Én tavaly augusztus végén vettem egy használt KTM-et, tesóm egy vacsiúj KROSS-t.
Asszonynak, meg szintén ekkor egy használt árban megkapott, 0km-es RIXE-t.
Használt KTM: Imola Cross típus, anno újkorában 1000EUR környéki árral, csupasz trekking bringa, hidraulikus Tekto tárcsafékekkel, Shimano Deore XT hátsó váltóval, minőségi első villával. Német piacos modell, Közép-Eu-ba nem is szállították ezt a típust. Ipari csapágyazással (Ritchey) van szerelve mindenhol (kormány, hajtás). Az ára 105E Ft volt.
Amit költöttem rá:
1. teljes első villa szétszedés, takarítás, zsírozás, karbantartás.
2. új lánc és hátsó sor csere, mert a régi lánc nyúlása már kopáshatáron volt, illetve, a hátsó sor két legkisebb fogaskerekében volt egy-egy 8-as, emiatt nyeregből kiállva tekerésnél a terhelés hatására meg-megszalajtott a pedál.
3. Kormányt cseréltem rajta és markolatot, de ezek nem relevánsak, hiszen, nem karbantartás jellegű költségek, hanem jóléti.
Szóval, a vételáron felül karbantartásokra, javításokra elköltöttem még kb 40 000Ft-ot. Gumik újszerűek, de egy minőségi típus 7-8000Ft/db, ha cserélni kell. Így nagyjából 150000Ft körül tartok eddig + a jóléti költségek.
Esetemben nem volt drága a bringa, de időszerű költségek merültek fel vele kapcsolatban. Olyat is lehet venni, amelyik drágább, de kevésbé igényel ilyen beavatkozásokat, azonban, ehhez kell az értő ember, aki vásárláskor tudja, hogy mit kell nézni, mert könnyen bele lehet szaladni a bringa vételárát közelítő költségekbe.
Tesóm KROSS bringája:
Vadiúj, itthoni boltból történt vásárlás. Listaára 305000Ft volt, raktáron lévő és egyéb kedvezményeket kihasználva 230000Ft vételárral, teljesen felszerelve, tehát, agydinamó, nagyteljesítményű ledlámpák, sárvédő elől-hátul csomagtratóval, túra markolat, shimano hidraulikus tárcsafékek elől-hátul, teljes Shimano Deore XT váltórendszer, gel-túra üléssel stb. egy szóval qrvajó bicikli. A váza hidroforming eljárással, nagynyomású vízzel formált, emiatt rendkívül szép vonalvezetésű, igényes, hegesztési varratok szinte nem is látszanak rajta.
Asszony Rixe bringája:
Teljesen felszerelt, német belpiacos (a Rixe 1920 óta gyárt manufaktúrában kerékpárokat), Kelet-Eu-ban nem kapható típus. Tesóméhoz hasonló felszereltségű annyi eltéréssel, hogy a váltója Shimano Altus és Acera, nem Deore. Új ára felszerelve 260-280000Ft-nyi Euro, 110000Ft-rét vettük úgy, hogy a gyári pedálját is mi szereltük rá fel, előttünk senki nem használta a biciklit még. 2016-os modell.
A Merida nekem is szemmel volt tartva, konkrét ajánlatom is volt rá a helyi bringaboltban. Csupasz trekkingként néztem a Crossway 20D és 40D modelleket. De alapvetően KTM felé hajlottam, és úgy döntöttem, hogy megpróbálok használtan venni KTM-et, mert hirtelen a szemem elé került egy hirdetés a neten. Feljebb leírtam, hogy összességében kb annyinál tartok most pénzben a KTM-mel, mintha vettem volna egy új Meridát. De ez megtévesztő lehet. A Merida nem Ritchey csapágyazással készül, és a váltója sem Deore, valamint, a váza is nehezebb egy picit. Ennek ellenére a Merida sem rossz, sőt, mentem vele, az is szuperül gurul, és menet közben könnyű is, de volt egy álmom (a KTM), így mégsem bánom a döntésemet. Ha belefutottam volna egy xar állapotú biciklibe, pl. egy azonnali első villa cserébe (40 000Ft), netán kiderült volna, hogy sérült a váz, vagy hasonlók, akkor nyilván bánnám a döntésemet. De így full-szerelem van. A fényezését elcsesztem, ugyan, de megtanultam, hogy tarthatom foltmentesen a matt fekete felületet.
Át kell alaposan gondolni, mindegyik verziónak megvan a pro és kontra oldala...