Sziasztok!
Kicsit elkeseredve írok, remélem tudtok valami bíztatót mondani. Leírom újra az előzményeket, mert már régen volt, hogy megosztottam veletek. Van egy 92-es 1,6-os Carina E-m, 4A-FE motorral (79kw), ABS-es klímás. Április közepe fele vettem észre egy jelenséget, kicsi gőz szállingózott a motorház résein és a hőfok lassan de határozottan ingadozott fel le mint a fordulatszámmérő. Megálltam, kinyitottam a motorházat, az egyik gumicső (motorba van csatkaloztatva a motorral szemben állva jobb oldalon, a kettő közül a felső, azt hiszem a termosztátot köti össze valamivel és fűtéscső) ki volt repedve és ott nyomta ki a gőzt. El lett vive szervízbe (Bp, Fogarasi úti 131, Guvill Bau Kft), ahol megállapították hengerfejes, túlnyomás van benne és amiatt nyomta szét a csövet. Meg lett generálozva (hengerfej, tömítés, gyűrűzés, szelep, dugattyűgyűrű, tömítés, termosztát +olaj, olajszűrő, gyertya csere, vízcső, bilicsek, fagyálló) április végére lett kész, 195.000 magyar Ft. Fájt, sok volt, közben született meg a lányom, a lehető legrosszabbkor jött na, de megoldottuk. Eddig nem is lett volna nagy gond, de:
Tegnap előtt pénteken, munkába menet megint megláttam enyhe gőzt a motorház felettt (először reménykedtem csak az előttem álló kamion füstje száll a motorház felett), onnantól erősen néztem a hűtővíz hőfokát (alapból vízszintes állás alatt egy kicsivel van), így is volt, később nem láttam a gőzt, de aztán 25-30 perc múlva vándorolt a mutató ahogy régen. MEgálltam, megnéztem, ugyan az a cső lyukas megint. Megfordultam irány a szervíz (Isaszegen lakom, pestre járok melózni, pesten jött ki a baj, szerencsére a fent említett szervizhez viszonylag közel). Egyszer megálltam mert már majdnem a maxon volt a hőfok, sőt üresbe rakva le is állt. Vártam kicsit, aztán újra elindulva pont elértem szervízbe (kb 7-8 percet mentem vele így, maximum hőfokon csak az uccsó 1-1,5 percig volt).
Megnézték, emlékeztek (emlékeztettem őket) ugyan az a gumicső, ott kell hagyni.
Délután hívtak, megvan a hiba, kilyukadt a cső (!!!). Aztán folytatta, hogy nem nyitott ki a termosztát és amiatt forrt fel a víz és nyomta szét ezt a gumicsövet (asszem ő is fütéscsőnek hívta, vagy csak a fűtéshez megy, nemtom). Ezt a gumicsövet múltkor is napokig vadászták, úgyhogy most is erre várunk (Emil Frei-től kértek ajánlatot, ez a kb 20-30 centis gumicső 30.000 Ft, szervizes is mondta ugye ennyiért nem kell nekem?).
Utána gondolom termosztát csere, ha az volt a rossz (ezt múltkor ők cserélték!).
A kérdésem az lenne, hogy ugyan én csak egy oldalról látom a dolgot (és az a saját szemszögem) de szerintetek ez normális?
Ugye volt egy gondom, elrepedt egy gumicső, elvittem szervízbe, kiadtam 200ezer forintot, hogy elhárítsam a hibát (ez volt a motorgenerál szerintük). Rá 4 hónapra újra kilukad (reped) ugyanaz a gumicső. Persze lehet, hogy tényleg csak egyedi hiba ez a második és szar volt a termosztát, de ilyenkor ezt nyeljem le, fizessem ki a javítás+anyag cserét (amit még nem tudok)?
Azt már csak mellékesen jegyzem meg, hogy ha most megcsinálják és tip-top lesz is, én már nyugodtan nem tudok majd autózni, hogy ne nézzem folyton a hűtőfolyadék hőmérséklet jelzőjét nem mozdult-e a szokásos föle 1 ezred milliméterrel se és ne nézzem folyton minden párára füstre, hogy ez most a motorból jön-e.
Szia! Nehéz erre így távolról mit mondani, de azért egy-két hozzáfűznivalóm lenne.
1. A túlnyomás. Ha ez meghaladja a normális szintet, akkor a rendszernek elvileg a túlfolyótartály felé kell nyitnia, arrafelé engedve ki egy adag hűtőfolyadékot (és vele a túlnyomást). Ott kellett volna kifelé nyomatnia a gőzt/vizet, nem pedig egy csövet szétnyomnia! A túlfolyótartály fedelén van egy szelep, és éppenséggel elképzelhető, hogy ez meghibásodott és emiatt nyomta szét a hűtőcsövet a túlnyomás. Döbbenet, hogy a szervíznek ez nem tűnt fel. Megkérdezném tőlük, hogy az szerintük normális dolog, hogy ha egy autó hűtőfolyadéka túlmelegszik, akkor nekiáll szétnyomni a hűtőcsöveket?
2. Sajnos egyáltalán nem biztos, hogy a hengerfej-tömítés cseréjére szükség volt. Az, hogy a hiba újra fellépett ugyanúgy, éppenséggel arra utal, hogy nem. De ezt így utólag már lehetetlen bizonyossággal megállapítani.
3. Nagy kérdés, hogy mi okozza valójában a túlmelegedést? Nagyon kicsi az esély rá, hogy két termosztát egymás után ugyanúgy romoljon el, ilyen rövid időn belül. Szerintem ezt az okot akár ki is zárhatjuk. De hogy akkor mi csinálja? Nehéz kérdés. Lehetséges, hogy részlegesen el van tömődve (vízkövesedve, vagy korrózió miatt eldugulva) a hűtőd, és ez idézte elő a bajt. Mindenesetre, a legegyszerűbb diagnózis helyett (hengerfejes a kocsi) a szervíznek előbb a hűtőt is le kellett volna ellenőriznie. Amúgy, mondanom sem kell, a termosztát ellenőrzését is hamar és egyszerűen végre lehet hajtani - ha a termosztát valóban nem nyit, és emiatt melegedik túl a rendszer, akkor a túlmelegedés ellenére a hűtőnek (a radiátornak), tapintással ellenőrizhetően, csak az egyik fele lesz forró - a másik gyakorlatilag hideg marad, lévén nem áramlik át rajta a víz.
Azt már meg sem kérdezem, hogy a gyűrűzésre meg ilyenekre ugyan mi szükség volt... Megintcsak nem akarom így távolról 100 % biztonsággal kijelenteni, de a dolognak sajnos lehúzás-szaga van
![no :no:](https://forum.toyotaclub.hu/Smileys/set1_b/no.gif)