Szerző Téma: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek  (Megtekintve 1304608 alkalommal)

0 Felhasználó és 10 vendég van a témában

Nagycitrom

  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 9392
  • 2017. T27 2ZR-FAE
    • Dentmill Frézközpont
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #1770 Dátum: 2010.06.03 13:44:24 »
Akkor a jobbkéz szabály "erősebb", mint a kanyarodási szabály  :hmmmm:
Én is az egy valaki óvatosan elindul és megoldjuk szabályt alkalmaztam volna.  :whistling:

Peti

  • Vendég
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #1771 Dátum: 2010.06.03 13:45:55 »
Na jó, de a kéknek by default előbbségadási kötelezettsége volna a piros felé (kanyarodási szabály). Ez valahol definiálva van a Kreszben, hogy ilyen esetben ez a szabály nem érvényes, és mégis ő mehet előbb? Nem vitázom, tanulni akarok :-)

Ez az életszerű, de úgy van ahogy Mickey is írta, körbe jobbkéz van, úgy kell menni  ahogy a "megfejtésben" is van. Ez amolyan buktatós kérdés. ;)

gomzol

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1590
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #1772 Dátum: 2010.06.03 14:31:53 »
Az alábbi helyzetben viszont nem az megy el elsőként, akinek nincs jobbról senki, hanem az, aki jobbra kis ívben kanyarodik.

[a csatolmányt egy admin törölte]

Attus

  • Alap-tag
  • ****
  • Hozzászólások: 361
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #1773 Dátum: 2010.06.03 14:44:14 »
Mondjuk ilyenkor, ha jobbkezesnél egyszerre jönnek hárman-négyen, úgyis mindenki annyira elbizonytalanodik, hogy a végén az indul el, aki a legbátrabb :-)

Kookaburra

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 621
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #1774 Dátum: 2010.06.03 17:25:28 »
Ez az életszerű, de úgy van ahogy Mickey is írta, körbe jobbkéz van, úgy kell menni  ahogy a "megfejtésben" is van. Ez amolyan buktatós kérdés. ;)

A KRESZ melyik pontja írja felül a 31. § (5) a) pontját?  (Amelyik szerint: "Elsőbbséget kell adni a balra bekanyarodó járművel az úttesten szemből érkező és egyenesen továbbhaladó jármű részére.")
Yaris 1,4 D-4D EXE VSC 2009.

Tamás69

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 8391
    • http://www.capella.hu
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #1775 Dátum: 2010.06.03 17:40:40 »
Az alábbi helyzetben viszont nem az megy el elsőként, akinek nincs jobbról senki, hanem az, aki jobbra kis ívben kanyarodik.

Itt csak az a gáz, hogy a kisívben kanyarodó irányjelzőjét a neki balról jövő nem fogja látni ( ha egyáltalán használja )
Tamás
'07 Hilux
'98 Corolla HB 1,4
'05 Corolla 1,6 SOL
'03 Lexus IS200

Capella Computer Kft        Minden, ami számítástechnika!

Peti

  • Vendég
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #1776 Dátum: 2010.06.03 17:44:12 »
A KRESZ melyik pontja írja felül a 31. § (5) a) pontját?

Lövésem sincs melyik pontja...

Az ábrán mindkét, egyenesen továbbhaladó járműnek még elsőbbséget kell adnia, ha ezt vizsgán kérdezik, én is úgy jelöltem volna, hogy a kék autó megy elsőnek, mivel egyedül neki nincs elsőbbségadási kötelezettsége, r-go nála senki nem jön jobbról.



[a csatolmányt egy admin törölte]

istvanf

  • Alap-tag
  • ****
  • Hozzászólások: 172
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #1777 Dátum: 2010.06.03 17:55:02 »
A KRESZ melyik pontja írja felül a 31. § (5) a) pontját?  (Amelyik szerint: "Elsőbbséget kell adni a balra bekanyarodó járművel az úttesten szemből érkező és egyenesen továbbhaladó jármű részére.")

