Szerző Téma: Elektromos autózás / önvezetés  (Megtekintve 118470 alkalommal)

0 Felhasználó és 1 vendég van a témában

micila

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 6024
  • épGÉPész
Re:Elektromos autózás / önvezetés
« Válasz #210 Dátum: 2021.09.15 07:15:19 »
A múltkori, fajlagos költséget ragasztgatunk a benzinkútra c. műsorra, és milyen olcsó az elektromos - egy kis adalék:

https://www.origo.hu/auto/20210914-hyundai-ioniq-5-menetproba.html?utm_source=www.origo.hu&utm_medium=referral&utm_campaign=ott_a_03_n

Részlet:
"és a teljes töltés is megvan bő 17 perc alatt. Kár, hogy ilyen töltési teljesítményre nálunk még csak az Ionity töltőszigetek képesek (amiből jelenleg csak öt működik Magyarországon), és ezeknél akár 20 ezer forintba is kerülhet egy villámtöltés, ha a nagyobb, 72,6 kWh-s akkumulátor van az Ioniq 5 padlójában. Ezzel a kapacitással egyébként elméletileg akár 480 km-t is meg lehet tenni egy teljes feltöltéssel, de a kisebb, 58 kWh akkumulátor 384 km-es hatótávja sem rossz."

480 km 20 ezer HUF, az nálam kb. 4167 HUF /  100 km, vagyis E10-ből holnapi áron is bő 9,1 liter / 100 km - es fogyasztásra jön ki. Oké, a 17 perc felára  :otlet:

Nekem még nem került ennyi időmbe az autóm teljes feltöltése benzinnel, fizetéssel együtt a BSS kútnál.
de internis non iudicat praetor  /Aquinói Tamás nyomán/
audacter mentiare, semper aliquid haeret
Nouă ouă ouă nu

music

  • Moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 26326
Re:Elektromos autózás / önvezetés
« Válasz #211 Dátum: 2021.09.25 20:34:09 »
Senki ne mondja, hogy a Toyota le van maradva...
music     

andras69

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1142
  • T22 Avensis 1.6 Vvt-i, BMW E46 320D
Re:Elektromos autózás / önvezetés
« Válasz #212 Dátum: 2021.09.25 22:21:25 »
Nagyon ezt a szilárdtest akkut emlegeti a Toyota...
Nekem azért furcsa, mert ebben a linkelt cikkben is az írják:
" körülbelül 4100 milliárd forintot fognak lítium-ion és szilárdtest-akkumulátorok fejlesztésre fordítani "
Tehát NEM biztos, hogy olyan közeli az a szilárdtest akku, mint ahogy sugalják! :hmmmm:
Nyakukon a konkurencia, mostmár villantani kellene valami villanyos autót!  :)
Unokáink úgy fognak nézni a belsőégésű motorra, mint mi a gőzgépre.

vd1234

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 10248
  • Toyota Carina E 1994 sedan (japán verzió;) )
Re:Elektromos autózás / önvezetés
« Válasz #213 Dátum: 2021.09.25 22:45:57 »
Senki ne mondja, hogy a Toyota le van maradva...
Szerintem le van. Persze változtathatnak rajta, de egyelőre nem tudok a piacon tisztán elektromos Toyotát.
Most talán 2025-ig (meg utána) megnyomják a dolgot.
De néztem a Nissan Leaf-eket (mert Toyotákat nem tudok...), ott már a használtak között is lehet(ne) találni jobb állapotúakat is már 4 millió környékén, és a 40 kWh akku nekünk már kb. mindenre (is) elég lenne  :hmmmm: 

music

  • Moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 26326
Re:Elektromos autózás / önvezetés
« Válasz #214 Dátum: 2021.09.26 08:53:34 »
Azt gondolom, hogy a Toyota két ok miatt foglalkozik a jelenlegi technikára vonatkozólag mérsékelt lelkesedéssel a tisztán elektromos hajtással.
Egyrészt ahogy a dízelekről is elmondható, hogy nincs már benne jelentős fejlesztési potenciál, ide is igaz - a hatótávot tekintve, márpedig a többségnek olyan autó kell, amit nem kell 200 km-enként tölteni.
A másik része az anyagi: már látszik a mindenki által jósolt jelenség, azaz a széleskörű elterjedés felnyomná az áram árát, és így nemcsak maga a jármű, a fenntartása is drága játék lenne.
És tk. a harmadik ok, hogy a nyersanyag szükségletekkel is baj lenne a tömeges elterjedéssel, olyan anyagokat kell találni az akkumulátorok számára, amiből sok van.
« Utoljára szerkesztve: 2021.09.26 08:55:17 írta music »
music     

robi (Robi)

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 9518
Re:Elektromos autózás / önvezetés
« Válasz #215 Dátum: 2021.09.26 14:55:57 »
a harmadik ok, hogy a nyersanyag szükségletekkel is baj lenne a tömeges elterjedéssel, olyan anyagokat kell találni az akkumulátorok számára, amiből sok van.
Ezzel dél-nyugat Kína, és Afganisztán áll a legjobban...

micila

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 6024
  • épGÉPész
Re:Elektromos autózás / önvezetés
« Válasz #216 Dátum: 2021.09.27 07:55:27 »
Azt gondolom, hogy a Toyota két ok miatt foglalkozik a jelenlegi technikára vonatkozólag mérsékelt lelkesedéssel a tisztán elektromos hajtással.
Egyrészt ahogy a dízelekről is elmondható, hogy nincs már benne jelentős fejlesztési potenciál, ide is igaz - a hatótávot tekintve, márpedig a többségnek olyan autó kell, amit nem kell 200 km-enként tölteni.
A másik része az anyagi: már látszik a mindenki által jósolt jelenség, azaz a széleskörű elterjedés felnyomná az áram árát, és így nemcsak maga a jármű, a fenntartása is drága játék lenne.
És tk. a harmadik ok, hogy a nyersanyag szükségletekkel is baj lenne a tömeges elterjedéssel, olyan anyagokat kell találni az akkumulátorok számára, amiből sok van.

Mi baj lehet vele? A Föld jelenlegi szárazulatainak ~2%-a magnézium!  és még ott van a tengervíz is !!!
de internis non iudicat praetor  /Aquinói Tamás nyomán/
audacter mentiare, semper aliquid haeret
Nouă ouă ouă nu

afekete

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 4547
Re:Elektromos autózás / önvezetés
« Válasz #217 Dátum: 2021.09.28 08:38:37 »
Hát legfeljebb annyi, hogy most mindenhol lítiumot és kobaltot szeretnének.  ::)
Attila 31
  - Avensis
- Prius

micila

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 6024
  • épGÉPész
Re:Elektromos autózás / önvezetés
« Válasz #218 Dátum: 2021.09.28 09:32:44 »
Hát legfeljebb annyi, hogy most mindenhol lítiumot és kobaltot szeretnének.  ::)

A cikkben a szilárdtest aksiról van szó és annak nem kell se lítium, se kobalt.
de internis non iudicat praetor  /Aquinói Tamás nyomán/
audacter mentiare, semper aliquid haeret
Nouă ouă ouă nu

afekete

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 4547
Re:Elektromos autózás / önvezetés
« Válasz #219 Dátum: 2021.09.28 13:50:55 »
Valamiért bennem az volt, hogy a szilárdtest akkuba is kell - ha nem, annál jobb.
Viszont Music a jelenlegi technológiára vonatkozóan írt - szerintem.
Attila 31
  - Avensis
- Prius

music

  • Moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 26326
Re:Elektromos autózás / önvezetés
« Válasz #220 Dátum: 2021.09.28 13:57:23 »
Igen.
music     

micila

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 6024
  • épGÉPész
Re:Elektromos autózás / önvezetés
« Válasz #221 Dátum: 2021.09.28 15:08:58 »
Valamiért bennem az volt, hogy a szilárdtest akkuba is kell - ha nem, annál jobb.
Viszont Music a jelenlegi technológiára vonatkozóan írt - szerintem.

A cikkben nem az domborodik amit muzsik most deklarált, hanem a Toyota új típusú aksival történő törekvése.

Ez is arra utal!
"Közúton filmezték le a Toyota forradalmi villanyautóját
ORIGO2021.09.25. 11:58
Az új szilárdtest-akkumulátor hatalmas előrelépést jelent majd hatótávolságban és töltési sebességben."

"A magnéziummal, mint akkumulátor-elektródával egy ideje már kísérleteznek, és korábban is úgy tűnt, hogy ez a fém lehet az energiasűrűség további növelésének kulcsa, de eddig nem találtak hozzá olyan elektrolit-folyadékot, amellyel jól működött volna. A Toyota kutatói azonban most rábukkantak egy lehetséges megoldásra, méghozzá lényegében véletlenül. Kutatásuk során a hidrogén-tárolás hatékonyabb módját keresték – ennek a mellékterméke az új elektrolit, amely alapján elkezdhetik egy hatékony magnézium-akkumulátor fejlesztését."

de internis non iudicat praetor  /Aquinói Tamás nyomán/
audacter mentiare, semper aliquid haeret
Nouă ouă ouă nu

music

  • Moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 26326
Re:Elektromos autózás / önvezetés
« Válasz #222 Dátum: 2021.09.28 20:23:33 »
Van itt egy cikk, ami arról szól, hogy a Toyota milyen NEM LÍTIUM akkus megoldáson dolgozik, ami eredményes lehet az elektromos hajtásnál. Muzsik kolléga pedig leírta, hogy szerinte miért a NEM LÍTIUM akksit preferálják.
Ezt tényleg ilyen nehéz megérteni???
music     

micila

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 6024
  • épGÉPész
Re:Elektromos autózás / önvezetés
« Válasz #223 Dátum: 2021.09.28 20:37:52 »
Van itt egy cikk, ami arról szól, hogy a Toyota milyen NEM LÍTIUM akkus megoldáson dolgozik, ami eredményes lehet az elektromos hajtásnál. Muzsik kolléga pedig leírta, hogy szerinte miért a NEM LÍTIUM akksit preferálják.
Ezt tényleg ilyen nehéz megérteni???


Akkor nem érthető a nyersanyag hiányon való aggódása. Hisz a magnézium szinte korlátlanul rendelkezésre áll!!

"a nyersanyag szükségletekkel is baj lenne a tömeges elterjedéssel, olyan anyagokat kell találni az akkumulátorok számára, amiből sok van."

de internis non iudicat praetor  /Aquinói Tamás nyomán/
audacter mentiare, semper aliquid haeret
Nouă ouă ouă nu

PiciPeti

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 3322
Re:Elektromos autózás / önvezetés
« Válasz #224 Dátum: 2021.09.29 20:19:27 »
Érdekes kérdés, ez a nyersanyag bányászat/előállítás.

Nem is olyan régen olvastam egy tanulmányt, amiben egészen jól érthetően levezették, és kifejtették, hogy 100 elektromos autó akkuhoz (talán 60kWh kapacitással számolva) szükséges lítium bányászata/szállítása során a gépek annyi gázolajat fogyasztanak el, amit 100 modern dízel üzemű személygépkocsi 150e km futás alatt...

Fenntartásokkal kezelendő talán ez a zöld energia, és megmentjük a bolygót irányelv. Persze a technológia fejlődni fog, és a szilárdtest akku hatalmas ugrást fog jelenteni, talán utána valóban átbillen a mérleg az elektromos hajtás felé, a teljes életciklus alatti szennyezés szempontjából is.