Felhasználónév: Jelszó:

Szerző Téma: Elektromos autózás / önvezetés  (Megtekintve 2108 alkalommal)

0 Felhasználó és 1 vendég van a témában

robi (Robi)

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 8300
  • Autó: Yaris'08+Verso'16
Elektromos autózás / önvezetés
« Dátum: 2017.07.12 21:40:08 »
Úgyse ússzuk meg, ez most már a nyakunkon van - szerintem érdemes az elektromos meg az önvezető autókról ezen túl külön topikban beszélgetni. Majd ha egyszer ez a fajta autózás hétköznapi lesz, jó lesz visszaolvasni mikről is eszmecseréztünk így az elején.
Legyen itt elsőnek ez a mai hír: http://index.hu/tech/2017/07/12/onvezeto_autok_jarnak_budapesten/

Illetve itt egy dokumentumfilm arról, hogy a General Motors már 1996-ban készített tisztán elektromos autókat a környzetszennyezés miatt (magyar cikk), de az olajlobbinak sikerült elérnie, hogy mindet kivonják a forgalomból és bezúzzák őket. Itt pedig az akkori EV1-ről egy TopGear adás.


« Utoljára szerkesztve: 2017.07.12 21:45:47 írta robi (Robi) »

robi (Robi)

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 8300
  • Autó: Yaris'08+Verso'16
Re:Elektromos autózás / önvezetés
« Válasz #1 Dátum: 2017.07.12 21:49:09 »

OldPiet

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 12261
  • Autó: Corolla E-15,1,4 D4D, Burgman 400
Re:Elektromos autózás / önvezetés
« Válasz #2 Dátum: 2017.07.13 06:25:51 »
Jók voltak a kezdetek:
http://mult-kor.hu/igy-neztek-ki-az-elso-elektromos-autok-a-szazadfordulon-20150730?openImage=3345&fbrkMR=desktop
Lehet filozofálni miért buktak el a kezdetben sikeres kezdeményezések :hmmmm:
Mert ugye nem lehet,  mindent csak az aksikra fogni!
És ma is nagy hiba, hogy úgy kezdenek betörni a piacra, hogy prémium kategoriával indítanak, nem
egy népautóval. És ez tutti nem az aksikon múlik.
Mert azért az aksik problémáját önmagában (ideiglenesen) eddig is át lehetett vona hidalni: pl range extender, töltés minden "benzinkúton" , vagy csereaku ahogy a gázpalackokkal is megoldották, vagy pl tőltés menet közben autópályán , ha lenne infrastruktura hozzá (drágább dolgokat is megoldottak már)
« Utoljára szerkesztve: 2017.07.13 06:28:46 írta OldPiet »

robi (Robi)

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 8300
  • Autó: Yaris'08+Verso'16
Re:Elektromos autózás / önvezetés
« Válasz #3 Dátum: 2017.07.13 15:04:00 »
Ó persze. Csak akarat kérdése.

OldPiet

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 12261
  • Autó: Corolla E-15,1,4 D4D, Burgman 400
Re:Elektromos autózás / önvezetés
« Válasz #4 Dátum: 2017.07.13 18:09:30 »
Ó persze. Csak akarat kérdése.
Ugye? ;) [rohog] [rohog]

afekete

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 4349
  • Autó: Avensis 1.6 Linea Terra LB '02, Prius 3 '15
Re:Elektromos autózás / önvezetés
« Válasz #5 Dátum: 2017.07.13 20:51:23 »
... vagy csereaku ahogy a gázpalackokkal is megoldották ...
A Renault-nál volt ilyen próbálkozás, de késöbb arról sem halottam semmit.
Attila 31
  - Avensis
- Prius

afekete

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 4349
  • Autó: Avensis 1.6 Linea Terra LB '02, Prius 3 '15
Re:Elektromos autózás / önvezetés
« Válasz #6 Dátum: 2017.07.13 21:00:50 »
És egy cikk arról, hogy miért a benzinesek terjedtek el.
Attila 31
  - Avensis
- Prius

