Szerző Téma: Elektromos autózás / önvezetés  (Megtekintve 118626 alkalommal)

0 Felhasználó és 1 vendég van a témában

robi (Robi)

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 9519
Re:Elektromos autózás / önvezetés
« Válasz #180 Dátum: 2021.02.21 12:29:33 »
Szerencsére a gazdaság eleve önszabályozó, így nincs mitől tartani - aki nekirohan, annak fájni fog. Nyilván nem fog senki, annyira nem hülyék. Vagyis ha azok, akkor viszont meg is érdemlik...

music

  • Moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 26326
Re:Elektromos autózás / önvezetés
« Válasz #181 Dátum: 2021.03.03 11:53:32 »
Ennek vajon mi lehet az oka?
Mert a teljes újautó eladások "csak" 28%-kal estek vissza, míg ezen belül az elektromosak 60-nal.
« Utoljára szerkesztve: 2021.03.03 11:55:11 írta music »
music     

robi (Robi)

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 9519
Re:Elektromos autózás / önvezetés
« Válasz #182 Dátum: 2021.03.03 12:31:08 »
A vásárló réteg még más.

Az elektromos autókat vevők még éppen csak a "korán befogadók" (Early Adopters) stádiumban vannak, ezeknek a vásárlási mintái jelentősen eltérnek a tömegvásárlókétól.
A cikkben a decemberi eladásokat hasonlítják össze a januári eladásokkal, ami eleve helytelen gyakorlat, révén hogy a december egy tipikusan pörgős hónap, miközben januárt általában az uborkaszezon jellemzi kereskedelmileg. Ebbe a mintázatba az early adopterek beilleszkednek, arról nem is beszélve, hogy céges vonalon az év végén elköltendő pénz jelensége nem csak tipikusan magyar. Az ilyen hibák elkerülése végett szokták inkább az adott hónapot az előző év azonos hónapjával összevetni. Ez a csávó pedig csak egy lelkes e-autós közösségi tag...

Az hogy a Toyota még nem gyárt elektromos autót valószínűleg annak tudható be, hogy ők ki akarják hagyni az inkább veszteséges és presztízs-veszélyes early adopter fázist, és egyenesen az early majority-t akarják majd megcélozni az elektromos autókkal. Ezzel számos előnyt tudhatnak be:
- a kivárás lehetőséget ad megfigyelni hogy a többi gyártó, a jogi szabályozás, energiahálózatok fejlesztése merre halad
- a kivárás lehetőséget ad a belső fejlesztéseket alaposabban elvégezni > jobb minőségű/tulajdonsággal rendelkező modell első piacra dobás lehet az eredménye
- az elektromos autók eladási darabszáma még mindenkinek veszteséges, legalább a gyártási költségek nincsenek (csak a kutatás/fejlesztés)
- sokkal kevesebb early adopter lesz (csak a márkahűek/rajongók), jól célzott marketinggel be lehet rontani egyenesen az early majority-be.

Emiatt úgy gondolom a Toyotának is lesz (tisztán) elektromos autója, akkor, amikor a konkurencia már elég darabszámot adott el belőle, és amikor már nagyon tuti, valóban komolyan vehető modellel lehet előállni. Ezt az iskolát a Toyota már rég kijárta a Prius-szal.
« Utoljára szerkesztve: 2021.03.03 13:02:00 írta robi (Robi) »

csufár

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 10322

vd1234

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 10249
  • Toyota Carina E 1994 sedan (japán verzió;) )
Re:Elektromos autózás / önvezetés
« Válasz #184 Dátum: 2021.04.19 10:21:19 »
Kíváncsi vagyok, mi lesz ebből az egész önvezetésből, újabb Darwin-díj jelölt eset  :cry:
https://www.vezess.hu/hirek/2021/04/19/onvezeto-teslaban-halhatott-meg-ket-ember-a-kormany-mogott-senki-nem-ult/

music

  • Moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 26326
Re:Elektromos autózás / önvezetés
« Válasz #185 Dátum: 2021.04.19 13:34:29 »
Továbbá emlékszünk még az állítólag beragadó Toyota-gázpedál esetére, illetve az abból kipattant óriási műbalhéra? Ez van akkora horderejű, kíváncsi vagyok, lesz-e belőle nemzeti ügy...
music     

vd1234

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 10249
  • Toyota Carina E 1994 sedan (japán verzió;) )
Re:Elektromos autózás / önvezetés
« Válasz #186 Dátum: 2021.04.23 15:50:50 »
Kisebb érdekesség:

https://hvg.hu/cegauto/20210423_Ket_tekercs_kormanyra_akasztott_szigeteloszalaggal_kiiktattak_a_Tesla_Autopilot_vedelmi_rendszeret__video?s=hk

Nem azért tettem be ezt a hivatkozást, hogy lám, elég gyorsan be lehet csapni ezt a rendszert (még), mert ilyenek mindig lehetnek, találékony emberek vannak na...
Ez a mondat inkább az érdekes most:
"Elon Musk a Tesla vezérigazgatója a balesetet követően azt közölte, hogy tudomásuk szerint a kocsihoz nem vették meg a teljes önvezető módot, amellyel olyan kis utcában is lehet Autopilot módban autózni, mint amiben a baleset történt."

