Szavazás

Milyen autó akkumulátort használsz?

Toyota/ Optifit
31 (18.5%)
Banner
25 (14.9%)
Bosch
22 (13.1%)
Exide
23 (13.7%)
Optima
2 (1.2%)
Moll
1 (0.6%)
Perion
5 (3%)
Jász akku
7 (4.2%)
Yuasa
8 (4.8%)
Varta
18 (10.7%)
Egyéb
9 (5.4%)
Nem kellett cserélni
16 (9.5%)
ROMBAT
1 (0.6%)

Összes szavazó: 125

Szerző Téma: Akkumulátorok, töltése, karbantartása, minden ami elektromos energia tárolás  (Megtekintve 271370 alkalommal)

0 Felhasználó és 4 vendég van a témában

G86

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1489
    • Hypermiler Gábor Jóska Ódala.
Na de most akkor a kupak nélkülit valóban jobb nem megbontani?

Vagy tegyünk rendet:

Gondozásmentesből is van talán kupakos, amit viszonylag könnyű leszedni, meg van aminek nehéz eltávolítani a fedelét, ez utóbbit nem is célszerű, jól gondolom?!

De ha a "matrica" alatt kupakos, akkor gondolom azt mindenképp érdemes kicsavarni és ellenőrizni a szintet.
                                                                                                                                                   

Agyarka

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 4345
Vannak a csavarkupakosak, vannak gondozásmentesek, és vannak a teljesen gondozásmentesek. Az első kategória kb.havonta ( nagy melegben 2 hetente), a 2. kategóriásakat kb. negyedévente kell ellenőrizni. A teljesen gondozás mentesek zártak, csak roncsolással hozzáférhetőek. Egyesek injekciós tűvel és fecskendővel pótolják ezekben a vizet, ami a lamella rendszer sérülését okozza. Ez tüzveszélyes, illetve tartós emberi tartózkodási helyeken okozhat problémát, egyébként az akku élettartama a fokozott ellenőrzéssel még kitolható.

Én legjobban azokat a csavarkupakosak szeretem, amik méretükhöz képest kis inditó áramúak ( vastag lemezek), alul sok hely van ( a keletkező iszap később okoz zárlatot, a lemezek felett több hely van és ezért a ritkább utántöltés sem okoz gondot. Sajnos ezen akkumulátorok kapacitása is kisebb, azaz gyakoribb a karbantartó töltés igényük. Ezért érdemes a műhelykocsikhoz használatos töltési rendszert kiépíteni a gk. tárolási helyén.

Rendes csavaros akku jó karbantartással hosszabb életű mint egy gondozásmentes odafigyelés nélkül.

andras69

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1142
  • T22 Avensis 1.6 Vvt-i, BMW E46 320D
Tehát a csavaros akkukat 2...4 hetente kellene ellenőrizni??? :eek: Van aki ilyen gyakran ellenőrzi?
Egyébként a kupak alatt gumi tömítés van, ha jól emlékszem( jó régen ellenőriztem :whistling:) Akkor hol szökik meg a víz? Ha mégis megszökik a jó tömítés ellenére, akkor felmerül bennem a kérdés, hogy a zárt(gondozásmentesben) is elillanhat a víz(hol?)? Csak ott nem lehet pótolni :no:
Áááá... jó az a hagyományos... :innocent:
Unokáink úgy fognak nézni a belsőégésű motorra, mint mi a gőzgépre.

Agyarka

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 4345
A jobbaknál kívülről látszik a szint, elég csak a motorháztetőt felnyitni. A havi ellenőrzést még a 80-as években tanultam, a fékek napi első indulás előtti ellenőrzésével együtt. (A rosszabb konstrukcióknál alig 1 cm el van a folyadék a lemezek felett.)
A tesóm kocsijában több mint 4 év után kellett pótolni a vizet.

Azt csak halkan jegyzem meg, hogy léteznek több mint 50 éve működő ólom-savas akkuk, igaz azoknál soha nem engedig 97% alá a SOC-ot.

G86

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1489
    • Hypermiler Gábor Jóska Ódala.
Bár nem vagyok az autó közelében, de majd leellenőrzöm, milyen ez az akksi benne, ha van tipp mondhatjátok, de szerintem ez rendesen lezárt. Annyit tudok róla hogy 53 Ah-s és kalciumos van ráírva. "varázsszem" van rajta, bár sose figyeltem.

itt a kép amin kicsit látszik az akksi:
http://m.cdn.blog.hu/ga/gaborjozsef/image/forumos/toyota-motorter.jpg
légyszi ne kövezzetek meg, a poros motortérre esküszöm, azóta persze letörölve le volt, de mosni nem szoktam a motorteret! Egyébként az autó belsejét, külsejét mindig próbálom tisztán tartani, szóval nem olyan mocskos, mint a motortér!
http://m.blog.hu/ga/gaborjozsef/image/forumos/belso_20151218_145416.jpg
http://m.blog.hu/ga/gaborjozsef/image/forumos/utkozben-20151205_152205.jpg

De maradjunk az akksinál. Van két 50 ccm-es robogóm. Mindkettőbe ugyanaz az akksi, én is savaztam fel őket. Ezek nem kupakosak, hanem ilyen "hosszú műanyag" tetőt kellett rátenni, amire rá is van írva angolul, hogy ne nyisd fel. Eléggé passzentosan ment rá, mikor még csináltam!

