Szerző Téma: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek  (Megtekintve 1304494 alkalommal)

0 Felhasználó és 10 vendég van a témában

Villi

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1781
  • 08' Yaris II 1.3; '19 Corolla TS Hybrid 2.0
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #2145 Dátum: 2010.09.14 09:04:57 »
Nem az egész településen, hanem csak az első kereszteződésig, vagy feloldó tábláig roboghatsz, lásd a "Sebességkorlátozás" jelzőtábla hatályát a KRESZ 14. § (6) bekezdése.
Robogj te  ;) ... Én nem fogok. A lakott terület kezdete tábla azt jelenti: onnantól 50. A lakott terület vége tábla azt jelenti: onnantól 90. Slussz  :)
Adott egy falu amelynek nincs egy mellékutcája sem. Nem egyenértékű ha a 70-es táblát a lakter tábla előtt vagy azzal együtt helyezik ki. Előbbi esetben 50, utóbbi esetben 70-el lehet átrobogni. Ennyi.
Villi
Toyota Yaris 1.3 Sol Plus
Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid Executive

Nagycitrom

  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 9392
  • 2017. T27 2ZR-FAE
    • Dentmill Frézközpont
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #2146 Dátum: 2010.09.14 09:15:00 »
Rendszeresen alkalmaznak lakott terület előtt lépcsőzetes sebességkorlátozást, gondolom nem azért, hogy utána ne max 50-nel menjek a lakott területen (az első útkereszteződésig).
Nem akarom 100-adszorra is elolvasni, hogy de a KRESZ 26. §-ban, meg a 14. § (6) bekezdése, ezt meghagyom a bíróságnak, a jogalkotóknak (akik itt kicsit slendriánul dolgoztak!). Az utakon közlekedni kell, életszerű, logikus szabályok szerint. Bevállalom, hogy a lakott területen kihelyezett 70-es tábla csak a lakott terület végéig érvényes, utána (ha nincs kint újabb korlátozás) a megengedett 90.

Kookaburra

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 621
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #2147 Dátum: 2010.09.14 09:28:24 »
Nem az egész településen, hanem csak az első kereszteződésig, vagy feloldó tábláig roboghatsz, lásd a "Sebességkorlátozás" jelzőtábla hatályát a KRESZ 14. § (6) bekezdése.
Robogj te  ;) ... Én nem fogok. A lakott terület kezdete tábla azt jelenti: onnantól 50. A lakott terület vége tábla azt jelenti: onnantól 90. Slussz  :)

Lásd, a KRESZ 14. § (6) bekezdését.
Yaris 1,4 D-4D EXE VSC 2009.

Nagycitrom

  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 9392
  • 2017. T27 2ZR-FAE
    • Dentmill Frézközpont
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #2148 Dátum: 2010.09.14 09:33:30 »
Lásd, a KRESZ 14. § (6) bekezdését.
  :pai:

Kookaburra

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 621
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #2149 Dátum: 2010.09.14 12:06:05 »
Adott egy falu amelynek nincs egy mellékutcája sem. Nem egyenértékű ha a 70-es táblát a lakter tábla előtt vagy azzal együtt helyezik ki. Előbbi esetben 50, utóbbi esetben 70-el lehet átrobogni. Ennyi.
Valóban nem egyenértékű. Ha a  lakter táblával együtt helyezik ki, akkor a hatálya csak a lakter táblánál kezdődik, és csak a lakott terület végéig tart. Ha előbb helyezik ki akkor hatálya a táblánál kezdődik (tehát előbb mint a lakter) és a következő kereszteződésig vagy feloldótábláig tart. Feltéve, hogy a lakott területen egyik sem volt, akkor a lakott terület után is. Legalább is a KRESZ szerint. Azt, hogy ez logikus-e, életszerű-e, lehet vitatni. De azt, hogy a hatályos KRESZ így rendelkezik, nem nagyon.
Yaris 1,4 D-4D EXE VSC 2009.

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #2150 Dátum: 2010.09.14 13:01:37 »
Valóban nem egyenértékű. Ha a  lakter táblával együtt helyezik ki, akkor a hatálya csak a lakter táblánál kezdődik, és csak a lakott terület végéig tart. Ha előbb helyezik ki akkor hatálya a táblánál kezdődik (tehát előbb mint a lakter) és a következő kereszteződésig vagy feloldótábláig tart. Feltéve, hogy a lakott területen egyik sem volt, akkor a lakott terület után is. Legalább is a KRESZ szerint. Azt, hogy ez logikus-e, életszerű-e, lehet vitatni. De azt, hogy a hatályos KRESZ így rendelkezik, nem nagyon.
A KRESZ úgy rendelkezik, hogy a lakter táblától kezdve 50 a limit, amennyiben a KRESZ másként nem rendelkezik. Értsd: amennyiben nincs a lakter táblával együtt vagy utána (!!!) sebességkorlátozó tábla felállítva. Életszerű, józan logika alapján ÍGY rendelkezik a hatályos KRESZ, EZT jelenti az az általad rengetegszer idézett paragrafus. Emiatt nem szükséges a sebességkorlátozó tábla hatályát feloldó dolgok felsorolásában külön említeni a lakter kezdete/vége táblát, mert értelemszerű, hogy az ilyen táblák automatikusan, általánosan egy más sebességkorlátozást jelentenek.

Korábban, ugye, meg volt szabva, hogy vasúti átjáróban lakott területen belül 30, azon kívül 40 kmh-val lehetett haladni. Tegyük fel hogy volt a vasúti átjáró előtt pár száz méterrel mondjuk egy 70-es tábla. De ugye, ez nem azt jelentette, hogy az átjárón át lehetett hajtani 70-el? Akkor sem, ha nem volt a kettő között útkereszteződés, vagy feloldó tábla. Attól függetlenül, hogy nem volt felsorolva a sebességkorlátozó tábla hatályát feloldó dolgok között a vasúti átjáró!
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Villi

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1781
  • 08' Yaris II 1.3; '19 Corolla TS Hybrid 2.0
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #2151 Dátum: 2010.09.14 13:52:44 »
Adott egy falu amelynek nincs egy mellékutcája sem. Nem egyenértékű ha a 70-es táblát a lakter tábla előtt vagy azzal együtt helyezik ki. Előbbi esetben 50, utóbbi esetben 70-el lehet átrobogni. Ennyi.
Valóban nem egyenértékű. Ha a  lakter táblával együtt helyezik ki, akkor a hatálya csak a lakter táblánál kezdődik, és csak a lakott terület végéig tart. Ha előbb helyezik ki akkor hatálya a táblánál kezdődik (tehát előbb mint a lakter) és a következő kereszteződésig vagy feloldótábláig tart. Feltéve, hogy a lakott területen egyik sem volt, akkor a lakott terület után is. Legalább is a KRESZ szerint. Azt, hogy ez logikus-e, életszerű-e, lehet vitatni. De azt, hogy a hatályos KRESZ így rendelkezik, nem nagyon.
A hatályos KRESZ rendelkezésben nincs szerintem semmi ellentmondás. Idézek egy másik jogszabályból is:
83/2004. (VI. 4.) GKM rendelet a közúti jelzőtáblák megtervezésének, alkalmazásának és elhelyezésének követelményeiről:
18.2. Lakott terület kezdete és lakott terület vége

a) A lakott területekre vonatkozó közlekedési szabályok hatályát a „Lakott terület kezdete” jelzőtáblával kell elrendelni és a „Lakott terület vége” jelzőtáblával kell megszüntetni.

A lakott terület kezdete tábla többet között sebességkorlátozást is magába foglalja, így az erre vonatkozó lakott területen kívül elrendelt sebességkorlátozást törli.
Ha a te egyetlen paragrafushoz való ragaszkodását nézem, akkor egy többlépcsős sebességkorlátozás táblasornál is mindegyik végén kellene egy feloldó tábla és utána jöhet az új korlátozás. Láttál már ilyet valahol? Na ugye nem. Ugyanígy működik a lakott terület kezdete és vége tábla is. Hogy nincs szó szerint felsorolva a feloldó tábláknál? Azzal semmi gond, a rendelet(ek) más paragrafusaiból jogilag következik.
Villi
Toyota Yaris 1.3 Sol Plus
Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid Executive

Kookaburra

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 621
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #2152 Dátum: 2010.09.14 14:03:57 »
A KRESZ úgy rendelkezik, hogy a lakter táblától kezdve 50 a limit, amennyiben a KRESZ másként nem rendelkezik. Értsd: amennyiben nincs a lakter táblával együtt vagy utána (!!!) sebességkorlátozó tábla felállítva. Életszerű, józan logika alapján ÍGY rendelkezik a hatályos KRESZ, EZT jelenti az az általad rengetegszer idézett paragrafus. Emiatt nem szükséges a sebességkorlátozó tábla hatályát feloldó

A 14. § (6) bekezdésében pontosan leírják hol kezdődik és hol végződik a sebességkorlátozás hatálya. Nincs benne olyan kitétel, hogy amennyiben a KRESZ másképpen nem rendelkezik, tehát ezt semmi más nem írja felül (legfeljebb az adott helyen forgalmat irányító rendőr [6. § (3) pont] jelzése, de most nem erről van szó).
A 26. § viszont - veled ellentétben - nem korlátozza le a másképpen rendelkezik kitételt arra, amit felsoroltál, ezért bármilyen más - a sebességhatárra vonatkozó - KRESZ rendelkezés felülírhatja.

dolgok felsorolásában külön említeni a lakter kezdete/vége táblát, mert értelemszerű, hogy az ilyen táblák automatikusan, általánosan egy más sebességkorlátozást jelentenek.

Nem értelemszerű, mert abban a szakaszban, ahol azokat a sebességhatárokat felsorolják, ott a kitétel: amennyiben e rendelet (azaz a KRESZ) másképpen nem rendelkezik.
Ha a lakott területre vonatkozó hatállyal teszik ki a 70-es táblát, akkor (arra alkalmas időjárás és forgalmi viszonyok esetén) csak az egészen kezdők haladnak 50-nél kisebb sebességgel. (Megismétlem: azt hogy a "Sebességkorlátozás" jelzőtábla hatálya mettől meddig terjed, azt a 14. § tartalmazza, azt ott kell keresni, nem máshol.)

Korábban, ugye, meg volt szabva, hogy vasúti átjáróban lakott területen belül 30, azon kívül 40 kmh-val lehetett haladni. Tegyük fel hogy volt a vasúti átjáró előtt pár száz méterrel mondjuk egy 70-es tábla. De ugye, ez nem azt jelentette, hogy az átjárón át lehetett hajtani 70-el? Akkor sem, ha nem volt a kettő között útkereszteződés, vagy feloldó tábla. Attól függetlenül, hogy nem volt felsorolva a sebességkorlátozó tábla hatályát feloldó dolgok között a vasúti átjáró!

A 70-es tábla nem azt jelenti, hogy ott kötelező 70-el menni. Azt jelenti, hogy maximum annyival szabad, többel nem, de kevesebbel igen. Ha betartod a vasúti átjáróra korábban előírt 30-at (40-et) azzal automatikusan betartod a 70-es korlátozást is. Az egyik megengedi a 70-et, a másik csak a 30-at (40-et). Mindkettő érvényes, mindkettőt be lehet tartani, és mindkettőt betartva csak max. 30-al (40-el) mehetsz, de ezzel a 70-et sem sérted (nem kötelező annyival menni).
Ha viszont lakott területen belül teszik ki a 70-et, ott csak akkor haladhatsz 70-el, ha a  26. § által előírt 50 hatályát veszíti. Vélhetően ezért fogalmazták meg úgy ezt a szakaszt (§-t), hogy a többi sebességkorlátozó KRESZ előírás felülírhatja. Arra viszont nincs utalás a KRESZ-ben, hogy ennek a felülírásnak bármiféle korlátja lenne. Lehet, hogy Ti úgy gondoljátok logikusnak, de a KRESZ betűjéből ez nem következik.
Yaris 1,4 D-4D EXE VSC 2009.

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #2153 Dátum: 2010.09.14 14:09:05 »
OK  ::) ::) ::) :helpsmilie: :helpsmilie: :helpsmilie: :surrender: :surrender: :surrender:

Az az utolsó bekezdésed a 70-ről meg a vasúti átjáróról...  :turned:

Lógassatok fel, ha folytatom ezt  :hang:
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

kleingy

  • Moderátorok gyöngye
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 13346
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #2154 Dátum: 2010.09.14 14:13:08 »
A vasúti átjáróra vonatkozó sebességkorlátozó szabály a kresz módosításával megszűnt legjobb tudomásom szerint.
         

Villi

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1781
  • 08' Yaris II 1.3; '19 Corolla TS Hybrid 2.0
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #2155 Dátum: 2010.09.14 14:18:47 »
A 70-es tábla nem azt jelenti, hogy ott kötelező 70-el menni. Azt jelenti, hogy maximum annyival szabad, többel nem, de kevesebbel igen. Ha betartod a vasúti átjáróra korábban lakott terület kezdetére előírt 30-at (40-et) 50-et, azzal automatikusan betartod a 70-es korlátozást is.
Ez akkor ugyanaz.... :flowers:
Villi
Toyota Yaris 1.3 Sol Plus
Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid Executive

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #2156 Dátum: 2010.09.14 14:23:20 »
A vasúti átjáróra vonatkozó sebességkorlátozó szabály a kresz módosításával megszűnt legjobb tudomásom szerint.
Ja. De példának jó volt arra, hogy mindenféle külön tábla és rendelkezés nélkül feloldotta az előtte kihelyezett sebességkorlátozó tábla hatályát. Mert értelemszerű volt hogy feloldja. Mert ha van egy előírás hogy vasúti átjáróban 30-al kell menni, akkor hiába van korábban egy 70-es tábla. Na most akkor tessék ezt a lakott terület kezdete táblára meg a korábban elhelyezett 70-es táblára vonatkoztatni.

(Hm - gondolta Stirlitz - mindjárt hozzák a kötelet  :hmmmm: ...  [rohog])
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Kookaburra

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 621
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #2157 Dátum: 2010.09.14 14:27:32 »

A hatályos KRESZ rendelkezésben nincs szerintem semmi ellentmondás. Idézek egy másik jogszabályból is:
83/2004. (VI. 4.) GKM rendelet a közúti jelzőtáblák megtervezésének, alkalmazásának és elhelyezésének követelményeiről:
18.2. Lakott terület kezdete és lakott terület vége

a) A lakott területekre vonatkozó közlekedési szabályok hatályát a „Lakott terület kezdete” jelzőtáblával kell elrendelni és a „Lakott terület vége” jelzőtáblával kell megszüntetni.

Ugye ez a jogszabály - nevéből adódóan - azoknak szól akik közúti jelzőtáblákat terveznek, alkalmaznak és helyeznek el. A közlekedők ezeket csak igen ritkán teszik, ezért őket ez a jogszabály csak közvetve - a kihelyezett táblák révén - érinti. A rendelkezések betartásáért sem a közlekedők, hanem a táblák tervezői, alkalmazói és kihelyezői felelősek.

A lakott terület kezdete tábla többet között sebességkorlátozást is magába foglalja, így az erre vonatkozó lakott területen kívül elrendelt sebességkorlátozást törli.
Ha a te egyetlen paragrafushoz való ragaszkodását nézem, akkor egy többlépcsős sebességkorlátozás táblasornál is mindegyik végén kellene egy feloldó tábla és utána jöhet az új korlátozás. Láttál már ilyet valahol? Na ugye nem. Ugyanígy működik a lakott terület kezdete és vége tábla is. Hogy nincs szó szerint felsorolva a feloldó tábláknál? Azzal semmi gond, a rendelet(ek) más paragrafusaiból jogilag következik.

A lakott terület kezdete tábla csak akkor jelent automatikusan sebességkorlátozást, ha az adott útszakra más - a sebességet meghatározó - KRESZ rendelkezés nem vonatkozik. Azt, hogy a "Sebességkorlátozás" a KRESZ pontosan meghatározza.
Nem egyetlen szakaszhoz ragaszkodom, a vita két szakaszt (a 14. és 26. §-ok) érint a KRESZ-ből. A többlépcsősnél meg csak az emelkedő lépcső esetén (pl.: 60->70->80) szükséges feloldó tábla is, és a kérdésre válaszolva: igen, már láttam ilyet. Visszafelé azért nincs rá szükség, mert a 70-es tábla nem azt jelenti, hogy ott 70-nél kevesebben tilos haladni. Csak azt, hogy többel nem. Ha tehát kitesznek egy 50-es táblát is, akkor mindkettő hatályos. Valamikor a régi KRESZ-ben még volt olyan kitétel, hogy a korlátozó táblák hatályát az un. módosító táblák is feloldották, a ma hatályos KRESZ-ből ez a kitétel már hiányzik.
Yaris 1,4 D-4D EXE VSC 2009.

Kookaburra

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 621
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #2158 Dátum: 2010.09.14 14:30:36 »
A vasúti átjáróra vonatkozó sebességkorlátozó szabály a kresz módosításával megszűnt legjobb tudomásom szerint.
Ezért írtuk mindketten úgy, hogy korábban érvényes korlátozás.
Yaris 1,4 D-4D EXE VSC 2009.

Villi

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1781
  • 08' Yaris II 1.3; '19 Corolla TS Hybrid 2.0
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #2159 Dátum: 2010.09.14 14:34:06 »
A lakott terület kezdete tábla csak akkor jelent automatikusan sebességkorlátozást, ha az adott útszakra más - a sebességet meghatározó - KRESZ rendelkezés nem vonatkozik. Azt, hogy a "Sebességkorlátozás" a KRESZ pontosan meghatározza.
Nem egyetlen szakaszhoz ragaszkodom, a vita két szakaszt (a 14. és 26. §-ok) érint a KRESZ-ből. A többlépcsősnél meg csak az emelkedő lépcső esetén (pl.: 60->70->80) szükséges feloldó tábla is, és a kérdésre válaszolva: igen, már láttam ilyet. Visszafelé azért nincs rá szükség, mert a 70-es tábla nem azt jelenti, hogy ott 70-nél kevesebben tilos haladni. Csak azt, hogy többel nem. Ha tehát kitesznek egy 50-es táblát is, akkor mindkettő hatályos. Valamikor a régi KRESZ-ben még volt olyan kitétel, hogy a korlátozó táblák hatályát az un. módosító táblák is feloldották, a ma hatályos KRESZ-ből ez a kitétel már hiányzik.
A lakott terület kezdete táblával egy más útszakaszra érsz, így fizikailag lehetetlen arra korábbról (lakott területen kívülről) más sebességkorlátozást érvényesíteni.
Villi
Toyota Yaris 1.3 Sol Plus
Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid Executive