Felhasználónév: Jelszó:

Szerző Téma: KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek  (Megtekintve 511884 alkalommal)

0 Felhasználó és 2 vendég van a témában

music

  • Moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 24832
  • Autó: '08 Corolla Verso 1,8 Fullmoon; '11 Yaris II 1,33 Life
KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #15 Dátum: 2004.09.29 23:56:29 »
Idézetet írta: "Xanyi"
Lakott területen kívül megyek 100 körül, utolérek egy 5-6 kocsiból álló sort, ami kb 70-el halad, elöl egy teherautó! Megyek utánuk egy darabig, szemből semmi, tükör, kezdek előzni... Nagyjából a sor felénél lehettem valahol, amikor is a teherautó elött nem sokkal jobb oldalról egy földútről kikanyarodott balra egy autó! Épp kifért a teherautótól, de azt nem láthatta hogy én ott jövök! Én meg már vagy 90-nel mehettem, oszt csak jött szembe...  :shock: Beférni nem fértem sehová... Végülis az lett a vége, hogy a szembe jövő fékezett és lehúzodott teljesen a padkára (majdnem árok is volt), ezért nem lett csatt! De ilyenkor ki lett volna a hibás???

Sztem több kocsit lehet előzni, ha a körülmények ezt megengedik. A hibás a földútról beforduló kocsi volt, mert nem győződött meg arról, hogy annak a feltételei meg vannak-e.
Írtad, hogy nem láthatta, hogy előzöl. Ha nem látom át a szitut, akkor megvárom, amíg elmennek a többiek, vagy megváltozik olyanra, ami már tisztának nevezhető...
music      

whis

  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 11516
  • [2]
KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #16 Dátum: 2004.09.30 08:18:24 »
Idézetet írta: "ATIS"
Én a C-re szavaznék mivel ha A balra kanyarodott akkor valószínű azt egy kereszteződésben tette vagyis ott balról előzni eleve tilos.
Találtam is egy ilyet:"Csak jobbról szabad előzni azt a járművet amely a balra bekanyarodási szándékot irányjelzéssel jelzi és az úttesten a balra bekanyarodáshoz szabályosan helyezkedik el."

No, látom Te sem olvasod teljesen végig a passzust  :lol:
Mert van ám egy ilyen is:
"Tilos elõzni:
...
e) útkeresztezõdésben és közvetlenül útkeresztezõdés elõtt, kivéve[/color]
- ha a forgalmat rendõr vagy fényjelzõ készülék irányítja és az elõzés az úttest menetirány szerinti bal oldalának igénybevételével nem jár,
- ha a jármû fõútvonalon vagy olyan más úton halad, amelyen elsõbbségét jelzõtábla [16. § (1) bek. u) pont] jelzi.
..."
Erre azért is emlékszem, mert nemrég hallottam a rádióban egy ilyen műsort, ahol közlekedési szakértőt kérdeztek előzésről, megállásról/várakozásról. Ott ő is említette ezt a részt. (Bevallom, én is meglepődtem, mert nekem is úgy vésődött az agyamba, hgy kereszteződés előtt nem előzni!)
 8)
'16 RAV4 HSD AWD Trend +Safety

whis

  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 11516
  • [2]
KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #17 Dátum: 2004.09.30 08:25:43 »
Idézetet írta: "ATIS"
A lényeg ott lenne hogy ha valaki már előz valakit ne menj utána mert lehet hogy ő még befér de te már nem......Ez lenne szerintem a konvojban előzés. Ami szerintem tiltott. Ebben szinte biztos vagyok.

Ami viszont nekem is homályos a több autó egyszerre előzése. Elvileg nem tiltott mivel ha már elkezdtek előzni te már nem előzhetsz. De feltünően gyanús hogy mindíg csak "megelőzendő jármű","megelőzött jármű" a szöveg még csak zárójelben sem tesznek oda többesszámot........