Nem szeretnék helytelen következtetést levonni, de:
Tudtommal alapból ott van kb. minden ezekben, ami érzékel hardveres szinten mindenfélét, "csak" a szoftver az, amivel lehet "szintet lépni".
Ha nem veszed meg azt, amivel "olyan kis utcában" sem pusztulnál el, akkor a kocsi lazán engedi, hogy elpusztulj?? Ez ennyivel megúszható? Egy blokkot sem kell/lehet ott hagyni aktívan a szoftverben, hogy (még ha vannak is h*lyék), legalább ne engedje a kocsi (!) elpusztulni őket? Fizetsz, vagy megdöglesz, vagy mi az ars poetica?

Múltkor is azt nyilatkozta valaki (most nem tudom sajnos, hol volt ez pontosan), hogy azért gyalult le valakit egy Tesla (aki ugye meg is halt), mert "nem tanították meg neki, hogy néz ki egy biciklis ember és nem ismerte fel". Szerintem nem ilyen bonyolult dolog ez. Ilyen esetben MINDEGY az, hogy mi van előtte, amit felismer vagy sem. VALAMI ott van előtte, tehát nem gyalulja le, nem kell ehhez felismerni. Ha meg mondjuk nem érzékelte, hogy bármi is van előtte, az is nagy gáz.

music

  • Moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 26326
Re:Elektromos autózás / önvezetés
« Válasz #187 Dátum: 2021.04.23 17:17:59 »
Múltkor is azt nyilatkozta valaki (most nem tudom sajnos, hol volt ez pontosan), hogy azért gyalult le valakit egy Tesla (aki ugye meg is halt), mert "nem tanították meg neki, hogy néz ki egy biciklis ember és nem ismerte fel". Szerintem nem ilyen bonyolult dolog ez. Ilyen esetben MINDEGY az, hogy mi van előtte, amit felismer vagy sem. VALAMI ott van előtte, tehát nem gyalulja le, nem kell ehhez felismerni. Ha meg mondjuk nem érzékelte, hogy bármi is van előtte, az is nagy gáz.
Sajnos de. Ilyenkor mindig eszembe jut az a rendszeres hír, az érdekesség rovatokban szokott szerepelni, hogy néha rendeznek robotjárműveknek tájékozódási versenyt. A feladat látszólag nem túl bonyolult Egy (általában amerikai) metropoliszban kell eljutni A pontból B-be, melyek olyan 8-10 km-re vannak egymástól, tehát jut bele irányváltás, utcán átkelés, akadályok kikerülése, stb. Emlékeim szerint az épp aktuális feladat még sosem sikerült egyetlen járműnek sem.
A helyzetfelismerésen alapuló döntés - úgy tűnik - annyira komplex dolog, ami egyelőre meghaladja a mesterséges intelligenciák tudását. Remélem, nemcsak egyelőre.
music     

vd1234

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 10249
  • Toyota Carina E 1994 sedan (japán verzió;) )
Re:Elektromos autózás / önvezetés
« Válasz #188 Dátum: 2021.04.23 19:38:22 »
Sajnos de. Ilyenkor mindig eszembe jut az a rendszeres hír, az érdekesség rovatokban szokott szerepelni, hogy néha rendeznek robotjárműveknek tájékozódási versenyt. A feladat látszólag nem túl bonyolult Egy (általában amerikai) metropoliszban kell eljutni A pontból B-be, melyek olyan 8-10 km-re vannak egymástól, tehát jut bele irányváltás, utcán átkelés, akadályok kikerülése, stb. Emlékeim szerint az épp aktuális feladat még sosem sikerült egyetlen járműnek sem.
A helyzetfelismerésen alapuló döntés - úgy tűnik - annyira komplex dolog, ami egyelőre meghaladja a mesterséges intelligenciák tudását. Remélem, nemcsak egyelőre.

Pedig a Teslafőnök szerint el tudta volna, csak nem vették meg a ficsört: a múltkorihoz képest ez azért ellentmondás, persze lehet, hogy azóta javítottak a rendszerükön.
Egyébként meg egy robotporszívó is képes elkerülni egy akadályt tudtommal, pedig az hol van ezektől a rendszerektől.

Régebben pedig mutattak egy videót, ahol a Tesla olyan jól ismerte fel a veszélyhelyzetet, hogy még semmi sem láttam belőle és az meg már csipogott ezerrel. Gyanakodtam rá, hogy akkor éppen bejött neki, de nem biztos, hogy ezt annyira megbízhatóan tudná legközelebb is produkálni :hmmmm:

afekete

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 4548
Re:Elektromos autózás / önvezetés
« Válasz #189 Dátum: 2021.04.24 08:12:31 »
A Tesla Autopilot még mindig nem önvezető rendszer, csak vezetés segítő - és ezt ki is írja.
Ha néhány Darwin díjas ezt kijátssza, egészségükre, az ő autójuk/életük.
Mondjuk ha tényleg nem vették meg, csak házilag aktiválták, akkor még egy ok a Darwin díjra.
Amúgy egy időben az ABS is feláras volt, a vezetéssegítő rendszerek nagy része most is.
Az hogy software vagy hw aktiválja, a lényegen nem változtat, az Autopilot egy kényelmi szolgáltatás, amiért fizetni kell.
Attila 31
  - Avensis
- Prius

