Jól írja a cikk, a lényeget, ami ez:
Kimondhatjuk tehát, hogy a csereperiódus betartása nem szükségképpen jelenti a motor nagyobb kopását, vagy a kenőolaj elsavasodását és fekete iszaposodását, azonban ehhez feltételeknek kell teljesülni. Az egyik ilyen feltétel az előírt olaj, valamint az előírt tüzelőanyag használata, a másik pedig a jármű rendeltetésszerű használata. Amelyik autót közútra terveztek, azzal közúti körülmények között kell menni. Nem probléma ha sportosan, de nem tisztán verseny körülmények között. Ez esetben a periódus tartható, csak akkor kell ettől eltérni, ha az igénybevétel is jelentősen eltér. A gyártó minden esetben tartalékokat épít be, ez igaz a kenőolajra és a csere periódusára is. Ha ész nélkül rövidítjük a periódust, akkor egyrészt a saját pénztárcánk ellensége vagyunk, másrészt pedig feleslegesen terheljük a környezetet. Ha az egyik feltétel nem teljesül, akkor a hosszú periódus sem tartható. Ha például rossz minőségű, magas kéntartalmú, savas gázolajat tankolunk, esetleg rendszeresen látogatjuk autónkkal a pályanapokat, akkor gondolkodhatunk az olajcsere ciklus rövidítésén.
Tovább nehezíti az olaj helyzetét, ahogy a jármű korosodik és motorja kopik. A dugattyú melletti résveszteségek nagyobbak lesznek, az olajba több szennyezőanyag kerül és kémiailag is degradálódik. Ebben az esetben indokolt a csereperiódus 10-20%-kal való csökkentése, de az autógyárak ezzel már nem foglalkoznak, leginkább azt szeretnék, ha ilyenkor új autót vásárolnánk.
Gyakorlatilag ugyanezt mondtuk/írtuk itt eddig is. A mai modern motoroknál, ha a gyár megad egy 30.000km/2éves csere ciklust, akkor ehhez tudni kell a hozzárendelt feltételeket is, nevezetesen, hogy jellemzően üzemmeleg állapotban használjuk a motort (ez alól kizárt a városi reggeli-délutáni 2-3km-es út), lehetőleg egyenletesen a normál üzemi fordulatszám tartományban. Ha sok a város, vagy sok a hideg járat, vagy rendszeresen van hajtva a kocsi, akkor rövidíteni kell a - motort védendően a - perióduson!
Az a gond, hogy sokan kinyitják a szervizkönyvet (ha egyáltalán egyszer is előveszik), megnézik, "mennyi is ez? 30.000? Hát akko' bőven jók vagyunk", és közben alig éri el nála használat közben a motor az üzemi hőmérsékletet.
Nagyon fontos, hogy az ilyen "rugalmas" periódusokkal kapcsolatban a száraz adatok mellett ugyanannyira figyelembe kell venni a használat módját, körülményeit is!
Esetünkben a családban anyukám 1,7 cdti H Astrájának 30.000km/2év az előírt olajcsere periódusa. Mivel ő legtöbbször csak pár km-re megy vele, illetve különösebben nem figyel oda arra, hogy hidegen kevésbé forgatjuk a motort, nála a 30.000km-ből önkényesen 20.000-et csináltunk. Addigra elhasználódik az olaj, szemmel láthatóan.
És ugyanez az autó lehet az ellenpélda is az első gazdájánál, ami egy holland céges emberke volt, aki autópályán használta, és 2,5 év alatt beletett 115.000km-t. A szervizkönyv szerint 27-29.000km-ként cserélte az olajat teljesen helyesen. Más volt a használati módja, mint most, ezért rugalmasan kell az olajcseréket "beállítani". Nálam ez a harmadik variáció lenne, ugyanis én 2 év alatt nem mennék vele 30.000km-t, így nálam a 2év lenne nagy valószínűség szerint a periódus. Emiatt van az is, hogy a Corollámban sem 15.000-ként cserélek olajat, hanem évente, ami kb 8-11.000km-t jelent...