Szavazás

Milyen márkájú olajat használsz?

Mobil/Mobil1
59 (14.5%)
Eneos
130 (32%)
Castrol
79 (19.5%)
Motul
18 (4.4%)
Egyéb
48 (11.8%)
Liqui Moly
42 (10.3%)
MOL
5 (1.2%)
ELF
4 (1%)
Total
11 (2.7%)
Q8
10 (2.5%)

Összes szavazó: 406

Szerző Téma: Olajok és adalékok  (Megtekintve 5140702 alkalommal)

0 Felhasználó és 23 vendég van a témában

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #7395 Dátum: 2010.05.18 16:09:42 »
Kb. 2 hete kipróbáltam én is a Wynn's motoröblítőjét a '94-es, 2.0 benzines Carinamban...
Megadtad a módját, jó alaposan csináltad  :yes: !

Mi is valszeg kipróbáljuk az Avensisben a legközelebbi csere során, a Liqui Moly-félét. Eddig 8.500 km-t mentünk a legutóbbi csere óta, és ezalatt eltűnt fél liter olaj; de nem is ez a lényeg, hanem hogy nagyon sötét a színe, és már a csere után pár tucat km-rel befeketedik.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Egükém

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1221
  • Jó munkásember!
    • Egümotors
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #7396 Dátum: 2010.05.18 16:38:02 »
Egü...gyilkolják egymást a hangyáid... :D Kérsz Chemotox-ot??  :devil:

Adjál nekik  :clap: :clap: :clap: :clap:

kleingy

  • Moderátorok gyöngye
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 13346
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #7397 Dátum: 2010.05.18 17:18:23 »
Ismét elém került az olajokról és tévhitekről a két cikk. Minél többet olvasom (és közben a fórumot persze), annál többet értek belőle. :D

http://www.mazda-auto.hu/motorolaj-1-4-viszkozitas-0w-5w-10w-kenes-lubrikacio-suruseg.html
http://www.mazda-auto.hu/motorolaj-oil-viszkozitas-mazda-0w-5w-10w.html
         

barna.czukor

  • Vendég
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #7398 Dátum: 2010.05.18 17:37:16 »
Ismerem a cikksorozatot. Nagyjából stimmel. Vannak azért benne egyszerűsítések, de egész jól sikerült alapjában véve.

A vékony olajak használata felé tereli a user-t, az esetleges hátrányokról keveset ír. Kiindulópontnak tökéletes. Hiányolom belőle a SAE táblázatokat a hideg és a melegoldali viszkozitás tekintetében.

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #7399 Dátum: 2010.05.18 17:51:40 »
A vékony olajak használata felé tereli a user-t, az esetleges hátrányokról keveset ír.
Így van.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Zénóka

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1463
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #7400 Dátum: 2010.05.18 18:08:12 »
Vajon miért ír keveset a hátrányokról? :)



Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #7401 Dátum: 2010.05.18 18:11:26 »
Talán mert a szerző nem tartja őket fontosnak. Amiben vagy igaza van, vagy nem.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Zénóka

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1463
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #7402 Dátum: 2010.05.18 18:25:51 »
Elég alapos leirásnak tűnik... pont ez maradt volna ki?


kleingy

  • Moderátorok gyöngye
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 13346
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #7403 Dátum: 2010.05.18 18:36:20 »
Lehet, hogy írni kéne a szerzőnek, hogy azzal mi van? :)
         

G86

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1489
    • Hypermiler Gábor Jóska Ódala.
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #7404 Dátum: 2010.05.18 19:15:55 »
Azt megmondaná nekem valaki hogy kétféle total olajat néztem, 5w30 és 0w30, de 100fokon sűrűbb a 0w30, de ami meglepő, hogy 40 fokon is sűrűbb! Ez miért van? Akkor ez a 0w30 csak azért 0w mert alacsonyabb a dermedéspontja? Vagy már lehet hogy 20-30 fokon hígabb mint az 5w-s olaj?


Egyébként a mazda-autos cikkeket már én is elolvastam vagy 3x. Tetszik, és tény hogy a vékony olajakat preferálja. Sajnos nálunk magyarisztánban erre igénytelenek az emberek. Én azt mondom általánosságban egy 10w40-es olaj elvárható lenne mindenkitől, ennél rosszabbat nem kéne venni. Egyébként a 10w40 nem olyan rossz olaj, ha mindenki legalább ilyet vagy jobbat használna nem lennének gondok. Ezzel szemben inkább az a jellemző hogy a csereperiódust messze túllépik amellett hogy szarabb olajat tesznek bele. Én 5w-XX, 0w-XX párti vagyok, de azt mondom ha valaki 10w40 olajat tesz az autójába és azt időben cseréli, akkor annyira nem tartom még rossz embernek, és ettől még szerintem az autóját sem vágja tönkre.
Más kérdés, ha nem az olajon spórolna így, és kicsit hígabbat venne, 5w40, 0w40, esetleg ha az autójába megfelelő az 0w30, 5w30 is, akkor az olaj miatt ugyan többe kerülne az olajcsere, de az üzemanyagfogyasztásba megspórolná a drágább olaj árát, és ugyanott állna anyagilag, vagy jobban AMELLETT hogy a motorjának is JÓT tett.
De sokan ilyen sokat már nem képesek, vagy nem akarnak gondolkodni. :)
« Utoljára szerkesztve: 2010.05.18 19:22:40 írta G86 »
                                                                                                                                                   

barna.czukor

  • Vendég
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #7405 Dátum: 2010.05.18 19:35:44 »
Azt megmondaná nekem valaki hogy kétféle total olajat néztem, 5w30 és 0w30, de 100fokon sűrűbb a 0w30, de ami meglepő, hogy 40 fokon is sűrűbb! Ez miért van? Akkor ez a 0w30 csak azért 0w mert alacsonyabb a dermedéspontja? Vagy már lehet hogy 20-30 fokon hígabb mint az 5w-s olaj?
Meg kell nézni a SAE szabványt. Az nem azt írja a 0W-s olajra, hogy mindig hígabb, mint az 5W-s olaj. Az azt írja, hogy 60.000 mPas a maximális kinematikai viszkozitás, ahol még az olaj pumpálható. Azt határozza meg, hogy melyik olaj minusz hány fok alatt kell, hogy elérje ezt a viszkozitási értéket.

60.000 mPas-t a motorolaj csak ennyi Celsius fok alatt érheti el:
0W: -40 fok
5W: -35 fok
10 W: -30 fok

Tartalmaz a szabvány olyan előírást is, hogy milyen fordulatot kell egy szabvány eszköznek elérnie x hőmérsékleten.


A lényege az az egésznek, hogy az első szám marhára nem utal arra, hogy az olaj 40 fokon hígabb kell, hogy legyen, mint az 5W-s, hasonló melegoldalú társa. Azonban lesz egy hőmérséklet, ahol már a 0W-s lesz a hígabb, hiszen -30 fok körül már előírás, hogy hígabb legyen. Hogy hol van az X-nek a metszéspontja az olajanként változik.

Pl.: 0W-50-es Eneos vs 5W-20-as Castrol
100 fokon 2x sűrűbb kb az 50-es melegoldalú olaj, mint a 20-as, hiszen 100 fokos hőmérsékleten mért viszkozitásra van megadva a második szám.
Minusz 30 fok körül azonban már tutira a 0W-50-es a hígabb, hiszen az előírás szerint ennek kell tovább pumpálhatónak maradnia. Valahol lesz egy metszéspont, ahol a két olaj azonos viszkozitású, e fölött az 50-es lesz a sűrűbb, ez alatt a hőmérséklet alatt az 50-es olaj lesz a hígabb. Hogy ez hol van, az egy matematikai számítási feladat, nem lineáris egyenletrendszerek metszéspontját kell meghatározni. Persze ehhez a pontos hőmérséklet-viszkozitás görbét ismernünk kell...

A példában szereplő 2 olaj kb 0 fokon lesz valahol azonos viszkozitású, a metszéspont fölött már az 50-es sűrűbb lesz.