Na ezzel mi a helyzet, kell-e ellenőrizni benne a szintet?! Vagy érdemes-e, szabad-e?

http://m.blog.hu/ga/gaborjozsef/image/forumos/kismotorakksi1_1.JPG
http://m.blog.hu/ga/gaborjozsef/image/forumos/kismotorakksi2_1.JPG
http://m.blog.hu/ga/gaborjozsef/image/forumos/kismotorakksi3_1.JPG
« Utoljára szerkesztve: 2016.01.19 11:04:03 írta G86 »
                                                                                                                                                   

G86

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1489
    • Hypermiler Gábor Jóska Ódala.
Folytatom: itt van a toyotám akksija. Csináltam róla több képet.. Vajon ezt meg szabad-e bontani? Szerintem nem. Ugye a matrica és a műanyag lemez eltávolítása után láthatóak a piros "kupakok" . De ezekbe nincs bemarás, horony, hogy a csavarhúzó belekapjon. Ergo csak a széleiknél lehetne feszegetni, valószínűleg sérülést okozva neki.

Ugye, hogy ezt nem szabad megbontani? Bár, ha járok arra, célszerű lenne az akksi kereskedőt megkérdezni, ahol 4 éve vettük.
                                                                                                                                                   

Agyarka

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 4345
itt a kép amin kicsit látszik az akksi:
http://m.cdn.blog.hu/ga/gaborjozsef/image/forumos/toyota-motorter.jpg
Az akku kitámasztása ezen a képen többet mond minden szónál.
A saru tisztának tűnik, de egy kis rézpaszta ráférne.
Vajon ezt meg szabad-e bontani? Szerintem nem. Ugye a matrica és a műanyag lemez eltávolítása után láthatóak a piros "kupakok" . De ezekbe nincs bemarás, horony, hogy a csavarhúzó belekapjon. Ergo csak a széleiknél lehetne feszegetni, valószínűleg sérülést okozva neki.
A sérülés nem probléma amennyiben nem okoz tömítetlenséget, mert a garancia már úgyis lejárt. A képekről én nem tudom megmondani, hogy csavaros vagy dugós  kupakok. A kereskedő nem fogja ajánlani a felnyitást, inkább vegyél másikat.
Az akkud kálciumos, aminek alacsonyabb (de nem 0) a vízvesztése. Kívülről látható a folyadék szintje? Amennyiben kevesebb mint 1 cm-rel van a lemezek felett, én megpróbálkoznék a kupakokkal, és desztvízzel pótolnám.

A motorkerékpár aksikat simán desztvizezhetet, hiszen a savat is te töltötted bele. A fedélen a figyelmeztetés a maró anyag tartalma miatt van.

G86

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1489
    • Hypermiler Gábor Jóska Ódala.
Köszi a választ.

Az akksi rögzítést már múltkor is cikiztétek, de hát hogy oldjam meg normálisan? így legalább nem mozog, lehet, hogy paraszt megoldásnak tűnik, de működik...

Én nem látom rajta a folyadékszintet.. hol kellene megnézni? Teljesen fekete. Igazából az akksi oldalán nem tudom mi ez a piros izé? másik oldalt is van, csak ott más színű.

Ok, akkor a motor akksit felnyithatom, bár elég passzentosan ment rá!  És vajon ezeket úgy tervezik, hogy kell-e utántölteni, vagy nem?! Lehet, hogy megbontom, aztán utána már szivárogni fog? 

Azt én is gondolom, hogy a boltos azt fogja mondani, hogy ne bontsam meg, mert az a legegyszerűbb megoldás, őt nem lehet támadni, hogy tönkretettem az akksit, ha meg előbb tönkremegy a karbantartás hiánya miatt, akkor neki is több pénze lesz. De nem jó ez a bizonytalanság.

Én csak helyesen szeretnék dönteni, nem csak a pénztárcám miatt, hanem mert rosszul esik valamit azért kidobni, mert figyelmetlen volt az ember. Ugyanígy vagyok az élelmiszerrel, látom körülöttem mennyi kaját dobnak ki, én még egy 200 ft-os kenyeret sem dobnék ki, nem a pénz miatt, hanem az elv miatt, hogy valakinek az még jó lenne, az akksival is ugyanígy vagyok, a maximumot szeretném kihozni mindenből.
« Utoljára szerkesztve: 2016.01.19 17:38:35 írta G86 »
                                                                                                                                                   

Agyarka

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 4345
A fa gyúlékony anyag. Eredetileg egy műanyag idom volt ott, keress helyette vmi méretes műanyag vagy fém hasábot.

G86

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1489
    • Hypermiler Gábor Jóska Ódala.
A fém szerintem pont nem jó, mert ha véletlenül hozzáér a +-hoz valahogy, akkor frankón zárlatot okoz. De miért gyulladna ki a fa..?! A műanyag is begyulladhat. De egyáltalán, mitől gyulladna ott be? Nem kötekedni szeretnék. Tényleg nem értem.
                                                                                                                                                   

Trotter66

  • Knight of the Roads
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 22265
  • ((:== Szlalomépítő ==:))
A fém szerintem pont nem jó, mert ha véletlenül hozzáér a +-hoz valahogy, akkor frankón zárlatot okoz. De miért gyulladna ki a fa..?! A műanyag is begyulladhat. De egyáltalán, mitől gyulladna ott be? Nem kötekedni szeretnék. Tényleg nem értem.

Ha véletlenül az akksi megsérül és a sav kifröccsen a fém-fa-sav kombó begyulladhat.
Sors bona nihil aliud
Toyota C-HR Selection 2018.
Toyota Corolla 1.8 VE (USDM) 1998.

Agyarka

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 4345
A leszorító kengyel is fém, és egymást fixálják a távtartóval. A pozitív saru ráadásul piros műanyaggal védett, tehát csak a testhez érhetne.
A fa gyulladása 230 C körül van, de 100 körül már jelentős vízgőz távozik belőle és változik a formája is. A műanyagoké 400+.

Az akkumulátor mellett elég sok fém van az autóban. Sérülése esetén szinte biztosan nem a kitámasztásra használt fémdarab lesz az egyetlen fém alkatrész.

G86

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1489
    • Hypermiler Gábor Jóska Ódala.
Ütközésre gondoltok, vagy mitől sérülne meg?

Egyébként rengeteget kutakodtam, kérdeztem a témában, végül arra a megállapításra/döntésre jutottam, hogy a gondozásmentes akksikat alapvetően ha jól látom, 4 évre tervezik. Ez egy elég átlagos élettartam, hiszen van akinek 1-2-3 évet fut el az akksija, másnak 6-8 évet, és előfordul olyan is, akinek 10-11 évig bírja.

Nos, én nem 4 évig szeretném használni, hanem legalább a 6-8 évet szeretném megcélozni, a gyári akksit is 8 éves korában selejteztük le, még indított éppen, de nehézkesen tekert, bármikor elfáradhatott volna, tél volt. Gondoltam tavasszal még visszarakom, addig gondozva volt, hogy ne merüljön le, tavaszra mégsem tudott elegendő indítóáramot már, úgyhogy jó volt a megérzés télen, hogy jobb cserélni.

Na szóval én úgy döntöttem, hogy legkésőbb 4 éves korában megbontom, még ha roncsolással is, és ellenőrzöm a savszintet, valószínűleg lehet rá tölteni desztilláltvizet. És visszazárom ahogy lehet. Valaki erre szilikont vagy hőpisztolyos ragasztót írt. Nagy butaság lenne?!
                                                                                                                                                   

Agyarka

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 4345
Igen ütközésre.

Azoknak a kupakoknak több követelménynek kell megfelelniük pl. saválló, hőálló, nyomásálló, mérettartó ... . Amennyiben nem tudod megoldani a tisztességes visszazárást nem érdemes felnyitni. Inkább ruházz be egy szulfátlanítóba és egy minőségi töltőbe.

robi (Robi)

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 9519
Na szóval én úgy döntöttem, hogy legkésőbb 4 éves korában megbontom, még ha roncsolással is, és ellenőrzöm a savszintet, valószínűleg lehet rá tölteni desztilláltvizet. És visszazárom ahogy lehet. Valaki erre szilikont vagy hőpisztolyos ragasztót írt. Nagy butaság lenne?!
Igen. Azzal hogy megbontod, egyben tönkre is teszed. Nem véletlenül van légmentesen lezárva. Hiába zárod vissza, utána már nem lesz olyan, és gyorsabb tempóban fog tönkremenni, mint ahogyan tönkremenne úgy, hogy ki se nyitottad volna.

Egy sima Jász-akku simán ki fog bírni 6-8 évet. Mindenféle márka-csodákat a bevásárló központokból el kell felejteni.