Itt 2 dologról van szó:
1, Az adott olaj bírja-e a nagy hőt és a nagy nyírást?
2, Az adott olaj versenyszerű üzemeltetés mellett biztosítja-e a megfelelő kenést és meggátolja-e a fém-fém érintkezést?
1, A 0W-20-as olaj bírja a nagy hőt és a nagy nyírást, hiszen a viszkozitás csökkenése nem vonja a lobbanáspont csökkenését maga után. Az olaj nem degradálódik le 200 fokon sem, nagy nyírás esetén sem megy előbb tönkre, mint egy 0W-40-es. Azért is bírja ilyen jól a legtöbb 0W-20-as (néha jobban, mint sok 5W-30-as), mert ezek teljesen szintetikus, csúcstechnológiás olajak.
2, A hosszú, erőteljes üzem során a túl vékony olajak - mondjuk a 0W-20-as most - túlságosan "felhígulhatnak", azaz olyan mértékben lecsökkenhet a viszkozitásuk, hogy nem lesz megfelelő az olajnyomás, amely feltétlen szükséges a fém-fém érintkezés elkerüléséhez. Így bizonyos körülmények között egyes motorokban ezeket a híg olajakat nem ajánlott használni, mert a túlzott hígulásnak köszönhetően erőteljes motorkopás adódhat.
A 0W-20-as olajak kis ellenállásúak a motor számára, hiszen a kevésbé sűrű folyadékban kisebb ellanállással lehet mozgatni egy adott dolgot, mint viszkózusabb folyadékban. Így a használatuk nem csak az üzemanyag-megtakarítással jallemezhető, hanem valamivel jobban is gyorsul az autó, hiszen kisebb erő fogja a motort vissza. Ez a gyorsulási versenyzőknek kedvez, hiszen ott minden tized másodperc számít. A motorolaj nem azonnal követi le hőmérséklet növekedéssel és hígulással a nagyobb motorteljesítményt, így pár kigyorsítás esetén nem fog az olaj vészesen felhígulni. Sőt amíg normál hőmérsékletű az olaj, addig talán még jobb is, mint egy sűrűbb olaj, hiszen gyorsabban áramlik és ezáltal jobban ken.
A hosszan tartó terhelés (autópálya padlógázzal) és a pályaverseny során azonban fokozatosan melegszik a motorolaj, így szépen lassan felhígul az olaj. Ha túl vékony olajat használunk, akkor az olajnyomás a motorolaj hígulásának következtében az előírt minimum szint alá mehet, így felléphet a fém-fém kapcsolat. Ennek elkerülésére használunk nagyobb terhelés esetén (pályaversenyek, rally, autópályás ámokfutás, stb.) sűrűbb olajakat, amelyek még nagyobb hőmérséklet esetén is kellően sűrűek maradnak ahhoz, hogy fenntartsák a kellő olajnyomást. Nem az olaj megégése a probléma ez esetben, hanem az, hogy az olaj kinematikai tulajdonságai olyanok, hogy túlságosan híg lesz egy adott olaj egy bizonyos hőmérséklet felett.
Ezeket figyelembe véve azt mondom, hogy egy 0W-20-as olaj ideális választás egy olyan korszerű motorú, jó állapotú autóba, ahol a gyártó ezt megengedi, továbbá ha az autó nincsen extrémen terhelve, hiszen ekkor nem jönnek ki az olajnak a negatívumai (túlzott felhígulás, nagyobb olajfogyasztás), csak az előnyei (jó kenés, kis hidegindítási kopás és alacsony fogyasztás, stb.).