Nagyon régen úgy tanultam,hogy durván 1s a vezető reakciói ideje(észlelés+ végrehajtás) + 1s a fékrendszer késleltetése (a pedál lenyomása és a teljes fékhatás kialakulása között eltelt idő) , azaz a minimálisan megfelelő a 2s. A légfékrendszer késleltetése kisebb, és a gépjárművek lassulási képessége is eltérhet egymástól, ahogy természetesen a sofőr sem biztosan az átlagos reakcióidőn belül képes végrehajtani a feladatot, ezért erre mindenkinek a saját és gépjárműve korlátainak ismertében érdemes rátartani. Az, hogy pálya vagy más út mind1, mert egymáshoz képest közel azonos sebességű járművekről van szó, a gyakorlati végrehajtást azonban nehezíti a városi forgalom ahol a 2s sokakat csábít a sávváltásra, és a követési távolságunk elfogyasztására. (Ugyanígy örülnek nekünk amikor befékezzük magunkat két kamion közé,mert közelít a szembejövő,vagy hátulról nagy sebességgel haladó jármű érkezik mögénk akik miatt a külső sávba húzódunk.)
Becslése: amikor az előttünk haladó elhagy egy jellegzetes tereptárgyat, akkor l a s s a n számolunk 22, 23. Elég régi iskola.-)
A bizonyítása is ennek megfelelően egyszerű, TC vel ellátott kamerafelvétellel megoldható (a viták elkerülése miatt nagyobb időtényező beállításával). Automatikus detektálása pedig a videórendszereknél alkalmazott változásdetektálással egyszerűen megoldható. Hasonlóan eredményes lehet a már korábban említett a sebességmérő traffipax -al kombinálás.
A számolás stimmel
... tényleg ez a legtutibb módszer, csak én 21-22-t szoktam mondani a tanulóimnak
... Amúgy a németek is "Einundzwanzig, Zweiundzwanzig"ot javasolnak; az amerikaiak meg azt, hogy "Mississippi, Mississippi"
... nem vicc
!
2 kis korrekció csupán, ha megengeded
...
A fékkésedelmi idő (vagyis a fékpedál lenyomásától a teljes fékhatás kialakulásáig eltelt idő), hidraulikus fékrendszerrel ellátott gépkocsinál, meg sem közelíti az 1 mp-t - hanem 0.2 mp körül van.
2 mp követési "távolságot" azért javasolunk lakott területen kívül (!), mert ott, a tapasztalatok alapján, az ember lassabban reagál, lévén elbambul az ingerszegény(ebb) környezettől. Városban 0.5...1.0 mp a jó képességű sofőr reakcióideje; lakott területen kívül ez jellemzően megduplázódik. És nyilván a felső értékkel számolunk. Szóval igazából, ha az ember nagyon résen van, 1.0 mp követési idő is még épp megteszi, de ez tényleg az abszolút minimum.
A légfékkel szerelt jármű fékkésedelmi ideje HOSSZABB, mint a hidraulikus fékesé. Méghozzá, ha jól rémlik, akkor a két-háromszorosa.