Szerző Téma: Sebességváltó és tengelykapcsoló  (Megtekintve 29015 alkalommal)

0 Felhasználó és 1 vendég van a témában

Trotter66

  • Knight of the Roads
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 22258
  • ((:== Szlalomépítő ==:))
Sebességváltó és tengelykapcsoló
« Dátum: 2011.01.04 18:50:36 »
Ide jöhet minden, ami a váltóval és a tengelykapcsolóval(kuplunggal) kapcsolatos, vagy annak szerelésével van kapcsolatban, legyen akár manuális, robot, vagy automata.

Tartalom:

- Váltóvariációk
- Váltókompatibilitás
- Sebességváltó olajcsere
- Tempomat
« Utoljára szerkesztve: 2013.01.07 12:36:12 írta kleingy »
Sors bona nihil aliud
Toyota C-HR Selection 2018.
Toyota Corolla 1.8 VE (USDM) 1998.

Trotter66

  • Knight of the Roads
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 22258
  • ((:== Szlalomépítő ==:))
Re: Sebességváltó és tengelykapcsoló
« Válasz #1 Dátum: 2011.01.05 12:58:14 »
Váltóvariációk:


E12 1.4 benzin: C150, 23 fogas feltengely
E12 1.6 benzin: C50 / C52, 23 fogas feltengely
E12 1.8 benzin: C54 (Europaban nem letezett), 20 fogas feltengely
E12 1.8 benzin amerikai verzio: C59, 20 fogas feltengely
E12 1.8 TS: C64, 20 fogas feltengely, hatos fokozat 0.815-os

Celica T23 1ZZ Amcsi verzio: C56, , 20 fogas feltengely
Celica T23 2ZZ Amcsi verzio: C60, , 20 fogas feltengely
Celica T23 1ZZ Europai verzio: C63, , 20 fogas feltengely
Celica T23 2ZZ Europai verzio: C64, , 20 fogas feltengely, hatos fokozat 0.725-os

Avensis II es Corolla Verso 2007-ig benzines: C250 / C251, , 20 fogas feltengely

MR2 Mk3 (MR-S) 1ZZ:
EUR C52 es 20 fogas feltengely  - aki figyelmesen olvasott talalt ugyanilyen kodu E12 valtot 23-as feltengellyel is, a Corolla-e megis gyengebb...
Amcsi: C56 es 20 fogas feltengely

Erosorrend:
leggyengebb: C150, C51
erosebb: C50, C52
meg erosebb: C250, C251
legerosebb: C54, C59, C52 MR2 fele varians

Hatos valtoknal hatul meg van tamasztva a belso resz egy hatso csapaggyal, az 5-os valtokon ez nincs. Attetelek gyakran masok!

E12-vel kompatibilis valtok, lenyegeben a fenti mind, kiveve a 2ZZ-hez keszult valtok, mert ott a fordulatszam limit es a vegattetel kulonbsege miatt a sima E12-vel nagyon alacsony lesz a vegsebesseg. A 20 fogas feltengelyes valtoknal a feltengely csere is szukseges, a 20 fogas erosebb, mint a 23-as.

Tovabbi variacio a valtokulissza es a bowdenek varaialasa. Ezek jo szakemberrel siman megoldhatoak.
E12-nel a valto segge felol nezve a jobb oldalon.
Celicanal a valto segge felol nezve a jobb oldalon, de 90 fokkal elforgatva a Corollahoz viszonyitva.
MR2-nel a valto segge felol nezve a bal oldalon, de 90 fokkal elforgatva a Corollahoz viszonyitva.

Amit erdemes tudni:
Kivulrol gyakran lehetetlen megmondani a kulonbsegeket, a valtokon nincs feltuntetve cikkszam, se tipus. Csak a valtoharang cikkszama, de az kb semmit nem jelent. C15x es C5x valtokon gyakran a harangban C60-as jelzes van, de az semmit sem jelent.
A Toyotanal a hivatalos jeloles szeint C, mint C sorozatu valto aztan 15 vagy 5 vagy 25, ami az 5 sebesseget jeloli. Minden mas egyedi eset, van E12-es 1.6-os Corolla C52-es valtoval es MR2 1.8-as is C52-es valtoval. Hiaba C52 mindketto az utobbi erosebb es az MR2 eseteben a valtokulissza is total mas, azert atszerelheto.

Hasznalt valto keresesnel a legjobb utmutato az auto motor, alvaz es trim kodjait tartalmazo tablacska, mar ha van ilyen, azon tenylegesen rajta van a valto kodja is.

A kepen lathato mintapelda:
ZZw30, azaz MR2 MK3 1ZZ, 1.8 140HP
JT-s alvazszam, japan gyartas
02BC52, azaz sperr difis C52-es valto





Sors bona nihil aliud
Toyota C-HR Selection 2018.
Toyota Corolla 1.8 VE (USDM) 1998.

