Szerző Téma: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek  (Megtekintve 1304399 alkalommal)

0 Felhasználó és 11 vendég van a témában

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re:KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #3870 Dátum: 2012.10.22 19:41:35 »
Szal ha azt látom a külső sávban, hogy a belső sáv beragadt, akkor kötelességem lelassítani és felvennem a sebességüket?
Igen. Ez alól egyedül az a szituáció jelent kivételt, amikor torlódás van, összefüggő kocsisorok töltenek ki minden sávot, és ezek a sorok lassan haladnak. Tehát a tipikus, dugó-közeli szituáció. Ilyenkor nem minősül előzésnek, ha mondjuk a külső sávban kialakult kocsisor valamivel gyorsabban halad, mint a középsőben vagy a belsőben kialakult kocsisor.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

DonPrego

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 7766
  • A Troll
Re: Re:KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #3871 Dátum: 2012.10.22 19:43:28 »
Igen. A szabályos magatartás az lett volna, ha átsorolsz a belső sávba, és ott előzöl. Balról. Ez néha nagyon fárasztó és idegesítő tud lenni, de nem szabad máshogy csinálni. Én konkrétan nem is MEREM máshogy csinálni, mert félek attól, hogy a középsőbe ragadt birka épp akkor kap észbe és sorol ki (a körültekintést elmulasztva, mivel ugye elvileg autópályán jobbról nem jöhet gyorsabb jármű), amikor mellé érek  :wacko:
Viszont ez ellentmondásban van azzal, hogy sávváltás előtt tükör és holttér figyelés.
Én szerintem mélyebben benne van a vezetők agyába az, hogy sávváltásnál mi a procedúra, mint hogy ehhez még azt is megjegyezzék hogy ez autópályán jobbról nem történhet meg.
Aki másnak vermet ás az a Stack Pointer

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re:KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #3872 Dátum: 2012.10.22 19:46:00 »
1. a két jármű az autópályákra jellemző gyors tempó mellett - ki tudja mennyi, de semmiképpen sem előre bálátható ideig - halad azonos sávban egymás mögött vonatozva, mialatt a közöttük lévő távolság a biztonságos követési távolságnak csupán a töredéke...
Erre ismételten reagálok: ezt a dolgot a követési távolsággal honnan vetted? Ki írt olyat, hogy ha besorolsz a belső sávba ragadt autó mögé előzési szándékkal, akkor ne kellene mögötte megtartani a biztonságos követési távolságot? Én biztosan nem.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: Re:KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #3873 Dátum: 2012.10.22 19:49:31 »
Viszont ez ellentmondásban van azzal, hogy sávváltás előtt tükör és holttér figyelés.
Én szerintem mélyebben benne van a vezetők agyába az, hogy sávváltásnál mi a procedúra, mint hogy ehhez még azt is megjegyezzék hogy ez autópályán jobbról nem történhet meg.
Van akinél igen, van akinél nem. Amennyire eddig meg tudtam figyelni, az emberek gyakran csak abba az irányba figyelnek megfelelő gondossággal (ha egyáltalán!), ahonnan másik jármű SZOKOTT jönni. Márpedig pályán NEM SZOKOTT jönni jobbról egy gyorsabb jármű.

Minél többet autózik valaki pályán, annál inkább berögzülhet neki ez a meggyőződés.

És most vedd hozzá mindehhez még azt is, hogy milyen sokan telefonálnak vezetés közben. És hogy ezáltal néha mennyire el vannak bambulva.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

DonPrego

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 7766
  • A Troll
Re: Re:KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #3874 Dátum: 2012.10.22 19:54:50 »
Van akinél igen, van akinél nem. Amennyire eddig meg tudtam figyelni, az emberek gyakran csak abba az irányba figyelnek megfelelő gondossággal (ha egyáltalán!), ahonnan másik jármű SZOKOTT jönni. Márpedig pályán NEM SZOKOTT jönni jobbról egy gyorsabb jármű.

Minél többet autózik valaki pályán, annál inkább berögzülhet neki ez a meggyőződés.

És most vedd hozzá mindehhez még azt is, hogy milyen sokan telefonálnak vezetés közben. És hogy ezáltal néha mennyire el vannak bambulva.
Szal ez megint az a szituáció, hogy túl kell élni, ha meg baleset történik, akkor majd a rendőrség/bíróság kideríti ki volt a tettes, jobbról előzésnek vagy dugó-közeli helyzetnek volt e nevezhető a szituáció, mekkora volt a két jármű közötti sebesség különbség.
Lényeg hogy mindenki ússza meg ép bőrrel.

