Szerző Téma: Carina  (Megtekintve 6604335 alkalommal)

0 Felhasználó és 17 vendég van a témában

vd1234

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 10252
  • Toyota Carina E 1994 sedan (japán verzió;) )
Re:Carina
« Válasz #30960 Dátum: 2014.07.18 17:56:27 »
Üdv Peti!

Ez a viszkozitás dolog érdekes. Van gyakorlati élményem az ügyben.
Az MTZ-n van motorolaj nyomásmérés. Hidegen simán van >3 bar nyomás is, üzemmelegen még a >0,5 bar is jó. Gyári értékek, de ilyeneket is mért a műszer.
Alacsonyabb viszkozitás esetén az olaj kilépő nyílásain gyorsabban spriccel az olaj kifelé, a szivattyú meg főtengely fordulaton dolgozik.

Én a fentiek figyelembevételével el tudom képzelni, hogy 0w20 olajjal alacsonyabb olajnyomás lesz, erősebb áramlás mellett. Vagy nem értem, amit írtál... :helpsmilie:

Bele lehetne építeni egy nyomásmérőt állandóra a Carinába, megvan a hely  :yes:

Szerk.:
Egy ilyet például:
]http://www.jofogas.hu/baranya/Olajnyomas_meromuszer_52mm_Karbon_3990Ft_14885113.htm#xtor=AL-2696-1[olcsohasznalt]

De azért nem merném beletenni a 0w20-at, sőt az 5w30 Sustina-t sem  ;)
« Utoljára szerkesztve: 2014.07.18 18:08:21 írta vd1234 »

Szabolcs

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 686
Re:Carina
« Válasz #30961 Dátum: 2014.07.18 18:37:03 »
hali,
kakucsra végülis kik jönnek és mikor? én is tudnék menni de csak kb. du.1 óráig érek rá, és csak "carinás találkozó" jelleggel mennék, szóval ha nem lesz ott senki ~délelőtt, akkor nem is mennék.



9-10 közt érkezem. Úgy tudom FUBA is jön.

Kb 25 Carinára  számtalan egyéb Toyotára raktam találkozós  reklámot, esélyes hogy többen is leszünk.
« Utoljára szerkesztve: 2014.07.18 18:43:01 írta Szabolcs »

vd1234

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 10252
  • Toyota Carina E 1994 sedan (japán verzió;) )
Re:Carina
« Válasz #30962 Dátum: 2014.07.18 20:03:26 »
Ez a videó mekkora már!



A poén a végén...

vd1234

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 10252
  • Toyota Carina E 1994 sedan (japán verzió;) )
Re:Carina
« Válasz #30963 Dátum: 2014.07.18 20:08:40 »
lp:

Szerintem a kutya ott van az olajzásnál elásva, hogy a szivattyú nem konstans fordulaton megy, hanem a főtengelyről.

Kalmi

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 818
  • Corolla 1.3 XLI HB 1994
Re:Carina
« Válasz #30964 Dátum: 2014.07.18 20:17:13 »
Ez azért nem így van. Tegyél a szádba egy nyomás mérőt és próbálj egy szívószálon átpréselni mézt, vagy vizet. nyilván a méznél nagyobb nyomást fog mérni, még sincs megfelelő áramlás.
Az olajnyomás megléte vagy meg nem léte az olajszivattyú megfelelőségére utal elsősorban. Ha az jó, akkor egy kevésbé viszkózusabb olajat ugyan olyan nyomás mellet jobb áramlással fogja szállítani. mert a szivattyúnak a nyomás-szállítás görbéje Q-H grafikonja független a szállítandó közeg viszkozitásától. A nyomás ezért lehet megtévesztő is mert nem feltétlen utal az áramlás minőségére.
Vajon mekkora nyomást lehetne mérni a szádhoz képest a szívószál végén egyik és másik esetben. Nyilván a víz esetében jobban közelítene az érték a szádban mértre.
Ez azért van mert a hidraulikai áramlás okozta nyomásveszteség arányos a szállított folyadék visztkozitásával.
Szóval, ha jó az a szivattyú akkor 0w20-ból is felépíti azt a nyomást és még egyenletesebb is lesz a motor különböző pontjain.
A kenésnél az áramlás a fontos, nem a nyomás, bár ez összefügg a fent leírrt módon.
Igen, tisztában vagyok ezzel a részével (csak minőségileg, mert mennyiségileg nem nagyon tudok hozzászólni, túl sok az ismeretlen jellemző az optimalizáláshoz).

Nem azt állítottam, hogy az olajnyomás növelése a cél. (akkor azt javasoltam volna, hogy 20W-50-et bele, de akkor is csak a pumpa közelében lenne nagyobb a nyomás, illetve kinyitna a pumpa nyomáshatároló szelepe) Viszont el kell érje a gyárilag megkívánt értéket, mert ha azt sem éri el, akkor lehetnek kenési problémák. Ha annyira kopott a motor, hogy ezt nem tudja 20-as 30-as olajjal, akkor inkább 40-es kell bele. Cserébe lassabban áramlik és rosszabb a kenés, ez van. A 30-as és 40-es viszkozitás osztály közt egyébként nem túl jelentős a különbség, ha a számokat nézzük.

A nyomás meg nem létét úgy értettem:
1. olajpumpa kopottsága miatt csökkent szállítási kapacitása
2. kopott csapágyaknál az olajveszteséget is pótolnia kell

Jobb megmérni, ha valaki kísérletezni akar (a megengedett legalacsonyabb viszkozítású olajjal, egy nem gyári állapotú motornál), rácsodálkoznék, ha tudná az előírt 5 bar nyomást 3000-es fordulaton, bár egy Toyotánál semmi sem lehetetlen. :)
Mondjuk, hogy ha kisebb a nyomás (de nem túl jelentősen), akkor mi a helyzet? Gyorsabban áramlik hűt stb. Ez egy kompromisszumos választás, de hogy hol van az optimum az nem dönthető el egykönnyen, ezért inkább hitkérdés.

lp

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 3050
Re:Carina
« Válasz #30965 Dátum: 2014.07.18 20:39:35 »
Üdv Peti!

Ez a viszkozitás dolog érdekes. Van gyakorlati élményem az ügyben.
Az MTZ-n van motorolaj nyomásmérés. Hidegen simán van >3 bar nyomás is, üzemmelegen még a >0,5 bar is jó. Gyári értékek, de ilyeneket is mért a műszer.
Alacsonyabb viszkozitás esetén az olaj kilépő nyílásain gyorsabban spriccel az olaj kifelé, a szivattyú meg főtengely fordulaton dolgozik.

Én a fentiek figyelembevételével el tudom képzelni, hogy 0w20 olajjal alacsonyabb olajnyomás lesz, erősebb áramlás mellett. Vagy nem értem, amit írtál... :helpsmilie:

Bele lehetne építeni egy nyomásmérőt állandóra a Carinába, megvan a hely  :yes:

Szerk.:
Egy ilyet például:
]http://www.jofogas.hu/baranya/Olajnyomas_meromuszer_52mm_Karbon_3990Ft_14885113.htm#xtor=AL-2696-1[olcsohasznalt]

De azért nem merném beletenni a 0w20-at, sőt az 5w30 Sustina-t sem  ;)
De teljesen jól gondolod, és amit mértél az is igazolja. Amíg sűrű" a folyadék addig az olyan mint amikor befogod a gumislag végét: elkezd nőni a nyomás. ha hígul a folyadék olyan mint ha kiengeded a slagot és beindul az áramlás. Konstans főtengely fordulatot figyelembe véve. Erre mondtam, hogy ha hígabb olajjal kisebb lesz a nyomás az nem jelenti a problémát, mert van áramlás. Ha sűrű dugószerű az olaj hiába nagy a nyomás nincs áramlás. A nyomás energia átalakul mozgási eneregiává. Szűkületnél lelassul az olaj és "nyomás energiája" nő. Csatolok egy áramlástani szivattyú jelleggörbéjét. Ez az úgynevezett Q-H jelleggörbe. Az áramlástani azt jelenti, hogy nem térfogatkiszorítás elvén működik.
Az ábrán a Hc-vel  jelölt vonal a szivattyú jelleggörbéje. Látható, hogy ha nő a Q (vízszintes tengely), csökken a nyomás (függ teng). A másik görbe a cső nyomás veszteség görbéje, a metszés pont a szivattyú munkapontja. A veszteség görbe, ha csökkentjük a keresztmetszetet, vagy ha növeljük a viszkozitást, olyan mint ha elkezdenénk a görbe végét fel felé húzni. Így tudom szemléltetni. Látható, hogy a munka pont elkezd fölfelé csúszni tehát nő a nyomás és csökken az áramlás.
Prius 2 - a mosolygós autó.

vd1234

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 10252
  • Toyota Carina E 1994 sedan (japán verzió;) )
Re:Carina
« Válasz #30966 Dátum: 2014.07.18 20:44:08 »
Nem nevezném hitkérdésnek, ezek műszaki dolgok, egzaktak  :)
Maximum a tudásom kevés hozzá - meg a műszerezettség.

Nekem elég volt, hogy pár másodpercig hallottam a szelepeket zörögni, ha órákat állt a motor, és lassabban aludt el az olajnyomás-lámpa.
Most Sustina 5w40-el gyorsan elalszik, nem zörög közel sem addig, és ma is próbáltam, kb. ugyanúgy megy azon az említett emelkedőn, mint a PH 5w30-cal.
Hála Istennek eddig nagyon bejött! Csak még egy annyi olajat le kell engednem, mint a múltkor, a max. felett van olyan 1,5 mm-rel még mindig.

micila

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 6024
  • épGÉPész
Re:Carina
« Válasz #30967 Dátum: 2014.07.18 20:50:28 »
Nem nevezném hitkérdésnek, ezek műszaki dolgok, egzaktak  :)
Maximum a tudásom kevés hozzá - meg a műszerezettség.

Nekem elég volt, hogy pár másodpercig hallottam a szelepeket zörögni, ha órákat állt a motor, és lassabban aludt el az olajnyomás-lámpa.
Most Sustina 5w40-el gyorsan elalszik, nem zörög közel sem addig, és ma is próbáltam, kb. ugyanúgy megy azon az említett emelkedőn, mint a PH 5w30-cal.
Hála Istennek eddig nagyon bejött! Csak még egy annyi olajat le kell engednem, mint a múltkor, a max. felett van olyan 1,5 mm-rel még mindig.

Egy hétre kibérelném az autódat, ha termeli a Sustinát! :D :D
« Utoljára szerkesztve: 2014.07.18 20:53:01 írta micila »
de internis non iudicat praetor  /Aquinói Tamás nyomán/
audacter mentiare, semper aliquid haeret
Nouă ouă ouă nu

vd1234

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 10252
  • Toyota Carina E 1994 sedan (japán verzió;) )
Re:Carina
« Válasz #30968 Dátum: 2014.07.18 20:51:41 »
De teljesen jól gondolod, és amit mértél az is igazolja. Amíg sűrű" a folyadék addig az olyan mint amikor befogod a gumislag végét: elkezd nőni a nyomás. ha hígul a folyadék olyan mint ha kiengeded a slagot és beindul az áramlás. Konstans főtengely fordulatot figyelembe véve. Erre mondtam, hogy ha hígabb olajjal kisebb lesz a nyomás az nem jelenti a problémát, mert van áramlás. Ha sűrű dugószerű az olaj hiába nagy a nyomás nincs áramlás. A nyomás energia átalakul mozgási eneregiává. Szűkületnél lelassul az olaj és "nyomás energiája" nő. Csatolok egy áramlástani szivattyú jelleggörbéjét. Ez az úgynevezett Q-H jelleggörbe. Az áramlástani azt jelenti, hogy nem térfogatkiszorítás elvén működik.
Az ábrán a Hc-vel  jelölt vonal a szivattyú jelleggörbéje. Látható, hogy ha nő a Q (vízszintes tengely), csökken a nyomás (függ teng). A másik görbe a cső nyomás veszteség görbéje, a metszés pont a szivattyú munkapontja. A veszteség görbe, ha csökkentjük a keresztmetszetet, vagy ha növeljük a viszkozitást, olyan mint ha elkezdenénk a görbe végét fel felé húzni. Így tudom szemléltetni. Látható, hogy a munka pont elkezd fölfelé csúszni tehát nő a nyomás és csökken az áramlás.
Köszi, annak idején tanultunk szivattyúkról a fősulin, igaz, már olyan 20 éve volt. Így nem ismeretlen ez a grafikon :) (Azért még nézegetem  :yes: )
Szerintem ez bonyolultabb összességében legalábbis:
Ott konstans fordulatról mentek a gépek. Egy kenési rendszernél ráadásul a fordulat, a viszkozitás, az illesztési hézagok is mind változnak. Carinán meg olajhűtő is van, elég kevés olaj a motorban (nekem 3 liter megy bele...). Aztán ha megnézel egy olajszivattyút, az a térfogatkiszorítás elvén működik, bár nem dugattyús gép, de nem is centrifugálszivattyú. Szóval még emésztem a témát...

Szerk:

Szerintem a szivattyú jelleggörbéje nem a Hc, hanem a másik. Ott igaz, hogy ha nő a térfogatáram, akkor csökken a nyomás. De jó, hogy beszélünk róla, javíts ki, ha tévedek  :otlet:

A 0w20-nál meg az is gond lenne, ami miatt féltem az autópályán menni az 5w30-cal:
Magasabb terhelése és fordulatnál könnyebben megszakadhat a kenőfilm, és rendellenes kopás kezdődik a motorban. Ráadásul az Eneos olajkeresője is elsődlegesen a Sustina 5w40-et adja az enyémhez.
« Utoljára szerkesztve: 2014.07.18 21:05:07 írta vd1234 »

vd1234

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 10252
  • Toyota Carina E 1994 sedan (japán verzió;) )
Re:Carina
« Válasz #30969 Dátum: 2014.07.18 20:52:05 »
András! Egy hétre kibérelném az autódat, ha termeli a Sustinát! :D :D
András?  :1eye:
De nem termeli, hanem otthon nem vízszintben áll a gép, parkolóban meg nem állok neki leengedni :excl:
Ráadásul ott nem áll addig, ameddig szerintem jó lenne.

Danee90

  • Alap-tag
  • ****
  • Hozzászólások: 303
  • UrnaDealer
Re:Carina
« Válasz #30970 Dátum: 2014.07.18 20:55:43 »
hali,
kakucsra végülis kik jönnek és mikor? én is tudnék menni de csak kb. du.1 óráig érek rá, és csak "carinás találkozó" jelleggel mennék, szóval ha nem lesz ott senki ~délelőtt, akkor nem is mennék.


Szerintem én kint leszek kb 9-10 óra környékére terveztem a kimenetelt és max olyan délután 3-ig maradok :) ha jól tudom FUBA meg Szabolcs írta hogy eljönnek

micila

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 6024
  • épGÉPész
Re:Carina
« Válasz #30971 Dátum: 2014.07.18 20:56:26 »
András?  :1eye:
De nem termeli, hanem otthon nem vízszintben áll a gép, parkolóban meg nem állok neki leengedni :excl:
Ráadásul ott nem áll addig, ameddig szerintem jó lenne.
Bocs a tévedésért! Javítottam.
de internis non iudicat praetor  /Aquinói Tamás nyomán/
audacter mentiare, semper aliquid haeret
Nouă ouă ouă nu

vd1234

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 10252
  • Toyota Carina E 1994 sedan (japán verzió;) )
Re:Carina
« Válasz #30972 Dátum: 2014.07.18 21:02:22 »
Bocs a tévedésért! Javítottam.
Semmi gond  :)

lp

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 3050
Re:Carina
« Válasz #30973 Dátum: 2014.07.18 21:10:49 »
Aztán ha megnézel egy olajszivattyút, az a térfogatkiszorítás elvén működik, bár nem dugattyús gép, de nem is centrifugálszivattyú. Szóval még emésztem a témát...
Hát igen... Én ezt nem tudtam. annyit tudok, hogy annak függőleges az említett QH görbéje. Ha tényleg így van., akkor a nyomás nő, az áramlás nem változik.
Elismerem ez ideális rendszereknél van.
Hát igen, akkor meg kell mérni a nyomást.
Prius 2 - a mosolygós autó.

vd1234

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 10252
  • Toyota Carina E 1994 sedan (japán verzió;) )
Re:Carina
« Válasz #30974 Dátum: 2014.07.18 21:32:43 »
Hát igen... Én ezt nem tudtam. annyit tudok, hogy annak függőleges az említett QH görbéje. Ha tényleg így van., akkor a nyomás nő, az áramlás nem változik.
Elismerem ez ideális rendszereknél van.
Hát igen, akkor meg kell mérni a nyomást.
Végülis ez valami köztes megoldás, mert térfogatkiszorítás van, de folyamatos az üzem.
A bal oldali részen látszik a lényeg. A belső kereket forgatja a főtengely, a ház tömíti a kerekek homlokainál a rendszert, a fogak közül szorul ki az olaj.


Még egy kép:
« Utoljára szerkesztve: 2014.07.18 21:44:50 írta vd1234 »