Pár napot eltöltöttem a hűtőfolyadékok témájával, és nagyon úgy tűnik, hogy a Toyota piros hűtőfolyadékban nincs foszfát, csak a rózsaszínben.
Az egyik erre utaló jel az, hogy az OEM Toyota hűtőfolyadék leírásából ez derül ki (azt mondjuk én nem tudom, hogy ez az OEM teljesen megegyezik-e a gyárival):
http://www.oemantifreeze.com/oem-red/http://www.oemantifreeze.com/oem-pink/A másik dolog, ami ezzel egybevág, az pedig az, amit az egyik itt linkelt oldalon olvastam, hogy a foszfátot semlegesíti a kemény víz, és emiatt a foszfátos hűtőfolyadékokat előkeverve szokták árulni, hogy véletlenül se kemény vízzel higítsák őket a vásárlók, de csak a rózsaszín Toyota hűtőfolyadék van előkeverve, a piros pedig koncentrátum. Kérdés, hogy a pirosat is szokták-e az újabb Toyotákba tenni, vagy csak a rózsaszínt? Fórumok alapján nekem az jön le, hogy még a Toyota szervizesek is azt hiszik, hogy ugyanaz a kettő, csak a rózsaszín az előkevert változat.
Szerintem a Prius kézikönyve sem azt írja, hogy foszfátos hűtőfolyadék kell, hanem hogy long life hybrid organic acid, és csak magyarázatként írják, hogy ez foszfát és organikus savak kombinációja, de ettől szerintem még jók a foszfát nélküli szilikátmentes hosszú élettartamú hűtőfolyadékok is.
A hosszú éllettartam miatt fontos a JIS K 2234 specifikáció megléte, ennek viszont a Mannol AF12+ koncentrátum is megfelel, ami 4-5ezer forint körül van. Nekem nagyon úgy tűnik, hogy az is tökéletes a Toyotákba, de jó eséllyel a magyar gyártású Glicosam ALU is jó lenne (ennek nincs JIS K 2234 specifikációja, de 5 év vagy 200ezer km élettartamot írnak erre is).
De ha valaki tudja, hogy milyen anyag van a Toyotákban, ami az európai autókban nincs, és igényli a foszfátot, az írja meg. Nekem az a gyanúm, hogy valaki félreértette a kézikönyvet, és elterjedt ez a foszfátos félreértés, de ha a Toyota adott ki a foszfáttal kapcsolatos állásfoglalást, az is érdekelne.