Szerző Téma: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek  (Megtekintve 1304138 alkalommal)

0 Felhasználó és 7 vendég van a témában

Kookaburra

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 621
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #2010 Dátum: 2010.08.29 21:07:25 »
Pontosan a lakott terület tábla jelzi, hogy onnantól az oda vonatkozó szabályok, határok az érvényesek, tök mindegy hogy lakott területen kívül mi volt. Ugye marhára nem lenne életszerű, hogy valahol kilométerekkel korábban volt egy 100-as sebességhatárt tábla és azzal a tempóval vígan beroboghatunk bármilyen lakott területre az első utcasarokig? Közben a másik oldalon meg ballagnak 50-el ahogy lehet?

Pedig a jogi helyzet bizony ez. Ha volt sebességkorlátozó tábla és nem volt közben sem kereszteződés sem feloldó tábla, akkor ezek egyikéig a lakott területen is a korábbi táblán megjelölt sebességhatár az érvényes. Azt persze lehet vitatni, hogy ez a szabályozás ésszerű-e vagy sem, de a hatályos KRESZ ezt mondja ki. Egyébként meg éppen az a 26. §, amelyik a lakott területre érvényes sebességhatárokat felsorolja, kimondja, hogy csak abban az esetben irányadó, ha más - érvényes - szabályozás nem vonatkozik az útra. Ha van más (pl. egy "Sebességkorlátozás" tábla), akkor az a mértékadó. (De úgy látom ez a Te - összességében nézett - szemléletedbe nem fér bele :)
Egyébként az sem különleges eset, hogy ugyanazon az úton a különböző irányokban eltérő korlátozások vannak érvényben, ilyen pl.: az egyik irányban megengedett az előzés, míg a másikban nem.
Yaris 1,4 D-4D EXE VSC 2009.

Villi

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1781
  • 08' Yaris II 1.3; '19 Corolla TS Hybrid 2.0
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #2011 Dátum: 2010.08.29 21:14:01 »
Az a része tiszta sor, mert a lakott terület tábla magában foglalja, hogy 50-el szabad menni, ami szigorúbb, mint a 70. De a másik irány volt a fő kérdés! Mert ott a sebességkorlátozás a szigorúbb (alacsonyabb sebesség). Ha Badacsonynál lefotóznak 90-el akkor állod nekem?  ::) Illetve segítesz megírni a fellebezést?  ::)
Úgy gondolom a szabályozás mindkét irányban igaz, jogi egyenlőtlenség lenne. Szerintem nem kell fellebbezés sem, a lakott terület vége táblánál elkezdhetsz gyorsítani arról a sebességről, amely a lakott területen meg volt adva. :)
Vagy legközelebb menj oda egy trafishoz és kérdezd meg őket ha éppen nem alszanak :D
Villi
Toyota Yaris 1.3 Sol Plus
Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid Executive

Kookaburra

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 621
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #2012 Dátum: 2010.08.29 21:20:32 »
De tudod mit? Ha lakott terület előtt látsz valahol egy 70-es táblát, robogj be annyival lehetőleg amikor trafi is van ott. Be mered vállalni?

Ha nincs kereszteződés, én simán bevállalom. Legkésőbb másodfokon megnyerem az ügyet, lásd együtt a 26. § (2) és a 14. § (6) bekezdéseket.
Yaris 1,4 D-4D EXE VSC 2009.

Villi

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1781
  • 08' Yaris II 1.3; '19 Corolla TS Hybrid 2.0
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #2013 Dátum: 2010.08.29 21:23:23 »
Na mindkét verzióra van már jelentkező. Teszt mikor lesz? :D Várom az eredményeket. :)
Villi
Toyota Yaris 1.3 Sol Plus
Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid Executive

music

  • Moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 26328
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #2014 Dátum: 2010.08.29 21:36:15 »
Érthető az, hogy az ember elsőre azt gondolja, hogy a lakott terület kezdete tábla "mágikus hatalommal" bír, hiszen nagyon sok szabály másként vonatkozik a lakott területen belül, illetve kívül. De ezeket mind felsorolja a KRESZ a megfelelő helyen. Ezenfelül teljesen logikus és a józan észjárásnak megfelelő lenne, hogy a sebességkorlátozó táblánál erősebb legyen az inkriminált tábla, de a pillanatnyi jogi helyzet szerint nem az...
music     

Kookaburra

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 621
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #2015 Dátum: 2010.08.29 21:43:15 »
tiszta sor, mert a lakott terület tábla magában foglalja, hogy 50-el szabad menni, ami szigorúbb, mint a 70.

