Ez jól hangzik ... Csak ha ezt jelzi a V.I., akkor nem vágom, hogy pl. az említett ATF III-as L.M.-nek miért még alacsonyabb: 100; miközben az ausztrál SAE 80-asé 111, az SMS-S-é meg 164... Lehetséges lenne, hogy a híg ATF ennyire besűrűsödik hidegen? Vagy ez csak önmagához képest értendő? Mondjuk, ez egy ásványi ATF, nem egy drága cucc.
Az ASTM D 2270 szabvány vonatkozik ide.
Megmérik a vizsgált olaj viszkozitását 40 fokon és 100 fokon is. A kapott eredményt egy táblázatban társítják egy másik értékhez. Összevetik egy referenciaolajjal. Ezt egy képletbe behelyettesítik, ahol logaritmikusan változik az egyik hányados... Folytassam!? Atom kompikált.
A lényeg, hogy minél magasabb a viszkozitási index, annál kevésbé sűrűsödik be az olaj önmagához képest. Tehát ha adott két 40 és 100 fokon ugyan olyan viszkozitású olaj, aminek eltérő az indexe, akkor a magasabb indexű besűrűsödése nem annyira intenzív, ha hűtjük. Mondjuk 0 fokon az egyik 600 cSt, a másik (az alcsonyabb indexű) meg 1000 cSt.
Az ATF jobban sűrűsödik hidegen, mert azok általában félszintetikusok vagy ásványi olajok.
Továbbá az ATF esetében a 40 fokon és a 100 fokon mért viszkozitások közelebb vannak egymáshoz, így a hányadosuk is nagyobb, ebből is következik, hogy kisebb az index...
A legtöbb ATF 100 fokon 6-7 cSt, 40 fokon 40-50 cSt. A 75W-85 meg 100 fokon 11,5 cSt, 40 fokon meg 67 cSt. Szóval azért nem ugyan az, mint a Dexron...
A SAE 80 esetében is megy a kamuzás, mert az inkább viszkozitásilag a 40-100 fokos tartományban a 75W-85-höz áll közelebb, nem a Dexron II (III)-höz...
A dolog lényege az, hogy a manuális többfokozatú váltóolaj 40 fok alatt kevésbé sűrűsödik be, mint a Dexron vagy az egyfokozatú akármilyen SAE olaj, ezért faxább télen a használata.