Amúgy én egy kamion előzése után visszasoroláskor mindig nézek tükröt és holtteret, mert lehet pont ment egy nem látható gépjármű előtte.
« Utoljára szerkesztve: 2012.10.22 19:56:36 írta DonPrego »
Aki másnak vermet ás az a Stack Pointer

OldPiet

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 12282
Re: Re:KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #3875 Dátum: 2012.10.22 20:00:36 »
Van akinél igen, van akinél nem. Amennyire eddig meg tudtam figyelni, az emberek gyakran csak abba az irányba figyelnek megfelelő gondossággal (ha egyáltalán!), ahonnan másik jármű SZOKOTT jönni. Márpedig pályán NEM SZOKOTT jönni jobbról egy gyorsabb jármű.

Minél többet autózik valaki pályán, annál inkább berögzülhet neki ez a meggyőződés.

És most vedd hozzá mindehhez még azt is, hogy milyen sokan telefonálnak vezetés közben. És hogy ezáltal néha mennyire el vannak bambulva.
Lényeg ha kisorol, a külső sávba, akkor is sávot vált és akkor kötelező körülnézni.

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re:KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #3876 Dátum: 2012.10.22 20:06:30 »
...autópályán a magyar KRESZ szerint a párhuzamos közlekedés szabályait kell alkalmazni, továbbá azt, hogy (ismét csak a jelenleg hatályos magyar KRESZ szerint) párhuzamos közlekedés esetén az egymás melletti elhaladás nem minősül előzésnek.
Tehát autópályán nem létezik előzés? Akkor mit jelent például a nehéz tehergépkocsik előzési tilalma? Hiszen nem is előzik egymást, csak elhaladnak egymás mellett.

Mit jelent továbbá az a gyakran látható figyelmeztetés a pálya fölötti fényhidakon, hogy "jobbról előzni tilos"?

Ha párhuzamos közlekedés esetén a járművek egymás melletti elhaladása nem minősül előzésnek, akkor a KRESZ alábbi részlete miért beszél mégis előzésről?

"36. § (2) A párhuzamos közlekedésre alkalmas olyan úttesten, amelyen az azonos irányú forgalom számára két forgalmi sáv van, az előzés befejezése után a külső forgalmi sávba vissza kell térni."

------------------------------------

A KRESZ nevesíti azt is, hogy -párhuzamos közlekedésre alkalmas úttesten- hol, és hogyan lehetséges jobbról elhaladni a másik jármű mellett:

"(4) Lakott területen lévő, párhuzamos közlekedésre alkalmas olyan úttesten, amelyen a forgalmi sávok útburkolati jelekkel vannak megjelölve, a belső forgalmi sávban (sávokban) 3500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó gépkocsival és motorkerékpárral folyamatosan is szabad haladni feltéve, hogy ezzel a jármű a mögötte gyorsabban haladó járművek közlekedését nem akadályozza. Az ilyen módon haladó jármű mellett - a (6) bekezdés c) pontjában foglaltak megtartásával - fokozott figyelemmel jobbról el szabad haladni (...) ."

És hogy miért az összefüggő kocsisorok kialakulása (=torlódás) az egyetlen olyan szituáció, amelyben mégis el szabad haladni jobbról, autópályán, egy másik jármű mellett, arra ez a KRESZ-bekezdés a magyarázat:

"(5) Ha a forgalom sűrűsége folytán a forgalmi sávokban összefüggő járműoszlopok alakultak ki, forgalmi sávot változtatni csak abban az esetben szabad, ha a vezető bekanyarodásra vagy megállásra kíván felkészülni."

Vagyis ebben a szituációban a (szabályos) előzés eleve kizárt.