Visszakérdezve, miért írná felül a kanyarodásra vonatkozó szabály, amit beidéztél, a kereszetőzédekben való elsőbbségadás szabályátát 

Idézet
"28. § (1) Az útkereszteződésben - ha a (2) bekezdés rendelkezéseiből más nem következik - a járművel elsőbbséget kell adni
a) a jobbról érkező minden jármű,
b) a balról érkező villamos részére".


:-) Az adott szituációban egyébként patthelyzet lenne, mert a piros autó, hiába száguldana, nem mehet mert jobb keze felől érkezik egy, az útvonalát keresztező autó. Amely viszont szintén nem mehet, mert neki jobbra is érkezik egy autó, amely viszont a kanyarodás általános szabályai miatt nem mehetne, mert a piros egyenesen jönne... :-D De ugye a piros megállt, mert elsőbbséget kell adnia a sárgának - álló autó pedig nem keresztezi senki útját, így probléma megoldva, mehet a kék!  :devil:

sghu77

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2439
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #1778 Dátum: 2010.06.03 17:56:57 »
Az ábrán mindkét, egyenesen továbbhaladó járműnek még elsőbbséget kell adnia, ha ezt vizsgán kérdezik, én is úgy jelöltem volna, hogy a kék autó megy elsőnek, mivel egyedül neki nincs elsőbbségadási kötelezettsége, r-go nála senki nem jön jobbról.

Ez nem igaz, mivel neki a szemből egyenesen jövővel szemben van elsőbbségadási kötelezettsége és a kör bezárul. Határozottan emlékszem, hogy a kresz oktatáson azt mondták, hogy ilyenkor valakit elengedünk és a többi már egyértelmű lesz.

Kookaburra

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 621
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #1779 Dátum: 2010.06.03 17:58:20 »
Az ábrán mindkét, egyenesen továbbhaladó járműnek még elsőbbséget kell adnia, ha ezt vizsgán kérdezik, én is úgy jelöltem volna, hogy a kék autó megy elsőnek, mivel egyedül neki nincs elsőbbségadási kötelezettsége, r-go nála senki nem jön jobbról.

A hivatkozott KRESZ szabály szerint a kéknek is van.
Yaris 1,4 D-4D EXE VSC 2009.

Kookaburra

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 621
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #1780 Dátum: 2010.06.03 18:21:32 »
Visszakérdezve, miért írná felül a kanyarodásra vonatkozó szabály, amit beidéztél, a kereszetőzédekben való elsőbbségadás szabályátát 

Nem írja felül. Egymástól függetlenül mindegyik szabályt be kellene tartani, bár a szóban forgó szituációban ez ugyanúgy lehetetlen, mint amikor egyszerre érkezik négy (egyenesen haladó) jármű, négy irányból.


:-) Az adott szituációban egyébként patthelyzet lenne, mert a piros autó, hiába száguldana, nem mehet mert jobb keze felől érkezik egy, az útvonalát keresztező autó. Amely viszont szintén nem mehet, mert neki jobbra is érkezik egy autó, amely viszont a kanyarodás általános szabályai miatt nem mehetne, mert a piros egyenesen jönne... :-D De ugye a piros megállt, mert elsőbbséget kell adnia a sárgának - álló autó pedig nem keresztezi senki útját, így probléma megoldva, mehet a kék!  :devil:

A piros autó becsoroghat a kereszteződés feléig, mert ott még nem akadályozza a jobbról jövőt, a kékkel szemben viszont - amint láttuk - elsőbbsége van.
Yaris 1,4 D-4D EXE VSC 2009.

