Szerző Téma: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek  (Megtekintve 1312483 alkalommal)

0 Felhasználó és 5 vendég van a témában

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re:KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #3900 Dátum: 2012.10.22 22:54:04 »
A ma esti hozzászólásokat . a tieidet is - végigolvastam! Az általad jelzett bemásolt jogszabály nincs!
Most ezt nem értem  :?: ... mi nincs?
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re:KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #3901 Dátum: 2012.10.22 22:57:55 »
Itt az egyik hozzászólásom...

Jobbról előztél. A KRESZ világosan leírja, hogy csak lakott területen belül (és ott is csak fokozott figyelemmel) szabad jobbról elhaladni a belső sávban haladó másik jármű mellett. Tételesen felsorolja továbbá, hogy milyen esetekben szabad jobbról előzni. Ez nem tartozik közéjük. Klikk ide.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re:KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #3902 Dátum: 2012.10.22 22:59:04 »
... és itt a másik:

Tehát autópályán nem létezik előzés? Akkor mit jelent például a nehéz tehergépkocsik előzési tilalma? Hiszen nem is előzik egymást, csak elhaladnak egymás mellett.

Mit jelent továbbá az a gyakran látható figyelmeztetés a pálya fölötti fényhidakon, hogy "jobbról előzni tilos"?

Ha párhuzamos közlekedés esetén a járművek egymás melletti elhaladása nem minősül előzésnek, akkor a KRESZ alábbi részlete miért beszél mégis előzésről?

"36. § (2) A párhuzamos közlekedésre alkalmas olyan úttesten, amelyen az azonos irányú forgalom számára két forgalmi sáv van, az előzés befejezése után a külső forgalmi sávba vissza kell térni."

------------------------------------

A KRESZ nevesíti azt is, hogy -párhuzamos közlekedésre alkalmas úttesten- hol, és hogyan lehetséges jobbról elhaladni a másik jármű mellett:

"(4) Lakott területen lévő, párhuzamos közlekedésre alkalmas olyan úttesten, amelyen a forgalmi sávok útburkolati jelekkel vannak megjelölve, a belső forgalmi sávban (sávokban) 3500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó gépkocsival és motorkerékpárral folyamatosan is szabad haladni feltéve, hogy ezzel a jármű a mögötte gyorsabban haladó járművek közlekedését nem akadályozza. Az ilyen módon haladó jármű mellett - a (6) bekezdés c) pontjában foglaltak megtartásával - fokozott figyelemmel jobbról el szabad haladni (...) ."

És hogy miért az összefüggő kocsisorok kialakulása (=torlódás) az egyetlen olyan szituáció, amelyben mégis el szabad haladni jobbról, autópályán, egy másik jármű mellett, arra ez a KRESZ-bekezdés a magyarázat:

"(5) Ha a forgalom sűrűsége folytán a forgalmi sávokban összefüggő járműoszlopok alakultak ki, forgalmi sávot változtatni csak abban az esetben szabad, ha a vezető bekanyarodásra vagy megállásra kíván felkészülni."

Vagyis ebben a szituációban a (szabályos) előzés eleve kizárt.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Misi

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 12329
    • Vissza a szürke hétköznapokhoz
Re:KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #3903 Dátum: 2012.10.23 10:46:15 »
Animált táblákat a hazai utakra is!

bepi81

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 23132
Re:KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #3904 Dátum: 2012.10.23 13:08:20 »
Szervusz bepi81!

Amennyiben csak két azonos irányba haladó forgalmi sáv áll rendelkezésre, és a belső sávban "Józsi bá 110 km/h tempóban szaggatja a flasztert", majd jön a jóra nevelt honpolgár a jobboldali sávban 130 km/h sebességgel és utoléri a vén aszfaltbetyárt. Ekkor mi a szabályszerű ténykedés?
Bocs, csak most olvastam idáig vissza.  :flowers: Nos, az utánad szólók leírták többek között az én álláspontomat is, nevezetesen, hogy megfelelő távolságból (most ezt nem részletezem, legyen kb 10 autóhossznyi) balra sávot váltva besorolok Józsi bácsi mögé, majd várok... mit tudoménmennyit, egyelőre figyelem, hogy vajon észlel-e a visszapillantóban. Ezután nem túl szabályosan, de diszkréten egy rövidet villantok rá. Ezt követően rendszerint 10-ből 9 alkalommal ki szoktak sorolni a külső sávba.
Jómagam a legutolsó esetben fogom jobbról előzni, amikor semmi esélyét nem látok arra, hogy jobb belátásra térjen Józsi bácsi.
Szándékosan nem azzal jöttem most, hogy nevezett szituban milyen jogszabályt kell alkalmazni, mert, Józsi bácsi nem jogkövető magatartása miatt - szokás úgy mondani, hogy a jogszabályt az élet felülírja - erre nincs lehetőség.
...azért nincs, mert urambocsá', én nem 110-zel akarok mögötte krúzolni éppen akkor, hanem a szakaszra megengedett legnagyobb sebességgel, azaz, 130-cal.
Józsi bácsi ezt vagy feléri ésszel, vagy nem, azonban az ehhez hasonló szitu balesetveszélyessége nem ott kezdődik, hogy én teszem azt, jobbról megelőzöm, hanem, hogy Ő a belsőben engem és/vagy másokat feltartva közlekedik. Nyilván a jobbról előzés is fokozza a kialakulandó vészhelyzetet, de önmagában nem ez okozza.
Remélem, érthetően írtam le és megkaptad a választ a kérdésedre.  :flowers:
4 év E11 fl Corolla liftback 1,4 vvt-i
9 év T22 fl Avensis Wagon 1,8 vvt-i
jelenleg 2007 COV 1,8 vvt-i