Szerintem ha a Kresz konkrétan nem tilt valamit (pl, hogy többen előzzenek egyszerre és ráadásul több autót), akkor szabad. Ha nem lenne szabad, akkor le lenne vésve a többi szabály közé. Nem?  :roll:
De ehhez mondjuk minden sort el kellene olvasni, mert lehet, hogy nem az előzés címszó alá van elrejtve a mondat  :wink:
'16 RAV4 HSD AWD Trend +Safety

whis

  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 11516
  • [2]
KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #18 Dátum: 2004.09.30 08:31:22 »
Szerintem van egy homályos rész, amit boncolhatunk ebből a szempontből:
"34. § (1) Elõzni abban az esetben szabad, ha

a) az elõzés céljából igénybe venni kívánt forgalmi sáv olyan távolságban szabad, hogy - figyelemmel az elõzni kívánó és a megelõzendõ jármû sebessége közötti különbségre - az elõzés a szembejövõ forgalmat nem zavarja;

b) az elõzni kívánó jármû elõzését más jármû nem kezdte meg;

c) az elõzni kívánó jármû elõtt ugyanabban a forgalmi sávban haladó másik jármû elõzési szándékot nem jelzett;

d) az elõzés során a megelõzendõ jármû mellett megfelelõ oldaltávolságot lehet tartani;
e) a vezetõ az elõzés befejezése után a jármûvel a megelõzött jármû elé, annak zavarása nélkül vissza tud térni."

Szempontunkból a b) és c) pont a lényeges, ebben viszont el van rejtve, hogy ha már más megkezdte az előzést, akkor neked nem szabad előznöd, míg a másik be nem fejezi, azaz az előzés tényállása meg nem szűnik.
Talán majd Palaczk kolléga jogi szemmel szőrszálhasogatja nekünk ezt a mondatot.  :D
'16 RAV4 HSD AWD Trend +Safety

whis

  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 11516
  • [2]
KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #19 Dátum: 2004.09.30 08:37:29 »
Idézetet írta: "Xanyi"
Nagyjából a sor felénél lehettem valahol, amikor is a teherautó elött nem sokkal jobb oldalról egy földútről kikanyarodott balra egy autó! Épp kifért a teherautótól, de azt nem láthatta hogy én ott jövök! Én meg már vagy 90-nel mehettem, oszt csak jött szembe...  :shock: Beférni nem fértem sehová...

Régen velünk is törént ilyen, csak mi nem sort előztünk, hanem egy autót. Kb százzal mehetünk, már az előzendő mellett voltunk, amikor balról kifordult egy másik szg. Szerencsésen végződött a dolog, mert akit előztünk észbe kapott és húzódott jobbra, amennyire tudott, mi is húzódtunk rá rendesen (szinte összeértek a tükrök!), a kikanyarodóban viszont megállt az ütő. Épp elfért egymás mellett a három kocsi.
Nekem ez elég megrázó volt, úgyhogy kereszteződésben sosem előzöm. Tartok a kikanyarodó és körül nem néző sofőröktől...
'16 RAV4 HSD AWD Trend +Safety

NoGun

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 585
    • http://www.nogun.hu
KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #20 Dátum: 2004.09.30 08:41:24 »
azért én tudok pár földutat, ami nem is látszik és nincs is előjelezve.
Ezek alapján sosem merhetnék előzni ...
HORDD EL MAGADON!
____ www.nogun.hu ______

Trotter66

  • Knight of the Roads
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 21911
  • ((:== Szlalomépítő ==:))
  • Autó: Toyota Prius Mk 3, Toyota Corolla E110 1,8 USDM
KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #21 Dátum: 2004.09.30 10:17:51 »
Nem is gondoltam volna, hogy ilyen lavinát indíítok el ezze az új topiccal... :-)

Néhány szót ejtenék akkor a konvoj előzéséről.
Aki azt mondta, hogy nem lehet, illetve szabad konvojt előzni, annak igaza van. Azonban a konvoj fogalmát tisztázni kellene. A konvoj szó, egy szleng, ami nem mást jelent esetünkben, mint egy olyan biztosított járműoszlopot, (továbiakban: VJO) mely elején és végén felvezető, illetve záró autó halad. Ilyen gyakori jműoszlop a katonai, vagy túlméretes, túlsúlyos jármű(vek).