De csak akkor érvényes, ha nincs más szabályozás. Az országban számtalan helyen - lakott területen - van kint 50-nél nagyobb sebességkorlátozás tábla, és körberöhögöm a rendőrt (hacsak nem a fal mellett áll :), ha ott a jelzett határ alatt, de 50 fölött bemér. Tehát nem szigorúbb a "lakott terület 50", mint a "tábla 70".
A "Sebességkorlátozás" jelzőtábla hatálya a táblánál kezdődik és a következő útkereszteződés kezdetéig tart, kivéve, ha a jelzőtábla alatt elhelyezett kiegészítő tábla ennél rövidebb távolságot jelöl meg, vagy a "Sebességkorlátozás vége" jelzőtábla a tilalmat előbb feloldja.
Kérdem én: mi ezen a nem egyértelmű?
(Talán az, hogy ott van a 26. § , ami lakott területre sebességkorlátozást ír elő? De abban az is benne van, hogy csak akkor érvényes, ha más KRESZ szabály nem  ír elő más sebességhatárt. A "Sebességkorlátozás" tábla éppen az az eset, amikor a KRESZ-nek egy másik cikkelye a 26. §-tól eltérően szabályoz.)
« Utoljára szerkesztve: 2010.08.29 22:06:14 írta Kookaburra »
Yaris 1,4 D-4D EXE VSC 2009.

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #2016 Dátum: 2010.09.01 23:19:11 »
Kookaburra, az egész érvelésedben az nem stimmel, hogy nem fogadod el azt, hogy a lakott területen belül és kívül más sebességkorlátozások érvényesek, és ezeknek a hatályát a lakott terület kezdete/vége tábla jelzi, innentől fogva pedig nem szükséges külön jogszabályban rögzíteni a tényt, hogy ez egyben a másik úttípusra megállapított sebességkorlátozást is feloldja. Ugyanis ez értelemszerű, ezt diktálja a természetes logika. Egy csomó embert, többek közt egy bírót (!) is megkérdeztem időközben erről, és mindenki számára egyértelmű és logikus, hogy ha mondjuk lakott terület kezdete előtti szakaszon kint van egy 70-es tábla (amit nem old fel semmi, ilyet lehet látni pl. Kaposvárról Fonyódra menet Osztopán falu előtt), az NEM azt jelenti, hogy a lakott területen belül is lehet menni tovább 70-el. Mert az a 70-es tábla a lakott területen kívülre vonatkozik, és pontosan ezt (és nem mást) jelenti az az általad olyan gyakran idézett passzus is, hogy "ha e rendelet másként nem rendelkezik". Ez csak annyit jelent, hogy pl. hiába van lakott területen kívül általában 90 előírva - ha ott egy 70-es tábla, akkor ott 70-el kell menni. De ez NEM érvényes onnantól fogva, hogy behajtasz a lakott területre és érvénybe lép az 50-es korlátozás!
« Utoljára szerkesztve: 2010.09.01 23:21:27 írta Palaczk »
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #2017 Dátum: 2010.09.01 23:22:09 »
"A lakott területekre vonatkozó közlekedési szabályok hatályát a „Lakott terület kezdete” jelzőtáblával kell elrendelni és a „Lakott terület vége” jelzőtáblával kell megszüntetni."
Ennyi  :otlet: :excl: :yes:
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Kookaburra

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 621
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #2018 Dátum: 2010.09.02 00:24:35 »
Kookaburra, az egész érvelésedben az nem stimmel, hogy nem fogadod el azt, hogy a lakott területen belül és kívül más sebességkorlátozások érvényesek, és ezeknek a hatályát a lakott terület kezdete/vége tábla jelzi, innentől fogva pedig nem szükséges külön jogszabályban rögzíteni a

A Ti érvelésetekben meg az nem stimmel, hogy a különféle úttípusokra megszabott sebességkorlátozás csak akkor érvényes, ha nincs más ("...ha e rendelet másképp nem rendelkezik..."). Ez ugyanabban a 26. § található, amelyik felsorolja a különféle korlátozásokat is. A táblával megszabott sebességhatár viszont a rendeletnek (KRESZ) egy másik rendelkezése.