bepi81

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 23132
Re:KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #3905 Dátum: 2012.10.23 13:14:26 »
Akkor miért megy  az autósok többsége a középső sávban, valahogy nem tartják szabálytalannak :hmmmm:
Vagy mert a láthatáron megláttak egy kamiont, az neki elég ok, azért nem sorol a külsőbe. Számára gyenge ok a jobbra tarts.
Most jöttem az M7-en: sokan voltak, de jól lehetett 130-al menni. Én se mentem mindig a külső sávba, mert féltem, hogy beszorítnak, ha más nem a belső sávból középre visszasorolók.
Figyeljetek már!

Az a legkisebb gond, ha valaki a középső sávban megy és közben a belső sáv szabadon használható. Én ebben az esetben nem is erőltetném jobbkéz szabály szerint a  külső sáv használatát... Szerintem nem ezen lovagoljunk..  :flowers:
Ebben a szituban van lehetősége a gyorsabban közlekedő autónak szabályosan balról megelőzni a nála lassabbakat, nem lehet(ne) vita tárgya a jobbról elhaladás kérdése... szerintem.  ;) (a józan paraszt ész és logika is ezt diktálja)
4 év E11 fl Corolla liftback 1,4 vvt-i
9 év T22 fl Avensis Wagon 1,8 vvt-i
jelenleg 2007 COV 1,8 vvt-i

OldPiet

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 12282
Re:KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #3906 Dátum: 2012.10.23 13:22:51 »
Figyeljetek már!

Az a legkisebb gond, ha valaki a középső sávban megy és közben a belső sáv szabadon használható. Én ebben az esetben nem is erőltetném jobbkéz szabály szerint a  külső sáv használatát... Szerintem nem ezen lovagoljunk..  :flowers:
Ebben a szituban van lehetősége a gyorsabban közlekedő autónak szabályosan balról megelőzni a nála lassabbakat, nem lehet(ne) vita tárgya a jobbról elhaladás kérdése... szerintem.  ;) (a józan paraszt ész és logika is ezt diktálja)
Pedig elég bosszantó külsőm sávból atmenni a belső sávba, megkerülve a középpen sétakocsikázót, vissza a külső sávba, ez már felér egy szlálomozással :D Vagy szerinted az: "do not slalon" mást jelent? :hmmmm:

bepi81

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 23132
Re:KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #3907 Dátum: 2012.10.23 13:26:36 »
Pedig elég bosszantó külsőm sávból atmenni a belső sávba, megkerülve a középpen sétakocsikázót, vissza a külső sávba, ez már felér egy szlálomozással :D Vagy szerinted az: "do not slalon" mást jelent? :hmmmm:
Nézd, amennyiben ezt nem egy dugóban teszed, hogy váltogatod a sávokat, akkor nem nevezném szlalomnak. Továbbá számomra a szlalom pont fordítva indul: belsőből külsőbe, majd vissza belsőbe és megint külső...
4 év E11 fl Corolla liftback 1,4 vvt-i
9 év T22 fl Avensis Wagon 1,8 vvt-i
jelenleg 2007 COV 1,8 vvt-i

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re:KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #3908 Dátum: 2012.10.23 13:33:56 »
Pedig elég bosszantó külsőm sávból atmenni a belső sávba, megkerülve a középpen sétakocsikázót, vissza a külső sávba, ez már felér egy szlálomozással :D Vagy szerinted az: "do not slalon" mást jelent? :hmmmm:
A szlalom az, amikor folyamatosan váltogatod a sávokat a gyorsabb előrehaladás érdekében. Tehát amikor a többi autó között "szlalomozva" mész előre. Előzgetsz, balról, jobbról, ahogy épp kijön, ahol épp van hely.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

