Ma megvettem a fentebb említett fagyállót és ígértem, hogy leírom, pontosan melyikre gondoltam. (... és hogy, hogyan jutottam arra, hogy ezt vegyem meg)
Amit én végül is választottam az a fagyálló a Bárdi autónál kapható legolcsóbban jelenleg, legalábbis én ott találtam legolcsóbbnak. Persze van még az autodoc és az autoalkatreszonline24 és az eualkatresz weboldalakon is, de ott drágább és még a szállítási díj is rájön, ami elég sok, mert ezek külföldi áruházak. Jelenleg elég kevés infó van a fagyállóról a webáruházak oldalain. Pedig már több mint egy éve forgalomban van. Így a gyártó honlapján tájékozódtam és az alapján döntöttem e mellett. Pedig jobb lenne ha odaírnák a webáruházak is a leírásba a fontosabb információkat, így többen választanák szerintem ezt a fagyállót. A gyártó illetve maga a termék holnapja
itt található. Ez az Aisin fagyálló a leírása szerint foszfát tartalmú hybrid fagyálló, azaz P-HOAT, de csak "hybrid P-OAT"-nak írja a gyártó. Ez a két elnevezés ugyan azt jelenti amúgy? De az is ott van, hogy az összetétele megfelel a Japán és koreai gyártók előírásainak. És mivel foszfát tartalmú hybrid, én ezt el is hittem.
Elég modernnek is számít, mert G12+ szabványt igénylő járművekbe is használható. Persze ez csak az Aisin szerint, ami persze igaz is lehet, de ilyen minősítése nincs a fagyállónak. Amik viszont megvannak (és a dobozra is rá van írva) azok a következők: JIS K 2234 - 2006 class 2, ASTM D3306, ASTM D6210, KS M 2142. A G12+ jelölésnek örülök, mert ez alapján elvileg keveredhet más Gx szabványú fagyállókkal is. Leginkább az ettől régebbiekkel. Eléggé long life is, mert 5 év vagy 250.000 Km után ajánlja a gyártó lecserélni. Szilikát, nitrit, amin és borát mentes. De ugye foszfátok vannak benne...
... ami "nekünk" kell, illetve ajánlott. Mivel ez már bekevert fagyálló az 1100 ft/L alatti ár (ha az 5 literes flakonnal vásároljuk) nem annyira olcsó, de a gyári szintén bekevert Toyota fagyálló árának (~2300 ft/L) kevesebb mint a fele. Engem pedig most ez a tényező is érdekelt. A színe zöldes türkizkék vagy inkább kékes sötétzöld. Napfénynél nézve elsőre inkább a sötétzöld színt mondanám rá, de jobban megnézve van egy kis kékes beütése is. Mesterséges fénynél (normál halogén izzó és neon) egyértelműen kék, türkizkék. Fura, hogy mennyire másnak látszik különböző megvilágításban. Most a Bárdinál ~5200 ft/5L (1050 ft/L), az egy literes kiszerelés ~1400 ft/L. Mindezen, fentiekben felsoroltak miatt döntöttem úgy, hogy ez lesz a következő x (5) évben az autómban. A biztonság kedvéért azért a rendszert át fogjuk öblíteni desztillált (ioncserélt) vízzel, mielőtt beleöntjük az Aisin-t. Most a piros Eneos LLC van benne már több mint 5 éve. A pH-ja még éppen jó (kicsivel 7 feletti, pontosan nem tudom megmérni de nem is csökkent sokat az eredeti 7,4-hez képest, nem tűnik fáradtnak ez alapján), a fagyáspontja is -35 °C alatti még mindig. Ha csak ezt nézném, még maradhatna az autóban és 70.000 Km van az Eneosban csak. De sajna fogy, valahol elszökik és csökken a szintje. Utántölteni nem merem más folyadékkal, ebből az Eneos-ból meg már nincs nekem sem több és a Szakál metálnál sincs már. Ha a kiegyenlítő tartály szintje lecsökken a minimum alá, jön a fagyálló csere és valószínű, hogy a hűtőcsere is. Lassan fogy és nem egyértelmű, hogy hol folyik el.
Na, de nézzük, mi volt még képben! A Toyota SLLC (TOYOTA Super Long Life Coolant) alkalmazási javaslatot / megfelelőséget a Febi írta a
19400-as jelzésű fagyállójára. Többek között javasolják az alkalmazását a G12+ gyártói elvárás esetén is. Meg még sok más autó márka fel van sorolva, amihez ajánlják. De mivel foszfátmentes ezt kihagytam. Persze ha nem találok rá az Aisin-re akkor talán ezt vettem volna. Nem sikerült kideríteni, hogy 2-EHA-t tartalmaz-e, de úgy tűnt a biztonsági adatlapból, hogy igen. Ezért is hanyagoltam. Viszont töményen árulják ez viszont tetszett. A színe viola/lila színű.
Meg lehet bonyolítani ezt a fagyálló választást is legalább annyira mint a motorolaj választást.
Valahogy a VW szabvány terjedt el az utángyártott piacon. Vajon miért? Ez "úgyis jó minden autóhoz" és ha jól tudom, az összetevői is viszonylag olcsóak de elvileg a legújabbakban már nincs 2-EHA. Más autó gyártónak is vannak speciális elvárásai a hűtőfolyadékokkal kapcsolatban, de azokról nem sokat tudok. Biztosan meg vannak azok is bonyolítva. De a legtöbben nem foglalkoznak ezzel, beleértve a szerelőket. "rózsaszín" G12... van a boltok polcain, az fog belemenni minden autóba. Kész. Biztosan egy autónak sem ártana a gyakorlatban ha VW G12+, G12++ vagy G13 kerülne bele, de én inkább nem próbálom ki. Régebben pl. kellett gyári Volvo hűtőfolyadék és nem is volt olyan drága és töményet sikerült belőle vásárolni. 1000 ft alatt jött ki egy liter belőle bekeverve.
Volt még egy "jelöltem" de arról még kevesebb infót tudtam összeszedni és a beszerzése ennek lett volna a legbonyolultabb. Ez pedig a
Ravenol HJC Hybrid Japanese Coolant Concentrate lett volna. Ez is hybrid és Japán és koreai autókhoz ajánlja a Ravenol. Ez is zöld színű amúgy és töményen árulják. Az ára majdnem annyi lett volna, mint a gyárilag bekevert Aisin fagyállónak. Tehát nem drága de nagyobb mennyiséget kellett volna rendelnem belőle. A foszfát és 2-EHA tartalmáról nem tudtam meg semmi biztosat. De ha jól láttam foszfát tartalmú (a P-OAT benne van a régi nevében "RAVENOL Antifreeze Japanese P-OAT GREEN Konz.").
Hát, ennyi lett volna röviden az amire jutottam. Remélem tudtam segíteni ezzel a hozzászólással valakinek! Leginkább az Aisin fagyálló felfedezésére gondolok most itt. Vagy ti már ismertétek? Nem találtam a keresővel olyan hozzászólást ahol erről lett volna szó. Ha valakinek van hozzáfűzni valója a fentiekhez, szívesen várom a véleményét! Annyira nem látom át ezt a hűtőfolyadék témát de szerintem elég az ha találok/találunk 1-2 megfelelő hűtőfolyadékot a saját autónkhoz és kész.