Szerző Téma: Elektromos autózás / önvezetés  (Megtekintve 70278 alkalommal)

0 Felhasználó és 1 vendég van a témában

afekete

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 4484
Re:Elektromos autózás / önvezetés
« Válasz #225 Dátum: 2021.09.29 22:04:38 »
Azért arra kiváncsi volnék, hogy független vagy vagy valaki által támogatott volt az a tanulmány. :)
Attila 31
  - Avensis
- Prius


PiciPeti

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 3320
Re:Elektromos autózás / önvezetés
« Válasz #227 Dátum: 2021.09.30 20:17:39 »
Azért arra kiváncsi volnék, hogy független vagy vagy valaki által támogatott volt az a tanulmány. :)

Én már nagyon régóta nem tudnék olyan témakört, vagy iparágat mondani, ahol független vélemények, tanulmányok olvashatóak. Nyilván nem szabad mindent készpénznek venni, de megfelelő mennyiségű, és minőségű tartalom fogyasztása után kialakulhat egy kép, ami alapján az ember megpróbálja közelíteni a valóságot. Másképp szerintem nem megy...

Nyilván itt is rengeteg sarkítás, és felületesség volt, hiszen nem vettük ide a belsőégésű motorok, és azok kipufogó-gáz utánkezeléséhez szükséges nyersanyagot, ezek fejlesztése, tesztelése során történő kibocsájtást, stb, stb. De kíváncsi lennék, hogy hány megrögzött villanyautós nem gondolt még bele, hogy vajon mivel jár annak az akkunak az előállítása, és milyen kibocsájtást okoz...

robi (Robi)

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 9220
Re:Elektromos autózás / önvezetés
« Válasz #228 Dátum: 2021.09.30 20:32:14 »
Egy dologra nem gondolnak az efféle okosságokat leírók ilyenkor: az elektromos autók gyártása/előlállítása során keletkező szennyezés bár valóban összemérhető (még) a régifajta autók üzemeltetése során keletkező szennyezéssel, azt fontos szem előtt tartani, hogy ez koncentráltan, és szigorúan ellenőrzötten képződik (fizikailag értve, jellemzően néhány helyen csupán), ami sokkal jobb esélyet ad idővel az egyre környezetkímélőbb gyártás/előállítás kifejlesztésére.

Ezzel szemben a fosszillis üzemanyagú járművek jó, ha teljesítik a normákat amikor a gyárból kigurulnak. Aztán miután kikerülnek, ellenőrizhetetlenné válik a _tényleges_ környezeti terhelésük. Lásd a leggyakoribb példát: az első dolog amit kiszerelnek a dízelek millióiból 5 év után az a katalizátor. Nem csak nálunk. Ez általi szennyezést pl nem méri senki, pedig jelentős.

Nagyon fontos az, hogy ha keletkezik is környezetszennyezés, az ne a felelőtlen és kontrollálhatatlan használat során jöjjön létre, hanem a hatóságilag is sokkal jobban kézben tartható gyártás során. Ez jelentős és hatékony előrelépés lesz környezetvédelmi szempontból.

Hozzáteszem hogy almát almával kellene összehasonlítani amúgy, tehát nem illene keverni a gyártást az üzemeltetéssel...
« Utoljára szerkesztve: 2021.09.30 20:36:40 írta robi (Robi) »

PiciPeti

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 3320
Re:Elektromos autózás / önvezetés
« Válasz #229 Dátum: 2021.09.30 20:48:41 »
Nagyrészt egyetértek, de azt azért gondolom érezzük, hogy a lítiumot nem csak a geológiai fellelhetősége miatt bányásszák legnagyobb részt kínában. hanem mert ők bányásznak a legolcsóbban.
Egyfelől a munkaerő miatt, de méginkább a "nem olyan szigorú" környezetvédelni rendelkezések és ellenőrzések miatt...  :ph34r:

robi (Robi)

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 9220
Re:Elektromos autózás / önvezetés
« Válasz #230 Dátum: 2021.10.01 10:02:41 »
Ez így van, de itt is érdemes az ő (és más) szemszögükből nézni a dolgokat. A Nyugat már az 1800-as években elkezdte az ipari forradalmat, hatalmas gazdasági és politikai fölényre tettek szert azóta. Nem volt gond a brutális környezetszennyezés. A többi ország aki csak 80-100 évvel később kezdet bele, egyrészt addig csak elszenvedte a nyugatiak globális szennyezését, másrészt most hozza be a lemaradását.

