No, fontos, hogy az általam leírt információk még
nem hivatalosak, ez egy
munkaközi állapotban felvetett
fő csapásiránynak felelnek meg, amik előreláthatóan különbségként jelennek majd meg a véglegesített ÚJ KRESZ-ben a mostani, hatályoshoz képest.
Az alapkoncepciók, tehát a következők:
-
Főszabályok erősítése (pontosítása, érthetőbbé tevése többek között nyelvészek bevonásával),
kivételek csökkentése, gyengítése- Közlekedés biztonságának javítása, cél egy harmonikus megoldás létrehozása
- Jogharmonizáció az EU jogszabályokkal
-
Tgk.-k sebességének 90km/h-ra emelése autópályán-
Bevezetésre kerülne bizonyos közutakon az állandó 70Km/h sebességkorlátozás, úgy, ahogy létezik az 50 és 90 is, de ez még képlékeny, hogy mely, illetve milyen utak esetében történne. Hallani olyan véleményt, hogy azok az utak esetén - persze külterületen -, ahol nincs felfestve a középvonal, oda kerülne állandó 70Km/h szabály, de ez már a szakmán belül is jelentős vitákat váltott ki, egyértelmű álláspont még nem született, de szükséges, hogy legyen az 50 és 90 között egy közbenső korlát. (Mutattak több fényképet, különböző útszakaszokról, azokat összehasonlítva vegyesen, és valóban sok olyan helyszín van, ahol indokolatlanul engedélyezett a 90Km/h, máshol indokolatlan az 50Km/h.) Talán valami olyan megoldás látszódik körvonalazódni, hogy a felfestés nélküli szakaszokon (amik általában rosszabb minőségűek is) egyöntetűen 70km/h lesz a korlátozás, és olyan szakaszokon, ahol jó a burkolat minősége, ott külön táblával engedélyeznék a magasabb sebességet. Ez reálisnak tűnhet, mint megoldás.
-
Az emelt sebességű szakaszokról (nem autóút, nem autópálya, hanem olyan utak, amik főutak, csak 100, vagy 110-re emelt sebességgel lehet közlekedni rajtuk)
kitiltanák a kerékpárosokat-
Útkereszteződések NEM fogják feloldani a mozgó járművekre vonatkozó tilalmakat, csak és kizárólag a "fehér alapon fekete vonallal áthúzott kör alakú tábla" oldja majd fel a tilalmakat-
Nedves-vizes burkolatok esetén autópályán egységesen 110km/h, autóúton 100Km/h korlátozás lesz. Hogy mi számít majd nedves-vizes burkolatnak?? Szó szerinti idézet az előadó jogásztól: "-Ami nem száraz! Pont."
(Amúgy ez jó ötlet, mert készítettek felméréseket, és egyöntetűen az jött ki eredményül, hogy száraz 130-ról 0-ra ugyanannyi a féktáv, mint nedves 110-ről 0-ra fékezésnél.)
- Földúton maximum 30Km/h-val lehet haladni bármilyen járművel.
- Beláthatóság korlátozottsága (pl. valami miatt beláthatatlan kanyar) esetén olyan sebességet kell megválasztani, amivel meg tud állni a jármű a felmerülő akadály előtt.
-
Követési távolság: lakott területen 1 másodperc, lakott területen kívül 2s, spec. járművek mögött (pl. kamion, vagy egyéb légfékes járművek) 4s, utóbbi erősen vitatott még.- Új fogalom: "gördülő sporteszköz": gödeszka, görkori, monocikli, roller, stb - gyalogos védettségű (puha testűek), de kerékpáros sebességű jármű. Ezek kerékpárúton fognak közlekedni, ennek hiányában a járdán.
- Kerékpárosok kerékpárúton közlekedve a kereszteződés előtti utolsó 20m-t max 10km/h sebességgel tehetik meg, kerékpárúton maximum 30Km/h-val haladhatnak, gyalogúttal közös, de burkolati jellel elválasztott helyeken max 10km/h-val, lakott területen úttesten max 40-nel, lakott területen kívül max 50-nel közlekedhetnek. Kötelező sisakhasználat nem lesz valószínű.
- Bár az előadások alatt erre nem tértek ki, de utána kérdésemre válaszolva elmondták, hogy nagyon erősen foglalkoznak az
előzés kontra jobbról történő elhaladás megkülönböztetésével, amire azonban ezidáig egységes álláspont nincs. Viszont
két lehetséges ötletet vázoltak fel:
1.
Engedélyezik a jobbról elhaladást (kérdés, hogy ezt hossz irányban meddig tehetjük majd meg, ebben bizonytalanság van még)
2.
Az egyes forgalmi sávokat különböző sebességhatárokkal látják el, pl. a "főirányban" haladók 110-120, a becsatlakozóknak 90, így tiltott lenne a jobbról elhaladás és csak balról előzéssel lehetne gyorsabban haladni.
Még folyik a vita ezekről, és sok másról is, amiről nem esett szó, hiszen ez utóbbi probléma is kiemelt fontosságú, mégsem beszéltek róla az előadás alatt. Így feltételezem, hogy még lesznek olyan pontok, amiket itt nem írtam le, de érinteni fogja a változás az új KRESZ-ben.
FONTOS! Az ÚJ KRESZ NEM tartalmazhat FELELŐSSÉGre történő utalást, mert ezt csak a bíróság állapíthatja meg saját rendelkezésre álló jogi eszközeivel.Körvonalakban ennyi, ha megtudok még valamit, jelzek itt.