Ez azért nem így van. Tegyél a szádba egy nyomás mérőt és próbálj egy szívószálon átpréselni mézt, vagy vizet. nyilván a méznél nagyobb nyomást fog mérni, még sincs megfelelő áramlás.
Az olajnyomás megléte vagy meg nem léte az olajszivattyú megfelelőségére utal elsősorban. Ha az jó, akkor egy kevésbé viszkózusabb olajat ugyan olyan nyomás mellet jobb áramlással fogja szállítani. mert a szivattyúnak a nyomás-szállítás görbéje Q-H grafikonja független a szállítandó közeg viszkozitásától. A nyomás ezért lehet megtévesztő is mert nem feltétlen utal az áramlás minőségére.
Vajon mekkora nyomást lehetne mérni a szádhoz képest a szívószál végén egyik és másik esetben. Nyilván a víz esetében jobban közelítene az érték a szádban mértre.
Ez azért van mert a hidraulikai áramlás okozta nyomásveszteség arányos a szállított folyadék visztkozitásával.
Szóval, ha jó az a szivattyú akkor 0w20-ból is felépíti azt a nyomást és még egyenletesebb is lesz a motor különböző pontjain.
A kenésnél az áramlás a fontos, nem a nyomás, bár ez összefügg a fent leírrt módon.
Igen, tisztában vagyok ezzel a részével (csak minőségileg, mert mennyiségileg nem nagyon tudok hozzászólni, túl sok az ismeretlen jellemző az optimalizáláshoz).
Nem azt állítottam, hogy az olajnyomás növelése a cél. (akkor azt javasoltam volna, hogy 20W-50-et bele, de akkor is csak a pumpa közelében lenne nagyobb a nyomás, illetve kinyitna a pumpa nyomáshatároló szelepe) Viszont el kell érje a gyárilag megkívánt értéket, mert ha azt sem éri el, akkor lehetnek kenési problémák. Ha annyira kopott a motor, hogy ezt nem tudja 20-as 30-as olajjal, akkor inkább 40-es kell bele. Cserébe lassabban áramlik és rosszabb a kenés, ez van. A 30-as és 40-es viszkozitás osztály közt egyébként nem túl jelentős a különbség, ha a számokat nézzük.
A nyomás meg nem létét úgy értettem:
1. olajpumpa kopottsága miatt csökkent szállítási kapacitása
2. kopott csapágyaknál az olajveszteséget is pótolnia kell
Jobb megmérni, ha valaki kísérletezni akar (a megengedett legalacsonyabb viszkozítású olajjal, egy nem gyári állapotú motornál), rácsodálkoznék, ha tudná az előírt 5 bar nyomást 3000-es fordulaton, bár egy Toyotánál semmi sem lehetetlen.
Mondjuk, hogy ha kisebb a nyomás (de nem túl jelentősen), akkor mi a helyzet? Gyorsabban áramlik hűt stb. Ez egy kompromisszumos választás, de hogy hol van az optimum az nem dönthető el egykönnyen, ezért inkább hitkérdés.