Ezért ők azzal érvelnek, hogy bezzeg ha Nyugatnak volt 100 éve hogy büntetlenül fejlődhessen a környezet kárára, mi lenne ha most egy kicsit fordulna a kocka. Magyarán - a Nyugat legyen szíves most már váljon karbon semlegessé, addig a fejlődésben lévők kapjanak még egy 20-30 éves laufot ők is hogy fel tudjanak kapaszkodni a modern civilizációhoz.
Bár kellemetlen dolog, de ennyi igazuk azért van - nem mentegetni akarom őket. (és persze a Nyugat ebből is hasznot húz)

Kína speciel (bár még mindig a "fejlődésben lévő" kategóriába sorolja magát) már elég jól áll a környezetvédelmi önszabályozás tekintetében is, az elmúlt 1-2 évben sorra zárták be a szénerőműveik nagy részét (nem úgy mint a lengyelek!) és átálltak megújulókra, emiatt lehet is olvasni hogy picit túltolták, országrészeket érintő áramkimaradásaik vannak időnként (a megújulók szezonalitása ugyebár).
Ebből is látszik hogy Kína rövidesen kilép a "fejlődésben lévő" kategóriából és nemzetközileg elismerten készül nagyhatalommá válni, nem véletlen számos csörtéjük már most van Amerikával.

« Utoljára szerkesztve: 2021.10.01 10:11:37 írta robi (Robi) »

csufár

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 10278
Re:Elektromos autózás / önvezetés
« Válasz #231 Dátum: 2021.10.01 11:54:42 »
Ez így van, de itt is érdemes az ő (és más) szemszögükből nézni a dolgokat. A Nyugat már az 1800-as években elkezdte az ipari forradalmat, hatalmas gazdasági és politikai fölényre tettek szert azóta. Nem volt gond a brutális környezetszennyezés. A többi ország aki csak 80-100 évvel később kezdet bele, egyrészt addig csak elszenvedte a nyugatiak globális szennyezését, másrészt most hozza be a lemaradását.
Ezért ők azzal érvelnek, hogy bezzeg ha Nyugatnak volt 100 éve hogy büntetlenül fejlődhessen a környezet kárára, mi lenne ha most egy kicsit fordulna a kocka. Magyarán - a Nyugat legyen szíves most már váljon karbon semlegessé, addig a fejlődésben lévők kapjanak még egy 20-30 éves laufot ők is hogy fel tudjanak kapaszkodni a modern civilizációhoz.
Bár kellemetlen dolog, de ennyi igazuk azért van - nem mentegetni akarom őket. (és persze a Nyugat ebből is hasznot húz)
Kína speciel (bár még mindig a "fejlődésben lévő" kategóriába sorolja magát) már elég jól áll a környezetvédelmi önszabályozás tekintetében is, az elmúlt 1-2 évben sorra zárták be a szénerőműveik nagy részét (nem úgy mint a lengyelek!) és átálltak megújulókra, emiatt lehet is olvasni hogy picit túltolták, országrészeket érintő áramkimaradásaik vannak időnként (a megújulók szezonalitása ugyebár).
Ebből is látszik hogy Kína rövidesen kilép a "fejlődésben lévő" kategóriából és nemzetközileg elismerten készül nagyhatalommá válni, nem véletlen számos csörtéjük már most van Amerikával.
a száz évvel ezelőtti nyugati ipari fejlődésnek nem volt még hatása globális szinten. közben viszont túlnépesedtünk, ami miatt fenntarthatatlanná vált a korábbi/jelenlegi helyzet. emiatt a fejlődők nem igényelhetik azt, hogy még kapjanak időt, mert az időközben elfogyott. ha így folytatjuk, a levegő is el fog. egyszerűen nem mehetnek végig ugyanazon az úton, mint európa kétszáz éve, mert az nem lehetséges.

persze a fejlődők fejlődni akarnak, ezért felmerül a kérdés, hogy akkor adjunk nekik valamit cserébe azért, hogy ne szennyezzenek?
és a neheze: a felmelegedés, légszennyezés meg hasonló kérdések globálisak, de a szennyezés az lokális. tehát: ki fizessen és kinek mindezért? joggal kérhetik a brazilok, hogy aki szerint nem kéne kivágni az esőerdőt, az akkor küldjön pénzt nekik?

borzasztó nehéz kérdések ezek

robi (Robi)

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 9220
Re:Elektromos autózás / önvezetés
« Válasz #232 Dátum: 2021.10.01 12:06:20 »
a száz évvel ezelőtti nyugati ipari fejlődésnek nem volt még hatása globális szinten.
Dehogynem. Az ózonlyukat az 1970-es évek végefele vették csak észre, annál jóval korábban ott lehetett már. És az globális hatásnak számít... úgy 2075-re várható hogy visszazsugorodik kb. akkorára mint akkor volt amikor észrevették hogy baj van...
A rengeteg mezőgazdaságba bevezetett vegyszer is amit csak az elmúlt 20-30 évbe tiltottak be, mert rovarfajok ezrei tűntek el nem csak nyugaton... Az globális felmelegedés 50-60 éve mérhető, és nyilván nem csak nyugaton.