Nézzünk egy másik példát: 0W-20 vs 0W-50
Ez esetben a 20-as olaj melegen sokkal hígabb (100 fokon) a szabvány szerint, hidegen azonban azonos előírások vonatkoznak rájuk. Miután melegen az első hígabb kell, hogy legyen sokkal, viszont hidegen nem kell, hogy a második legyen a hígabb, így az első olaj végig hígabb marad nagy valószínűséggel a teljes üzemi tartományban. Így a hidegindítás szempontjából a 0W-20-as olaj jobb, mint a 0W-50-es, hiszen az hidegen is mindig hígabb, nem csak az üzemi hőmérsékleten...
« Utoljára szerkesztve: 2010.05.18 19:37:59 írta barna.czukor »

Xanyi

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 6060
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #7406 Dátum: 2010.05.18 20:31:23 »
Talán mert a szerző nem tartja őket fontosnak. Amiben vagy igaza van, vagy nem.

Tökmind1, hogy igaza van vagy sem, úgysem fogadod el, megmagyarázod...
Xanyi

Xanyi

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 6060
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #7407 Dátum: 2010.05.18 20:44:04 »


Tehát akkor az enyém nem részecske szűrős ?
Ujjonan Mo-on lett forgalomba helyezve? Mert akkor nem. A barátomnak 2006-os CV-je van 2.2 D4D D-CAT, 177 LE, és neki se DPF-es, sima B1 előírása van, 5W30 viszkozitással.  :) De alvázszám alapján is meg lehet tudni márkaszervizben, hogy a tied az-e...  :hmmmm:

Akkor vagy Te okoskodsz úgy hogy nem tudod, vagy a barátod nem tudja milyen az autója. Ugyanis a D-CAT (Avensis vagy Verso mindegy) a 2AD-FHV motor, és az bizony DPF-es. A 2AD-FTV motor pedig a gyengébbik 2,2-es és az volt itthon DPF nélkül. Más piacokon volt DPF-el is kérhető. Lényeg a lényeg, a D-CAT az DPF-es! Jah és persze a Lexus is.
Xanyi

Egükém

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1221
  • Jó munkásember!
    • Egümotors
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #7408 Dátum: 2010.05.18 20:57:08 »
"Az IS220d számos innovatív tiszta dízel technológiát használ. Egy példa erre a rendkívül fejlett dízel koromrészecske és nitrogén-oxid csökkentő (DPNR) katalizátor, amely egyszerre csökkenti a káros nitrogénoxid (NOx) gázok, a részecskék, hidro-karbonátok és szén-monoxid kibocsátását. Ez az első
motor a világon, amely képes erre.Ebből következően az IS220d könnyedén teljesíti a szigorú EuroIV
emissziós szabványt."

Megjelent:2006-ban!


« Utoljára szerkesztve: 2010.05.18 21:03:13 írta Egükém »

R6Rider

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1083
  • Corolla E12 1.6 VVTi SOL Sedan
    • Q8
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #7409 Dátum: 2010.05.18 21:27:03 »

Akkor vagy Te okoskodsz úgy hogy nem tudod, vagy a barátod nem tudja milyen az autója. Ugyanis a D-CAT (Avensis vagy Verso mindegy) a 2AD-FHV motor, és az bizony DPF-es. A 2AD-FTV motor pedig a gyengébbik 2,2-es és az volt itthon DPF nélkül. Más piacokon volt DPF-el is kérhető. Lényeg a lényeg, a D-CAT az DPF-es! Jah és persze a Lexus is.

Így elsőre furcsa a stílusod... ::) A bizonytalanságomat ez a grimasz jelezte:  :hmmmm: Az elgondolkodás, tanakodás jelképeként.  :eek: Ha viszont, igazad van, és az említett Lexus DPF-el szerelt, akkor a beszélgetés kiindulási alapját jelentő állításom igaz, miszerint a gyári előírással nem szinkron C1 minősítésű olaj, nem való bele. Az érdekes nem zavar, hogy a tulajdonos maga sincs tisztában azzal a kérdéssel, amit itt tisztázni próbálunk - ismét hangsúlyozom - segítő szándékkal.  :flowers: Ha én abban a kitüntető helyzetben volnék, hogy egy ilyen gyönyörű, minőségi, 10 milliós autóremek tulaja lennék, ezt a kérdést alaposan körül járnám. Így is megteszem, mivel érdekel, kapcsolódik a munkámhoz, illetve segíteni próbálok.  :)
Ha amit szent meggyőződéssel leírsz, ellenvetést nem tűrve igaz, akkor nézd már meg ezt az olajkalauzt pl. (az összesben így találod), vajon miért van külön 2.2 D4D D-CAT, és 2.2 D4D D-CAT + DPF típus is???  :eek: