Szerző Téma: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek  (Megtekintve 1304333 alkalommal)

0 Felhasználó és 14 vendég van a témában

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #2130 Dátum: 2010.09.13 16:49:29 »
Kookaburra

Ezt szükségtelen tovább ragoznod. Nem is igazán értem hogy miért tetted, miután leírtam hogy már gyakorlatilag meggyőztél. Csak utána jött Zénóka kategorikus kijelentése (amiről feltételezem, hogy megalapozottan tette) arról, hogy pl. 70 helyett le kell venni 50-re a "lakott terület kezdete" táblánál, de 30-ról nem szabad felemelni 50-re.

Kis adalék, érdekesség a sláger témában:
Ha 50 nél nagyobb pl 70 es tábla van a lakott terület kezdete tábla előtt, akkor a lakott terület táblától 50 el lehet haladni.
Ha 50 nél alacsonyabb sebességkorlátozás pl 30 van a lakott terület tábla előtt, akkor csak a lakott terület tábla utáni kereszteződés oldja fel.

Na, itt vesztettem el végképp a fonalat, és nagyon kíváncsi lennék a magyarázatra, ahelyett hogy a jogalkotó vélt észjárásáról tanakodnánk  ;) ... Amihez csak annyit tennék hozzá, hogy nem csak az én logikám szerint jelent sebességkorlátozás terén tabula rasá-t a "lakott terület kezdete/vége" tábla, hanem aszerint a több tucat ember szerint is (egyhangúan), akiket eddig erről megkérdeztem. Mindannyian (!) rávágták, hogy naná hogy onnantól más a korlátozás, hisz az egy másik út, eltérő szabályokkal.

De, mondom, ne erről győzz meg, hogy ez nem így van  :) ... Hanem hogy Zénókának igaza volt-e, vagy sem (mellesleg azt sem bánnám, ha ő hozzászólna).

Nemsokára aktív oktatóként igencsak érdekel ez a dolog.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Kookaburra

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 621
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #2131 Dátum: 2010.09.13 17:14:10 »

Kis adalék, érdekesség a sláger témában:
Ha 50 nél nagyobb pl 70 es tábla van a lakott terület kezdete tábla előtt, akkor a lakott terület táblától 50 el lehet haladni.
Ha 50 nél alacsonyabb sebességkorlátozás pl 30 van a lakott terület tábla előtt, akkor csak a lakott terület tábla utáni kereszteződés oldja fel.

Na, itt vesztettem el végképp a fonalat, és nagyon kíváncsi lennék a magyarázatra, ahelyett hogy a jogalkotó vélt észjárásáról tanakodnánk  ;) ... Amihez csak annyit tennék hozzá, hogy nem csak az én logikám szerint jelent sebességkorlátozás terén tabula rasá-t a "lakott terület kezdete/vége" tábla, hanem aszerint a több tucat ember szerint is (egyhangúan), akiket eddig erről megkérdeztem. Mindannyian (!) rávágták, hogy naná hogy onnantól más a korlátozás, hisz az egy másik út, eltérő szabályokkal.

De, mondom, ne erről győzz meg, hogy ez nem így van  :) ... Hanem hogy Zénókának igaza volt-e, vagy sem (mellesleg azt sem bánnám, ha ő hozzászólna).

Nemsokára aktív oktatóként igencsak érdekel ez a dolog.

Akik kapásból rávágták a választ, azok előtte valószínűleg nem olvasták el elég figyelmesen a KRESZ ide vonatkozó cikkelyeit. (Ha meg utólag megteszik, és abból más meggyőződésre jutnának, akkor sem biztos, hogy beismerik a korábbi tévedésüket. A pszichológia a jelenséget kognitív disszonancia néven ismeri.)
Csak azt tanácsolhatom, hogy oktatóként ilyen kérdésekben elsősorban ne a tekintélyes - vagy annak vélt - emberekre, hanem inkább a jogszabály betűjére hagyatkozz. Úgy kevésbé foghatsz mellé.
Yaris 1,4 D-4D EXE VSC 2009.

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #2132 Dátum: 2010.09.13 17:42:01 »
Akik kapásból rávágták a választ, azok előtte valószínűleg nem olvasták el elég figyelmesen a KRESZ ide vonatkozó cikkelyeit. (Ha meg utólag megteszik, és abból más meggyőződésre jutnának, akkor sem biztos, hogy beismerik a korábbi tévedésüket. A pszichológia a jelenséget kognitív disszonancia néven ismeri.)
Csak azt tanácsolhatom, hogy oktatóként ilyen kérdésekben elsősorban ne a tekintélyes - vagy annak vélt - emberekre, hanem inkább a jogszabály betűjére hagyatkozz. Úgy kevésbé foghatsz mellé.
Fogalmazzunk úgy, hogy a jogszabályokból csak nagyon nehezen vonható le a te következtetésed. Amivel nem azt akarom mondani, hogy az ellenkezője könnyebben levonható lenne; csak épp ha adott két lehetséges értelmezés, amely közül az egyik abszolút logikusan hangzik (ezt pedig számomra bőven alátámasztja a kis privát statisztikám a teljesen egyhangú értelmezéssel), a másik pedig egyáltalán nem, akkor eléggé érthető, hogy az ember hajlamos a logika által is alátámasztottat elfogadni.

Oktatóként pedig majd a vizsgabiztosok álláspontját tekintem mérvadónak. Amit ha megtudok, ígérem, közzé fogok itt tenni.

Zénóka általam eggyel korábban idézett hozzászólására esetleg valami reakció?
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Kookaburra

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 621
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #2133 Dátum: 2010.09.13 18:53:43 »
Fogalmazzunk úgy, hogy a jogszabályokból csak nagyon nehezen vonható le a te következtetésed.
Zénóka általam eggyel korábban idézett hozzászólására esetleg valami reakció?

Pedig pontosan levezettem, mindig idézve a megfelelő cikkelyt. Az ellenvélemények meg inkább tekintélyre vagy logikára alapoztak, nem a jogszabály szövegére.

Zénóka általad idézett hozzászólásához hasonló cikkekre sokszor reagáltam, de összefoglalom röviden: a KRESZ 26. §-ban lefektetett sebességhatárok az (1) bekezdésben megfogalmazott kitétel szerint csak akkor érvényesek, ha a megengedett sebességre a KRESZ-ben másol, másmilyen értékeket nem adnak meg. A (2) pont feketén-fehéren kifejti, hogy ha lakott területen 50-nél, lakott területen kívül 90-nél magasabb a "Sebességkorlátozás" jelzőtábla által jelzett sebességhatár, akkor legfeljebb a táblán jelzett értékkel szabad közlekedni. Azt, hogy a "Sebességkorlátozás" jelzőtábla hatálya hol kezdődik és meddig tart, azt meg a 14. § (6) bekezdése (és csak az!) egyértelműen megszabja.
Arra viszont sehol nincs utalás, hogy a "Lakott terület kezdete/vége" jelzőtábla a "Sebességkorlátozás" jelzőtábla hatályát (félreértések elkerülése végett: nem úgy általában a sebességhatárt, hanem a "Sebességkorlátozás" jelzőtábla hatályát) megváltoztatná. Ha valaki mégis találna olyan §-t a KRESZ-ben, ami erre utal, akkor írja meg melyik az, és - ha valóban úgy van - én azonnal revideálom az álláspontomat.
Yaris 1,4 D-4D EXE VSC 2009.

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #2134 Dátum: 2010.09.13 19:06:11 »
OK... Kíváncsi vagyok, Zénóka mit fog írni.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Trotter66

  • Knight of the Roads
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 22265
  • ((:== Szlalomépítő ==:))
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #2135 Dátum: 2010.09.13 19:35:50 »
Tehát az a végkövetkeztetés, ha  előbb van a 70-es tábla, mint a lakott terület kezdete, akkor lehet 70-el továbbmenni?
Mert szerinten nem, a lakott terület kezdete tábla önmagában jelent, minden külön tábla helyett 50 km/h-s sebességkorlátozást.

Viszont a lakott terület vége tábla előtt kitett 70-es tábla szintén csak a lakott terület végéig érvényes, hiszen a korlátozást önmaga feloldja. Onnantól 90.
Nem????

Még jó, hogy ma voltam KRESZ fejtágításon. :wacko:
Sors bona nihil aliud
Toyota C-HR Selection 2018.
Toyota Corolla 1.8 VE (USDM) 1998.

Nagycitrom

  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 9392
  • 2017. T27 2ZR-FAE
    • Dentmill Frézközpont
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #2136 Dátum: 2010.09.13 19:52:12 »
Ugyanott vagyunk, mint pár hete  :lol:
Én pontosan ugyanígy gondolom, mert így tartom logikusnak, ésszerűnek, életszerűnek. De a jogszabály nem mindig logikus. Viszont a KRESZ egy olyan jogszabály, amit több millióan használnak napmintnap, tehát ha nem életszerű (és mivel ennyi ember nem naprakész jogtudor), akkor ott valami hibádzik.  :whistling:

MFerenc

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1935
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #2137 Dátum: 2010.09.13 19:56:44 »
...
Még jó, hogy ma voltam KRESZ fejtágításon. :wacko:
Ott nálatok csak meg tudja valaki mondani és indokolni, hogy is van ez, nem? Én már próbáltam ez ügyben levelezni az (ha jól emlékszem) ORFK Közrendvédelmi és Közlekedésrendészeti Főosztály
főosztályvezetőjével, de nem létezik az e-mail cím, ami meg van adva, így meghiúsult a dolog, pedig elég kompetensnek tűnik a dologban :D
Már annyira várom, hogy valaki meggyőzzön bármelyik igazságról  :hmmmm:

Kookaburra

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 621
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #2138 Dátum: 2010.09.13 20:21:47 »
Tehát az a végkövetkeztetés, ha  előbb van a 70-es tábla, mint a lakott terület kezdete, akkor lehet 70-el továbbmenni?
Mert szerinten nem, a lakott terület kezdete tábla önmagában jelent, minden külön tábla helyett 50 km/h-s sebességkorlátozást.

Csak akkor jelent külön tábla nélkül korlátozást, ha az adott útszakaszon nincs külön táblával jelzett korlátozás. Ez is benne van a 26. §-ban.

Viszont a lakott terület vége tábla előtt kitett 70-es tábla szintén csak a lakott terület végéig érvényes, hiszen a korlátozást önmaga feloldja. Onnantól 90.
Nem????

Még jó, hogy ma voltam KRESZ fejtágításon. :wacko:

A "Sebességkorlátozás" jelzőtáblát hatályát megszüntető körülményeket a 14. § (6) bekezdés teljes körűen és tételesen felsorolja, ezek között a "Lakott terület vége" tábla nem szerepel, tehát ennek alapján nem oldja fel. Akkor melyik KRESZ cikkelyre alapozod?
Yaris 1,4 D-4D EXE VSC 2009.

Kookaburra

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 621
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #2139 Dátum: 2010.09.13 20:26:12 »
...
Még jó, hogy ma voltam KRESZ fejtágításon. :wacko:
Ott nálatok csak meg tudja valaki mondani és indokolni, hogy is van ez, nem? Én már próbáltam ez ügyben levelezni az (ha jól emlékszem) ORFK Közrendvédelmi és Közlekedésrendészeti Főosztály
főosztályvezetőjével, de nem létezik az e-mail cím, ami meg van adva, így meghiúsult a dolog, pedig elég kompetensnek tűnik a dologban :D
Már annyira várom, hogy valaki meggyőzzön bármelyik igazságról  :hmmmm:

Miért nem olvasod el inkább saját magad a KRESZ (magyarázatoktól mentes, nyers) szövegét és értelmezed azt ott leírtakat ahelyett, hogy külső tekintély véleményére várnál?
Yaris 1,4 D-4D EXE VSC 2009.

MFerenc

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1935
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #2140 Dátum: 2010.09.13 20:34:46 »
...
Még jó, hogy ma voltam KRESZ fejtágításon. :wacko:
Ott nálatok csak meg tudja valaki mondani és indokolni, hogy is van ez, nem? Én már próbáltam ez ügyben levelezni az (ha jól emlékszem) ORFK Közrendvédelmi és Közlekedésrendészeti Főosztály
főosztályvezetőjével, de nem létezik az e-mail cím, ami meg van adva, így meghiúsult a dolog, pedig elég kompetensnek tűnik a dologban :D
Már annyira várom, hogy valaki meggyőzzön bármelyik igazságról  :hmmmm:

Miért nem olvasod el inkább saját magad a KRESZ (magyarázatoktól mentes, nyers) szövegét és értelmezed azt ott leírtakat ahelyett, hogy külső tekintély véleményére várnál?
Jaj, elolvastam én már ezerszer is, elejétől a végéig, de én olyanra gondoltam, mint pl. egy hozzáértő jogász vagy hatóság állásfoglalása (mivel nem ismerlek Téged, így nem tudom azt sem, mivel foglalkozol a "való világban", csak egy véleményként, egy lehetséges magyarázatként fogadhatom el az általad írtakat, anélkül, hogy lebecsülném azokat), vagy egy perben hozott ítélet, ami alátámasztja egyik állítást stb...

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #2141 Dátum: 2010.09.13 22:38:52 »
Tehát az a végkövetkeztetés, ha  előbb van a 70-es tábla, mint a lakott terület kezdete, akkor lehet 70-el továbbmenni?
Mert szerinten nem, a lakott terület kezdete tábla önmagában jelent, minden külön tábla helyett 50 km/h-s sebességkorlátozást.

Viszont a lakott terület vége tábla előtt kitett 70-es tábla szintén csak a lakott terület végéig érvényes, hiszen a korlátozást önmaga feloldja. Onnantól 90.
Nem????
DEHOGYNEM, a fenébe is, dehogynem  :yes: :yes: :yes: :clap: :clap: :clap: :excl: :excl: :excl:

És én már valahogy azt hittem egy korábbi hsz-od alapján, hogy te is ezt a képtelenséget támogatod, hogy pl. ha kint van egy 70-es tábla a falu kezdetét jelző tábla előtt, akkor azon végig lehet robogni 70-el  ::) ... Ejj de örülök, hogy most te is azt támasztottad alá, amit eleve gondoltam erről az egészről  :D :hug: :ser: !

És részemről ez az agyrém tényleg lezárva.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Kookaburra

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 621
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #2142 Dátum: 2010.09.14 08:14:11 »

És én már valahogy azt hittem egy korábbi hsz-od alapján, hogy te is ezt a képtelenséget támogatod, hogy pl. ha kint van egy 70-es tábla a falu kezdetét jelző tábla előtt, akkor azon végig lehet robogni 70-el  ::) ... Ejj de örülök, hogy most te is azt támasztottad alá, amit eleve gondoltam erről az egészről  :D :hug: :ser: !

Nem az egész településen, hanem csak az első kereszteződésig, vagy feloldó tábláig roboghatsz, lásd a "Sebességkorlátozás" jelzőtábla hatályát a KRESZ 14. § (6) bekezdése.
Yaris 1,4 D-4D EXE VSC 2009.

Villi

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1781
  • 08' Yaris II 1.3; '19 Corolla TS Hybrid 2.0
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #2143 Dátum: 2010.09.14 08:19:45 »

És én már valahogy azt hittem egy korábbi hsz-od alapján, hogy te is ezt a képtelenséget támogatod, hogy pl. ha kint van egy 70-es tábla a falu kezdetét jelző tábla előtt, akkor azon végig lehet robogni 70-el  ::) ... Ejj de örülök, hogy most te is azt támasztottad alá, amit eleve gondoltam erről az egészről  :D :hug: :ser: !

Nem az egész településen, hanem csak az első kereszteződésig, vagy feloldó tábláig roboghatsz, lásd a "Sebességkorlátozás" jelzőtábla hatályát a KRESZ 14. § (6) bekezdése.
A lakott terület kezdetét jelző tábla sebességkorlátozó tulajdonsággal is bír, egyenértékű azzal, ha helyette egy 50-es táblát tettek volna ki a 70-es után.
Villi
Toyota Yaris 1.3 Sol Plus
Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid Executive

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #2144 Dátum: 2010.09.14 08:24:49 »
Nem az egész településen, hanem csak az első kereszteződésig, vagy feloldó tábláig roboghatsz, lásd a "Sebességkorlátozás" jelzőtábla hatályát a KRESZ 14. § (6) bekezdése.
Robogj te  ;) ... Én nem fogok. A lakott terület kezdete tábla azt jelenti: onnantól 50. A lakott terület vége tábla azt jelenti: onnantól 90. Slussz  :)
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )