Szavazás

Milyen autó akkumulátort használsz?

Toyota/ Optifit
31 (18.5%)
Banner
25 (14.9%)
Bosch
22 (13.1%)
Exide
23 (13.7%)
Optima
2 (1.2%)
Moll
1 (0.6%)
Perion
5 (3%)
Jász akku
7 (4.2%)
Yuasa
8 (4.8%)
Varta
18 (10.7%)
Egyéb
9 (5.4%)
Nem kellett cserélni
16 (9.5%)
ROMBAT
1 (0.6%)

Összes szavazó: 125

Szerző Téma: Akkumulátorok, töltése, karbantartása, minden ami elektromos energia tárolás  (Megtekintve 271409 alkalommal)

0 Felhasználó és 4 vendég van a témában

Corollás Gergő

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1206
Azt még valahogy kimazsolázom, hogy töltéskor ( pl; Józsi egyszál pélóbean ne szaladgáljon a ker'be a garázsig meg vissza, meccsszünetben) de amikor a zótóba merülő aksit minyusz 10-15-20 oC a zsenerátor tőtti, az nem baj, HE!!
Nem sokkal valószínűbb, hogy a töltő elektronikai alkatrészei érzékenyek a környezeti hőmérséklet drasztikus változására (tkörny<20oC), az akksi kémiáján és fizikáján túl?
Majd frissítsd a hibajavító szoftvered te is. :)
Vagy lehet nyelvet kell rajta változtatni. :)
« Utoljára szerkesztve: 2014.11.07 18:44:44 írta Corollás Gergő »

akibor000 (Robi)

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 16564
csekoszlovákiaira;)
2005.12. Mazda5 TX Standard Diesel Power 110LE/310Nm


детские игрушки

Corollás Gergő

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1206

akibor000 (Robi)

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 16564
óh,de rég láttam már az ótvaras rétiniggert...
2005.12. Mazda5 TX Standard Diesel Power 110LE/310Nm


детские игрушки

Corollás Gergő

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1206
óh,de rég láttam már az ótvaras rétiniggert...

Jól képzett buckalakó! :)

Kalmi

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 818
  • Corolla 1.3 XLI HB 1994
Mi az oka?
1. A töltőfeszültség hőmérsékletfüggő. Itt most a csepptöltésnél használt feszültségre gondolok (tipikusan 13,5-13,6V szoba hőmérsékleten). Tk=-4mV/fok/cella, tehát 6 cella és +/-20fok hőmérséklet tartományban -/+ 0,48V-al kellene változtatni a töltőfeszültséget.
2. Az egyszerűbb töltők nem mérik az akku hőmérsékletét. Fix töltőfeszültséget biztosítanak.
3. Egy szobahőmérsékletnél melegebb, 40-45 fokos akku a motortérben vagy a rosszul szellőző garázsban töltve, 13.1-13.2V töltőfeszültséget igényel, fix feszültségű töltő esetén túltöltődik, gázfejlődés vízveszteség lép fel. A hideg akku, fagypont környékén 13,9-14V töltőfeszültséget igényel, akármeddig van a fix feszültségű töltőn, sose fog teljesen feltöltődni, csak 60-70%-os töltöttségre, ami nem elég, mert elindul a szulfátosodás.

A komolyabb UPS-ekben (pl. APC SMART) nagyon régóta meg van oldva a hőmérsékletkompenzált töltőfeszültség szabályzás.
Egyes autók fesszabályzója is hőmérsékletfüggő feszültségre szabályoz.

RÁGÓgliztam:
bocs, hogy angol.
"
ALTERNATOR CHARGING VOLTAGE

Most alternators that are charging properly should produce a voltage of about 13.8 to 14.2 volts at idle with the lights and accessories off. Always refer to the vehicle manufacturer's specifications. Many Asian vehicles, for example, have higher charging voltages of around 15 volts.

When the engine is first started, the charging voltage should rise quickly to about two volts above base battery voltage, then taper off, leveling out at the specified voltage.