music

  • Moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 26326
Re:Elektromos autózás / önvezetés
« Válasz #190 Dátum: 2021.04.25 01:51:10 »
Pedig a Teslafőnök szerint el tudta volna, csak nem vették meg a ficsört: a múltkorihoz képest ez azért ellentmondás, persze lehet, hogy azóta javítottak a rendszerükön.
Egyébként meg egy robotporszívó is képes elkerülni egy akadályt tudtommal, pedig az hol van ezektől a rendszerektől.

Régebben pedig mutattak egy videót, ahol a Tesla olyan jól ismerte fel a veszélyhelyzetet, hogy még semmi sem láttam belőle és az meg már csipogott ezerrel. Gyanakodtam rá, hogy akkor éppen bejött neki, de nem biztos, hogy ezt annyira megbízhatóan tudná legközelebb is produkálni :hmmmm:
A robot porszívó más, mert behatárolt helyen dolgozik, ott nem tud eltévedni. A csipogás nem döntés, hanem reakció. Nem véletlen, hogy a Tesla nem engedi a felügyelet nélküli vezetést, mert pont a döntést nem vállalja fel, nem is teheti egyébként, mert az autóvezetőt fogják felelősségre vonni, és ez így jogilag visszás lenne, ha az autó csinál valamit a te kontódra.
music     

vd1234

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 10249
  • Toyota Carina E 1994 sedan (japán verzió;) )
Re:Elektromos autózás / önvezetés
« Válasz #191 Dátum: 2021.04.25 09:26:32 »
A robot porszívó más, mert behatárolt helyen dolgozik, ott nem tud eltévedni. A csipogás nem döntés, hanem reakció. Nem véletlen, hogy a Tesla nem engedi a felügyelet nélküli vezetést, mert pont a döntést nem vállalja fel, nem is teheti egyébként, mert az autóvezetőt fogják felelősségre vonni, és ez így jogilag visszás lenne, ha az autó csinál valamit a te kontódra.
Sorban próbálom:
1. Annyiban nagyon köze van a felvetésemhez, hogy egy nagyon behatárolt esetről van szó: nem hagyni meghalni még a Darwin-díj jelölteket és mást elütni sem.
2. Ez azt jelenti, hogy ha képes reagálni, akkor ahhoz felismerés is kell már, ha pedig van felismerés, akkor egy végletes helyzetben tud dönteni is (pl. csipogás helyett megáll: az is döntés volt, hogy megszólalt egy figyelmeztető hang), vagyis
3.  ha életveszélyes helyzetben dönt az autó rendszere (más közlekedők veszélyeztetése nélkül!), és megakadályoz egy halálos kimenetelű szerencsétlenséget (amit sajnos emberi hülyeség idézett elő), akkor azzal életet ment, ezért pedig nem von(hat)ják felelősségre az autó vezetőjét.

Egy kérdés utólag felmerült benne, elnézést, ha már ezt kitárgyaltátok volna: ha megpróbálná például szándékosan a szembejövőbe vezetni az ilyen autót a vezetője, akkor ezek szerint azt is hagyná, mert nem dönthet?

Megpróbálom a lényeget összefoglalni: én mindig úgy tanultam, hogy ha tisztázatlan forgalmi helyzet van, akkor álljak meg (más veszélyeztetése nélkül). Gyakorlatilag (leegyszerűsítve) ennek a megvalósítását hiányolom: ez pedig nem ütközik semmilyen szabályba. Ha a vezető erre nem képes, akkor megteszi ezt helyette ez a rendszer: nem engedi önmagát megölni az embert és/vagy másokat sem. Ezért nem büntetés, hanem dicséret jár (nem a vezetőnek).

robi (Robi)

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 9519
Re:Elektromos autózás / önvezetés
« Válasz #192 Dátum: 2021.04.25 22:17:25 »
Továbbra is azon az állásponton vagyok, hogy rendes (100% autonóm és felelősségteljes) önvezetés sose lesz lehetséges azokon az utakon amelyeken most járunk, jelen állapotukban. Ezeket emberi használatra tervezték.

Valszeg át lehet őket alakítani önvezető autók számára is, de ez nem lesz sem olcsó, sem gyors menet. Kérdés ki akarja majd ezt kifizetni.

Amig ez nincs, csak vezetéssegítés van, a vezetésért pedig a vezető sofőr (ember) felel. Slussz.
« Utoljára szerkesztve: 2021.04.25 22:20:42 írta robi (Robi) »

robi (Robi)

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 9519

music

  • Moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 26326
Re:Elektromos autózás / önvezetés
« Válasz #194 Dátum: 2021.05.24 18:03:15 »
Szeretem az ilyen cikkeket, amikor katalógusérték alapján sorba tesznek termékeket. Rendkívül informatív és reális... :devil:
music