OldPiet

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 12261
  • Autó: Corolla E-15,1,4 D4D, Burgman 400
Re:Elektromos autózás / önvezetés
« Válasz #7 Dátum: 2017.07.15 09:05:04 »
Egy egyedi megoldás:
http://www.automotor.hu/extra/lopakodo-elektromos-zsiguli/
OK visszatartó lehet az 1,1 milliós aksi, de a többi ezek szerint sorozatban biztos nem kerülne sokkba.
Mondjuk az aksit miért nem rakta előre a benzinmotor helyére? (Ha meg kell a súly , miért nem rakott előre 3x olyan nehéz olcsó, olomaksit?)

kis_andras

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 4278
  • Rájder
  • Autó: Alfa159sw
Re:Elektromos autózás / önvezetés
« Válasz #8 Dátum: 2017.07.20 08:15:35 »
Egy igen széleslátókörű átfogó videó a témában:

Így már látható is.  Trotter
« Utoljára szerkesztve: 2017.07.25 19:09:02 írta Trotter66 »
kisa
born to ride

OldPiet

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 12261
  • Autó: Corolla E-15,1,4 D4D, Burgman 400
Re:Elektromos autózás / önvezetés
« Válasz #9 Dátum: 2017.07.27 18:00:32 »
Erre nem is gondoltam: hogy nem lehet csak úgy otthon- gyorsan feltölteni :hmmmm: :cry:
http://www.vezess.hu/hirek/2017/07/27/519504/
Aztán az állandó harc, hogy bárhol/akárhol fel tudd tölteni az autót :devil:

robi (Robi)

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 8300
  • Autó: Yaris'08+Verso'16
Re:Elektromos autózás / önvezetés
« Válasz #10 Dátum: 2017.07.27 19:37:57 »
Ne feledd, hogy a cikk és a benne idézett számítások a jelenlegi elektromos autók tulajdonságaira alapoznak, azaz azt feltételezik, hogy majd 2040-ben ugyanilyen elektromos autók lesznek, csak sokkal nagyobb darabszámban. A technológia fejlődni fog, így ezt fenntartásokkal kell kezelni, de nyilván ma még nem tudni mennyire fog tudni előrehaladni, így való igaz hogy más adatokra nem tudnak támaszkodni. Azonban nyilván az a cél, hogy minél nagyobb távot lehessen utazni minél kisebb töltési időigénnyel és elektromos energiafelhasználással - minden gyártó erre hajt - így ezen a területen várható még komoly fejlődés.

Ugyanakkor a cikk az elektromos hálózat jelenlegi állapotát konzerválja 2040-ig, miközben addig még van csomó idő, transzformátorállomások leselejtezése, tervezett ütemben való cserélése nagyobbakra, korszerűbbekre folyamatosan zajlik most is. Illetve eleve abból indul ki, hogy "a szerkesztőségi garázsban 230 voltos csatlakozóról 25 óra alatt mindössze 180 kilométerre elég áramot vett magához" miközben már régóta alanyi jogon minden háztartásnak jár a 3 fázisos 400V-os hálózati hozzáférés (nekünk a társasházban is van minden lakásban, sőt a családi házban is ahová tervezünk költözni), így tehát aki manapság megenged magának egy tisztán elektromos autót, az nagy valószínűséggel nem a hálószobai éjjeli lámpa mellől töltené a kocsit. Meghát addigra a szerkesztőségi garázsba is húznak majd egy nagyobb kapacitású végpontot...

Ha az állam tényleg nekiállna egy ilyen akciónak, akkor valószínűnek tartom, hogy az alanyi jogon járó 400V 3 fázis bekötését támogatná azoknál, akiknél ilyen fizikailag még nincs bekötve.
Az is valószínű, hogy az akkori Praktikerekben majd lehetlesz kapni ilyen sima 400V-os univerzális gyorstöltőket ami egy szabványos DAF csatlakozóra dugva gyorstölteni fogja tudni a kocsit, és mindezt engedélyezve fogják tenni...
« Utoljára szerkesztve: 2017.07.27 19:41:04 írta robi (Robi) »

OldPiet

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 12261
  • Autó: Corolla E-15,1,4 D4D, Burgman 400
Re:Elektromos autózás / önvezetés
« Válasz #11 Dátum: 2017.07.27 20:42:24 »
Húha!
Ez még kacifántosabb, ahogy leírtad. Azok az egyéni és közösségi töltési lehetőségek is irdatlan sokba fognak kerülni.
És akkor jön még hozzá, hogy jó sok áram is kell, de majd jön Paks2 :devil:
Majd égetnek szenet, hogy legyen elég áram :cry:

music

  • Moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 24623
  • Autó: '08 Corolla Verso 1,8 Fullmoon; '11 Yaris II 1,33 Life
Re:Elektromos autózás / önvezetés
« Válasz #12 Dátum: 2017.07.28 07:17:34 »
Robi, ugye te is arról az országról beszélsz, ahol még a napkollektorokat is csúnyán megadóztatják, hogy az atom lehessen a legolcsóbb...?
music      

robi (Robi)

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 8300
  • Autó: Yaris'08+Verso'16
Re:Elektromos autózás / önvezetés
« Válasz #13 Dátum: 2017.07.28 07:49:46 »
Laikus szemmel ezek nagy dolgoknak tűnnek, de azért a cikkben a kulcsmondat ez, szerintem:

Idézet
A hazánkban a 2020-as évek elejére prognosztizált kb. 20 000 elektromos autó éves fogyasztása 50 GWh körül lesz, ami a jelenlegi magyar áramfogyasztás kevesebb mint 2 ezreléke. Még ha ezek az autók mind egyszerre töltenek, az is csupán 215 MW összteljesítményt jelentene.

200 000 új elektromos autó mintegy 0,5 TWh kapacitást igényel, ami a teljes rendszert tekintve nem igazán számottevő tényező. A jövőbeni villamosenergia-igényekre és szükséges termelőkapacitásokra vonatkozóan a MAVIR (a magyar villamosenergia-rendszert irányító vállalat) készít tervet. Jelenleg az ország éves energiafelhasználása kb. 42 TWh, 2020-ra 46,6, 2030-ra 50,4 terawattórát tervez a MAVIR.
Új Paks és napkollektorok nélkül!

Gyakorlatilag az energiatermelési kapacitásunk, és az elektromos hálózati gerinc-kapacitásunk is jelenleg is bőven fedezni tud akár 200ezer autót már most is. Tényleg csak a végpontokat kell képíteni, azaz a konkrét töltő apparátusokat - és ha egyszer világi szinten ez az üzlet beindul, semmi kétségetek ne legyen, hogy kínából ömleni fognak a gyorstöltők, és még az Aldiban is lehetlesz kapni, autóápolásos akciós hetekben.

Az, hogy per pillanat a politikai üzleti érdek éppen a napkollektorok ellen szól, az egy dolog. Simán lehet, hogy lesz majd olyan politikai üzleti érdek 10-20 év múlva, ami pont ezzel ellentétes, mert ezzel fognak még több pénzt bezsebelni. Ott ahol tömeggyártás van, ott sok pénz is van  ;)
« Utoljára szerkesztve: 2017.07.28 07:53:12 írta robi (Robi) »

OldPiet

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 12261
  • Autó: Corolla E-15,1,4 D4D, Burgman 400
Re:Elektromos autózás / önvezetés
« Válasz #14 Dátum: 2017.07.28 08:21:42 »
Hát jó :hmmmm:
De nem 200e autót kell kiváltani hanem 4 milliót, csak Magyarországon és nem tudom abba benne vannak a buszok, teherautók...
Végpontok: az azt jelenti, hogy pl. egy lakótelep összes parkolóján tölthető lehetőségnek kéne lenni, de inkább többnek.
Napkollektor: az viszont egyenáramot termel,amit nem kell oda-vissza alakítani csak kérdés hogy olyan relativ kis árammal, ami egy háztetőn van, mire elég és nem minden lakáshoz/autóhoz tartozik tető vagy üres kertrész...