The exact charging voltage will vary according to the battery's state of charge, the load on the vehicle's electrical system, and temperature. The lower the temperature the higher the charging voltage, and the higher the temperature the lower the charging voltage. The "normal" charging voltage on a typical application might be 13.9 to 15.1 volts at 77 degrees F. But at 20 degrees F. below zero, the charging voltage might jump as high as 14.9 to 15.8 volts for a short period of time. On a hot engine on a hot day, the normal charging voltage might drop to 13.5 to 14.3 volts."
forrás: http://www.aa1car.com/library/charging_checks.htm

toroksultan

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 506
    • www.hygilux.hu
Szerencses is lenne, ha "csak" 40-45 fokos /C/ akku homersegletrol enne szo a motorterben nyari autopalyazasnal, mindezt megfejeleve pl. nalam  14.7-14.8V-val, csoda hogy Ca /kalciumos/ aksik elettartama 6evre josolt /cserebe magasabb homersegelten is jobban veszi a toltest mint az antimonosak/, erre aztan a varta kidolgozta a ezust /Silver, Ag/ technologiat, aminek hosszab az eletratama es  meg  a magas homersegleten valo toltest is jobban birja, /mongyuk erre hallotam, hogy nagyon kivancsi mennyi ezust is van a mostani silvernek hivott akkukban, mert nyoma sincs a valamikori eletartamnak mostanaban, de tettei hozza azert joval nagyobb az mostani igenybevetel mint anno/. USA deli allamaiban a folyajmatos uzemu taxikban egy antimonos akku fel evet birt ki, ezustok:  na az mar 1 evet elment;- ).

Na es akkor meg is erkeztunk oda, hogy a kozvelkedessel szemben nem a hideg teszi tonkre az akkult, /csak az hozza ki,/ hanem a meleg, ezert is tuszkoljak jonehanyan az akkut minel messzebb a motortertol, aztan marketing dumaval eladjak nekunk mint sulypontoptimalizalas.


Ja majd elfejtettem, mire okitotottak engem toltonel normal hasznlatnak: 2-3/-4/ hetente, mind a ket akku a tolton van, telen ertelemszeruen gyakrabban igyekszem:-)

Hát, a jelleggörbén még úgy-ahogy el tudok igazodni, de kb kínai nekem, amit itt írogattok. Én megmaradok azon az egyszerű szinten a törltőkkel kapcsolatban, hogy "ráaggatom a sarukra a csipeszt, oszt' tőccse fel". A többi nemigazán foglalkoztat.  :lol: :lol: :lol:

erre kivalo a accumate 6-12V-s, egy kapcsolo aztan kesz, de ezzel doglodo  akkut nem is fogsz gatyaba razni, mert azt nem tudja. Arra mar az Optimate-ek valok /ha maradunk a balgaknal/. Errol jut eszembe a 6ost mar -40fokig ajanljak.
« Utoljára szerkesztve: 2014.11.07 21:57:30 írta toroksultan »
Higénia felsőfokon: http://hygilux.hu/, Árlista: https://goo.gl/t4T7ps,
Autókozmetikai termékek: https://www.facebook.com/BestWax.eu, Árlista: http://goo.gl/ATDLAC,
Civic ES4:     CoV R1:

bepi81

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 23131
Na, beüzemeltem a töltőt. Először az aksira, aztán hálózat. 13.2V-ot mutatott alapból, ami 1-2 percen belül stabil 13,6-ra állt be. Jól sejtem, hogy nincs nagy baj az aksimmal? Kb 12 órát lesz rajta...
4 év E11 fl Corolla liftback 1,4 vvt-i
9 év T22 fl Avensis Wagon 1,8 vvt-i
jelenleg 2007 COV 1,8 vvt-i

