Szerző Téma: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek  (Megtekintve 1304355 alkalommal)

0 Felhasználó és 14 vendég van a témában

DonPrego

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 7766
  • A Troll
Re:KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #3765 Dátum: 2012.10.17 21:56:49 »
Ez arra az esetre vonatkozik, ha valamelyik forgalmi sáv megszűnik, nincsenek útburkolati jelek felfestve és mindegyik járműnek irányt kell változtatni. (36. § (7) Ahol valamelyik forgalmi sáv megszűnik...)
Meglepő, de úgy tűnik: a szóban forgó helyzetet (miközben minden sáv folytatódik, a két szélsőből a középsőbe egyszerre átsoroló kívánó járművek) a KRESZ nem szabályozza.
Én őszintén szólva, programozói mentalitással igyekszem a legkevesebb feltétel-kiértékeléssel megoldani a dolgot: aki jobbról jön, az kap elsőbbséget, nem számít hogy milyen sáv. azon az 1mp-n már nem múlik hogy célba érek e vagy sem. Csatt esetén viszont garantált az 1-2 óra helyszínelés.
Aki másnak vermet ás az a Stack Pointer

music

  • Moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 26328
Re:KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #3766 Dátum: 2012.10.17 22:00:35 »
Nem tudom, hogy szabályozza-e, most nincs időm átnyalni a teljes törvényszöveget, de valamiért mindenkinek kapásból az ugrik be, hogy ilyen esetben a jobbfelől érkezőnek van elsőbbsége. Vagy azért, mert mégiscsak benne van, vagy azért, mert anno a szövegmagyarázatban benne volt. Mindenesetre a KRESZ szellemiségéből is ez következne, illetve van még egy dolog, amit hajlamosak vagyunk elfelejteni: mindenkinek kötelessége a baleset elkerülésére törekvés.
music     

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re:KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #3767 Dátum: 2012.10.18 00:14:20 »
Urak,

három sávos úton (kétszer 3 sáv, pl Hungária körút), amikor a két szélsőből egyszer akarnak behúzodni két autó, kinek van elsőbbsége az alábbi két esetben:

a) A külső sávban lévő autó előrébb van háromnegyed autóhosszal
b) Tökéletesen párhuzamosan haladnak

Ma volt egy ilyen esetem, amikor a másik vadul dudálni kezdett. Kíváncsi vagyok, jól gondolom-e a szabályt...

köszi
a) Az előrébb lévő autónak van elsőbbsége.
b) A jobb oldali (tehát a külső sávban haladó) autónak van elsőbbsége.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Kookaburra

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 621
Re:KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #3768 Dátum: 2012.10.18 08:08:48 »

b) A jobb oldali (tehát a külső sávban haladó) autónak van elsőbbsége.

Ezt a KRESZ melyik passzusára alapozod?
Yaris 1,4 D-4D EXE VSC 2009.

OldPiet

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 12282
Re:KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #3769 Dátum: 2012.10.18 08:12:25 »
Ezt a KRESZ melyik passzusára alapozod?
A jobbkézszabályból következik ;)

bepi81

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 23131
Re:KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #3770 Dátum: 2012.10.18 08:22:40 »
b) A jobb oldali (tehát a külső sávban haladó) autónak van elsőbbsége.
Szerintem, meg amelyik autó jobban gyorsul az adott sebességről.  :D
Viccet félre téve, - és megengedve a tévedés lehetőségét - én továbbra is azt mondom, hogy ez egy speciális eset és ekkor az udvariasság dönt. Pont azért, mert vitatott szitu. Én ilyenkor egyszerűen intenék a kezemmel, hogy menjen a másik, ahogy Prego is írta, nem oszt, nem szoroz, hogy azt az autót elém engedem-e, vagy sem.

És a KRESZ-ben sem rémlik, hogy ilyen helyzetben a jobbkézszabály lenne érvényes....  :surrender:

Mindazonáltal, az ezt követően ábrával felvetett szituációval is vitatkoznék, mert nekem úgy oktatták, hogy, ha jobbra, kisívben kanyarodok egy több sávos útra, akkor a szélsőbe érkezek mindig(!), ahonnan további irányjelzéssel válthatok csak sávot a belsőbe. A velem szemben balra kanyarodó, pedig minden(!) esetben csak a belső sávba érkezhet. Ennek a "szabálynak" az az értelme, hogy ne keresztezzék egymás útját a járművek, ezáltal nem jön létre konfliktus helyzet. És EZ szerintem, logikus és életszerű is.

A legtöbb balesetet a lehetséges konflktushelyzetek minimalizálásával, valamint a mások számára is egyértelmű viselkedéssel (járműmozgással) és a körülöttem forgalomban részt vevők folyamatos figyelésével lehet elkerülni.  :flowers:
4 év E11 fl Corolla liftback 1,4 vvt-i
9 év T22 fl Avensis Wagon 1,8 vvt-i
jelenleg 2007 COV 1,8 vvt-i

Kookaburra

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 621
Re:KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #3771 Dátum: 2012.10.18 09:14:54 »
A jobbkézszabályból következik ;)

Konkrét §?
Yaris 1,4 D-4D EXE VSC 2009.

OldPiet

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 12282
Re:KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #3772 Dátum: 2012.10.18 09:23:14 »
Konkrét §?
Ez abból következik, hogy jobbkézzel kell kezetfogni is [rohog] [rohog] [rohog] [rohog] :D
Csak azt nem értem, az angolok miért nem balkézzel fognak kezet? :hmmmm: :surrender:

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re:KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #3773 Dátum: 2012.10.18 09:49:21 »
Ezt a KRESZ melyik passzusára alapozod?
Arra alapozom, hogy a jobbról érkező, jobbra kanyarodó stb. járműnek elsőbbsége van. Kulcsszó: jogértelmezés.

Preventíven: letojom, hogy nincs erről konkrét paragrafus. Ettől még adott egy gyakori közlekedési szituáció, amire megoldást kell, és lehet is találni.
« Utoljára szerkesztve: 2012.10.18 09:56:30 írta Palaczk »
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re:KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #3774 Dátum: 2012.10.18 09:55:56 »
Mindazonáltal, az ezt követően ábrával felvetett szituációval is vitatkoznék, mert nekem úgy oktatták, hogy, ha jobbra, kisívben kanyarodok egy több sávos útra, akkor a szélsőbe érkezek mindig(!), ahonnan további irányjelzéssel válthatok csak sávot a belsőbe. A velem szemben balra kanyarodó, pedig minden(!) esetben csak a belső sávba érkezhet. Ennek a "szabálynak" az az értelme, hogy ne keresztezzék egymás útját a járművek, ezáltal nem jön létre konfliktus helyzet. És EZ szerintem, logikus és életszerű is.

A legtöbb balesetet a lehetséges konflktushelyzetek minimalizálásával, valamint a mások számára is egyértelmű viselkedéssel (járműmozgással) és a körülöttem forgalomban részt vevők folyamatos figyelésével lehet elkerülni.  :flowers:
Ez OK. Én is mindig azt oktatom a tanulóknak, hogy ha egy mód van rá, akkor balra kanyarodáskor a belsőbe, jobbra kanyarodáskor a külsőbe érkezzenek - az egyszerűség, és a biztonság kedvéért. De ezt a szabály NEM írja elő. A szabály csak ennyit mond:

"A járművel másik útra - ha közúti jelzésből más nem következik - jobbra kis ívben, balra nagy ívben kell bekanyarodni, úgy, hogy a jármű bekanyarodás után a menetirány szerinti jobb oldalon maradjon."

Tehát nincs szó arról, hogy melyik sávba.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

OldPiet

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 12282
Re:KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #3775 Dátum: 2012.10.18 10:03:12 »
Ez OK. Én is mindig azt oktatom a tanulóknak, hogy ha egy mód van rá, akkor balra kanyarodáskor a belsőbe, jobbra kanyarodáskor a külsőbe érkezzenek - az egyszerűség, és a biztonság kedvéért. De ezt a szabály NEM írja elő. A szabály csak ennyit mond:

"A járművel másik útra - ha közúti jelzésből más nem következik - jobbra kis ívben, balra nagy ívben kell bekanyarodni, úgy, hogy a jármű bekanyarodás után a menetirány szerinti jobb oldalon maradjon."

Tehát nincs szó arról, hogy melyik sávba.
De van abban valami, amit bebo81 mond:ha a belső sávba érkezel, akkor onnan már csak irányjelzéssel válthatsz sávot- annak szabályaival együtt. Utkereszteződésben pedig nem szabad sávot változtatni (talán ez is releváns).

bepi81

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 23131
Re:KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #3776 Dátum: 2012.10.18 10:04:04 »
Ez OK. Én is mindig azt oktatom a tanulóknak, hogy ha egy mód van rá, akkor balra kanyarodáskor a belsőbe, jobbra kanyarodáskor a külsőbe érkezzenek - az egyszerűség, és a biztonság kedvéért. De ezt a szabály NEM írja elő. A szabály csak ennyit mond:

"A járművel másik útra - ha közúti jelzésből más nem következik - jobbra kis ívben, balra nagy ívben kell bekanyarodni, úgy, hogy a jármű bekanyarodás után a menetirány szerinti jobb oldalon maradjon."

Tehát nincs szó arról, hogy melyik sávba.
Ez világos, hogy ezt írja, viszont a gond szerintem ott lehet, hogy az "út" meghatározása nem tartalmazza a több sávos út lehetőségét.
Ez is egy bug a jelenlegi KRESZ-ben. Azért az üdvözlendő, hogy ilyen esetben is az életszerűségre és biztonságos közlekedésre oktatod a tanulóidat!  :clap:
4 év E11 fl Corolla liftback 1,4 vvt-i
9 év T22 fl Avensis Wagon 1,8 vvt-i
jelenleg 2007 COV 1,8 vvt-i

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re:KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #3777 Dátum: 2012.10.18 10:17:23 »
Ez világos, hogy ezt írja, viszont a gond szerintem ott lehet, hogy az "út" meghatározása nem tartalmazza a több sávos út lehetőségét.
Ez is egy bug a jelenlegi KRESZ-ben. Azért az üdvözlendő, hogy ilyen esetben is az életszerűségre és biztonságos közlekedésre oktatod a tanulóidat!  :clap:
Hát nyilván  :yes: !

De ha épp olyanja van, és balra kanyarodva a külsőbe érkezik, abból sincs gond pl. a vizsgán sem - föltéve persze, hogy előtte megadja az elsőbbséget a jobbra kanyarodóknak (ha vannak). Ez is mutatja, hogy ez a megoldás nem szabálytalan.

De, mondom: én arra igyekszem szoktatni őket, hogy: balra a belsőbe, jobbra a külsőbe érkezünk. Még egyszerűbben: a hozzánk közelebbi sávba érkezünk. (Kivéve persze, ha több sáv kanyarodik, mert akkor azt kanyarodás közben is tartani kell.)
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re:KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #3778 Dátum: 2012.10.18 10:20:54 »
De van abban valami, amit bebo81 mond:ha a belső sávba érkezel, akkor onnan már csak irányjelzéssel válthatsz sávot- annak szabályaival együtt. Utkereszteződésben pedig nem szabad sávot változtatni (talán ez is releváns).
Első mondat: természetesen így van. Balra kanyarodásnál a belsőbe érkezel, és utána onnan -irányjelzéssel, körülnézéssel- kisorolsz a külsőbe.

Második mondat: a leírt szituáció nem minősül sávváltásnak. Lévén hogy adott egy balra kanyarodó sáv (vagy egy sáv, amelyből minden irányba lehet kanyarodni), és te ebből indulva választhatsz, hogy melyik sávba érkezel, mert a szabály ugye csak azt írja elő, hogy a menetirány szerinti jobb oldalra kell érkezned. Ez nem sávváltás.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

OldPiet

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 12282
Re:KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #3779 Dátum: 2012.10.18 11:00:36 »
Kanyarodás egyirányu utcából:
qvázi (nincs felfestés) kétsávos  egyirányu utcában az autósok nem sorolnak balra (vagy jobbra), ha be akarnak fordulni-Ez általában nem probléma, nekem soha nem tűnt fel, csak amióta motorozom!
Ott ugyanis nyilvánvalóbb a rossz besorolás.