Szerző Téma: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek  (Megtekintve 1304310 alkalommal)

0 Felhasználó és 7 vendég van a témában

Villi

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1781
  • 08' Yaris II 1.3; '19 Corolla TS Hybrid 2.0
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #2190 Dátum: 2010.09.15 22:21:11 »
Na várj, jól értem, hogy a 90-es, 70-es tábla a kereszteződés előtt volt még? Ha igen, akkor utána mehetsz az autóútra megengedett sebességgel, amíg annak a végét jlző tábláig nem érsz. Egyszer jártam eddig arra, így a táblákra nem emlékszem és csak a gugliban néztem meg a térképet.

Mind a 90-es, mind a 70-es tábla az "Autóút vége" tábla előtt (és természetesen a Gyömrő-Üllő kereszteződés előtt) található, ebben a sorrendben.
Okés, még egy kérdés mielőtt a korábbi problémához fog ez az eset is kapcsolódni. :)
Mennyivel volt az autóút vég tábla a kereszteződés előtt?
Villi
Toyota Yaris 1.3 Sol Plus
Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid Executive

Kookaburra

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 621
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #2191 Dátum: 2010.09.15 22:27:12 »

Okés, még egy kérdés mielőtt a korábbi problémához fog ez az eset is kapcsolódni. :)
Mennyivel volt az autóút vég tábla a kereszteződés előtt?

Nem mértem, de szerintem nem is érdekes (lehet talán ~1 km). A kérdés az, mennyivel szabad menni az "Autóút vége" tábla után a kereszteződésig (70 vs. 90)? (A kereszteződés után 90, ez - azt hiszem - nem kétséges.)
« Utoljára szerkesztve: 2010.09.15 22:30:56 írta Kookaburra »
Yaris 1,4 D-4D EXE VSC 2009.

Villi

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1781
  • 08' Yaris II 1.3; '19 Corolla TS Hybrid 2.0
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #2192 Dátum: 2010.09.15 22:33:28 »

Okés, még egy kérdés mielőtt a korábbi problémához fog ez az eset is kapcsolódni. :)
Mennyivel volt az autóút vég tábla a kereszteződés előtt?

Nem mértem, de szerintem nem is érdekes (lehet talán ~1 km). A kérdés az, mennyivel szabad menni az "Autóút vége" tábla után a kereszteződésig (70 vs. 90)? (A kereszteződés után 90, ez - azt hiszen - nem kétséges.)
Persze hogy nem lényeges. :D
A korábbiak alapján szerintem tudod mi lesz a válasz és kezdenénk a vitát amit a laktertáblás dolognál sem fejeztünk be. :D
Villi
Toyota Yaris 1.3 Sol Plus
Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid Executive

Kookaburra

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 621
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #2193 Dátum: 2010.09.16 00:01:34 »
A korábbiak alapján szerintem tudod mi lesz a válasz és kezdenénk a vitát amit a laktertáblás dolognál sem fejeztünk be. :D

Pedig valóban azért kérdeztem meg, mert érdekel az egyenes válasz (nem a kitérő :)
Yaris 1,4 D-4D EXE VSC 2009.

Villi

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1781
  • 08' Yaris II 1.3; '19 Corolla TS Hybrid 2.0
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #2194 Dátum: 2010.09.16 10:31:23 »
Na akkor adok egyenes választ, ami saját kútfőből származik. :)

Az autóút vége tábla után annyival mehetsz, amelyet arra a típusú útra megengednek. Mivel egyéb útvonal, személyautóval 90. Erre te biztos hogy azt fogod mondani, hogy csak 70, mert nem volt a 70-esnek az a feloldása, amelyet a KRESZ-ből be szoktál idézni. Ezzel nem értek egyet és elmagyarázom szerintem miért, menjünk végig az utoljára említett példádon. Ugye a KRESZ ezt mondja: 26. § (1) Az egyes járművekkel – ha e rendelet másként nem rendelkezik – legfeljebb a következő sebességgel
szabad közlekedni: ab) autóúton 110 km/óra. No haladsz max ezzel a tempóval addig, amíg a 90-es táblához nem érsz, értelemszerűen csökkented a sebességed, mert ugye másképp rendelkeztek. Ugyanígy jársz el a 70-es táblánál is. Elérsz az autóút végét jelző táblához, itt többek között véget ér a megengedett 110 km/h-s határ és életbe lép az adott útra vonatkozó másik sebsséghatár: ac) lakott területen kívül egyéb úton 90 km/óra. Hogy én miért nem mennék max. 70-el? Mert a KRESZ nem rendelkezik másképp róla. Hogy az autóúton rendelkeztek az egy dolog, de szó szerinti értelmezésben itt az egyéb úton nem rendelkezett senki sem másképp, tehát az érvényes rá amit az ac) pont mond. Szerintem elég jog- és közlekedésbiztonságilag bizonytalanságot eredményezhet, ha ilyen nem egyértelmű átfedések vannak. Például ha lakott terület vége előtt van egy 70-es tábla, annak nincs meg a "feloldó" táblája, akkor addig mehetek 70-el amíg nem lesz útkereszteződés? És ha az csak a 3. falu után van 10km-re - mert elvileg lehetséges ugye? - szerinted nem okozna ez zavart? Főleg ha meg a szembeirányban semmi ilyen korlátozás sincs, mert nincs rá indok? Meg az eredeti irányban sem? Egyébként a KRESZ meg többi rendelet is jogásznyelven íródott, amiből az következik, hogy egy adott problémára nem elég egyetlen paragrafust ráhúzni, mert könnyen lehet hogy több is vonatkoztatható rá, és a végén a legerősebb győz. Még annyit, hogy szerintem minden ilyen tábla - lakott területet jelző, autóutat, autópályát, stb. - ugyanolyan sebességkorlátozó funkcióval bírnak mint a sima.
Villi
Toyota Yaris 1.3 Sol Plus
Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid Executive

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #2195 Dátum: 2010.09.16 10:53:04 »
Egyenes válasz a részemről: én maradnék 70-en, tehát semmiképp nem emelném vissza 90-re. Az, hogy onnantól már nem autóút csak "sima" országút, nem szünteti meg a sebességkorlátozó tábla hatályát. Szerintem ez más, mint a lakter kezdete/vége téma. Ne várjatok részletes indoklást: a józan ész, a logika alapján másnak tartom.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Kookaburra

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 621
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #2196 Dátum: 2010.09.16 12:12:53 »
Egyenes válasz a részemről: én maradnék 70-en, tehát semmiképp nem emelném vissza 90-re. Az, hogy onnantól már nem autóút csak "sima" országút, nem szünteti meg a sebességkorlátozó tábla hatályát. Szerintem ez más, mint a lakter kezdete/vége téma. Ne várjatok részletes indoklást: a józan ész, a logika alapján másnak tartom.

Én is maradok a 70-nél, annál is inkább, mert néhány száz méterrel később - közvetlenül a kereszteződés közelében - van még egy 60-as tábla is, radarral kiegészítve (nem a fényképezős, hanem csak a kijelzős fajtából). Egyébként logikus is, hogy az autóútról a 110-et több lépésben (110-90-70-60) lekorlátozzák a kereszteződésig. A 110-90-70-90!-60 sorozat teljességgel értelmetlen lenne.
Szerintem viszont semmivel sem más a helyzet, mint a lakter kezdete/vége esetében. A KRESZ-nek ugyanazon szakasza, bekezdése írja elő az autópályára, autóútra, lakott területen kívül egyéb útra és a lakott területre a sebességhatárt, csak az alpontok mások. A jogi helyzet tehát teljességgel ugyanaz a lakter végén, mint az autóút végén. A különbség csak mennyiségi, nem pedig minőségi.
Yaris 1,4 D-4D EXE VSC 2009.

gomzol

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1590
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #2197 Dátum: 2010.09.16 14:02:25 »
...itt az egyéb úton nem rendelkezett senki sem másképp...
Ezzel kapcsolatban csak annyit szeretnék megjegyezni, hogy a "ha e rendelet másként nem rendelkezik" kitétel nem arra vonatkozik, hogy kiraknak-e valamilyen táblát az út mellett, vagy sem (mert az idézett mondatban mintha úgy használtad volna), hanem hogy az adott jogszabály (jelen esetben a KRESZ) tartalmaz-e valahol máshol eltérő szabályozást a témában, mert ha igen, akkor az az érvényes.  :flowers:

Trotter66

  • Knight of the Roads
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 22265
  • ((:== Szlalomépítő ==:))
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #2198 Dátum: 2010.09.16 18:55:25 »
Kookaburra:

Már kezdtem hegyezni a virtuális tollamat, hogy ki tetszett felejteni a 60-as táblát, de aztán, ahogyan olvastam a HSZ-okat, látom, hogy leírtad.  :D :D

Nos természetesen a kereszteződésig a 60-as tábla az irányadó. A kilencvenes a hetvenesig, hetvenes a hatvanasig, de ez ugye nyilvánvaló. A kereszteződés után értelemszerűen a 90 a Vmax.

Ez remélem egyenes válasz volt részemről.
Sors bona nihil aliud
Toyota C-HR Selection 2018.
Toyota Corolla 1.8 VE (USDM) 1998.

Kookaburra

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 621
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #2199 Dátum: 2010.09.16 22:40:51 »
Kookaburra:

Már kezdtem hegyezni a virtuális tollamat, hogy ki tetszett felejteni a 60-as táblát, de aztán, ahogyan olvastam a HSZ-okat, látom, hogy leírtad.  :D :D

Nos természetesen a kereszteződésig a 60-as tábla az irányadó. A kilencvenes a hetvenesig, hetvenes a hatvanasig, de ez ugye nyilvánvaló. A kereszteződés után értelemszerűen a 90 a Vmax.

Ez remélem egyenes válasz volt részemről.

Így egyértelmű, de a 70-es és a 60-as között van egy "Autóút vége" tábla is. Ha a lakter vége - egyes vélemények szerint - feloldja a lakott területen táblával elrendelt sebességkorlátozást, akkor ezzel teljesen analóg módon az autóút vége is feloldhatná az autóúton korábban elrendelt sebességhatárt. Ilyen alapon a 60-as tábláig az egyéb útra érvényes 90 lehetne a megengedett maximum. Tehát a két helyzet csak a sebességek számértékében tér el, de ezen kívül a KRESZ szerinti megítélése minden más tekintetben azonos.
Egyébiránt a 60-as táblát nem felejtettem ki, csak elsőre nem éreztem fontosnak megemlíteni, mert a kérdés nem arról, hanem csak a 70-es táblát követő "Autóút vége" tábla utáni, de még a 60-as előtti szakaszról szólt.
Yaris 1,4 D-4D EXE VSC 2009.

Trotter66

  • Knight of the Roads
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 22265
  • ((:== Szlalomépítő ==:))
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #2200 Dátum: 2010.09.17 10:40:25 »
Értem.
Szerintem az autóút vége tábla azért nem bír relavanciával ebben az esetben, mert a 70-es már alulkorlátozta az autóútra meghatározott maximum sebességet.
Sors bona nihil aliud
Toyota C-HR Selection 2018.
Toyota Corolla 1.8 VE (USDM) 1998.

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #2201 Dátum: 2010.09.17 11:21:57 »
Én is így gondolom. Továbbra is úgy látom, hogy a later kezdete/vége történet ettől eltérő.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Kookaburra

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 621
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #2202 Dátum: 2010.09.17 13:41:55 »
Értem.
Szerintem az autóút vége tábla azért nem bír relavanciával ebben az esetben, mert a 70-es már alulkorlátozta az autóútra meghatározott maximum sebességet.

Nem az alul-felül korlátozás (vagy a relevancia :)) volt a kérdés, hanem a "Sebességkorlátozás" tábla hatálya, amit az "Autóút vége" - ezek szerint - nem szüntet meg. Pedig a "Lakott terület vége" tábla esetén az volt a legfőbb érv a "Sebességkorlátozás" tábla hatályának feloldására, hogy az - úgymond - új útszakasz, amire a korábbi (sebesség)korlátozások - állítólag - nem érvényesek. Pedig a KRESZ - e tekintetben - csak a megengedett sebesség mértékében tesz különbséget lakott terület, lakott területen kívüli egyéb út és autóút között, a területek határát jelölő táblák jogkövetkezményében nem. Ha konzekvensen alkalmazzuk a szabályokat, akkor amennyiben az egyik fajta határtábla feloldja a korábban kihelyezett sebességkorlátozást, akkor a másik fajta is.
« Utoljára szerkesztve: 2010.09.17 13:44:28 írta Kookaburra »
Yaris 1,4 D-4D EXE VSC 2009.

Trotter66

  • Knight of the Roads
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 22265
  • ((:== Szlalomépítő ==:))
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #2203 Dátum: 2010.09.17 16:39:46 »
Úgy vélem, hogy alulkorlátozás esetén mindíg az alulkorlátozó táblának van érvénye, és véleményem szerint a korlátozó táblának mindíg nagyobb az "ereje", mint bármely más, esetlegesen korlátozást önmagában hordozó tábla. Éi. lakter, autóút, usw.

Magyarán a kör alakú, pirossal szegett táblák (tiltó táblák) "erősebbek" a többinél.

Sors bona nihil aliud
Toyota C-HR Selection 2018.
Toyota Corolla 1.8 VE (USDM) 1998.

Villi

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1781
  • 08' Yaris II 1.3; '19 Corolla TS Hybrid 2.0
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #2204 Dátum: 2010.09.17 17:00:15 »
Értem.
Szerintem az autóút vége tábla azért nem bír relavanciával ebben az esetben, mert a 70-es már alulkorlátozta az autóútra meghatározott maximum sebességet.
Erre meg mondhatnám, hogy így van, az autóútra határozta meg, nem ami az után következik. :flowers:
Villi
Toyota Yaris 1.3 Sol Plus
Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid Executive