Egyébként hogyan magyarázzátok azt a tényt, hogy a Ferihegy II-től Ferihegy I-re vezető úton a "Lakott terület kezdete" (Vecsés) tábla után pár méterrel ott egy 50-es korlátozás? (A közelmúltban került ki, nagyjából fél éve még nem volt ott.) Mi szükség van a táblára, ha a lakott terület miatt amúgy is 50 a limit?
« Utoljára szerkesztve: 2010.09.02 00:45:21 írta Kookaburra »
Yaris 1,4 D-4D EXE VSC 2009.

Kookaburra

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 621
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #2019 Dátum: 2010.09.02 00:43:51 »
"A lakott területekre vonatkozó közlekedési szabályok hatályát a „Lakott terület kezdete” jelzőtáblával kell elrendelni és a „Lakott terület vége” jelzőtáblával kell megszüntetni."
Ennyi  :otlet: :excl: :yes:

Úgy vélem, hogy ha a KRESZ-ről vitatkozunk, akkor érvelésként a 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendeletből kell citálni. A fenti idézetnek viszont semmi köze a KRESZ-hez.
Ennyi.
« Utoljára szerkesztve: 2010.09.02 00:53:29 írta Kookaburra »
Yaris 1,4 D-4D EXE VSC 2009.

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #2020 Dátum: 2010.09.02 00:55:45 »
Egyébként hogyan magyarázzátok azt a tényt, hogy a Ferihegy II-től Ferihegy I-re vezető úton a "Lakott terület kezdete" (Vecsés) tábla után pár méterrel ott egy 50-es korlátozás? (A közelmúltban került ki, nagyjából fél éve még nem volt ott.) Mi szükség van a táblára, ha a lakott terület miatt amúgy is 50 a limit?
Alkalmasint páran hozzád hasonlóan gondolkodtak, és miattuk kellett kitenni, az egyértelműség kedvéért  :yes: ... Itt Pécsett is van ilyen amúgy: a 6-os kivezetőjén, még a városon belül, 70-es tábla; aztán "lakott terület vége" tábla, és pár tucat méterrel arrébb a sebességkorlátozást feloldó tábla.

Viszont az előbb írtam egy példát az ellenkezőjére is!

Nézd, nem győztél meg, mert szvsz a logikával ellentétes az álláspontod. A jogszabályból pedig NEM derül ki, hogy neked van-e igazad, mert ez konkrétan sehol nincs leírva. Igaz hogy az ellenkezője sem, tehát valójában jogértelmezési problémával állunk szemben, támpontnak viszont ott van a természetes logika, ami azt súgja, hogy eltérő úttípusra eltérő sebességkorlátozás érvényes.

De, ha nem felejtem el, meg fogok majd erről kérdezni oktatókat ill. vizsgabiztosokat is, lévén azért a dolog korántsem lényegtelen.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

MFerenc

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1935
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #2021 Dátum: 2010.09.02 07:28:08 »
...
Egyébként hogyan magyarázzátok azt a tényt, hogy a Ferihegy II-től Ferihegy I-re vezető úton a "Lakott terület kezdete" (Vecsés) tábla után pár méterrel ott egy 50-es korlátozás? (A közelmúltban került ki, nagyjából fél éve még nem volt ott.) Mi szükség van a táblára, ha a lakott terület miatt amúgy is 50 a limit?
Ahogy megyünk Csepelen a II. Rákóczi Ferenc úton befelé, a szigetszentmiklósi elágazásig 60-nal lehet menni, majd együtt van kint a "megengedett legnagyobb sebesség 50 km/h" és a max. 60 feloldója, tán' még egy oszlopon is vannak. Nyilván nyomatékosítás céljából, gondolom én, ha már egyikből következik a másik...