Nagycitrom

  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 9392
  • 2017. T27 2ZR-FAE
    • Dentmill Frézközpont
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #1781 Dátum: 2010.06.03 18:31:45 »
...
A piros autó becsoroghat a kereszteződés feléig, mert ott még nem akadályozza a jobbról jövőt, a kékkel szemben viszont - amint láttuk - elsőbbsége van.
És akkor ott állnak továbbra is, mert a sárga nem mehet, a kék meg nem tud menni  :nonono:

istvanf

  • Alap-tag
  • ****
  • Hozzászólások: 172
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #1782 Dátum: 2010.06.03 18:45:13 »
A piros autó becsoroghat a kereszteződés feléig, mert ott még nem akadályozza a jobbról jövőt, a kékkel szemben viszont - amint láttuk - elsőbbsége van.
Én továbba is kötöm azért az ebet a karóhoz - a 31.§ a KANYARODÁS szabályairól szól, míg a 28. § a kereszteződésekre vonatkozó speciális szabály. Ami szerintem "erősebb"

Azért erősködöm ennyire, mert friss még a jogsim, és előttem van ( az egyébként kiváló ) kresz-oktatónk leírása - "Kereszteződés jön? Van macisajt/stop? A keresztező úton van macisajt/stop? Van bármilyen releváns tábla? Nincs? Jön jobbról valaki? Balról villamos? Nem? Akkor mehetsz."

Egyébként ezt találtam valami fórumon, a téma ugyanez a szituáció volt:

Idézet
Válaszolok előbb a jobbkéz-szabályra, de azért elárulom, hogy jogászok segítségét kértem: Egyenrangú útak kereszteződésében egymás mellett "élnek a 28.§ útkereszteződére vonatkozó elsőbbségi és a 31.§ -ugyancsak elsőbbségi tartalmú- kanyarodási szabályai. A KRESZ a jobbkéz- szabály alapján a balra kanyarodó haladhat elsőként- de ezt ti is tudjátok. Régebben ezt a forgalmi helyzetet - jogilag tiszta alapokon - kölcsönös udvariasságként kezelték, majd később a "közlekedés biztonságát szolgálva" a balra kanyarodó jármű halad elsőként gyözött. Teljesen egyértelmű: a jog döntött a "jobbkéz-szabály" javára. Visszautalnék a bevezető mondatra, hogy a két szabály egymás mellett él, de nincs egymásnak alárendelve.

« Utoljára szerkesztve: 2010.06.03 18:50:16 írta istvanf »

istvanf

  • Alap-tag
  • ****
  • Hozzászólások: 172
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #1783 Dátum: 2010.06.03 18:55:50 »
Illetve sikerült egy egész jó jogi cikket is találnom, beidézem a releváns részt ( a teljes cikk itt van ):