OldPiet

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 12282
Re:KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #3909 Dátum: 2012.10.23 13:51:48 »
Nézd, amennyiben ezt nem egy dugóban teszed, hogy váltogatod a sávokat, akkor nem nevezném szlalomnak. Továbbá számomra a szlalom pont fordítva indul: belsőből külsőbe, majd vissza belsőbe és megint külső...
Szerintem szlálon ez is az is ;)
Balról előzünk és kész :flowers:

Xtrem

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 10698
KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #3910 Dátum: 2012.10.23 15:31:48 »
Bár ez sajnos itthon sosem fog bekövetkezni (pedig micsoda bevételi forrás lehetne...), de pont az ilyen Józsi bácsikat kellene kiszedni a forgalomból, megbírságolni egy szép kis summára, és talán abból majd tanulni fognak...  :szemez:  :whistling:
2005 Avensis Sedan 2.4 D4 vvt-i Aut Executive Navi + TTE front
2001 Citroën Evasion 2.0 16V benzin, Aut - Exclusive
61

OldPiet

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 12282
Re:KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #3911 Dátum: 2012.10.23 17:06:30 »
Bár ez sajnos itthon sosem fog bekövetkezni (pedig micsoda bevételi forrás lehetne...), de pont az ilyen Józsi bácsikat kellene kiszedni a forgalomból, megbírságolni egy szép kis summára, és talán abból majd tanulni fognak...  :szemez:  :whistling:
Ezzel szemben pl Németországban, aki a belső sávban le akarja tolni (az ott okkal otthaladó) autót, pl villogással, az szabálytalankodik és büntetik: úgy hivják hogy Nötigung.
Megjegyzem majdnem mindig talalálnak okot rá: ő is előz, vagy/és a megengedett maximális sebességgel halad... :whistling:
Tudom ez No, de azért nem kicsit jogos a józan ész szerint.

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re:KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #3912 Dátum: 2012.10.23 19:06:05 »
Ezzel szemben pl Németországban, aki a belső sávban le akarja tolni (az ott okkal otthaladó) autót, pl villogással, az szabálytalankodik és büntetik: úgy hivják hogy Nötigung.
Megjegyzem majdnem mindig talalálnak okot rá: ő is előz, vagy/és a megengedett maximális sebességgel halad... :whistling:
Tudom ez No, de azért nem kicsit jogos a józan ész szerint.
A Nötigung (kényszerítés) egy sima villogtatással még nem valósul meg. Ehhez több dolog kell egyszerre: követési távolság be nem tartása, kitartó villogtatással és/vagy dudálással, indexeléssel stb. kombinálva. Tehát fenyegető magatartás tanúsításáról van szó, amivel a másik autóst rákényszeríted, hogy takarodjon előled a belső sávból.

De az valóban igaz, hogy náluk létezik ez a tényállás, kifejezetten erre a magatartásra, és durván büntetik is. Viszont ugyancsak büntetik, elég következetesen, a jobbra tartási kötelezettség figyelmen kívül hagyását is (Linksfahren).
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Kookaburra

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 621
Re: Re:KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #3913 Dátum: 2012.10.23 20:40:55 »
Kiemelt rész: természetesen a biztonságos követési távolságot ilyenkor is meg kell tartani.

Viszont ismét megkérdezném: milyen más módon jelezhetném az előzési szándékomat a belső sávba "ragadt" autósnak, azon kívül, hogy besorolok mögéje? Ha ezt nem teszem meg, miből következtethetne arra, hogy meg szeretném előzni?

Ez a Te problémád, neked kell megoldani :) Ha az úttest párhuzamos közlekedésre alkalmas, én párhuzamosan közlekedem.
Yaris 1,4 D-4D EXE VSC 2009.

Kookaburra

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 621
Re:KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #3914 Dátum: 2012.10.23 20:47:33 »
Mert autópályán nem kell arra számítanod, hogy a tőled jobbra lévő sávban érkezik egy nálad gyorsabb jármű. A jobbról előzés tilalmából adódóan ez ugyanis, elméletileg, nem fordulhat(na) elő. Illegális. Egyéb földrészeket nem tekintettem át, de Európában nem tudok olyan országról, ahol autópályán szabályosan lehetne jobbról előzni.

Irányváltoztatás előtt mindenképpen meg kell győződni arról, hogy az igénybe venni kívánt forgalmi sáv szabad-e. Ez alól semmi - még az autópálya sem - adhat felmentést. Ha a vezető a tükörbe néz, mielőtt elfordítaná a kormányt, és csak akkor hajtja végre a manővert ha az biztonságos, akkor ez semmivel nem veszélyesebb balra, mint jobbra. Ha előbb fordítja el a kormányt, azután megnézi mi volt az a nagy csattanás, az egyaránt veszélyes jobbra is, és balra is.
Yaris 1,4 D-4D EXE VSC 2009.