Trotter66

  • Knight of the Roads
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 22258
  • ((:== Szlalomépítő ==:))
Re: Sebességváltó és tengelykapcsoló
« Válasz #2 Dátum: 2011.01.05 13:02:14 »
A masodik valtom halala utan ugy dontottem felvasarolom a jo allapotu darabokat, hogy legyen teli tartalek az erositett valtokbol. Idokozben tudtam viszont egy sperrdifis 6 sebessegeset szerezni, igy a fel sem hasznalt valtok azonnal eladosorba kerultek.

2db C251-es eredetileg Corolla Verso valto. 5 sebesseges, manualis. Mindketto 2004-es vagy ujabb. 2000-2007 Corollahoz kepest a 3-as es 4-es picit rovidebb (jobb gyorsulas), az 5-os azonos (autopalya). Futasteljesitmeny: ezek bontott valtok, igy semmi sem tuti, az 1-es kepen levo tudomasom szerint 42 ezer km-t ment, a 2-es kepen levo 37 ezret, de tobb, mint 2 evet allt egy paras pinceben (oxidalodott az aluminium es berozsdasodott a kulseje).

Amit tudni kell, illetve amivel kompatibilis:
1.4-es ZZE120-as (E12) benzines Corolla: eredetileg C150 - harmat gyenge konstrukcio, 23 fogas feltengelyek mennek bele
1.6-os ZZE121-es (E12) benzines Corolla: eredetileg C50 - erosebb, mint az C150-es, de mindkettonek 100% azonos az osszes attetele, feltengely fogszama, stb. Ebbe is 23 fogas feltengelyek mennek bele.

Ami nekem van, az a meg erosebb C52-es valton alapulo modell. Maga a valto szerkezet jelentosen erosebb, mint az 1.4-es Corolla-e es erosebb. mint az 1.6-os Corolla-e. Ez sajat tapasztalat.

Amivel azonnal kompatibilis:
Avensis II, 1.6 es 1.8 benzines
Corolla Verso 1.6 es 1.8-as benzines (ez volt a donor)
Corolla 1.8 TSport (192LE) - erre felmegy, de nem sok tulajdonos valtana az eredeti C64-es valtojarol 5 sebessegesre..., de ha esetleg valaki meg van szorulva...

Amivel atalakitas utan kompatibilis (mas feltengely kell):
2000 utani 1.4-es, 1.6-os Corolla (ZZE120, ZZE121). Ahhoz, hogy ezt a valtot a gyari helyett hasznalni lehessen az alabbi dolgok egyike kell:

1. 20 fogas 2000+ 2ZZ Corolla (ZZE123) feltengely
2. 20 fogas 2000+ 1.4 D4D Corolla feltengely (CDE120)
3. 20 fogas 2000+ 1ZZ Corolla feltengely (Europaban nem letezett, csak Japanban es USA-ban)
4. 20 fogas 2000+ MR2 Spyder/Roadster (ZZW30) feltengely
5. 20 fogas 2000+ Celica 1ZZ vagy 2ZZ (ZZT230 vagy ZZT231) feltengely

Ezen kivul sok mas kocsihoz is jo, koszonhetoen a Toyota LEGO-nak, korabbi Corollakhoz is!!!


A masodik kepen levot azota rendesen, kivul es belul megtisztitottam, mivel ez volt az elso szamu beepitesre itelt darab egeszen pentek esting, amikor elkeszult a 6 sebesseges valtom:


Mivel ez igy eleg osszetett, szivesen adok reszletes felvilagositast:
mozso@t-online.hu
+362022930, majd utana nulla es kilenc
Sors bona nihil aliud
Toyota C-HR Selection 2018.
Toyota Corolla 1.8 VE (USDM) 1998.

Trotter66

  • Knight of the Roads
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 22258
  • ((:== Szlalomépítő ==:))
Re:Sebességváltó és tengelykapcsoló
« Válasz #3 Dátum: 2012.11.11 20:01:03 »
Sebességváltó olajcsere:
huh,elég rég csináltam...vmikor ezév január végén...de megprobálom helyesen leirni pontrol pontra.

aknábol szereltem,szoval alulnézetből mondom. nálam az e11 1.4vvtinél (azthiszem c150 válto,de nemvok benne biztos) ugy van,h a válto legalsó pontján van egy kb 19~21es anya,közepén egy kis o jelzéssel(a bal első kerék irányába néz), azt kicsavartam, kiömlött a régi olaj...nem volt tul sötét,meg koszos sem...kb 90ezret futott.
felemeltem emelővel a jobb oldalát,első-hátsó kerekek alá tettem 1-1 30as téglát,h frankon kicsöpögjön az olaj. ja, és ugy időzitettem,h csere előtt meleg legyen a váltoolaj,gondoltam jobban kifog csöpögni...én konkrétan hortobágyrol jöttem haza pestre (kb200km) és egyből nekiálltam az olajcserének. szóval hagytam jó 30percig kicsöpögni,majd visszatekertem a csavart.
kerekek alól b30 tégla kivesz...kocsi beálliva vizszintesbe!!!
a válto kicsit magasabb pontján,elől a hűtő felé nézve van mégegy ugyanilyen csavar,ami a menetirány szerint előre néz,mint irtam.
azt is kitekertem, majd fentről az akksi-levegőszűrő-hűtőviz kiegyenlitő tartály határolta nagyobb részen óvatosan benyulva bedugtam egy kis gumicsövet abba furatba,ahonnan kitekertem a csavart...majd a cső másik végébe egy kis tölcsért nyomtam és ment bele az uj váltoolaj.
az első flakon csont nélkül belement, a másikbol maradt egy kicsi. célszerű átlátszo csövet használni,hogy lásd mikor áll meg az olaj beáramlása a váltoba...nálam ez kb 1.8-2liter körül volt...egy pici maradt a flakon alján.
gumicső kihúz,megvártam h a lyukból már ne csorogjon olaj,mert gondolom az egy nivónyilás is...addig kell tölteni az olajszintet,h ott épp ne csorogjon ki semmi. csavar visszateker és csá, váltoolaj cserélve...ujabb baleset és hibamentes 100ezer kmt kivánok!! :)



