max. lazítani is elég, nehogy beleessen valami) 5-ben mozgatod a kocsit, míg oda nem ér, aztán rögzíted az autót.
2. Szelepfedelet leveszed. Az olajlefolyó nyílásokat ronggyal betömöd, nehogy valami leesen a forgattyúsházba.
3. A leírásból vagy az 1-2-3, vagy a 2-3-4 hengereknél megadott szelephézagok mérhetők. A főtengely 1 fordulattal való eltekerésével értelemszerűen a másik ábrán megadottak mérhetők. Tehát egyik állásnál 8 szelephézag, másik állásnál a másik 8 szelephézag mérhető (hézagmérővel). Ezeket korrekten fel kell írni, hogy mennyi.
4. A motorháztetőn belül van egy matrica, megnézed, milyen tartományban kell lenniük a hézagoknak. Szívószelep intake, kipufogószelep exhaust. Alsó határon nem érdemes hagyni, mert beállítás után kb. 100.000 km után kell ránézni erre megint.
5. Amelyik nem jó, annál ki kell venni a lapkát abban az állásban, amikor a bütyök nem ér hozzá. Van a szelepemelő tőkén egy marás, az lenyomás előtt úgy kell fordítani, hogy hozzáférj. Elvileg le lehet nyomni egy csavarhúzóval a lapkánál nyomva, majd egy másikkal megtartani a tőke szélénél, hogy a marásnál ki tudd emelni a lapkát pl. hegyes hosszú csőrös telefonfogóval, mágnessel, valamivel. A tőkét érdemes kétoldalról megtámasztani, nehogy eltörd. Azért írom, hogy elvileg, mert én kivettem anno a vezérműtengelyeket, de nekem másért kellett, ott nem kellett kihalászni, de anélkül egyszerűbb megoldani, ezért írom így. Az összes úgy sem lesz rossz szerintem. Anno Samaránál én is feszegettem, és csavarhúzó, mágnes és telefonfogó elég volt.
kamikaze mostanában szintén csinálta, nem kellett kivennie a vezérműtengelyeket hozzá.
6. A lapka vastagságát ha lehet mikrométerrel mérd meg, de pontosan olvasd le! A leírásban van táblázat hozzá, de írok egy példát hasra
(mert a leírásban megadott előírt hézagokat veszi a táblázat figyelembe, a tiéden meg nem biztos, hogy annyi van a matricán, és az az irányadó). Mondjuk a mért hézag 0,12mm volt szívóoldalon, a lapka vastagsága meg 2,80 mm. De szívóoldalon legalább 0,15mm kellene legyen a hézag.
MEGJEGYZÉS: a lapkavastagság 0,05mm-enkénti lépésekben változik, én a Szakálmetálnál vettem mindig, 6-800 Ft darabja (azt hiszem 28mm az átmérőjük).
Ezért ugye a hézag növeléséhez vékonyabb lapka kell, tehát ha 0,05 mm-rel elég növelni a hézagot, akkor 2,80mm-0,05mm=2,75mm-es lapkát kell venni, és ezzel 0,12+0,05=0,17mm lesz a hézagod. Szódával elmegy. Hézag növeléséhez tehát értelemszerűen vékonyabb lapka kell, hézag csökkentéséhez pedig vastagabb.
7. Ha korrekten felírod a méreteket és tudod, hogy melyik lapka hol volt, akkor lehet, hogy pár lapkát fel tudsz cserélni egymással, és kevesebbet kell venned.
8. A lapkák cseréje után vissza kell ellenőrizni a hézagokat, nem tévedtél-e? Ha igen, akkor javítani kell.
9. Szelepfedél vissza, de előtte jó megnézni, hogy a vezérlésszinkron jó-e? em.pdf 35.oldal 14-es ábra. Remélhetőleg jelen lesz. Célszerű új szelepfedéltömítést tenni bele, a sarkos helyeken kell csak tömítőpasztát tenni alá, módjával. Én legolcsóbb piros SCT-t használtam erre. Olajlefolyókból előtte vedd ki a rongyokat.
A csavarjait ésszel szabad meghúzni átlóban, hamar be lehet roppantani a szelepfedelet
10. Elvileg kész.
Leírva bonyolultnak tűnik, de meglátod, nem lesz az.