Mi az oka?
1. A töltőfeszültség hőmérsékletfüggő. Itt most a csepptöltésnél használt feszültségre gondolok (tipikusan 13,5-13,6V szoba hőmérsékleten). Tk=-4mV/fok/cella, tehát 6 cella és +/-20fok hőmérséklet tartományban -/+ 0,48V-al kellene változtatni a töltőfeszültséget.
2. Az egyszerűbb töltők nem mérik az akku hőmérsékletét. Fix töltőfeszültséget biztosítanak.
3. Egy szobahőmérsékletnél melegebb, 40-45 fokos akku a motortérben vagy a rosszul szellőző garázsban töltve, 13.1-13.2V töltőfeszültséget igényel, fix feszültségű töltő esetén túltöltődik, gázfejlődés vízveszteség lép fel. A hideg akku, fagypont környékén 13,9-14V töltőfeszültséget igényel, akármeddig van a fix feszültségű töltőn, sose fog teljesen feltöltődni, csak 60-70%-os töltöttségre, ami nem elég, mert elindul a szulfátosodás.
A komolyabb UPS-ekben (pl. APC SMART) nagyon régóta meg van oldva a hőmérsékletkompenzált töltőfeszültség szabályzás.
Egyes autók fesszabályzója is hőmérsékletfüggő feszültségre szabályoz.
RÁGÓgliztam:
bocs, hogy angol.
"
ALTERNATOR CHARGING VOLTAGE
Most alternators that are charging properly should produce a voltage of about 13.8 to 14.2 volts at idle with the lights and accessories off. Always refer to the vehicle manufacturer's specifications. Many Asian vehicles, for example, have higher charging voltages of around 15 volts.
When the engine is first started, the charging voltage should rise quickly to about two volts above base battery voltage, then taper off, leveling out at the specified voltage.
The exact charging voltage will vary according to the battery's state of charge, the load on the vehicle's electrical system, and temperature. The lower the temperature the higher the charging voltage, and the higher the temperature the lower the charging voltage. The "normal" charging voltage on a typical application might be 13.9 to 15.1 volts at 77 degrees F. But at 20 degrees F. below zero, the charging voltage might jump as high as 14.9 to 15.8 volts for a short period of time. On a hot engine on a hot day, the normal charging voltage might drop to 13.5 to 14.3 volts."
forrás:
http://www.aa1car.com/library/charging_checks.htm