Régebben cseréltem az E12-ben. A váltó baloldalának alján van egy nagy csavar a leeresztésre vmivel felette pedig a betöltésre. (remélem jól emlékszem) A leeresztés előtt -biztos ami biztos- tettem a leeresztő csavarra 1 kis neodymium mágnest,és úgy jártam vele egy darabig.
Váltóolajcsere:
1. ellenőrző csavar+alátét ki, leeresztő csavar+alátét ki, olaj le
2. nyílást tisztára töröl, leeresztő csavar+alátét be, olajat szintig tölt, majd picit vissza (biztosan van aki
     ügyesebb, de nekem így ment,a betöltőcsövet kicsit visszaengedve állítottam be a szintet)
3. szint ellenőriz (kb.0,5 cm-rel a nyílás alatt)
4. betöltőcsavar+ alátét be,
5. ellenőriz.
A gyári utasítás szerint az alátéteket cserélni kell,de elég jók, 1 cserét biztosan kibirnak.
A csavarok előírt meghúzási nyomatéka 39,2Nm úgyhogy 40-el húztam.
API GL4 vagy 5 75W90-es olajból 1,9 l kell bele.
« Utoljára szerkesztve: 2012.11.11 20:05:39 írta Trotter66 »
Sors bona nihil aliud
Toyota C-HR Selection 2018.
Toyota Corolla 1.8 VE (USDM) 1998.

kleingy

  • Moderátorok gyöngye
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 13346
Re:Sebességváltó és tengelykapcsoló
« Válasz #4 Dátum: 2013.01.07 12:35:53 »
Tempomat beszerelése

A megoldás igazából a gyári tempomat kiépítését jelenti. Amit a Corolla Versohoz eddig kiderítettem:
A tempomat funkciót vezérlő gyári karnak 2 kimenete van. Ezek a kormányon található spirálkábelen áthaladva a testre, illetve az ECU E5 csatlakozójának 24-es érintkezőjére kapcsolódnak. A spirálkábel és az ECU közötti kapcsolat felszereltségtől függően vagy gyárilag be van vezetékezve, vagy utólag kell kiépíteni. Levettem a kormányon a légzsákot, a spirálkábel csatlakozóján van 2 szabad érintkező, ezeken át lehet vezetni a tempomatkar vezetékeit.
A gyárival azonos tempomatkart az ebayen rendeltem meg. Szállítással együtt 39 USD.

http://www.ebay.com/itm/TOYOTA-CAMRY-YARIS-COROLLA-07-08-09-10-CRUISE-CONTROL-/170958303030?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item27cde8af36&vxp=mtr

Automata sebváltós kocsinál a tempomat működéséhez csak a fentiek beépítését kell elvégezni.

Manuális sebváltó esetén egy további lépés van, a kuplungkapcsoló. Ugyan a Versóban az indítógombos indítás miatt van egy kapcsoló a kuplunkpedálnál, az a tempomatot nem működteti. Ehhez az ECU E5 csatlakozójának 10-es érintkezőjére kell +12V feszültséget adni (kapcsolt feszültséget), amit a pedálom elhelyezett kapcsoló a pedál lenyomásakor megszakít, és a tempomat kikapcsol. A kapcsoló kódja a toyodiy.com szerint 88280-64010, a vezetékezés kiépítése ebben az esetben is a felszereltségtől függ.
Utóbbi kapcsolóra beszerzési forrást még nem találtam, viszont volt, aki egyszerű Reed-relével oldotta meg a dolgot.

Egyelőre itt tart a projekt. Az összköltséget igazából a kuplungkapcsoló megoldásának ára fogja meghatározni. Eddig: a kar 40 USD + pár méter vezeték. Mivel a kocsi nem garázsban áll, a tényleges megvalósításhoz meg kell várjam, hogy kicsit jobb legyen az idő.

Az egyik orosz fórumon Terra felszereltséghez csinálták meg a fentieket, egyik komponens sem volt bekábelezve, az ECU-ban mégis benne volt a funkció, és működött a tempomat.