Kookaburra

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 621
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #2022 Dátum: 2010.09.02 09:17:45 »
rendelet másként nem rendelkezik". Ez csak annyit jelent, hogy pl. hiába van lakott területen kívül általában 90 előírva - ha ott
egy 70-es tábla, akkor ott 70-el kell menni. De ez NEM érvényes onnantól fogva, hogy behajtasz a lakott területre és érvénybe lép az 50-es korlátozás!

Szerintem - és a KRESZ szerint is - ott, ahol 70-es tábla van, ott nem kell 70-el menni, ahogy lakott területen kívül sincs előírva a 90!
« Utoljára szerkesztve: 2010.09.02 09:20:10 írta Kookaburra »
Yaris 1,4 D-4D EXE VSC 2009.

Kookaburra

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 621
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #2023 Dátum: 2010.09.02 10:41:52 »
Egyébként hogyan magyarázzátok azt a tényt, hogy a Ferihegy II-től Ferihegy I-re vezető úton a "Lakott terület kezdete" (Vecsés) tábla után pár méterrel ott egy 50-es korlátozás? (A közelmúltban került ki, nagyjából fél éve még nem volt ott.) Mi szükség van a táblára, ha a lakott terület miatt amúgy is 50 a limit?
Alkalmasint páran hozzád hasonlóan gondolkodtak, és miattuk kellett kitenni, az egyértelműség kedvéért  :yes: ... Itt Pécsett is van ilyen amúgy: a 6-os kivezetőjén, még a városon belül, 70-es tábla; aztán "lakott terület vége" tábla, és pár tucat méterrel arrébb a sebességkorlátozást feloldó tábla.
Mint korábban írtam, egy régi kollégámat tavaly megbüntették ott. Ő nem fellebbezett, de valószínűleg mások igen, és - ha a bíróság a hatályos jogszabályok alapján jár el - fel is mentették őket. A rendőrök ezért kitetették a táblát, így teremtve egyértelmű helyzetet. Egyébként nem tartom életszerűnek, hogy a rendőrség efféle "egyértelműsítéssel" foglalkozott volna (nem ez a jellemző rájuk), ha nem veszít néhány pert az ott induló eljárásokban.
Yaris 1,4 D-4D EXE VSC 2009.

music

  • Moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 26328
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #2024 Dátum: 2010.09.02 15:15:34 »
Ott van Kookaburrának logikailag igaza, hogy a KRESZ tételesen felsorolja a megfelelő helyen azokat a szabályokat, amelyek eltérőek lakott területen, illetve azon kívül, és ezek között nem szerepel a sebességkorlátozás feloldása.
Továbbá lakott területen belül is számtalan helyen előfordul, hogy az általánosan megengedett 50 helyett annál nagyobb sebességgel lehet menni, ha nem lenne ilyen, akkor teljesen egyértelmű lenne, hogy a lakott terület kezdete tábla automatikusan max. 50-et is jelent, de így nem, és jelen pillanatban igazat kell adnom Kookaburrának abban, hogy a rendelet szövegéből az ő verziója következik teljesen függetlenül attól, hogy az ellent mond-e a logikának/józan észnek, vagy sem.
Ilyen alapon ugyanis az összes véletlenül, vagy szándékosan kint felejetett országúti, időközben befejezett útépítés miatti 30-as, 40-es táblát figyelmen kívül lehetne hagyni - hiszen a korlátozás a munkálat okán vált szükségessé, ergo ha befejezték a munkát, okafogyott a korlátozás is.
Mivel éppen áttérünk az amit nem szabad, az tilos fajtájú jogrendszerről az amit nem tilos, az szabad fajtájúra, ezért szerintem nem joghézagról van itt szó, hanem (figyelmetlenségből bent felejtett) téves szabályozásról, egyszerűen bele kéne írni a sebességkorlátozás feloldásainak típusai közé a lakott terület kezdete táblát is.
« Utoljára szerkesztve: 2010.09.02 15:17:29 írta music »
music