Spet

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 657
Az akku töltésénél van némi képzavar még a szakirodalomban is. Töltő feszültség és töltő áram.......Egy mélykisütött akkut nem szabad feltölteni olyan töltővel, ami feszültséggenerátoros kimenetű, és nagy terhelőáramot tud áthajtani a fogyasztón(az akku itt ugye fogyasztó). A mélykisülésben lévő akkut egy profi töltő áramgenerátoros üzemmódban kezdi el tölteni (vagyis állandó árammal) és ilyenkor a kapocsfeszültség (az akkuval összekötött állapotban) akár egészen kicsi is lehet (pl. 9.5-10V). Ez a karakterisztika kezdeti szakasza. A fix töltőáram mellett folyamatosan emelkedik a kapocsfeszültség a töltés ideje alatt, és amikor elér egy szintet (valahol 12,5 és 13 között) akkor átvált a dolog feszültséggenerátoros táplálásra. Az áram innen folyamatosan csökken, a feszültség pedig közel állandó. Amikor az áramérték 1-1.5 A közelébe kerül, akkor elkezdődik a csepptöltés, ami már egy kíméletes töltés, minimális melegedéssel és gázképződéssel.
Az autók generátora szinte kivétel nélkül feszültséggenerátoros, vagyis a fordulatszám emelkedésével sem szabad jelentősen változnia a kapocsfeszültségnek, (legalábbis nem mehet kb. 14-14.2V fölé) illetve a fogyasztók bekapcsolásakor a generátor felől folyó áram nő meg. A generátorok teljesítménye véges, ezért a nagyon lemerült akkukat nem igazán képesek feltölteni (képtelenek megfelelő áramot hajtani a fogyasztón)

Amit itt leírtam, azok az akkuval összekapcsolt állapotra igazak, üresjáratban kissé megváltozik a helyzet.
ha valakinek észrevétele van, ne tartsa magában, tanuljunk egymástól!

toroksultan

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 506
    • www.hygilux.hu
En csak annyi tennek hozza, hogy jelenleg 14.4V-on lepnek at a feszultseggeneratoors uzembe lasd a korabba linkelt abrakat. Es nagyon egyertek jo is lenne a 14.4V-os feszultseg, de ezt kevesen tartjak, mondjuk pont a totoya az aki "alacsony" feszultseggel "dolgozik".

mod:
Na, beüzemeltem a töltőt. Először az aksira, aztán hálózat. 13.2V-ot mutatott alapból, ami 1-2 percen belül stabil 13,6-ra állt be. Jól sejtem, hogy nincs nagy baj az aksimmal? Kb 12 órát lesz rajta...

Tegyel ra egy logolos multimetert es holnapra meg is van a megfejtes:- )

ize mara
« Utoljára szerkesztve: 2014.11.08 00:30:13 írta toroksultan »
Higénia felsőfokon: http://hygilux.hu/, Árlista: https://goo.gl/t4T7ps,
Autókozmetikai termékek: https://www.facebook.com/BestWax.eu, Árlista: http://goo.gl/ATDLAC,
Civic ES4:     CoV R1:

Kalmi

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 818
  • Corolla 1.3 XLI HB 1994
Az autók generátora szinte kivétel nélkül feszültséggenerátoros, vagyis a fordulatszám emelkedésével sem szabad jelentősen változnia a kapocsfeszültségnek, (legalábbis nem mehet kb. 14-14.2V fölé) illetve a fogyasztók bekapcsolásakor a generátor felől folyó áram nő meg. A generátorok teljesítménye véges, ezért a nagyon lemerült akkukat nem igazán képesek feltölteni (képtelenek megfelelő áramot hajtani a fogyasztón)

ha valakinek észrevétele van, ne tartsa magában, tanuljunk egymástól!
üdv,

Úgy van, ahogy írod, azzal a kiegészítéssel:
Alapjáraton a generátor képtelen elég áramot leadni a fogyasztóknak és az akku töltésére, ilyenkor két dolog fordul elő:
-a generátor és az akku látja el a fogyasztókat (lámpák, ablakfűtés, szellőző ventilátor magas fokozaton, kb. 70A-t igényel az E10-ben)
-az ECU megemeli a fordulatot, így megnöveli a generátor által leadott (leadható max. áramot)

Fordulaton (2000-es fordulaton 80A-t ad le az E10-es Corolla Denso generátora, D4D-hez + villanyszervóhoz még nagyobb generátort szoktak berakni) viszont inkább az akku a szűk keresztmetszet, mármint nem képes annyi áramot felvenni, amit a generátor szolgáltatna.

És még annyit, hogy a generátorba épített feszültséggenerátor feszültsége sok autóban fix, de van olyan rendszer is, ahol a hőmérséklettől függően változik, legalábbis ez lenne a kívánatos.
Pl. Ford töltésszabályzó: http://webshop.langauto.hu/kepek/muszaki/1.3.pdf

OldPiet

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 12282
Idővel minden aku tönkremegy, sajnos :devil:
De mitől?
Az egyik okot tudom: zárlatos lesz (olomtartalmu sár leülepszik). Ez mindenképpen bekövetkezik, vagy más ok is lehet?

Kalmi

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 818
  • Corolla 1.3 XLI HB 1994
Idővel minden aku tönkremegy, sajnos :devil:
De mitől?
Az egyik okot tudom: zárlatos lesz (olomtartalmu sár leülepszik). Ez mindenképpen bekövetkezik, vagy más ok is lehet?
Igen ez egy ok, de úgy is el tud használódni egy akku, hogy nem lesz cellazárlatos. Idővel lecsöken a kapacitása és megnől a belső ellenállása, ez leginkább az elektródák hasznos aktív felületének csökkenése (szulfátosodás) miatt van.

Kalmi

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 818
  • Corolla 1.3 XLI HB 1994

Spet

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 657
üdv,

Úgy van, ahogy írod, azzal a kiegészítéssel:
Alapjáraton a generátor képtelen elég áramot leadni a fogyasztóknak és az akku töltésére, ilyenkor két dolog fordul elő:
-a generátor és az akku látja el a fogyasztókat (lámpák, ablakfűtés, szellőző ventilátor magas fokozaton, kb. 70A-t igényel az E10-ben)
-az ECU megemeli a fordulatot, így megnöveli a generátor által leadott (leadható max. áramot)

Fordulaton (2000-es fordulaton 80A-t ad le az E10-es Corolla Denso generátora, D4D-hez + villanyszervóhoz még nagyobb generátort szoktak berakni) viszont inkább az akku a szűk keresztmetszet, mármint nem képes annyi áramot felvenni, amit a generátor szolgáltatna.

És még annyit, hogy a generátorba épített feszültséggenerátor feszültsége sok autóban fix, de van olyan rendszer is, ahol a hőmérséklettől függően változik, legalábbis ez lenne a kívánatos.
Pl. Ford töltésszabályzó: http://webshop.langauto.hu/kepek/muszaki/1.3.pdf

Köszönöm a kiegészítést!
Annyi megjegyzésem azért van, hogy az akkumulátor nem nem képes annyi áramot felvenni (mert csak annyit vesz fel, amennyi a töltöttségi szintjéből, illetve a tápforrás és az akku feszültsége közötti potenciálkülönbségből a belső ellenállás figyelembe vételével adódik), hanem "nincs rá szüksége", hogy a generátor által maximálisan leadható teljesítménynek megfelelő áramot felvegye. És fordítva: A generátor nem fog annyi áramot hajtani a fogyasztókon, beleértve az akkut is, ami az ő max. árama, mert nem az a cél, hogy teljes teljesítménnyel menjen, ekkor ugyanis a fogyasztás is nagyon megugrana. A cél az, hogy a körülményekhez képest minél kisebb teljesítményt kelljen leadnia a generátornak, ezért is fontos, hogy az akkut mindig jó kondícióban tartsa. (ne töltse túl, és lehetőleg ne engedje nagyon kisülni az akkut.) Ezért működik feszültséggenerátorként.

A Toyoták általában tényleg kisebb feszültséggel töltik az akkut, de szerintem ez a jó eljárás (14V), mert így az akku hosszabb életű. Nem az a fontos, hogy az akkun nagy áramot hajtsunk át, nem ettől lesz jó kondiban, hanem az, hogy az akku járó motornál lehetőleg mindig fogyasztóként működjön, és az árama kicsi legyen...csepptöltés közelében.

A hőmérsékletfüggésnél meg nekem az a véleményem, hogy nem nagyobb feszültséggel kell tölteni, hanem az akku hidegen a kapocsfeszültségének csökkenése miatt nagyobb áramot vesz fel, ami a generátort jobban terheli, így meg kell növelni annak gerjesztését, hogy tudja tartani az elvárt feszültséget az akkun. Mivel azonban alapjáraton kisebb az indukált feszültség amplitúdója, a gerjesztéssel meg nem lehet tovább növelni, meg kell emelni a fordulatszámot.
Újra megjegyzem, hogy az akku bekötött állapotáról beszélünk. Természetes, hogy ha a hidegüzemi gerjesztéssel, és szabadon hagyott generátor kapcsokkal mérnénk a feszültséget, akkor valószínűleg lenne akár 16V is.

Bocsánat az agymenésért, remélem, érthető, amit írtam.