Tehát esetünkben semiféleképen nem nevezhetjük konvojnak az egymás után haladó, de nem feltétlen azonos célú, és nem együvé tartozó járművek sorát.

Eből az következik, hogy a folyamatosan sorban haladó és nem VJO -nak minősülő járműveket lehet folyamatosan előzni, ha anak egyéb feltételei fentállnak. Ugyanakkor azt is le kell szögezni, hogy a folyamatosan haladó járművek a követési távolságot be kell, hogy tartsák. Egy nagy általánosságban gyakorlatilag azt jelenti, hogy a saját hosszának megfelelő távolságot kell(ene) tartani(a) az előtte haladóhoz képest. Ebből az következik, hogy ha előzésbe vagy és valami előre nem látott veszélyhelyzet alakul ki, akkor minden további nélkül be tudsz sorolni a sorba.

Ez az elmélet. A gyakorlat meg ami leírtatok

Még egy mondat a konvojhoz: Ha mi megyünk a Toyotás bulira A Szentendrei úttól csapatostól, az sem minősül konvojnak, bár egy céllal, egy útiránnyal megyünk. Persze ettől még hívhatjuk Toyota-konvojnak... :-)
Sors bona nihil aliud

Trotter66

  • Knight of the Roads
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 21911
  • ((:== Szlalomépítő ==:))
  • Autó: Toyota Prius Mk 3, Toyota Corolla E110 1,8 USDM
KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #22 Dátum: 2004.09.30 10:23:04 »
Kereszteződében akkor lehet csak előzni, ha védett útvonalon haladsz, egyébként meg nem.

Ebből adódóan az alárendelt útról bekanyarodónak kell arról meggyőződnie, hogy szabad-e a pálya, vagyis nem előznek-e, stb,stb.
Sors bona nihil aliud

squiddy

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 4649
  • Esküvői fotós
    • www.hazizsolt.hu
  • Autó: Toyota Prius SOL Navi, 2010, Toyota Avensis Liftback Sol Elegant 1.8, 2005
KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #23 Dátum: 2004.09.30 13:52:26 »
Ehhez mit szóltok? Nemrég kaptam emailben:
"A KRESZ-ben feltunt egy erdekesseg. Nem talaltam meg a
sebessegkorlatozo tablara vonatkozo MERTEKEGYSEGET sem a §14,1/d
pontban, sem általanos ervenyu szabalyozaskent. Az erdekesseg ebben az,
hogy Magyarorszagon az SI mertekegysegek szabvanyosak, amely szerint a
sebessegre a m/s alkalmazando. (A km/h nem szabvanyos!!!) Igy ha a
KRESZ-ben, illetve egy kozuti jelzotablan nincs konkretan eloirva, akkor a
jogszabalyok
szoveget tekintve a 30-as sebessegkorlatozas 30 m/s-ot, vagyis 108 km/orat
jelent... (1 m/s = 3,6 km/ora) Ehhez hozzajarul az is, hogy a jogalkoto (a
változtatásokkor mindenképpen) tudatában kellet hogy legyen ennek, mivel a
KRESZ-ben sok helyen (§ 13. 1/e,g,j; § 20. 5; 26 § ; stb) konkretan eloirja
egyes pontokra vonatkozoan a szabvanytol eltero km/h hasznalatat. Tehat ha
egyes pontoknal! nem javitottak ki, barmely allampolgar a jogalkoto tudatos
magatartasara hivatkozva ertelmezheti a tablat az SI mertekrendszer
szerint... (Mivelhogy a torvenyben nincs olyan, hogy "de hat azt tudni
kellett volna", vagy hogy "az a megszokott".)"

