Ha megnézem az adatlapokat, akkor pl. egy 5w30 jóval vékonyabb lehet egy 0w40-nél, hidegen és melegen is akár ![yes :yes:](https://forum.toyotaclub.hu/Smileys/set1_b/yes.gif)
Igen, de ez csak reszben igaz. A baj az, hogy a hideg-es melegoldali viszkozitast egy-egy konkret homersekleten adjak meg. Ha a valosagot latni szeretnenk, valojaban egy "viszkozitas a homerseklet fuggvenyeben" grafikonra lenne szukseg, legalabb 5-10C-os osztaskozzel.
A hidegoldali viszkozitasi ertekeket jelenleg +40C-on adjak meg. Siman elkepzelheto, hogy egy jo 5W30-as olaj (pl. Eneos Sustina) messze jobb viszkozitassal rendelkezik, mint egy "gyengebb" 0W30 vagy 0W40 olaj. Ugyanakkor a 0W olajok nyilvan azert kaptak 0W besorolast, mert az eloirt (sajnos fejbol nem tudom mennyi) legalacsonyabb homersekleten is hozzak a minimalisan eloirt viszkozitast.
Tehat extrem hideg, -35 - 40C korul a 0W30 egyertelmuen jobb egy 5W30-nal, de a nalunk gyakrabban elofordulo max. -20C -ig elkepzelheto, hogy valojaban egy jo minosegu 5W30 teljesit jobban. Sajnos ezekre nincs eloiras, igy ezeket nem is merik, pedig nagyon fontos lenne tudni a vasarlas elott, hogy -10C -- -20C kozott melyiket is erne meg inkabb hasznalni. Youtube-on azert vannak direkt ilyen hutokamrakban keszitett videok, de sajnos keves fajta olajjal vegzik a tesztelest, es valos viszkozitast nem mernek, csak osszehasonlito tesztet csinalnak, hogy adott homersekleten melyik folyekonyabb. Az igazi az lenne, ha tobb homersekleten, sokfele olajat mernenek meg rheometerrel, es ezt tennek kozze. Apropo, ha valakinek van esetleg hutokamraja, es egy extrem hideg kornyezetben is mukodo rheometere (nehany tizezer dollarert mar kapni), szivesen reszt vennek egy ilyen kiserletben, ha a nevem is szerepelhet a publikacioban
![nagymosoly :D](https://forum.toyotaclub.hu/Smileys/set1_b/03_nagymosoly.gif)
Nincs veletlen valamelyik hazai egyetemen ilyen berendezes?