Felhasználónév: Jelszó:

Szavazás

Milyen márkájú olajat használsz?

Mobil/Mobil1
58 (15.3%)
Eneos
119 (31.4%)
Castrol
76 (20.1%)
Motul
14 (3.7%)
Egyéb
43 (11.3%)
Liqui Moly
42 (11.1%)
MOL
5 (1.3%)
ELF
4 (1.1%)
Total
9 (2.4%)
Q8
9 (2.4%)

Összes szavazó: 373

Szerző Téma: Olajok és adalékok  (Megtekintve 2976660 alkalommal)

0 Felhasználó és 1 vendég van a témában

music

  • Moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 25408
  • Autó: '08 Corolla Verso 1,8 Fullmoon; '11 Yaris II 1,33 Life
Olajok és adalékok
« Válasz #165 Dátum: 2005.01.28 09:43:33 »
Még annyit hozzátennék, hogy utántölteni nem érdemes finomabb olajat, mint ami a cserénél belekerült. Ugyanis keveredésnél a "rosszabb" olaj paraméterei lesznek a mérvadóak.
Ez olyan, mint a mondás: ha 1 liter tiszta vízbe belecseppentesz 1 csepp trutyit, az trutyi lesz; de ha 1 liter trutyiba 1 csepp forrásvizet, az is...
music      

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Olajok és adalékok
« Válasz #166 Dátum: 2005.01.28 11:02:10 »
Idézetet írta: "music"
Még annyit hozzátennék, hogy utántölteni nem érdemes finomabb olajat, mint ami a cserénél belekerült. Ugyanis keveredésnél a "rosszabb" olaj paraméterei lesznek a mérvadóak.
Ez olyan, mint a mondás: ha 1 liter tiszta vízbe belecseppentesz 1 csepp trutyit, az trutyi lesz; de ha 1 liter trutyiba 1 csepp forrásvizet, az is...


Ja igen , ez pontosan így van !
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Macimedve

  • Kezdő
  • **
  • Hozzászólások: 45
Olajok és adalékok
« Válasz #167 Dátum: 2005.01.28 14:07:29 »
Idézetet írta: "Palaczk"
Tömören : a későbbi fejlesztésű , jobb olaj nyugodtan mehet bele a motorba - az egyetlen határ (ahogy Szeke is írta) , az , ha a motor kopottsága miatt már egy bizonyos szintnél alacsonyabb viszkozitású olajat nem érdemes alkalmazni , mert különben elkezdené fogyasztani .


Ilyen bátran nem jelenteném ki ezt a dolgot. A 0W40 olyaj viszkozitása ugyanannyi üzemi hőfokon, mint a 10W40-é. Nem fog többet enni a motor. Az más kérdés, hogy egy olajat zabáló motorba kár drága olajat rakni. Az olajak közöt a különbség nem az üzemi hőfok környékésn van, hanem indítás után. Egy 0-ás olaj gyakorlatilag egy hideg motort is rendesen ken, mer bejut a résekbe, a 15-ösnek fel kell ehhez melegednie. A felső értékek között nagy variáció nincs, vagy 30 vagy 40 eltekintve persze az igen speciális 50-es, esetleg 60-as olajaktól. Ezekkel már vigyázni kell, mert egy átlagos motor nem jár olyan melegen, hogy ezekkel tisztességes kenése lehet. Ezek versenyautóba valók. Olajnál egyébként van egy a viszkozitásnál fontsabb jellemző, a teljesítményszint, amiről soha nem szoktak beszélni....

Van itt egy tábla:

SAE ........  ºC

0W          -35
5W          -30
10W        -25
15W        -20
20W        -15
25W        -10
20           +30
30           +35
40           +40
50           +45
60           +50

Erről látszik, hogy a 0w40 olaj -35 és +40 fok között használható.

A teljesítményszintről majd máskor, most dolgom van....
acimedve

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Olajok és adalékok
« Válasz #168 Dátum: 2005.01.28 15:59:18 »
Idézetet írta: "Macimedve"
Idézetet írta: "Palaczk"
Tömören : a későbbi fejlesztésű , jobb olaj nyugodtan mehet bele a motorba - az egyetlen határ (ahogy Szeke is írta) , az , ha a motor kopottsága miatt már egy bizonyos szintnél alacsonyabb viszkozitású olajat nem érdemes alkalmazni , mert különben elkezdené fogyasztani .


