Szavazás

Milyen márkájú olajat használsz?

Mobil/Mobil1
59 (14.5%)
Eneos
130 (32%)
Castrol
79 (19.5%)
Motul
18 (4.4%)
Egyéb
48 (11.8%)
Liqui Moly
42 (10.3%)
MOL
5 (1.2%)
ELF
4 (1%)
Total
11 (2.7%)
Q8
10 (2.5%)

Összes szavazó: 406

Szerző Téma: Olajok és adalékok  (Megtekintve 5147610 alkalommal)

0 Felhasználó és 18 vendég van a témában

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #7230 Dátum: 2010.05.10 12:17:09 »
Nálam nem lesz meg az egy év alatt a 15e km (kb. 12-14 lesz). Akkor melyiket  :?:
Autópálya kevés (az is a megengedetten belül), alapvetően kímélő üzemmód, 1/3 részt rövid városi.

Van (ajándékba kaptam) 4 liter Shell Helix Ultra Extra 5W30-as olajom. Öntsem bele a Honda Jazz-be és vegyek inkább 0W20-at?
Nem tennék bele 0 W-20-at; leirtam korábban részletesen, hogy miért. 0 W-20-at csak és kizárólag Zénóka-féle vezetési stilus esetében tartom jó választásnak. Én a helyedben elhasználnám a Shell olajat, ha már megvan; utána pedig vagy egy másik 5 W-30-ast, vagy esetleg 0 W-30-ast választanék.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Agyarka

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 4345
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #7231 Dátum: 2010.05.10 14:00:44 »
A 0W20-as olajakról kezd megváltozni a bennem kialakult kép... Ezért hasznosak ezek az eszmecserék, az ember ismeretei folyamatosan bővülnek.  :flowers:
Korábban vki. írta, hogy a Prius III., illetve az új 1,33 benzines motorok magyar kézikönyvében is a 0W20 szerepel elsődleges gyári ajánlásként.

Mindenki véleménye változik. Az utóbbi időben elég sokat kihagytam, ezért a legtöbb topicot elejétől végigolvastam.
Tanulságos, hogy a milyen irányban, és hogyan alakult át a rendszeres hozzászólók/olvasók látásmódja.

MFerenc

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1935
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #7232 Dátum: 2010.05.10 18:47:03 »
Vajon egy 17 éves E10 Corollába mi lenne a tuti? Nem mellékesen teljes motorgenerálon van túl, gyűrűzéstől kezdve a hengerfej felújításon keresztül minden megvolt...  :whistling: 215000 km van benne, de előbbieket figyelembe véve nincs jelentősége, ha jól gondolom...
Ha nem fogyasztja az olajat, megpróbálkozhatsz az 5 W-40-essel. Ebbe a motorba szvsz a legjobb univerzális viszkozitás, hidegen és melegen is jó.
A ba..na be, ha fogyasztaná az olajat... (lásd vastag betűk  :D ) A srác, aki felújította a sajátját, egy ideig használta 5W 40-nel, de hangosnak találta, bár lehet csak az a bizonyos olaj miatt volt, amit beletöltött; majd még konzultálok vele is, azért köszi Neked is Palaczk, meg barna.czukornak is a tippet!

Xanyi

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 6060
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #7233 Dátum: 2010.05.10 20:06:58 »
Ha jól tudom az 1,6 DualVVT-i Auris és Corolla magyar gépkönyve is első helyen írja elő a 0W-20-as olajat.

Palaczk:
Azt írod, hogy tartós nagy fordulatra az tegyen az autójába 0W-20-at, akinek két anyja van. Namost akkor én nemértem, hogy a Motul 0W-20-as olaját miért hívják 300V HIGH RPM-nek, és miért írják róla, hogy:
"MOTUL 300V HIGH RPM minden évszakban használható, teljesen szintetikus, észter bázisú csökkentett HTHS viszkozitású híg olaj, kimondottan a versenysport számára kifejlesztve."
Vagy akkor a versenysportban nem a magas fordulatszám a jellemző?
Úgyhogy szerintem óriási tévedés, hogy a 20-as olaj nem bírja hőt meg a magas fordulatot... Pont ellenkezőleg!
Xanyi

szikla2

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 756
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #7234 Dátum: 2010.05.10 21:31:06 »
Ha jól tudom az 1,6 DualVVT-i Auris és Corolla magyar gépkönyve is első helyen írja elő a 0W-20-as olajat.

Palaczk:
Azt írod, hogy tartós nagy fordulatra az tegyen az autójába 0W-20-at, akinek két anyja van. Namost akkor én nemértem, hogy a Motul 0W-20-as olaját miért hívják 300V HIGH RPM-nek, és miért írják róla, hogy:
"MOTUL 300V HIGH RPM minden évszakban használható, teljesen szintetikus, észter bázisú csökkentett HTHS viszkozitású híg olaj, kimondottan a versenysport számára kifejlesztve."
Vagy akkor a versenysportban nem a magas fordulatszám a jellemző?
Úgyhogy szerintem óriási tévedés, hogy a 20-as olaj nem bírja hőt meg a magas fordulatot... Pont ellenkezőleg!
Szerintem az a Motul nem hétköznapi használatra van kifejlesztve,  32 000 Ft/4 liter ?
Nem minden "az" ami annak látszik.
Corolla 1.6 E12 2004 sedan 2009--2017
Avensis 1.8 T27 2011.facelift Sedan 2017-

barna.czukor

  • Vendég
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #7235 Dátum: 2010.05.10 21:49:04 »
Itt 2 dologról van szó:
1, Az adott olaj bírja-e a nagy hőt és a nagy nyírást?
2, Az adott olaj versenyszerű üzemeltetés mellett biztosítja-e a megfelelő kenést és meggátolja-e a fém-fém érintkezést?

1, A 0W-20-as olaj bírja a nagy hőt és a nagy nyírást, hiszen a viszkozitás csökkenése nem vonja a lobbanáspont csökkenését maga után. Az olaj nem degradálódik le 200 fokon sem, nagy nyírás esetén sem megy előbb tönkre, mint egy 0W-40-es. Azért is bírja ilyen jól a legtöbb 0W-20-as (néha jobban, mint sok 5W-30-as), mert ezek teljesen szintetikus, csúcstechnológiás olajak.

2, A hosszú, erőteljes üzem során a túl vékony olajak - mondjuk a 0W-20-as most - túlságosan "felhígulhatnak", azaz olyan mértékben lecsökkenhet a viszkozitásuk, hogy nem lesz megfelelő az olajnyomás, amely feltétlen szükséges a fém-fém érintkezés elkerüléséhez. Így bizonyos körülmények között egyes motorokban ezeket a híg olajakat nem ajánlott használni, mert a túlzott hígulásnak köszönhetően erőteljes motorkopás adódhat.


A 0W-20-as olajak kis ellenállásúak a motor számára, hiszen a kevésbé sűrű folyadékban kisebb ellanállással lehet mozgatni egy adott dolgot, mint viszkózusabb folyadékban. Így a használatuk nem csak az üzemanyag-megtakarítással jallemezhető, hanem valamivel jobban is gyorsul az autó, hiszen kisebb erő fogja a motort vissza. Ez a gyorsulási versenyzőknek kedvez, hiszen ott minden tized másodperc számít. A motorolaj nem azonnal követi le hőmérséklet növekedéssel és hígulással a nagyobb motorteljesítményt, így pár kigyorsítás esetén nem fog az olaj vészesen felhígulni. Sőt amíg normál hőmérsékletű az olaj, addig talán még jobb is, mint egy sűrűbb olaj, hiszen gyorsabban áramlik és ezáltal jobban ken.

A hosszan tartó terhelés (autópálya padlógázzal) és a pályaverseny során azonban fokozatosan melegszik a motorolaj, így szépen lassan felhígul az olaj. Ha túl vékony olajat használunk, akkor az olajnyomás a motorolaj hígulásának következtében az előírt minimum szint alá mehet, így felléphet a fém-fém kapcsolat. Ennek elkerülésére használunk nagyobb terhelés esetén (pályaversenyek, rally, autópályás ámokfutás, stb.) sűrűbb olajakat, amelyek még nagyobb hőmérséklet esetén is kellően sűrűek maradnak ahhoz, hogy fenntartsák a kellő olajnyomást. Nem az olaj megégése a probléma ez esetben, hanem az, hogy az olaj kinematikai tulajdonságai olyanok, hogy túlságosan híg lesz egy adott olaj egy bizonyos hőmérséklet felett.


Ezeket figyelembe véve azt mondom, hogy egy 0W-20-as olaj ideális választás egy olyan korszerű motorú, jó állapotú autóba, ahol a gyártó ezt megengedi, továbbá ha az autó nincsen extrémen terhelve, hiszen ekkor nem jönnek ki az olajnak a negatívumai (túlzott felhígulás, nagyobb olajfogyasztás), csak az előnyei (jó kenés, kis hidegindítási kopás és alacsony fogyasztás, stb.).

R6Rider

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1083
  • Corolla E12 1.6 VVTi SOL Sedan
    • Q8
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #7236 Dátum: 2010.05.10 21:51:18 »

Szerintem az a Motul nem hétköznapi használatra van kifejlesztve,  32 000 Ft/4 liter ?
Így van, speciálisan versenycélra, ott is rövid távra fejlesztve.  :yes: Utcai használatra nem ideális.  :)

tutinet

  • Vendég
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #7237 Dátum: 2010.05.10 21:58:08 »
A Corolla kézikönyve szerint fékolajnak SAE J1703 DOT3 vagy SAE J1704 DOT4 fékolajat ajánl. A DOT 5.1-et nem is említi a könyv.
Tehát az 5.1 több, mint jó választás.
Választhatok a gyári Toyota olajól, ezt nem tudom milyen márkát takar valóban vagy vehetek más márkásat.

Váltóolajnak API GL-4 vagy GL-5 van megadva SAE 75W-90 viszkozitással.
Az Autótékánál már van Eneos váltóolaj ENEOS Multi 75W-90 csak 1750 Ft / L.

Japán olaj nem lehet rossz szerintem főleg japán autóba nem.

szikla2

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 756
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #7238 Dátum: 2010.05.10 22:06:38 »
300 V Le MANS 20W-60 , illetve a 300 V HIGH RPM 0W-20 is inkább versenycélt szolgál. A két véglet egy gyártótól szinte ugyanazt a cél szolgálja ?
Értem én, hogy gőzgép de mi ............. ?
Nem minden "az" ami annak látszik.
Corolla 1.6 E12 2004 sedan 2009--2017
Avensis 1.8 T27 2011.facelift Sedan 2017-

barna.czukor

  • Vendég
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #7239 Dátum: 2010.05.10 22:09:02 »
A Corolla kézikönyve szerint fékolajnak SAE J1703 DOT3 vagy SAE J1704 DOT4 fékolajat ajánl. A DOT 5.1-et nem is említi a könyv.
Tehát az 5.1 több, mint jó választás.
Választhatok a gyári Toyota olajól, ezt nem tudom milyen márkát takar valóban vagy vehetek más márkásat.

Váltóolajnak API GL-4 vagy GL-5 van megadva SAE 75W-90 viszkozitással.
Az Autótékánál már van Eneos váltóolaj ENEOS Multi 75W-90 csak 1750 Ft / L.

Japán olaj nem lehet rossz szerintem főleg japán autóba nem.
A DOT3, a DOT4 és a DOT5.1-es fékfolyadék (nem olaj!) egy platformot képez. Gyakorlatilag kompatibilisek egymással, a forráspontjuk azonban jelentős különbséget mutat. Így versenycélra minden féle képpen jobb a DOT5.1-est használni, azonban utcára sem feltétlen rossz, mert hosszabb idő alatt romlik le a forráspontja annyira, hogy veszélyes legyen, így kvázi hosszabb az élettartama. A DOT3-as fékfolyadékot már ne használjuk, ez a múlt, a DOT4 és a DOT5.1 között válasszunk!

A "sima" DOT5 jelölésű fékfolyadék nem kompatibilis a fent említettekkel, így ezt NE HASZNÁLJUK SOHA!

A gyári Toyota fékfolyadék DOT5.1-es és igen kedvező árú, 1.600Ft/l körül mozog, így erősen ajánlom ennek a használatát. Jó fékfolyadék olcsó pénzért - szinte hihetetlen.
Más márkát is választhatsz, nekem Mintex DOT5.1 van a kocsimban, igazából semmi különbséget nem vettem eddig a fékfolyadékok között észre. Javaslom, hogy ismert nagyobb márkát válassz, amennyiben nem a gyári mellett döntesz.

Az Eneos 75W-90-es váltóolaj van most az E12-esben, könnyebben kapcsolható a váltó, mint a Castrol TAF-X-szal. Eddig bevált teljesen a kedvező ára ellenére, javaslom.
A Motul Motylgear 75W-90 is még megfizethető, de jó minőségű váltóolaj, nekem ez is bejött.
Az E11-esben Castrol SMX-S 75W-85 van, eddig ez a legjobb váltóolaj, amit használtam, igaz a leghígabb is. Ha akad a váltó, akkor ez segíthet valamit a gyárilag ajánlott 75W-90 helyett.

Az Eneos váltóolajai félszintetikusak, ahogyan a Motylgear is, azonban ez nem baj, ettől még tökéletesek.

A 0W-20-as és a 0W-50-es motorolajakat leszámítva mindegyik Eneos olaj "Made in EU" - csaxólok. Persze ez nem baj, plusz infoként azonban megjegyzem.
« Utoljára szerkesztve: 2010.05.10 22:11:30 írta barna.czukor »

Nagycitrom

  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 9397
  • 2017. T27 2ZR-FAE
    • Dentmill Frézközpont
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #7240 Dátum: 2010.05.10 23:01:11 »
Nem tennék bele 0 W-20-at; leirtam korábban részletesen, hogy miért. 0 W-20-at csak és kizárólag Zénóka-féle vezetési stilus esetében tartom jó választásnak. Én a helyedben elhasználnám a Shell olajat, ha már megvan; utána pedig vagy egy másik 5 W-30-ast, vagy esetleg 0 W-30-ast választanék.
Értem én a kételyeket, de arról beszéltek, hogy a gyári előírás a lényeges. Márpedig olyan nincs a felsoroltak között, hogy 0W30, ellenben a "leginkább javasolt" a 0W20. Akkor sem?

tutinet

  • Vendég
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #7241 Dátum: 2010.05.10 23:01:39 »
Az Eneos dobozára az van írva, Synthetic GL-5 tehát full szintetikus. Vagy nem ?

music

  • Moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 26347
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #7242 Dátum: 2010.05.10 23:08:52 »
1. mi köze az olajnak a külső hőmérséklethez? (nem kell válaszolni mert az 1 szavas válasz semmi )
Na, azért annyiban van köze, hogyha reggel elindítod az autót, akkor azért van különbség aközött, hogy -20, vagy +20 fokról kell elérnie az üzemi hőt!
music     

TSityu

  • Vendég
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #7243 Dátum: 2010.05.10 23:13:18 »
 :sorcerer:

[a csatolmányt egy admin törölte]

barna.czukor

  • Vendég
Re: Olajok és adalékok
« Válasz #7244 Dátum: 2010.05.10 23:52:29 »
Az Eneos dobozára az van írva, Synthetic GL-5 tehát full szintetikus. Vagy nem ?
Nem.

Az Eneosnál más a jelölés.

Synthetic=félszintetikus
Fully Synthetic= teljesen szintetikus

Termékkatalógus.

Egyébként a GL-5-ös szint a létező legmagasabban adalékolt olajakat jelöli, amely hipoid fogazású diffiművekbe is megfelelő már... Szóval a csirke C150&C50 váltókba bőven elég az az EP (=Extreme Pressure) összetevő, ami van benne...

TYPICAL PROPERTIES
SAE viscosity grade: 75W-90
Density (20°C), g/cm3: 0.8834
Flash point (COC), °C: 204
Kinematic viscosity (40°C), mm2/s: 79.9 (100°C), mm2/s: 14.6
Viscosity index: 192
Pour point, °C: –42.0
« Utoljára szerkesztve: 2010.05.10 23:54:46 írta barna.czukor »