Örülök, hogy van itt a Carina részen egy karosszériás, ezen a területen különösen nagy a lemaradásom...szóval nagyon sokat segítenél, mert a környéken nincs egy megbízható szakember (az egyikhez, akit ajánlottak, elvittem a Marutit, egy éven belül csupa rozsda volt minden. 40.000-et kért, az ajtók alját és pár rozsdafoltot csinált lokálisan, de nagyjából lefestette a rozsdát )és Pécsre hordani az autókat nem túl egyszerű, inkább tanulnék, ha lehet
Amikor a hátsó kerékdobokat csináltam, amennyire tudtam, lecsiszoltam a rozsdát, aztán lekentem Konranttal 2 rétegben. Utána kentem rá a gumirücsit, azt is 2 rétegben, ecsettel, mert nincs pisztolyom hozzá. Ez elmegy szódával? Elvileg a Korant passzivál és alapoz is, ha jól tudom...
Több kérdésem is volna:
1. Ha gumirücsis rész rohadna, azt mivel lehet könnyen és gyorsan leszedni, ha nem mállik? Kromofag, ilyesmi?
2. A küszöböket végig kinyomtam üregelővel. A hátsó sárvédőket honnan kell? Az ajtónyitás-érzékelő kapcsolót kell kivenni és onnan? Nem csináltam semmi más kezelést, csak vastagon kifújtam, ez elmegy?
3. Ha az ajtókat akarom üregelővel kifújni, az egész kárpitot le kell szedni, vagy be lehet vezetni valahogy másképp is?
4. Milyen hegesztőt jó venni, ha magamnak szeretném csinálni a lakatolást? Bevontelektródás ívhegesztővel úgy-ahogy tudok hegeszteni, de itt vékonyabb lemezek vannak, CO-t hallottam, hogy kell. De milyet, ami nem túl drága, mégis jó? Vannak a porbelesek is, de azokhoz drága az elektróda.
Hegesztéskor elég kivenni az akut, illetve milyen dolgokat kell lekötni? ECU, generátor, mire kell vigyázni?
5. Javításhoz tudsz valami lényegretörő könyvet, amit esetleg le is lehet tölteni? Lemezt honnan szerzel be?
Bocs a fárasztásért
Sajnos tényleg nehéz jó szakembert találni, még mindig divat a "lapolással" történő javítás.
Gyakorlatban úgy néz ki, hogy a korrodált részt nem, vagy csak részben vágják ki és az új lemezt néhány mm átfedéssel ráhegesztik a régire.
Ez azért "jó" mert legfőképp gyors, és ha peremezőfogóval megpréselik a régi anyagot körbe - és a foltot oda illesztik bele - akkor merevedik a lemez, ergo nem fog behullámosodni a hegesztés hatására - nem nagyon kell hűteni/egyengetni = idő = pénz.
A cumi ott van a dologban, hogy a lapolásnál az életben nem fogod megfelelően lekezelni hacsak nincsen speckó hőálló anyagod, tehát csinálsz egy- kívülről szép - rozsdafészket.
Ez a megoldás gyakori pl. sárvédőív cserénél.
A legnagyobb baj, hogy a tulaj is azt akarja, legyen kész pik pakk az autó, aztán meg megy a köpködés, hogy az első tavasszal bimbódzik a rozsda.
Mondjuk azért nagy a gond az ilyen "szakember" hozzáállásával is, hiszen ezt neki kéne tudni elsősorban, de hát új rozsda = új meló.
A csekkek neki is jönnek...
Ezt talán úgy lehetne kivédeni, hogy az ember felkészül legalább alapszinten a javítási technológiából és számon kéri, egyáltalán kommunikál a kasznissal, nem csak annyi hogy, "itt meg itt a baj, mikor lesz kész?! ...és ne legyen drága!" De az lesz, és/mert idő is kell rá. Máshogy csak taknyolás lesz.
A másik dolog pedig a garancia. Mert van ilyen. Az csak duma, hogy ez már nem lesz ilyen - olyan soha.
Ha ezt sikerül kisajtolni belőle akkor talán eleve jól fogja megcsinálni, és nem fogja lespórolni a felületkezelést sem.
Bár itt már felsejlik egy kis szakmák közötti átfedés - gondolok itt a fényezőkre - ahol szintén a kommunikáció hiánya a legnagyobb gond.
Na meg az évszázados ellentét: kinek mi a dolga?
Összegezve: mindig élben hegesztünk (ahol csak lehet, persze vannak azért kivételek) és mindent megteszünk, hogy a rozsda ne tudjon újra életre kelni. Több lépcsős felületkezelés, réstömítés, gyári vízkifolyók megőrzése (nem véletlenül vannak ott), kőfelverődés veszélyes helyek rücsizése (ami nem egyenlő az alvázvédelemmel), ónozott karosszériáknál az ónréteg pótlása, stb., reggelig sorolhatnám.
Sokszor a magától érthető egyszerű dolgokkal is baj van pl. az ajtókárpitok alatti fólia leszaggatása "minek az oda?!", vagy a sárvédő műanyag betéteinek nem visszaszerelése, szétvágása.
Ez utóbbiba pont belefutottam megint a saját autómon; az aranykezű mester (a jelekből ítélve ez pont autószerelő volt, őket sem kell ám félteni!) lusta volt még néhány csavart kivenni és a jobb első dobbetétet egyszerűen kettévágta(!!) középen.
Eredmény: már át is rohadt a kaszni a toronynál, most vettem észre a motor szerelésénél.
Na jól elkalandoztam, bocsánat.
Térjünk rá a kérdésekre!
1. A rücsis részt, és egyéb alvázvédő anyagokat a legegyszerűbben hőlégfúvóval tudod leszedni.
Ehhez szükséged lesz egy nagy lapos csavarhúzóra (a nagyját lekaparni) és egy drótkefére (fémtisztára sikálni).
Vigyázz, mert átmelegítheted úgy a kasznit, hogy a túloldalon begyulladhat vmi éghető, vagy minimum megolvad. Erre figyelj!
Kromofágot ne! Nagyon agresszív és veszélyes. Közömbösíteni kell utána, stb., szóval nem ajánlom.
2. A hátsó sárvédőket a csomagtartó oldalkárpitjainak leszerelése után tudod elérni.
Ide már valami hosszú csővel kell benyúlni, és a sárvédő ívben előre letolni ameddig tudod.
Ha lent van akkor rányitod a nyomást és szép lassan elkezded kihúzni a csövet.
Általában adnak a spray-hez egy csövet, a végén egy kis réz szórófejjel - ez szétköpi 4 irányban a cuccot. Ez a tuti.
(Csak zárójelben: ha az utcán látsz véletlenül egy lerohadt Carinát, érdemes körbenézni, hogy hol virágzik mert neked is ott fog.)
3. Le kell venni a kárpitot, és a fóliát (remélem megvan még) óvatosan le kell fejteni.
A Japók nagyon jó kis ragacsot használnak itt, sok sok szerelést kibír, visszaragad gond nélkül.
Az 58-as képen láthatod a bal első ajtómat belülről, valahogy így kéne befújni.
4. Hú ez egy komplex téma.
Igen, un. CO-hegesztő kell, a hivatalos neve fogyóelektródás védőgázas ívhegesztő, rövidítése MIG/MAG.
Ha tudsz "trafóval" hegeszteni az már félsiker mert ezzel könnyebb.
Porbeles játékot nem ajánlom, jobb ha egy hagyományos gépet keresel. 220-as gondolom, nincs 380V otthon.
120A és afelett már jónak számít hobbiszinten. 0,6-os huzallal ezek a gépek simán alkalmasak karosszériás melóra.
Persze nem napi szinten, de ez most nem is szempont.
Nekem ez van:
http://gudewebshop.com/co-hegesztk/82-20076-gude-vedgazas-hegeszt-mig-192-6k.html Ez egy dual hobby gép, van hozzá egy átalakító így megy 220-ról is.
Az új árát persze nem éri meg, de használtan jó vétel lehet egy ilyen vagy hasonló. Én 50-ért vettem palackkal, reduktorral.
A töltet nem árképző, elég olcsó a szénsav (sokan úgy kiemelik, hogy tele van a palack!
)
A lényeg, hogy fokozatkapcsolós legyen a gép, tehát legalább 6-8 áramerősségből tudjál választani, így finomabban hangolható.
Vannak ilyen billenőkapcsolós masinák is 2-4 fokozattal, na az nem funky.
Erről egyenlőre ennyit; nézz szét a neten, ha van valami konkrét gép ami tetszik/jó áron van, szólj, szívesen segítek!
Hegesztés előtt csak az akkumulátort kell lekötni, ennyi elég.
Általában a benzinre és az egyéb éghető anyagokra kell vigyázni. A fényezés és az üvegfelületek is sérülhetnek a szikrától.
Na meg legfőképp te.
Kéz, láb, szem, haj, bármi. Még a füledbe is képes beleugrani a "cunder".
5. Lemezt bármelyik vastelepen tudsz venni. 1mm-es kell. Táblában adják, érdemes elsőre valakivel felesben venni. Akár bekopogni a
legközelebbi lakatoshoz, hátha jó arc és beszáll, vagy van neki pont valamennyi. Azért az árakról először érdeklődj a telepen!
Könyvet így hirtelen nem tudok ajánlani de majd utánanézek!
Addig is az alábbi blogot elkezdheted olvasni az elejétől; egy főképp OFF Karmann-okkal foglalkozó kolléga igen szórakoztató és
tanulságos mindennapjait bemutató írás, ahol az igen profi és lelkiismeretes mester nem rejti véka alá a szakmai fortélyokat sem.
2012.02.08. az első bejegyzés.
http://kaszni.blog.hu/page/8Hú, most látom csak ez jó hosszú lett.
Ha valami kérdés még felmerül, állok rendelkezésre! Végre már én is segíthetek valamiben.