Ilyen bátran nem jelenteném ki ezt a dolgot. A 0W40 olyaj viszkozitása ugyanannyi üzemi hőfokon, mint a 10W40-é. Nem fog többet enni a motor. Az más kérdés, hogy egy olajat zabáló motorba kár drága olajat rakni. Az olajak közöt a különbség nem az üzemi hőfok környékésn van, hanem indítás után. Egy 0-ás olaj gyakorlatilag egy hideg motort is rendesen ken, mer bejut a résekbe, a 15-ösnek fel kell ehhez melegednie.


Ezt én is tudom , szoktam is magyarázni másoknak , akik kételkednek a 0 W olajok ajánlhatóságában :) ... Viszont a gyakorlati tapasztalat az , hogy ha egy motor már kopott , és eszi az olajat , akkor pl. egy 5 W olajból többet fog enni , mint egy 15 W-ből . Ezért is írtam azt , amit írtam . Ettől függetlenül teljesen igazad van .
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Macimedve

  • Kezdő
  • **
  • Hozzászólások: 45
Olajok és adalékok
« Válasz #169 Dátum: 2005.01.31 14:04:00 »
Na idemásolom, amit egyszer az olajokról már beírtam az Indexes Toyota topicba kb. 2 éve:


Osztályozzák a motorolajokat SAE viszkozitásuk szerint(csak a többfokozatúakat írom ide le):
Téli-nyári motorolajok:
0W-40 - -35 és +40 külső levegő hőmérséklet között ajánlott
5W-40 - -30 és +40 külső levegő hőmérséklet között ajánlott
10W-40 - -25 és +40 külső levegő hőmérséklet között ajánlott
15W-40 - -20 és +40 külső levegő hőmérséklet között ajánlott
15W-50 - -20 és +50 külső levegő hőmérséklet között ajánlott
20W-40 - -15 és +40 külső levegő hőmérséklet között ajánlott


Ez azért csak durva „minimum” megközelítés, egyéb szempontok is léteznek. (Ilyenek a régi konstrukciójú vagy kopott motor stb. Pl. egy  öreg, nagy hézagokkal gyártott motorba felesleges szintetikus olajat tölteni, mert ezekbe "bele van tervezve" a hidegen sűrű olaj)

Osztályozzák teljesítményszint szerint:
Dízelnél(növekvő teljesítményszint szerint): CA; CB; CC; CD=CF; CE; CF-4; CG-4
Benzinesnél(növekvő teljesítményszint szerint): SA; SB; SC; SD; SE; SF; SG; SH; SJ


Ahhoz, hogy kiválasszuk a gépkocsinknak megfelelő teljesítményszintű olajat van egy képlet, ami megadja az adott motorhoz tartozó olajtehelési számot:


Olajterhelési szám=(P*L)/(1000*V*Q)
ahol:
P= az adott motor teljesítménye [kW]
L= az olajcsere intervallum a megtett km alapján [km]
V= a motor összlökettérfogata [liter]
Q= az olajcserénél szükséges olajtöltet [liter]


A kapott eredmény kiértékelése:
SC= 60-as olajterhelési szint alatt használható
SD= 75-ös olajterhelési szint alatt használható
SE= 90-es olajterhelési szint alatt használható
SF= 120-as olajterhelési szint alatt használható
SG= 150-es olajterhelési szint alatt használható
SH= 220-as olajterhelési szint alatt használható
SJ= 280-as olajterhelési szint alatt használható

A sor van tovább is, de azok már többnyire versenyolajok.


