Azt nem írtam, hogy abban is igaza volt, hogy nem érdemli meg a büntetést, és nem is gondolom így, tehát természetesen szerintem is kemény büntetést érdemel az ilyen ember. De azt is javasoltam, hogy ezt ne mossuk össze a hátulról koccanó figyelmetlen sofőrökkel, mert az szerintem teljesen más kategória.
Persze hogy más kategória, és szerintem épeszű ember nem is mossa őket össze. Egyvalamiben viszont semmi különbség nincs köztük. Abban, hogy a szabálytalan magatartásukkal balesetet okoztak, és ezért büntetést érdemelnek. Nyilván, arányosan, egész más súlyú büntetést.
De ezt tényleg nehéz mérlegelni, hiszen sokan mentünk már harmincas táblánál hatvannal, de ismerek egy srácot, aki hatvannal ment egy mellékutca kanyarodó részén (30-as táblánál), és elütött két gyalogost, akik az út közepén mentek, mert nem volt járda, és nem tudta kikerülni őket. Az egyik egy fiatal lány volt, akit helikopterrel vittek el, innen a szomszéd utcából. Most akkor őt máglyán kell elégetni, mert balesetet okozott, mi meg, akik véletlenül nem okoztunk balesetet azzal, hogy hatvannal mentünk, védekezhetünk azzal, hogy de hát mi nem okoztunk balesetet?
Ez így van. Védekezhetünk. Szerinted mi lenne, ha mindenkit aszerint büntetnének, hogy a tettének mi
lehetett volna a legsúlyosabb következménye. Ülhetnénk mind a börtönben, körülbelül
... Dehát ez nonszensz. Aszerint kell az embert felelősségre vonni, hogy mi
lett a tettének a következménye. Az általad leírt esetben nagyon könnyű a mérlegelés: az ismerősöd közúti baleset okozása vétségének minősített esetét követte el. Ha pedig nem lett volna baleset, akkor csak a megengedett legnagyobb sebesség túllépésének szabálysértését követte volna el. Ennyi.
A kérdésem csak az, hogy jó-e, ha 1000 emberből 900 nem tartja be a követési távolságot, és ebből 899-et nem büntetnek meg, csak azt az egyet, aki amúgy is pórul járt, mert cseszheti a bónuszát és javíttathatja az autóját.
Kérdéssel válaszolok: jobb-e, ha azt az egyet sem büntetik meg? Hadd szűrje le a nép, hogy totálisan büntetlenül lehet a másik seggében autózni, ugye?
Azzal ugyanis nincs semmi bajom, ha minden szabálytalankodót levadásznak, csak azt nem értem, hogy miért a balesetet szenvedőkbe (igen, az arányok miatt nem okozónak gondolom őket, hanem szenvedőnek) kell még egyet belerúgni.
Dehogy ők a balesetet szenvedők
! Azok a balesetet szenvedők, akikbe ők belementek
... Ők pedig az okozók. Ugyan, mi mások lennének? Figyelmetlenek voltak, elbambultak? Aha, ezt hívják úgy, hogy gondatlanság.
A legjobb pedig szerintem az lenne, ha sokkal nehezebben lehetne jogosítványhoz jutni, sokkal több gyakorlással, és mindenképpen kötelezővé tenném a vezetéstechnikai pályákon történő gyakorlati vizsgát is. Ez viszont sokak pénzügyi érdekét sértené (de pl. a vezetéstechnikai pályákat üzemeltetők meg éppen hogy nagyon is jól járnának ezzel - és összességében szerintem mindenki, aki autóba ül). Van ugyanis egy olyan tulajdonsága az embereknek, hogy azt gondolják, hogy ha megkapták a jogosítványt, akkor bizonyára tudnak vezetni. És az sem biztos, hogy olyan nagyon sokat segít ezen, ha az oktató felhívja a tanuló figyelmét, hogy ne gondolja azt, hogy ő rögtön mindent tud csak azért, mert sikeresen levizsgázott (ezt nekem is elmondta az oktatóm annak idején, és gyanítom, hogy Palaczk is elmondja a tanulóinak). Sajnos az emberek többsége csak a saját hibájából tanul, ez pedig az autóvezetésnél néha nagyon súlyos balesetekkel jár. Ezért tartanám fontosnak, hogy a jogosítvány megszerzése előtt legalább a jellemzőbb veszélyhelyzeteket élje át mindenki ellenőrzött körülmények között (szerintem már egy szimulátor is nagyon sokat segítene ezen).
Persze, elmondom nekik. Ebben amúgy maximálisan egyetértünk
... Kéne legalább egy félnapos, kötelező vezetéstechnikai tréning minden tanulóvezetőnek. Ha ez tömegesen zajlana, fejenként maximum 15-20 ezerből kijöhetne simán, ez pedig arányaiban már nem nagy pénz ahhoz képest, amennyibe egy jogsi megszerzése kerül.
Hogy mennyire könnyű jogsihoz jutni? Csak a jelenlegi, pécsi helyzetről tudok nyilatkozni - de hogy itt, most nem könnyű, az biztos. Szigorúak a vizsgák, szerencsével átmenni gyakorlatilag lehetetlen. Csak a kellően felkészült, és a tudásukat alkalmazni is képes tanulók mennek át. Elég sokatmondó, hogy nálunk átlagosan közel 3 próbálkozásból megy át egy tanuló.