-----------------------------

Ha ez sem elég arra, hogy belásd az álláspontod tévességét, akkor semmi  ::)
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

DonPrego

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 7766
  • A Troll
Re: Re:KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #3877 Dátum: 2012.10.22 20:07:39 »
Lényeg ha kisorol, a külső sávba, akkor is sávot vált és akkor kötelező körülnézni.
Ez tényleg megint az a szitu, hogy ha baleset van, majd a szakemberek eldöntik ki hibázott.
Ismerősöm 2 éve gyalogost gázolt 30-cal gyalogátkelőn. Két év bíróságra járás után felmentették, ugyanis jött egy puttonyos autó szembe, ami miatt nem láthatta a balról érkező gyereket, aki átszaladt.
Aki másnak vermet ás az a Stack Pointer

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: Re:KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #3878 Dátum: 2012.10.22 20:11:12 »
Szal ez megint az a szituáció, hogy túl kell élni, ha meg baleset történik, akkor majd a rendőrség/bíróság kideríti ki volt a tettes...
Megosztott felelősség. Mert az egyik nem nézett körül, a másik pedig szabálytalanul előzött. (Az, hogy -a pályára jellemző sebességekből adódóan- lehet, hogy már nem lesz kit felelősségre vonni, egy másik kérdés.)
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: Re:KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #3879 Dátum: 2012.10.22 20:15:25 »
Ilyen előzményekkel szerintem Te vagy az utolsó, akinek erkölcsi alapja lenne az én állítólagos "trollkodásomat" számonkérni.
Tehát csak annak van erkölcsi alapja másvalakin a tévedését számon kérni, aki tévedhetetlen?  :)
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re:KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #3880 Dátum: 2012.10.22 20:19:04 »
Tegyük fel egy notórius középsávos tartósan közlekedik és senki sincs a környékén, te meg a külső sávban közlekedsz ,utoléred és elhaladsz mellette (jobbról) és változatlanul maradsz a külső sávban, mert továbbra sincs elötted senki. Akkor most jobbról előztél vagy párhuzamosan közlekedtél? :hmmmm:
Jobbról előztél. A KRESZ világosan leírja, hogy csak lakott területen belül (és ott is csak fokozott figyelemmel) szabad jobbról elhaladni a belső sávban haladó másik jármű mellett. Tételesen felsorolja továbbá, hogy milyen esetekben szabad jobbról előzni. Ez nem tartozik közéjük. Klikk ide.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re:KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #3881 Dátum: 2012.10.22 20:22:14 »
A jobbra tartás egy ajánlás, elv...
Dehogyis! A jobbra tartás KÖTELEZETTSÉG - az egész közlekedési rendszerünk egyik alapvető kötelezettsége.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

DonPrego

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 7766
  • A Troll
Re:KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #3882 Dátum: 2012.10.22 20:23:06 »
Teljesen paranójás lettem, de a mai bedölt hitelek és eladhatatlan autók miatt bármikor dönthet úgy valaki hogy kihasználja a törvényi kiskapúkat
te vesztesz két bonusz pontot meg egy fél családot, neki feleződik a tőkerésze.
Mész külső sávban 110-zel, ő bemegy belsőbe, 130, majd lelassít 80-100-ra és amikor melléérsz kivág a külsőbe.
Lehet sokat nézek orosz videókat, ott szeretnek trükközni a biztosítókkal :D
Aki másnak vermet ás az a Stack Pointer

micila

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 6024
  • épGÉPész
Re:KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #3883 Dátum: 2012.10.22 20:32:32 »
Igen. Ez alól egyedül az a szituáció jelent kivételt, amikor torlódás van, összefüggő kocsisorok töltenek ki minden sávot, és ezek a sorok lassan haladnak. Tehát a tipikus, dugó-közeli szituáció. Ilyenkor nem minősül előzésnek, ha mondjuk a külső sávban kialakult kocsisor valamivel gyorsabban halad, mint a középsőben vagy a belsőben kialakult kocsisor.

Szervusz Palaczk!

Tedd meg légyszíves, hogy a válaszba bemásolod a vonatkozó jogszabályt,azt ami ezt a határozott igent mondatja
de internis non iudicat praetor  /Aquinói Tamás nyomán/
audacter mentiare, semper aliquid haeret
Nouă ouă ouă nu

OldPiet

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 12282
Re:KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #3884 Dátum: 2012.10.22 20:35:54 »
Dehogyis! A jobbra tartás KÖTELEZETTSÉG - az egész közlekedési rendszerünk egyik alapvető kötelezettsége.
Akkor miért megy  az autósok többsége a középső sávban, valahogy nem tartják szabálytalannak :hmmmm:
Vagy mert a láthatáron megláttak egy kamiont, az neki elég ok, azért nem sorol a külsőbe. Számára gyenge ok a jobbra tarts.
Most jöttem az M7-en: sokan voltak, de jól lehetett 130-al menni. Én se mentem mindig a külső sávba, mert féltem, hogy beszorítnak, ha más nem a belső sávból középre visszasorolók.