A NAGY Toyotás könyvben
http://www.libri.hu/hu/book/szakkonyvek/muszaki/kozlekedes/toyotaEzt találtam:
Toyota Supra
Az erõ és a pompa
A Supra gyökerei messzire nyúlnak vissza: már az áldott Celica TA 40-es idejében is volt egy, a japán és amerikai piacra tervezett topverzió, hosszú elsõ résszel és 2,6literes, hathengeres 140LE motorral. Ebbõl az "XX" nevû modellbõl keletkezett a következõ modellváltáskor a Celica Supra 2,8i. A legújabb kiadást, teljesen jogosan, már szinte semmilyen kapcsolat nem fûzte az eredeti Celica modellhez.
Toyota Supra (1986-1993)
Az eddigi legerõsebb és legdrágább Toyota minden részletében különbözött elõdjétõl. A hossza 4620mm-rel változatlan maradt, a szélessége 60mm-rel megnõtt, a tengelytáv viszont 2615-rõl 2595-re csökkent. A markáns farspoilernek, a hosszú, lapos motorháztetõnek, a megnövelt oldalsó küszöbnek és a sárvédõ kiszélesítésének köszönhetõen igazán dinamikus látszatot keltett az újdonság.
A 7M-GE fejlesztõ-kódjelzésû Supra-motor alapja a hathengeres teljesen alumínium hajtómû volt, ami már az elõzõ modellt is repítette. Hosszú löketû forgattyústengely, új fejlesztésû négyszelepes hengerfej, elektromos motormanagement löketszabályzóval, és egy levegõbeszívó szabályzó növelték a DOHC hajtómû teljesítményét 204lóerõre.
Ezzel gyorsult az 1590kg súlyú kocsi 0-ról 100-ra 8,6 msp alatt, és érte el a 220km/h végsebességet.
Az új Suprát a Porsche legújabb kihívójaként emlegették. Bizonyos látószögbõl egy tesztelõ megdöbbentõ hasonlóságokat vélt észrevenni a Porsche 928-cal. Valójában az új Supra kevésbé volt agilis sportkocsi, sokkal inkább egy luxus Gran-Turismo, egy gyors túrakocsi, felszerelve mindenféle kényelmet szolgáló eszközzel, és egy csomó elektromos segédeszközzel, mint például a kivehetõ tetõközéprésszel.
A kimûvelt motor, a nagyon precíz ötsebességes váltó, a biztonságos menettulajdonságok, és a magas szintû kényelem további plusz pontokat jelentett a luxus-túrakocsi számláján.
Az érem másik oldalán viszont ott volt a magas fogyasztás (a teszteken 14 liter fölött/100km).
Jó 2 literrel engedett meg magának többet az 1988-tól gyártott Turbo-Supra a maga 235 lóerejével.
Az addigi leggyorsabb japán sportautó, mely a tesztelõk szerint minden tulajdonsággal rendelkezett, hogy új fejezetet nyisson a japán sportautó gyártás történetében, ötvözve a limuzinok világából jól ismert kényelmet a motor erejével, mely a 1,6 tonna nehéz jármû vezetését élménnyé fokozta.
Modellek, típusok, árak:
Modellek: coupé 2+2
Gyártás éve: 1986-1993
Motorok:
2954 ccm/250kW(204LE) 6000/min fordulaton
2954ccm/173kW(235LE) Turbó Kat. 5600/min fordulaton, 1987 szeptemberétõl.
1990-tõl 175kW(239LE) 5600-as fordulaton; 350Nm 3200-on
Felszereltség:
vezetõülés elektromosan állítható ágyék- és gerincmerevítéssel, tempomat, fûthetõ külsõ tükör, fényszóró-tisztítóberendezés, targatetõ, EFH, központi zár, elektromos antenna, kazettás magnó.
Típusok:
Supra 3.0i Supra 3.0i Turbo
Árak: 49.200.- DM (3.0i)
---------------------
Krónika:
1986: európai premier a genfi autószalonban márciusban. Szeptembertõl Németországban. Németországban kizárólag kivehetõ tetõközéprésszel(Svájcban merev tetõvel is kapható volt). Teljes felszereltség. Katalizátor nélkül, nem károsanyag mentes.
1987: szeptember: a modellsorozatot a Turbo-modellek bevezetésével bõvítik. ABS és G-Kat szériában, automata ha kérik (2.800.- DM) Ár: 57.000.-DM
1988: szeptember: ráncfelvarrás – széles borda köti össze a lökhárítót a motorháztetõvel, két részre osztott hûtõrács, háromrészes farspoiler, hátsó szélvédõmosó nyugalmi állapotban vízszintes. Szívómotoros-verzió megszûnik.
1991: szeptember: modellápolás (az ajtókban oldalsó ütközõk)
1993: október: az utód bemutatása, 1994-ben elfogy minden tartalék.
------------------
Turbó:
Gyorsulás 0-100km/h: 6,3 msp
Végsebesség: 245km/h
Fogyasztás: 11,3
Üzemanyag tartály: 70 liter
Csomagtartó mérete: 232 liter
Terheletlen tömeg: 1540kg
Gumiabroncs: 225/50 16
------------
Szívó:
Gyorsulás: 8,2 msp
Végsebesség: 220km/h
Fogyasztás: 10,1
Csomagtartó mérete: 288 liter
Terheletlen tömeg: 1590kg