Azt megmondaná nekem valaki hogy kétféle total olajat néztem, 5w30 és 0w30, de 100fokon sűrűbb a 0w30, de ami meglepő, hogy 40 fokon is sűrűbb! Ez miért van? Akkor ez a 0w30 csak azért 0w mert alacsonyabb a dermedéspontja? Vagy már lehet hogy 20-30 fokon hígabb mint az 5w-s olaj?
Meg kell nézni a SAE szabványt. Az nem azt írja a 0W-s olajra, hogy mindig hígabb, mint az 5W-s olaj. Az azt írja, hogy 60.000 mPas a maximális kinematikai viszkozitás, ahol még az olaj pumpálható. Azt határozza meg, hogy melyik olaj minusz hány fok alatt kell, hogy elérje ezt a viszkozitási értéket.
60.000 mPas-t a motorolaj csak ennyi Celsius fok alatt érheti el:
0W: -40 fok
5W: -35 fok
10 W: -30 fok
Tartalmaz a szabvány olyan előírást is, hogy milyen fordulatot kell egy szabvány eszköznek elérnie x hőmérsékleten.
A lényege az az egésznek, hogy az első szám marhára nem utal arra, hogy az olaj 40 fokon hígabb kell, hogy legyen, mint az 5W-s, hasonló melegoldalú társa. Azonban lesz egy hőmérséklet, ahol már a 0W-s lesz a hígabb, hiszen -30 fok körül már előírás, hogy hígabb legyen. Hogy hol van az X-nek a metszéspontja az olajanként változik.
Pl.: 0W-50-es Eneos vs 5W-20-as Castrol
100 fokon 2x sűrűbb kb az 50-es melegoldalú olaj, mint a 20-as, hiszen 100 fokos hőmérsékleten mért viszkozitásra van megadva a második szám.
Minusz 30 fok körül azonban már tutira a 0W-50-es a hígabb, hiszen az előírás szerint ennek kell tovább pumpálhatónak maradnia. Valahol lesz egy metszéspont, ahol a két olaj azonos viszkozitású, e fölött az 50-es lesz a sűrűbb, ez alatt a hőmérséklet alatt az 50-es olaj lesz a hígabb. Hogy ez hol van, az egy matematikai számítási feladat, nem lineáris egyenletrendszerek metszéspontját kell meghatározni. Persze ehhez a pontos hőmérséklet-viszkozitás görbét ismernünk kell...
A példában szereplő 2 olaj kb 0 fokon lesz valahol azonos viszkozitású, a metszéspont fölött már az 50-es sűrűbb lesz.
Nézzünk egy másik példát: 0W-20 vs 0W-50
Ez esetben a 20-as olaj melegen sokkal hígabb (100 fokon) a szabvány szerint, hidegen azonban azonos előírások vonatkoznak rájuk. Miután melegen az első hígabb kell, hogy legyen sokkal, viszont hidegen nem kell, hogy a második legyen a hígabb, így az első olaj végig hígabb marad nagy valószínűséggel a teljes üzemi tartományban. Így a hidegindítás szempontjából a 0W-20-as olaj jobb, mint a 0W-50-es, hiszen az hidegen is mindig hígabb, nem csak az üzemi hőmérsékleten...