A vásárló réteg még más.
Az elektromos autókat vevők még éppen csak a "korán befogadók" (
Early Adopters) stádiumban vannak, ezeknek a vásárlási mintái jelentősen eltérnek a tömegvásárlókétól.
A cikkben a decemberi eladásokat hasonlítják össze a januári eladásokkal, ami eleve helytelen gyakorlat, révén hogy a december egy tipikusan pörgős hónap, miközben januárt általában az uborkaszezon jellemzi kereskedelmileg. Ebbe a mintázatba az early adopterek beilleszkednek, arról nem is beszélve, hogy céges vonalon az év végén elköltendő pénz jelensége nem csak tipikusan magyar. Az ilyen hibák elkerülése végett szokták inkább az adott hónapot az előző év azonos hónapjával összevetni. Ez a csávó pedig csak egy lelkes e-autós közösségi tag...
Az hogy a Toyota még nem gyárt elektromos autót valószínűleg annak tudható be, hogy ők ki akarják hagyni az inkább veszteséges és presztízs-veszélyes early adopter fázist, és egyenesen az early majority-t akarják majd megcélozni az elektromos autókkal. Ezzel számos előnyt tudhatnak be:
- a kivárás lehetőséget ad megfigyelni hogy a többi gyártó, a jogi szabályozás, energiahálózatok fejlesztése merre halad
- a kivárás lehetőséget ad a belső fejlesztéseket alaposabban elvégezni > jobb minőségű/tulajdonsággal rendelkező modell első piacra dobás lehet az eredménye
- az elektromos autók eladási darabszáma még mindenkinek veszteséges, legalább a gyártási költségek nincsenek (csak a kutatás/fejlesztés)
- sokkal kevesebb early adopter lesz (csak a márkahűek/rajongók), jól célzott marketinggel be lehet rontani egyenesen az early majority-be.
Emiatt úgy gondolom a Toyotának is lesz (tisztán) elektromos autója, akkor, amikor a konkurencia már elég darabszámot adott el belőle, és amikor már nagyon tuti, valóban komolyan vehető modellel lehet előállni. Ezt az iskolát a Toyota már rég kijárta a Prius-szal.