Szerintem igényelhetik az időt és igénylik is, ha teccik ha nem. Nem kapnak és nem is kérnek ők is 100 évet, de kevesebb, mint felével beérik.
Pénzt is fognak kapni azért, hogy időközben a nyugatiak szemetét ők termeljék meg és utána kapják is vissza és ők égessék is el. Ez végül is Nyugat érdeke is valahol, most a fejlődők szőnyege alá akar söpörni, az meg örömmel meg is teszi pár gumicsontért.
Mocskos dolog ez valóban.

Kínával már nem lehet viccelni, mert míg a Nyugat kényelmesen hátradőlve évezte az előnyöket, ő szépen nagyra nőtt és az egész Nyugatot saját magától tette függővé. A brazilok se kispályások, a Nyugati hamburgerek tehetnek arról, hogy a marhahús világfogyasztásának döntő többsége ott termelődik... Csak úgy tudnánk őket "térdre kényszeríteni" ha bezárnánk a saját mekijeinket az egész világban... Könnyű nekünk innen átugatni hogy ne vágjál ki esőerdőket, de közbe meg megy a megrendelés a még több marhahúsért, hát a marhának hely kell hogy felnőjön. A Nyugat miatt vágják ki, nem szórakozásból.

« Utoljára szerkesztve: 2021.10.01 12:24:34 írta robi (Robi) »

robi (Robi)

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 9220
Re:Elektromos autózás / önvezetés
« Válasz #233 Dátum: 2021.10.01 12:55:07 »
Lásd Covid vakcínák ügyét: Nyugat le tudta magának gyártani rekord időn belül, többfélét ráadásul. Fejlődő ország mai napig alig kap belőle, inkább megvárja a nyugati hogy lejárjon a szavatossága, aztán kidobja.

Ennyit a globális összefogásról, együtt egymásért való cselekedetről. Ha mi ilyenek vagyunk akkor ők meg olyanok.

csufár

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 10278
Re:Elektromos autózás / önvezetés
« Válasz #234 Dátum: 2021.10.01 21:51:38 »
szerintem részben ugyanarról beszélünk.
a fejlődők fejlődni akarnak, a fejlettek pedig értik is, mi ennek az ára. kérdés, hogy azt ki fizesse meg. vagy megfulladunk. kicsit olyan ez, mint amikor a két tökös gyerek egymással szembe hajt az úton, aztán az győz, aki később kapja el a kormányt. vagy meghalnak mindketten.
szó nincs arról, hogy a nyugat kényelmesen hátradőlve bármilyen előnyt élvezett volna. a több évszázados befektetett munkájának előnyét használta ki, nincs ebben semmi különleges, elítélendő vagy irigyelni való. pont, hogy a fejlődők jönnek fel az utóbbi években annyira, hogy elkezdtek gyarmattartó módon viselkedni...
egyébként meg mi a pék füléért adózzak én a saját munkámmal azért, hogy afrikában vagy dél-amerikában beoltsanak valakit? ha fizetnek ugyanúgy, mint mi, jutna ám nekik is. de valamiért mindig úgy alakul, hogy csak ingyen kellene, pénzért nem...te szoktál adni pénzt koldusoknak?
és továbbra is a kérdés: ki fizessen a tiszta levegőért?

robi (Robi)

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 9220

csufár

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 10278
Re:Elektromos autózás / önvezetés
« Válasz #236 Dátum: 2022.01.24 19:53:02 »
Apa kezdőődik...
https://telex.hu/tech/2022/01/24/a-tuleroltetett-zold-atallas-miatt-nem-lesz-uj-autod
az én összeesküvés-elméletem elég egyszerű: a gyártók úgy gondolkodtak-gondolkodnak, hogy mivel drágák az elektromos autók, ezért fel kell emelni a meglevők árát. aztán már csak egy kis lépés kell :)

music

  • Moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 25965
Re:Elektromos autózás / önvezetés
« Válasz #237 Dátum: 2022.01.31 06:42:27 »
music     

robi (Robi)

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 9220
Re:Elektromos autózás / önvezetés
« Válasz #238 Dátum: 2022.01.31 19:18:46 »
Teljesen igaza van. De ez nem elektromosság-specifikus dolog, régi autóknál is ugyanez van. Ott is többnyire a nagyobb teljesítményű autók nehezebbek is.

music

  • Moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 25965
Re:Elektromos autózás / önvezetés
« Válasz #239 Dátum: 2022.01.31 22:45:28 »
Szerintem nem ez volt a lényegi mondanivaló, hanem a pocsékolás. Merthogy az elektromos töltés idővel elszáll, a benzin nem.
music