whis

  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 11516
  • [2]
KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #24 Dátum: 2004.09.30 14:22:08 »
Látod, amcsiban ezért nincsenek un. klasszikus Kresz táblák, mert ott jogilag mindent ki lehet csavarni. Ott minden rá van írva a táblára, így aki olvasni tud, az a táblákat is ismeri  :wink: . Sebességkorlátozó tábla pl. rövidebb oldalára fordított téglalap, fehér alapon fekete betűkkel: Speed limit 35 MPH. Ezen nincs mit félreérteni.  :lol:
'16 RAV4 HSD AWD Trend +Safety

ATIS

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1849
  • Corolla HB 88 XL
KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #25 Dátum: 2004.09.30 16:55:38 »
Idézetet írta: "whis"
Idézetet írta: "ATIS"
Én a C-re szavaznék mivel ha A balra kanyarodott akkor valószínű azt egy kereszteződésben tette vagyis ott balról előzni eleve tilos.
Találtam is egy ilyet:"Csak jobbról szabad előzni azt a járművet amely a balra bekanyarodási szándékot irányjelzéssel jelzi és az úttesten a balra bekanyarodáshoz szabályosan helyezkedik el."

No, látom Te sem olvasod teljesen végig a passzust  :lol:
Mert van ám egy ilyen is:
"Tilos elõzni:
...
e) útkeresztezõdésben és közvetlenül útkeresztezõdés elõtt, kivéve[/color]
- ha a forgalmat rendõr vagy fényjelzõ készülék irányítja és az elõzés az úttest menetirány szerinti bal oldalának igénybevételével nem jár,
- ha a jármû fõútvonalon vagy olyan más úton halad, amelyen elsõbbségét jelzõtábla [16. § (1) bek. u) pont] jelzi.
..."
Erre azért is emlékszem, mert nemrég hallottam a rádióban egy ilyen műsort, ahol közlekedési szakértőt kérdeztek előzésről, megállásról/várakozásról. Ott ő is említette ezt a részt. (Bevallom, én is meglepődtem, mert nekem is úgy vésődött az agyamba, hgy kereszteződés előtt nem előzni!)
 8)


Köszi tényleg nem voltam elég körültekintő és kicsit megleptél de az adott esetre akkor sem váltok tippet szerintem a C a hunyó mivel aki ballra megy azt balról előzni szabálytalan csak azok után amit mondtál tényleg tud ködösíteni azzal hogy a másik nem jelzett, stb. Magam részéről továbbra sem kívánok kereszteződésben előzni mert városban a sok ügyes vezető között az ilyesmi inkább kamikázetaktika mint szabályos közlekedés. Amik voltak említve a városon kívüli földutak amik rácsatlakoznak az útra számomra nem számítanak kereszteződésnek de majd kiderül a helyszinelésnél......bár remélem erre nem kerül sor.
Az igazság pusztán nézőpont kérdése.

Tamás69

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 8391
    • http://www.capella.hu
KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #26 Dátum: 2004.09.30 20:13:34 »
Idézetet írta: "Trotter66"
Még egy mondat a konvojhoz: Ha mi megyünk a Toyotás bulira A Szentendrei úttól csapatostól, az sem minősül konvojnak, bár egy céllal, egy útiránnyal megyünk. Persze ettől még hívhatjuk Toyota-konvojnak... :-)


Felvezető és zaró járművet kellene intézni, -mint  a miniszteri kocsioszlopoknak :)
Tamás
'07 Hilux
'98 Corolla HB 1,4
'05 Corolla 1,6 SOL
'03 Lexus IS200

Capella Computer Kft        Minden, ami számítástechnika!