Példának vegyünk mondjuk egy V=1.6 literes Toyotát ami, P= 81KW(110LE) teljesítményű autó, olajcsere intervallum L=15 ezer km és az olajcserénél 3.5 liter olaj kell bele. Ennek alapján a számítás után kapott érték 217, tehát az autóba SH vagy annál nagyobb olajterheléssel rendelkező olaj kell. Mivel a határérték igen közeli, csak öreguras autósoknak javasolt az SH, inkább az SJ játszhat.
acimedve

Trotter66

  • Knight of the Roads
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 22146
  • ((:== Szlalomépítő ==:))
  • Autó: Toyota C-HR Hybrid 2018, Toyota Corolla E110 1,8 USDM 1998
Olajok és adalékok
« Válasz #170 Dátum: 2005.01.31 14:18:00 »
Igen-igen, ez az amit kerestem. Annak idején ki is printeltem,csak valahova elkallódott, köszönet érte, hogy ide is feltetted Macimedve.
Sors bona nihil aliud

murray

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 11751
Olajok és adalékok
« Válasz #171 Dátum: 2005.03.01 15:40:10 »
tegnap lecseréltem az olajat az autómban ill. egy fekete szurkot engedtem le!:-)
a motor azonnal megköszönte a friss olajat és halkan adta tudtomra h tetszik neki az új olaj.
hát ennyi, magamnak akartam bebizonyitani h én is meg tudok egy ilyet csinálni. meg az az olaj került bele amit vettem,nem amire a szervizben cserélték volna...
most: Suzuki Baleno  2019 1.2 GL
volt: Lada 2105 1985,
Toyota Corolla 1983
Corolla 1989,
Skoda Fabia  2002

kishaver

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2433
    • volonte
  • Autó: Fiat Doblo 2,0 Multijet (bocs srácok)
Olajok és adalékok
« Válasz #172 Dátum: 2005.03.01 16:19:08 »
Idézetet írta: "murray"
tegnap lecseréltem az olajat az autómban ill. egy fekete szurkot engedtem le!:-)
a motor azonnal megköszönte a friss olajat és halkan adta tudtomra h tetszik neki az új olaj.
hát ennyi, magamnak akartam bebizonyitani h én is meg tudok egy ilyet csinálni. meg az az olaj került bele amit vettem,nem amire a szervizben cserélték volna...
Tessék neki a lehető legjobbat megadni. Megfogja hálálni. Ez biztos. :wink:
Üdv: Kishaver 74

murray

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 11751
Olajok és adalékok
« Válasz #173 Dátum: 2005.03.02 08:16:37 »
Idézetet írta: "kishaver"
Idézetet írta: "murray"
tegnap lecseréltem az olajat az autómban ill. egy fekete szurkot engedtem le!:-)
a motor azonnal megköszönte a friss olajat és halkan adta tudtomra h tetszik neki az új olaj.
hát ennyi, magamnak akartam bebizonyitani h én is meg tudok egy ilyet csinálni. meg az az olaj került bele amit vettem,nem amire a szervizben cserélték volna...
Tessék neki a lehető legjobbat megadni. Megfogja hálálni. Ez biztos. :wink:


ja, a ma reggeli -15 fokos indulásnál éreztem a különbséget!
semmi rázkodás sima járás.
pedig csak egy semmi extra valvoline 10w-40 et nyomtam bele
asszem a köv kör castrol lesz!
most: Suzuki Baleno  2019 1.2 GL
volt: Lada 2105 1985,
Toyota Corolla 1983
Corolla 1989,
Skoda Fabia  2002

kishaver

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2433
    • volonte
  • Autó: Fiat Doblo 2,0 Multijet (bocs srácok)
Olajok és adalékok
« Válasz #174 Dátum: 2005.03.03 09:41:21 »
Idézetet írta: "murray"

pedig csak egy semmi extra valvoline 10w-40 et nyomtam bele
asszem a köv kör castrol lesz!
Azt azért leszögezném, hogy a nagy olaj tudósok nem ajánlják, azt, hogy cserélgessük az olaj típusát. Rá kell állni egy jóra és csak azt használni. Ne kérdezd, miért. Remélem más is (tőlem okossabb ember is) olvassa ezt és majd kifejti bővebben. Már több helyen is olvastam, hogy nem jó különböző típusú olajokkal próbálkozni.
Üdv: Kishaver 74

music

  • Moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 25408
  • Autó: '08 Corolla Verso 1,8 Fullmoon; '11 Yaris II 1,33 Life
Olajok és adalékok
« Válasz #175 Dátum: 2005.03.03 10:09:55 »
Idézetet írta: "kishaver"
Azt azért leszögezném, hogy a nagy olaj tudósok nem ajánlják, azt, hogy cserélgessük az olaj típusát. Rá kell állni egy jóra és csak azt használni. Ne kérdezd, miért. Remélem más is (tőlem okossabb ember is) olvassa ezt és majd kifejti bővebben. Már több helyen is olvastam, hogy nem jó különböző típusú olajokkal próbálkozni.

