Én már belefolytam a héten jobban mert itt a fórumon megkaptam hogy a 10w40 igenis kedvezőtlenebb mint az 5w40 és tényleg, adatlapokban jobban belemélyülve látszik, hogy a 40 fok és alatti hőmérsékleten (hideg indítás is ide tartozik) a 10w40 viszkozitása messze nagyobb mint az 5w40-é. Pl.:
-10 fokon: 10w40: ~2200 mm2/s, 5w40: ~1400 mm2/s (kinematikai)
+6 fokon: 10w40: ~700mm2/s, 5w40: ~450mm2/s (kinematikai)
Így nyáron még tűrhető is a 10w40-es, de télen már tényleg sokat számít.
Úgy vettem ki eddig, hogy az 5w30-al azért vigyázni kell nehogy túl vékony legyen és ne kenjen eléggé. A HTHS viszkozitás (az olaj dinamikus viszkozitása 150 °C-on, magas (10^6/s) nyírófeszültség mellett) rosszabb értéket mutat 5w30-asra mint 5w40 (2.9 vs 3.5).
Engedd meg, hogy ezen picit pontosítsak. Szerintem jól gondolod, csak rosszul fogalmazd meg.
A 30-as olajok is, mint minden olaj, képeznek a súrlódó felületeken egy vékony ún. olajfilm réteget. Amennyiben az autódban 30-as, vagy még vékonyabb olaj van, úgy arra kell vigyázni, hogy rendszeresen nem szabad magas üzemi fordulaton járatni az autót, mert ez a vékony film réteg megszakadhat és akkor rendellenes kopások jöhetnek létre fém-fém között. Az oljafilm réteg ezt hivatott csökkenteni.
A nem megfelelő kenés általában abból jöhet, hogy túl sűrű az olaj és ezáltal az olaj áramlása kedvezőtlenebb. Ha nem jut el minden kenést igénylő helyre, akkor szintén rendellenes kopás jelentkezhet a motoralkatrészekben.
Persze, az 5W-30 olajban bőven vannak tartalékok, nem kell vele óvatosan bánni, de a folyamatos, hosszú ifeig tartó magas fordulatszám esetén célszerűbb egy 40-es meleg oldali olaj használata...