music

  • Moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 24832
  • Autó: '08 Corolla Verso 1,8 Fullmoon; '11 Yaris II 1,33 Life
KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #27 Dátum: 2004.09.30 22:08:49 »
Idézetet írta: "squiddy"
Ehhez mit szóltok? Nemrég kaptam emailben:
"A KRESZ-ben feltunt egy erdekesseg. Nem talaltam meg a
sebessegkorlatozo tablara vonatkozo MERTEKEGYSEGET sem a §14,1/d
pontban, sem általanos ervenyu szabalyozaskent. Az erdekesseg ebben az,
hogy Magyarorszagon az SI mertekegysegek szabvanyosak, amely szerint a
sebessegre a m/s alkalmazando. (A km/h nem szabvanyos!!!) Igy ha a
KRESZ-ben, illetve egy kozuti jelzotablan nincs konkretan eloirva, akkor a
jogszabalyok
szoveget tekintve a 30-as sebessegkorlatozas 30 m/s-ot, vagyis 108 km/orat
jelent... (1 m/s = 3,6 km/ora)

Ez egy hülyeség, már olvastam korábban én is. A helyzet az, hogy valóban az SI hivatalos mértékegysége a m/s, de a km/h használata is megengedett, ergo szabályos. És ha megnézed a KRESZt, ott mindenütt km/h-ról beszélnek. Nem is lenne igazán értelme a m/s-nak.
music      

kavarc

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 912
KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #28 Dátum: 2004.10.01 09:29:01 »
Idézetet írta: "music"
Idézetet írta: "squiddy"
Ehhez mit szóltok? Nemrég kaptam emailben:
"A KRESZ-ben feltunt egy erdekesseg. Nem talaltam meg a
sebessegkorlatozo tablara vonatkozo MERTEKEGYSEGET sem a §14,1/d
pontban, sem általanos ervenyu szabalyozaskent. Az erdekesseg ebben az,
hogy Magyarorszagon az SI mertekegysegek szabvanyosak, amely szerint a
sebessegre a m/s alkalmazando. (A km/h nem szabvanyos!!!) Igy ha a
KRESZ-ben, illetve egy kozuti jelzotablan nincs konkretan eloirva, akkor a
jogszabalyok
szoveget tekintve a 30-as sebessegkorlatozas 30 m/s-ot, vagyis 108 km/orat
jelent... (1 m/s = 3,6 km/ora)

Ez egy hülyeség, már olvastam korábban én is. A helyzet az, hogy valóban az SI hivatalos mértékegysége a m/s, de a km/h használata is megengedett, ergo szabályos. És ha megnézed a KRESZt, ott mindenütt km/h-ról beszélnek. Nem is lenne igazán értelme a m/s-nak.

...pláne, hogy a büntetésnél (szabálysértés) direkt ki van hangsúlyozva, hogy "az adott úton megengedett legnagyobb sebesség km/h-ban..." szal a lényeg, hogy büntetésnél nem lehet megúszni ezzel a szöveggel...
szerintem
kavarc
'94 Carina Є 1.6 XLI

Xtrem

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 9126
KRESZ mágia - tisztázatlan helyzetek és esetek
« Válasz #29 Dátum: 2004.10.02 21:09:49 »
Lehet nem ide tartozik,de én még anno a kresz vizsgámra készűlve azon a kérdésen akadtam ki,hogy megengedett e az,hogy ha lejár a parkolási időd,akkor csak úgy odasétálsz az automatához és bedobod a köv adagnyi pénzt?
Kresz szerint nem lehetséges,el kell állni a kocsival és utána újra vissza lehet állni...  :shock: Kérdem én,ki a szösz ellenőrzi azt,hogy én már túl vagyok e a műveleten,mi értelme ennek az egésznek?
Persze az már más kérdés,hogy mit is csinál az autós a gyakorlatban... (mondjuk lehet azóta változott a kresznek ez a marhasága,őszíntén szólva nem néztem utána,ez kb 98 decemberi történet.)
Biztosan nem álmodtam,ekkora marhaságokat nem szoktam.  :)
2005 Avensis Sedan 2.4 vvt-i Aut Executive +Navi
61