Idézet
2. Olyan egyenrangú útkereszteződésben, ahova három jármű érkezik egyszerre három különböző irányból, amelyek közül mindhárom „forgalmi viszonyban" van egymással, jelesül úgy, hogy az egyetlen jármű, amelyiknek a jobb keze felől nem érkezik senki, balra szeretne kanyarodni, míg a másik két jármű útját egyenesen kívánja tovább folytatni. Ez valamikor tisztázatlan forgalmi helyzet volt. Később a szabály úgy módosult, hogy elsőként a balra kanyarodó jármű haladhat tovább (mert az ő jobb keze felől nem érkezett jármű a kereszteződéshez), míg a másik két, egyenesen haladó jármű áthaladási sorrendjét az úgynevezett jobbkéz-szabály dönti el. A jogalkotó így próbálta meg a tisztázatlan helyzetet feloldani. Ez azonban annyira idegen a közlekedés más, alapvető szabályaitól (amely a Bécsi Egyezményben is benne foglaltatik), amelyek alapján eltérő közúti jelzés hiányában az irányt változtató járműnek elsőbbséget kell adnia az irányt nem változtató, egyenesen haladó jármű részére, hogy a gyakorlatban nem is működik. Egyrészt „természetellenesnek" tűnik, hogy a balra kanyarodó jármű behajtson a vele szemben közlekedő, egyenesen továbbhaladni szándékozó jármű elé (mert a más helyen megfogalmazott elsőbbségi szabályok akkor ott ezt tiltják), másrészt senki ne gondolja, hogy ezt a szabályt a már vezetői engedéllyel rendelkező járművezetők nagy része a változás után elsajátította volna. Így ma jó esetben csak „tétova toporgás" van az ilyen forgalmi helyzetekben, mert mindegyik járművezető másképpen tudja, vagy nem is tudja a szabályt, rossz esetben pedig járművek ütköznek össze. Megjegyzem magam is, közlekedési szakemberként (bár az érvényes szabályt tudom és alkalmazom is) erősebbnek érzem az egyenesen haladó és az irányt változtató járművek közötti elsőbbségi viszony alapvető szabályozását, semmint a tisztázatlan forgalmi helyzet ilyen erőltetettnek tűnő feloldását. Továbbá azt sem tartom helyesnek, hogy a kanyarodó (irányt változtató) és az egyenesen haladó (irányt nem változtató) járművek közötti elsőbbségi viszonyra egyszer a kanyarodásra (irányváltoztatásra), máskor meg az útkereszteződésre vonatkozó elsőbbségi szabályok legyenek érvényesek, kiváltképp, ha ezek „alapértelmezésben" ellent is mondanak egymásnak. Az Egyesült Királyságban ritka az egyenrangú útkereszteződés, hiszen a kereszteződéseket jelzőtáblákkal szabályozzák, és érvényben vannak a „T"-elágazásra vonatkozó szabályok is, amelyekről fentebb írtam. De ha mégis előfordul (legfeljebb egy-egy kisebb település határövezeteiben), akkor ott nem a jobbkéz-szabály, hanem a kölcsönös odafigyelés, ha úgy tetszik, udvariasság dönt az áthaladás sorrendjéről: az odaérkező járműveknek meg kell állniuk (még ha csak ketten vannak is), és meg kell egyezniük az áthaladás sorrendjében. Talán nem is véletlen, hogy az EU területén az Egyesült Királyságnak a legjobbak a baleseti statisztikái...

Trotter66

  • Knight of the Roads
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 22265
  • ((:== Szlalomépítő ==:))
Re: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #1784 Dátum: 2010.06.03 18:57:12 »
Ha volt már, akkor bocs, de szerintem ez jópofa és még hasznos is:
http://www.webkresz.hu/start.html
Nyilván nekem van valami hiányom, de erre azt adja meg, hogy kék, sárga, piros.
A kéknek miért van elsőbbsége a pirossal szemben?

Jobbkéz körbe miatt :) (piros nem mehet amig a sárga nem ment, sárga nem mehet amig a kék. tehát kék first)
Na jó, de a kéknek by default előbbségadási kötelezettsége volna a piros felé (kanyarodási szabály). Ez valahol definiálva van a Kreszben, hogy ilyen esetben ez a szabály nem érvényes, és mégis ő mehet előbb? Nem vitázom, tanulni akarok :-)

Nagyon egyszerű, a jobbkézszabály erősebb a kanyarodási szabálynál. Ezért nem kell foglalkozni a kanyarodási szabálynál.

Az sghu77 által említett kölcsönös udvariassági formula a jobbkézszabálynál csak akkor valósulhat meg, ha mind a négy irányból EGYSZERRE érkeznek.

Amennyiben csak három irányból érkezik jármű, akkor szimpla jobbkézszabályt kell alkalmazni függetlenül a kihaladási iránytól, az ebben az esetben nem bír relavanciával.

Másképpen: egy közlekedési helyzetben csak egy szabályt kell és lehet alkalmazni. Józan gondolkodással is ez a logikus. Egy helyzetnek csak egy szabályszerű megoldása lehet kettő már nem!

« Utoljára szerkesztve: 2010.06.03 19:01:47 írta Trotter66 »
Sors bona nihil aliud
Toyota C-HR Selection 2018.
Toyota Corolla 1.8 VE (USDM) 1998.