Engem érdekel!
Röviden összefoglalom, mik az indokaim:
A motor kopásának döntő része (normális vezetés esetén) a hidegindítások első pár percében következik be. Emiatt az a jó, ha minél kevésbé viszkózus az olaj hidegen is (hamarabb épül fel az olajzás), de melegen meg ne legyen nagyon vékony, mert akkor megszakad könnyen az olajfilm, és akkor melegen is egymáshoz érhetnek a fém alkatrészek, és nőne a kopás melegen is.
Egy 10w40 és egy 5w40 olaj között melegen számottevő viszkozitásbeli különbség nincs az adatlapok szerint. Hidegen viszont annál inkább, vagyis egy 10w40 eléggé bedermed már 0 fok körül is, mínuszban meg főleg. Vannak olajokhoz viszkozitásrajzoló oldalak, ezeken eléggé látható az eltérés, pár adat megadásával rajzol:
http://www.widman.biz/English/Calculators/Graph.html Ezek adatlapokból vehetők ki.
Adatlapokat google-el szoktam keresni, könnyen megtalálható szinte bármelyiké. Agyarka aláírásában van egy táblázat, abban nagyon sok olaj adata benne van.
Mivel nekem már nem eszi az 5w40-et hála Istennek, így megkockáztatom egy vastagabb 5w30 olaj használatát (A3/B3), ami melegen kicsit hígabb, de hidegen sokkal folyékonyabb. Nyilván adott olaj szükséges minősítése meg kell legyen, tehát ACEA, API rendben legyen (mondjuk SM, CF, mittomén), ne dízelbe való olaj legyen, meg ne külön Renault motorba való legyen.
Amúgy egy 5w40 sokkal könnyebben indul hidegen, mint egy 10w40, Maruti volt, hogy utóbbival át sem fordult mínuszban, előbbivel meg simán.
Az 5w30 tapasztalatokról meg beszámolok, legkésőbb májusban cserélem a mostani 5w40-et.
Tömítésekkel sem volt még emiatt gondom.