Sziasztok!
Idén májusban lettem boldog tulajdonosa egy 1995.05-i Carinának E 1.6 XLi-nek. Első autóm, kevés péz, nem volt kérdéses hogy ilyet akarok venni, mert faternak 1992óta Carinája van. A kocsinak állítólag egyszer belerongyoltak a fenekébe, látszik rajta itt-ott alulról egy két alvázvédő festésnyom. Mindegy. A kérdésem a következő. A motor (nívópálca fele) mennyiségű olajat eszik meg kb 1000 kilométeren. Igazából mindegy hogy pályán, vagy városban megyek. Bár mintha nyáron klíma mellett jobban ette volna.
Ismerősök mondták, meg apám is, hogy addig megbízható a toyota amíg el nem kezdi enni az olajat, illetve amíg nem kell hozzányúlni a motorhoz. Mit mutatnak a tapasztalatok, megbízhatatlanabb lesz tényleg a 4A-FE motor ha szétszedik tömítéscserélnek, meg ilyeneket?
Barátsággal
Mephisto
Szia!
Motor: a leírásod alapján kb. fél liter olajat eszik meg 1000 km-en. Ezek a 92-96 közötti 1.6-os Carina motorok szokták eszegetni az olajat, ha már sok bennük a km, szóval aggodalomra semmi ok. Azt mindenképpen tudnod kell, hogy ettől az autó nem fog megállni, át fog menni a műszakin és a zöldkártyán is, és nem fog gyors ütemben, nagymértékben növekedni az olajfogyasztása. Ennek alapján döntsd el, hogy belevágsz-e a mindenképpen százezres nagyságrendű pénzt felemésztő, és rizikókkal járó javításba (gyűrűzés & szelepszárszimering-csere). A rizikó alatt azt értem, hogy ha nem olyasvalaki csinálja, aki vágja a témát, akkor a motor tényleg nem lesz többé soha olyan, mint előtte. Szóval azt döntsd el, hogy ez a minimális odafigyelés, és 2000 km-enként utántöltendő kb. 1 liter olaj (az ára legyen mondjuk 2000 forint, ha egy jobb minőségű 10 W-40-es olajból indulunk ki) jelent-e akkora kellemetlenséget/kiadást, ami miatt bevállalod a drága és kockázatos javítást.
Persze ez nyilván attól is függ, hogy mennyit mész az autóval, és meddig akarod megtartani. Ha mégis a javítást választod, majd igyekszünk ajánlani olyasvalakit, aki meg tudja csinálni tisztességesen.
Addig is: ahogy már írtam, valami jóféle 10 W-40-es olajat használj a gépbe szerintem. Liqui Moly, Mobil, Castrol, Valvoline, Fuchs, pl... Ja, és ne várd meg, amíg a nívó lemegy a minimumra Ebben a motorban csak kb. 3.3 liter olaj van maximum nívón - minimumon már csak kb. 2.3 liter, ami meglehetősen kevés! Fél alá ne engedd csökkenni a szintet.
Maximális Tiszteletem!
Decemberben átesett az autó a műtéten. A komplett művelet 240ezerben állt meg. Állítólag a csapágy belenyalt a főtengelybe ezért a főtengelyt is köszörülni kellett + új csapágyak és mindehhez már a motort is ki kellett venni.
Amit én vittem: gyári gyűrűgarnitúra, gyári szelepfedéltömítés, gyári fő- és vezérműtengelyszimmering, gyári szelepszárszimmeringek, hengerfejtömítés, olaj Castrol 10W-40 és fagyálló. Az autó kb 1 hét alatt készült el, majd elhoztam. Rögtön az első úton, miután bemelegett a motor furcsa jelenségre lettem figyelmes: alig van alapjárat, alig pörög fel az autó. Ez a bp-i dugóban állva elég mókás dolog tud lenni. A kocsi kapott egy komplett motortér mosást, gondoltuk 1szerűen beázott az elosztó, vagy a gyertyák. Sajnos alapos takarítás után sem javult a helyzet. 2500as fordulaton ment az autó, de alatta szinte halott volt. Vissza a szervízbe: tönkrement a gyújtástrafó és "elfolyt" egy kondi. -> csere. Lett alapjáratom és ment az autó. Legnagyobb sajnálatomra azonban az autó nem olyan, mint előtte, ugyanis az alapjárat ugyan olyan 750-800 körül beáll, de az autó ráz. Ez a rázás/rázkódás érződik minden más fordulaton is, de nem folyamatosan és nem annyira intenzíven, hanem ritkábban, de erősebben érződik. Az autó 2500 fordulat alatt harmatgyenge (tudjuk, hogy ez az 1.6-os motor nem egy nyomatékkirály, de beletetem 110ezer km-t, szóval összehasonlítási alap az van), bár talán valamennyit mintha javult volna az elmúlt 2000 km alatt, de azért a 2es alapjáratot elfelejthetem. Most járok 2000 km-nél a gyűrűzés után; a szervíz azt mondta, hogy 3000-nél kell olajat cserélni és utána lehet "hajtani rendesen" a verdát.
A átlagfogyasztásom bő 6decivel nőtt, ezt betudom még a gyűrűzésnek - ugyanezen használat mellett nem ment soha 7L fölé. Az olajfogyasztás kb 2-3 deci lehet a 2000 km alatt (szigorúan bejáratós tempó mellett) - a szervíz szerint ez normális, addig amig össze nem kopik rendesen a gyűrű a hengerrel.
A lényeg, hogy további beavatkozás lesz szükséges a kocsi "finomhangolásához", mert pillanatnyilag közel sem nyújtja azt a "vezetési komfortot", mint előtte. A műveletet kizárólag csak hozzám hasonló megszállottaknak javaslom megfelelő vastagságú pénztárca ill. idegrendszer mellett... és egy ennyi idős autónál lelkiekben fel kell készülni még a gazdasági totálkárra...