Ezt csak üzleti érdekek mondatják. Én is ezt mondanám, ha minél többet akarnék eladni. :!:
music      

kishaver

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2433
    • volonte
  • Autó: Fiat Doblo 2,0 Multijet (bocs srácok)
Olajok és adalékok
« Válasz #176 Dátum: 2005.03.03 10:15:07 »
Idézetet írta: "music"
Idézetet írta: "kishaver"
Azt azért leszögezném, hogy a nagy olaj tudósok nem ajánlják, azt, hogy cserélgessük az olaj típusát. Rá kell állni egy jóra és csak azt használni. Ne kérdezd, miért. Remélem más is (tőlem okossabb ember is) olvassa ezt és majd kifejti bővebben. Már több helyen is olvastam, hogy nem jó különböző típusú olajokkal próbálkozni.

Ezt csak üzleti érdekek mondatják. Én is ezt mondanám, ha minél többet akarnék eladni. :!:
Nem nem, tényleg volt valami magyarázat a dologra. Amit akkor még ésszerűnek is találtam. Na de mindegy.  :wink:
Üdv: Kishaver 74

Trotter66

  • Knight of the Roads
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 22146
  • ((:== Szlalomépítő ==:))
  • Autó: Toyota C-HR Hybrid 2018, Toyota Corolla E110 1,8 USDM 1998
Olajok és adalékok
« Válasz #177 Dátum: 2005.03.03 12:07:44 »
Az olaj típusának csereberéje annó nem volt ajánlatos, mert a különböző ásványolajokban található adalékok összevesztek egymással és betúrósodott az olaj.

A mostani szinti, félszintiolajokkal elviekben nem történhet ez meg. Persze itt is vannak kivételek, monnyuk pergetett Tescoolajok és társaik...... Igaz, azok nem túrósodnak, csak vattásodnak, de a lényeg ugyanaz.

Mellesleg azt lehetne általánosságban javallani, hogy szintit ne kövessen ásványolaj, vagy félszinti és így tovább.

Az hogy milyen olaj kell egy kocsiba, Macimedve által beollózott és alább megtalálható módon bárki megállapíthatja.

A tapasztalatom szerint a nagy olajmárkák biztos forrásból való beszerzését követően, egymás után a motorba báran betölthetők. Igaz az utántöltésre illik azonos specifikációjú és márkájú olajat használni.
Sors bona nihil aliud

murray

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 11751
Olajok és adalékok
« Válasz #178 Dátum: 2005.03.03 12:43:43 »
jóvan hajlok a jó szóra ha nem lesz semmi gáz akkor maradok e valvo mellett.
most úgyis beleeszi magát a motorba és jövöre is ezt kap.
most: Suzuki Baleno  2019 1.2 GL
volt: Lada 2105 1985,
Toyota Corolla 1983
Corolla 1989,
Skoda Fabia  2002

Trotter66

  • Knight of the Roads
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 22146
  • ((:== Szlalomépítő ==:))
  • Autó: Toyota C-HR Hybrid 2018, Toyota Corolla E110 1,8 USDM 1998
Olajok és adalékok
« Válasz #179 Dátum: 2005.03.03 15:04:55 »
Idézetet írta: "murray"
jóvan hajlok a jó szóra ha nem lesz semmi gáz akkor maradok e valvo mellett.
most úgyis beleeszi magát a motorba és jövöre is ezt kap.



Én a Valvo-ról annyit tudok elmondani, hogy annó a dízel Galatomba mindíg ezt tettem, míg 1x a Tecsóban vettem egy Valvoline kannát és benne, valamiféle trutyit, amit jelenleg is a kertkapu zsanérjainak kenésére használok. Azóta - talán igazságtalanul - elpártoltam a kék kannától. Idáig Mobil 1-et töltögetem, most először Castrol GTX csordogál a gépben. (most csak 10W-40-es oljalról írtam.) Panaszom az utóbbi két márkával kapcsolatban nincsen.
Sors bona nihil aliud